NPO-voorzitter: Boeiende bezonkenheid bij jonge pianist Eigentijdse vermenging van zwarte muziek en reggae s exposities Theater als beeldende kunst in Frans Halsmuseum Wie nerveus is slaapt slechter! stuurloos” „Orkestenbestel I Salon des Independants druk bezet I - INTERCODAM DINSDAG 30 SEPTEMBER Katlewicz toont kernachtige Beethovenvisie i 9 'I' e J KUNST 1980 19 I R I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I L. Warenhuis HET SIMPELE ALTERNATIEF VOOR EEN MODIEUZE BADKAMER AMSTERDAM. De superlatieven waarmee met name in ons land de muzikale verdiensten van de Amerikaan Ry Cooder zijn bewie rookt, zijn tot in brede kring bekend. Cooder was niet alleen een magistraal gitarist met een heel eigen stijl en techniek, maar boven dien een specialist op bottleneck, slide en mandoline. In de jaren zeventig leverde hij bovendien een opmerkelijke serie opnamen af die de waarde van zijn sessiewerk te boven gingen. Terwijl vele van zijn landgenoten eerst nu oog krijgen voor de verdiensten van de eigen muzikale tradities, legde Cooder zich als een toegewijd musicoloog er op toe om zich allerlei genres aan te leren. I I I R R I R I R I R R H i I HAARLEM/ROTTERDAM. „We zijn een toneelgezelschap, maar ook schilders. Daarom zijn we vorig jaar gestart met een misschien niet zo gebruikelijke voorstelling. We trokken door het land en schilderden daar etalages van winkels na. We waren dan op straat aan het werk, tegenover zo’n winkel en we gingen de arti kelen die daar verkocht werden óók verkopen. Dat wil zeggen: de nageschilderde artikelen. Voor vijf gulden konden voorbijgan gers bij ons bijvoorbeeld een paar schoenen bestellen, toen we in Velsen voor een schoenwinkel stonden. Dan kregen ze schoenen die op linnen waren geschilderd”. R^»F* w •ft door Ry Cooder geen kippevel. maar wel stimulerend (Foto. Lex van Rossen) Ry Cooder profileert zich ondubbelzinnig In het volkomen gave klankbeeld ruim- (Foto Ron Pichel) JOHN OOMKES I BIANCO LUX 15 x 15 VOOR F 65,— PER M2 I WERKDAGEN 9.00-17.00 DONDERDAG OOK VAN 18.00-21.00 Het Onafhankelijk Toneel maakte een se lectie, die op de bovenverdieping van het museum is opgehangen. Het publiek mag daaruit een schilderij kiezen en bestellen; Als solist in deze, onder andere door Beethoven zo geliefde en bijzonder hoog geschatte compositie uit Mozarts gerijpte periode, hoorde men de 21-jarige Libane se pianist Abdel-Rahman El-Bacha; twee jaar geleden prijswinnaar van het Konin gin Elisabeth-concours. overdag voor het publiek worden open gesteld. In het SBK-gebouw aan de Ged. Oude Gracht in Haarlem exposeert Tije Dom burg deze maand wandreliëfs. Geopend: Dinsdag tot en met vrijdag van 13-17 uur, donderdagavond van 20-22 uur. Schilderijen, gouaches en tekeningen van Karei Appel in een volkomen nieuwe stijl van deze kunstenaar, zijn van 1 tot en met 26 oktober geëxposeerd in Galerie Nova Spectra (Laan van Meerdervoort, Den Haag). Al in de rijk geïnstrumenteerde orkest- inleiding kon men uit Katlewicz’ aanpak ook Abdel-Rahman El-Bacha’s instelling ten aanzien van deze grootse muziek be vroeden. En alhoewel de klankverhoudin gen in volume tussen solo en tutti in het middendeel weleens te wensen overlieten, bleef de afstemming op een gelijke golf- lengte-in-artistieke-zin, in het gehele con cert gehandhaafd. JOHAN VAN KEMPEN Wie nerveus is verbruikt nutteloos te veel energie. Nerveuze mensen zijn dan ook vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij- ker concentreren. Zij voelen zich vaak loom en lusteloos en kunnen daardoor "s avonds slecht in slaap komen. Zij moe ten proberen weer de nodige rust in hun leven te brengen. Valdispert kan hen daarbij helpen. Valdispert is een zuiver natuurprodukt uit de valeriaan wortel. Valdispert brengt u weer tot rust maar maakt niet loom of slaperig. Valdispert dragees zijn gemakkelijk in te nemen. Vraag nadrukkelijk Valdispert. Uitsluitend bij apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. (ADVERTENTIE) O AMSTEL 135 (NAAST CARRÉ) AMSTERDAM. TEL. 020-22.51.15 De voorzitter zei weliswaar vertrouwen te hebben in minister Gardeniers en van uit zijn positie niet te willen politiseren, maar deed een hartstochtelijk beroep op de bewindsvrouwe om met de betrokken partijen om de tafel te gaan zitten en tot een gecoördineerd orkestbeleid te komen. „De minister wil dat de orkesten zich hervormen, dat het muziek-aanbod pluri former wordt en dat er samenwerkings verbanden tussen de orkesten ontstaan, zonder dat zij aangeeft hoe dat in concrete moet,” zo luidde Glasz’ kritiek verder. Hij zei dat het NPO positief meewerkt aan gewenste hervormingen, al zijn die niet van de ene op de andere dag uitgevoerd. Hij meldde dat het Noordhollands dankzij aanstelling van een door de provincie be taalde kracht het beleidsplan in beperkte versie tot uitvoering zal brengen met in gang van 1 september 1982. Het spel van El-Bacha getuigt van een zekere terughoudendheid en van een uit gesproken warsheid van uiterlijk vertoon. Zijn aanpak doet Mozart, ook in stilistisch opzicht, nooit geweld aan: weekheid noch demonisering of heroïsering komt eraan te pas. En het resultaat van die muzikale benadering van deze in Parijs opgeleide pianist, levert een boeiende bezonkenheid op, via een zangerige loonvorming in hel dere contour. dat dan door de werknemers van de Salon zal worden gekopieerd. Zo'n kopie zal de stijl en de sfeer van de Salon meekrijgen. Een voorbeeld hangt in de Renaissance- zaal: het doek Banketje van de 17e-eeuwse Haarlemse schilder Floris Claesz van Dijk, dat in reusachtig opgeblazen for maat en in vrolijke tinten op de achter grond dominerend aanwezig is. Gerrit Timmers: „Voor deze week zijn we al volgeboekt en dat betekent hard werken. Vanaf komende zondag één uur kunnen er opnieuw bestellingen worden geplaatst, helaas kunnen dat er niet zo veel meer zijn, want woensdags gaan we al weer weg”. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. „Het orkestenbestel drijft stuurloos rond.” Die harde uit spraak over het decentralisatiebeleid van het ministerie van CRM inzake het orkestenbestel ventileerde gisteravond mr. J. R. Glasz, voorzitter van de stich ting Noordhollands Philharmonisch Or kest bij de opening van het concertsei- zoen. „Eerst leek het Nederlands Kame rorkest tussen de wal en het schip te geraken, toen het Balletorkest. Dezer da gen werd het Gewestelijk Orkest op het nippertje nog een reddingboei toegewor pen. Dit vacuüm mag zo niet langer door gaan,” zo formuleerde Glasz verder. De Salon des Independants is slechts één van de talloze gevarieerde theateracti- viteiten van het Onafhankelijk Toneel, dat het volgend seizoen op een heel andere manier wil gaan werken dan tot nu toe. De groep die zich op een geheel eigen wijze, en steeds heel verrassend, met theater bezighoudt, wil niet meer reizen. In het eigen gebouw zullen zoveel mogelijk acti viteiten worden ontplooid en als het enigs zins mogelijk is, dan zal dat gebouw (aan de Wijnstraat in Rotterdam) ook de helft van de week als een kunstwarenhuis (ADVERTENTIE) Wie het Onafhankelijk Toneel een beet je gevolgd heeft, weet dat de ideeën en mogelijkheden bij deze groep legio zijn. Om even de herinnering op te frissen en een greep uit het gespeelde repertoire te doen: In 1973 startte de groep met een Majakowski-programma, dat tot in 1974 op verschillende manieren gestalte kreeg en dat naar alle waarschijnlijkheid ook dit jaar, in samenwerking met de Toneel schuur wéér zal opvlammen. Veel opzien baarde de groep met de serie De Favorie ten, waarin beroemde toneelstukken op eigenzinnige manier door het O.T. werden gespeeld (o.a. Hedda Gabler, De Meeuw, Hamlet, Wachten op Godot). In de winter van 1978/79 werd Sloppengarga (in ons land eerder bekend als In de jungle van de city) opgevoerd en kwam een deel van de groep (waaronder Timmers) met een An dy Warhol programma dat in huiskamers en in enkele kunstgalerieën (in Haarlem bij de SBK op de Gedempte Oudegracht) werd gespeeld. In het Holland Festival gaf het gezelschap, aangevuld met gastspe- lers, in leegstaande villa’s in Wassenaar en Rotterdam een schitterende opvoering van Maxim Gorki’s Zomergasten en bin nenkort volgt de voorstelling Landschap Concert: Ry Cooder. Bezetting: Ry Cooder (gitaar, zang), John Hiatt (gi- taat. zang). Wille Green (basstem), Bobby King (tenor), James Rolleston (basgitaar), Darrel Verdusco (drums) en Jesse Harms (toetsen, synthesizer). Nog concerten in Utrecht (vanavond), Nijmegen (morgen), Rotterdam (5/10). Carré Amsterdam, 29 september 1980. Het NPO bezit alles om zo’n kernachtige Beethoven-visie in de praktijk te kunnen verwezenlijken: een houtblazersgroep waarin cantabiliteit nummer één is, trom petten en hoorns die tot de hier vereiste nuanceringen ruimschoots in staat zijn en een strijkerskorps dat het met zijn nobele sonoriteit qua klankevenwicht gemakke lijk tegen een forte van de blazerssectie kan opnemen. Op dit zogenoemde Stichtingsraadcon- cert, dat traditiegetrouw als start van het nieuwe seizoen gegeven wordt ten behoe ve van de subsisiënten en waarvan het programma hedenavond ongewijzigd als abonnementsconcert wordt herhaald, werd het publiek met de uitbundige uit voering van Rossini’s ouverture La gazza ladra allereerst in de sfeer van de muziek tent getrokken, alvorens met Mozarts Pia noconcert nr 24 in c-klein, KV 491, in een atmosfeer van muzikalke innigheid en in spiratie te kunnen geraken. Zeezicht, gebaseerd op Ibsens toneelstuk Vrouw van de zee. Toneelspelen, dans en beeldende kunst raken elkaar bij het Onafhankelijk To neel voortdurend. Steeds is de groep door middel van diepgaande analyses op zoek naar eigen interpretaties en het resultaat brengt het reguliere schouwburgbezoek nogal eens in verwarring. Afwijkende ver sies van bekende en daardoor in de theatergeschiedenis vaak onwrikbaar vastgelegde toneelstukken worden lang niet altijd in dank afgenomen. Het O.T. geeft echter steeds opnieuw blijk het stof van decennia met integere inzet te kunnen vervangen door verfrissende voorstellin gen. Verrassingstoneel, dat vaak overrompelende bijverschijnselen kent. HAARLEM. Aan het begin van het nieuwe concertseizoen, werden de kwaliteiten van het Noordhollands Philharmonisch Orkest door chef-dirigent Jerzy Katlewicz gemobiliseerd in (o.m.) een heuglijke vertolking van Beethovens Vijfde symfonie. In doordacht opgebouwde climaxen en dynamische tegenstellingen, zorgde Katlewicz voor een interpretatie waarin de laaiende passie en de dwingende vorm in juiste proporties bleven. Zo is de Salon des Independents ook een verrassing. Het is een ver doorgevoer de performance, die volgend seizoen zo mogelijk binnen het kader van de nieuwe activiteiten in Rotterdam zal worden ver volgd met een derde versie. Gerrit Tim mers: „Als het allemaal lukt, dan willen we het publiek uitnodigen hun favoriete voorwerp mee van huis te nemen. Ze mogen dat zelf in onze winkel opstellen en wij zullen het dan voor ze schilderen”. KO VAN LEEUWEN Maarten t Hart exposeert schilderijen en gewassen tekeningen van 4 oktober tot en met 1 november in Galerie De Drie Ringen aan de Kerkstraat in Soest. Ge opend: dinsdag tot en met zaterdag van 11 tot 17 uur. liggende nuances worden bij hem name lijk bijna allemaal opgevangen in het een maal gekozen tempo. Het is maandagochtend, kwart over tien. De acteur-beeldend kunstenaar Ger rit Timmers van het Onafhankelijk toneel uit Rotterdam geeft explicatie aan een groep scholieren in het Frans Halsmu seum in Haarlem. Daar staat deze week, en een deel van de volgende week, de „schilderwinkel” van het Onafhankelijk Toneel opgesteld in de Renaissancezaal, waar het antiek meubilair tijdelijk plaats gemaakt heeft voor het rondreizend ate lier, dat nodig is om de voorstelling Salon des Independents te spelen. Theater of beeldende kunst? Of beide? U mag het zelf invullen, missen is er niet bij. Gerrit Timmers, Jan Klatter en Dick Kuyper zijn de schilderende spelers en na de opening van vorige week zaterdag heb ben ze een rustig weekeinde achter de rug, waarin vooral buitenlandse bezoekers het museum aandeden. Althans, die indruk ligt er bij deze drie van het Onafhankelijk Toneel. „Heel vermakelijk soms”, zegt Timmers, „Er kwam zelfs iemand hier die uitriep: „Are those all Halses”? De tournee die Salon des Independants momenteel langs een aantal musea in het land maakt is een vervolg op de straatacti viteiten, waarbij veertien etalages in natu ralistische, zeer gemakkelijk aanspreken de stijl werden vastgelegd. In Haarlem gebeurde dat met De Muurbloem, bij de oude St. Baaf. De doeken op groot for maat zijn alle in het Frans Halsmuseum aanwezig. Ze hangen in een handig sy- steemrek en mogen daar door bezoekers uitgeschoven worden om te bekijken. In het Frans Halsmuseum schilderen de drie schilders/spelers replica’s en ditmaal moeten originelen uit de kollektie moder ne kunst van dit museum het ontgelden. I te te over voor het invullen van het gevoel, hoe weinig El-Bacha er ook toe komt het sentiment te beklemtonen. Kortom: zijn gedrevenheid loopt grotendeels in de pas van Mozarts toonkunst en preciseert de diverse schakeringen van de emotionele geladenheid, zonder af te zien van een bepaalde ritmische gestrengheid. Het markante, het tedere en alle daartussen I I I Ry Cooder zal menigeen die onder de bekoring van zijn veelzijdigheid en wat archivarisch aandoende werkzaamheden is gekomen toch in behoorlijke mate heb ben afgeschrikt door met een veel meer eigentijdse vertaling van oorspronkelijke muziek op de proppen te komen dan tot dusver het geval was. Zijn op landelijke blues, calypso en midwestern rock geba seerde bagage die op albums als Boomer’s Story en Into the Purple Valley aansprak, de kippevelmuziek van Hawaïaanse origi ne of de Texmexklanken; ze tellen geen rol meer in de huidige, louter elektrische, set van Cooder. Vreemd genoeg heeft deze allrounder zich thans ondubbelzinnig geprofileerd; een specialisatie die minder variatie biedt maar zijn waarde als Bühneartiest desal- Gerrit Timmers van het Onafhankelijk Toneel (rechts) geeft uitleg aan een groep scholieren in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum. Op de achtergrond het mobiele atelier waarin gewerkt wordt niettemin drastisch vL*.^ugt. Cooder die altijd terughoudend overkwam, is nu uit gelaten, beschikt over zelfvertrouwen en een merkwaardig soort droge humor en speelt zijn bottleneckpartijen met nog groter finesse dan tevoor; abrupt synco perend en het stramien van zijn rock, gospel en R B-mengelmoes zonodig doorbrekend. Al in de tweede song, Go Home Baby, een echte tearjerker, een smartlap dus wordt het ritme grondig ondermijnd door tegenmaatse begeleiding die zo vanuit de reggae is ontleend. De spanning die door het contrast tussen zang en basis wordt geschapen is van een bijzonder stimule rend gehalte. Het moet gezegd worden dat Cooder zich dan ook omgeven heeft met de beste band die hij ooit op toernee meenam: de alom gewaardeerde John Hiatt op tweede gitaar en koorzang en een ritmisch tandem van jewelste: drummer Darrel Verdusco en bassist James Rolles ton, die de kunst van het weglaten ver- staat. John Hiatt, die tot de grootste rocktalen- ten van dit moment wordt gerekend, krijgt de kans tot ontplooiing in een heer lijke pastiche van een blues, Guilty of Love. Zijn met snerpende stem voorge wende smart wordt op een daverend ap plaus onthaald. Crazy ’bout an Automobi le laat Cooder in een entertainmentrol zien en de basstem van zanger Willie Green in flonkerende schoonheid horen. Teardrops wil fall heeft een aangepast steviger arrangement gekregen, waarin niet alleen de mengeling van gospel en reggae doordringt, maar ook een unisono- partij van slide en synthesizer verbazing wekkend mag worden genoemd wie op de hoogte is van Cooder’s purisme. Via Faith, het grappige levenslied Why dontcha try me, het dito Speedo, het gim mickrijke pastiche van country western in Girls from Texas, 6345789, The very thing that makes you rich (in een zeer pikant ander jasje) komen aan de toegif ten van het vrolijke, levenslustige concert, waarmee Cooder misschien niet de gevoe lige snaar heeft geraakt en niet op de misschien ongewild artistieke toer is ge gaan die we van hem gewend zijn. De encores vergroten nog de ontzetting van sommigen. It’s all over now van de Stones in reggae-vorm, Married Man’s a Fool van Dr. Hook en een bruisende versie van een alweer anders geïnterpreteerd Down in Hollywood, waarin de zangstemmen tot grote hoogte groeien. Cooder is waarlijk een unicum. Ry maakte zich vertrouwd met de mu ziek van tal van Amerikaanse minderhe den, van Indiase muziek tot de musica nortena, de wals- en polkarijke muziek van de in het zuiden van de VS wonende Mexicanen. Van de Bahama-jazz tot en met de kippevelmuziek die in Hawaï ge produceerd wordt. Die kennis vertaalde zich in met liefde gemaakte producties die tot in lengte van jaren als uiterst waarde volle documenten van een voorbije tijd en een culturele traditie zullen worden beti teld. Ook de muzikale traditie van de zwarte bevolkingsgroep heeft Cooder’s zeer spe ciale aandacht. Van gospel tot rhythm blues, van jaren vijftig doowah tot en met de Stax/Volt-archieven, Ry kent er zijn weg. Op een vorig jaar uitgebracht album, Bop till you drop geheten, brak die kennis als een rijpe vrucht open, resulterend in prachtig harmonieuze rock met een wel overwogen gedateerd geluid. Melodrama tische muziek in dito verpakking, koortjes met de falsettostem van Bobby King, met een wat steviger begeleiding dan we van Cooder gewend waren. Het ziet er naar uit dat Cooder deze muzikale lijn voorlopig nog als muzikaal richtsnoer zal hanteren, zij het dat die nog meer wordt toegespitst op de wat meer dansbare vormen van de zwarte muziek dan tot nog toe. Borderline, de titel van zijn nieuwe album, zal als we op het concert mogen afgaan dat de nieuwe toer nee inluidde tal van juweeltjes in die richting bevatten. Steve Cropper’s 6345789 en een zuiver instrumentale ver sie van Gonna Work Out Fine van de Turners zullen daarbij nog niet eens de meeste aandacht krijgen. Stichtingsraadconcert door het Noordhollands Philharmonisch Or kest. Dirigent: Jerzy Katlewicz. So list: Abdel-Rahman El-Bacha, piano. Programma: Rossini, Mozart, Beet hoven. Concertgebouw Haarlem, 29 septem ber 1980. ’fes

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19