Huiveringwekkende momenten in Alban Bergs opera Zuiver realistisch spel in Onder verdenking Franse cineast Moedige hommage aan Jeanne Demessieux I.V Caballero Filter. >rt Vergaande suggestie van melodie bij Jones Louis Daquin overleden Gouden harp naar Ramses Shaffy en Earth and Fire Bi Weinig waaghalserij bij bekende jazzdrummer Zorgvuldig toneel over vooroordelen Briljante verrichtingen van Michelle Leclerc Concert Crea afgelast ETJ 1980 KUNST VRIJDAG 3 OKTOBER 17 1. room NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST - lokje 1! SCHEVENINGEN. Een on gelooflijke prestatie - zo moet men de creatie door de Grieks- Canadese sopraan Teresa Stratas van de titelrol in Alban Bergs „Lulu” wel noemen. Wat deze vrouw stemtechnisch in haar mars heeft - in alle graden van dynamiek, van de grootste hoogte tot de laagste registers, is werke lijk onwaarschijnlijk. En haast nog fenomenaler is het emotione le bereik, waarover deze sopraan beschikt. Want Lulu mag dan meer een „type” dan een concreet menselijk karakter zijn - wat al aangeduid wordt door haar intro ductie als kijkobject door de die rentemmer - emotioneel bestrijkt zij zowat ieder terrein. Zelfs zij kent de gevoelens van werkelijke wanhoop, en soms zelfs van echte affectie. Natuurlijk is zij primair de typische demon, en als zodanig vooral laat zij een onuitwisbare indruk na. Maar soms komt de mens om de hoek kijken. Mi Teresa Stratas zingt een fenomenale Lulu (Foto Jaap Pieper). KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) JAAP STORK (ADVERTENTIE) Jazzclub, De zwarte man wordt verdacht van moord op zijn vrouw. Een onderwerp waar je je hart voor vasthoudt en waarin een schrijver het verre van gemakkelijk heeft de tot vermoeienis toe gebruikte clichés over racisme, fascisme etcetera zonder overdrijving te hanteren. Barrie Keeffe heeft in zijn toneelstuk de zaken helder gehouden. Zijn personages zijn herkenbaar, klinken geloofwaardig. Hij plaatst de handeling waar het hierom Teresa Stratas als Lulu en Matti Juhani als haar tegenspeler in de gelijknamige opera van Alban Berg. Smaak voortwfte Het politieverhoor voltrekt zich vanuit de onwrikbare overtuiging dat de arres tant schuldig is, zodat van een objektief onderzoek van meet af aan geen sprake kan zijn. Het resultaat is een schaamteloze behandeling van een weerloos individue. Onder Keja’s regie speelt Arnie Bree- veld de beklagenswaardige verdachte on bevangen, zonder enig pathos, met een aandoenlijke zuiverheid. Cor Witschge is de ogenschijnlijk joviale politie-inspec- teur, die naar mate het verhoor vordert steeds meer van zijn reactionaire gevoe- Het was daarom een moedige daad dat Demessieux’s landgenote, Michelle Le clerc de hommage aan haar illustere voor gangster bekroonde met een kleine selec tie uit de gevreesde bundel. Een pleidooi dat in deze ongekend knappe uitvoering Op dat punt is zij haar leermeester Dupré zelfs voorbijgestreefd door middel van de publikatie van een bundel van zes Etudes, die je bij het openslaan ervan bij voorbaat een nachtmerrie bezorgen van wege de afschuwelijke technische proble men, doch die deze tengere Franpaise zelf met haar legendarische naaldhakken aan tijdens diverse recitals met soepel gemak ten gehore bracht. Naar ik meen heeft zij dit kunststukje ook een keer in het Haar lems Concertgebouw volbracht. Juist dat laatste aspect kwam het meest naar voren in de slotscène van het derde bedrijf - misschien wel de aangrijpendste van de hele opera. Het is maar goed, dat deze acte (op de instrumentatie na geheel door Berg voltooid) door de Oostenrijkse musicoloog Friedrich Cerha geheel voor uitvoering gereedgemaakt is. Zoals be kend waren pogingen daartoe verboden door de weduwe van de componist, Hélé ne Berg - vreemd genoeg, omdat zij ze aan Schonberg, Webern en Zemlinsky de Trouwens, voor de hele Elvin Jones Machine van gisteravond gold dat er spra ke leek te zijn van een imaginaire geluids- vibratie die van moment tot moment met elastische wendbaarheid in „de stoffelijke wereld” werd ingedikt. Het deed er dan eigenlijk ook helemaal niet meer toe, hoe de totaalstruktuur van de stukken was. Je hoorde bijvoorbeeld niet eens meer dat er in de meeste gevallen toch niets meer was vastgelegd dan het conventionele the- maatje-solootje-themaatjeconcept. wel enige vraagtekens bij het feit dat het centrum van de hele opera, heh lied van Lulu in de eerste scène van het tweede bedrijf, uitgerekend liggend op de grond, met het hoofd gericht naar de vloer, ge zongen moest worden. Ook de soms erg statische figuren in de slotscène waren Shaffy krijgt de gouden harp „ter on derstreping van zijn vele kwaliteiten als componist, tekstdichter en uitvoerend ar tiest. Bovendien als waardering voor zijn originaliteit ten aanzien van taalgebruik, melodie, inhoud en presentatie, waarbij hij steeds nieuwe wegen in is blijven slaan”, aldus de stichting. Earth and Fire krijgt de onderscheiding „voor hun nimmer aflatende creativiteit en energie waarmee zij steeds weer met grote originaliteit tot vernieuwing van hun repertoire komen”. Hierbij mag het opmerkelijk worden genoemd, dat zij daarbij in staat zjjn voortdurend natio naal en internationaal grote successen te blijven boeken, aldus Conamus. De gouden harp zal tijdens de 21e reünie der lichte muziek op 27 oktober worden uitgereikt. PARIJS (AP). De in de jaren veertig en vijftig populaire Franse filmregisseur Louis Daquin is donderdag na een lange ziekte op 72-jarige leeftijd te Parijs overleden. zijn radio-opnamen gemaakt. Een eerste gedeelte daarvan zal volgende week don derdag uitgezonden worden in Paul van Schaik’s AVRO’Jazzspectrum. JOOST NIEMÖLLER (Van onze kunstredactie) HEEMSTEDE. Het concert dat het Ensemble Crea zondagmiddag zou geven in het cultureel centrum ’t Oude Slot in Heemstede is afgelast. Daquin was in 1932 in het filmvak te rechtgekomen. In 1941 regisseerde hij zijn eerste film, Nous, les gosses. Andere be kende films van hem waren Madame et le Mort (1942), Le Point du Jour (1948), Ma- itre après Dieu (1950) en Bel Ami (1954). Van 1970 tot 1977 was Daquin-directeur geweest van het instituut voor gevorderde cinematografische studies te Parijs. AMSTERDAM (ANP). Ramses Shaf fy en de groep Earth and Fire krijgen van de "ichting Conamus in Amsterdam de gob n harp 1980 voor hun verdiensten op het terrein van de lichte muziek. niet altijd overtuigend. Hetgeen echter niets aan de werking van dit werkelijk huiveringwekkende gedeelte afdeed. ALWIN BAR Geen echte luistermuziek dus, hoewel je als organist gewapend met de vaardigheid die hier wordt vereist voor geen enkel repertoirestuk hoeft terug te deinzen. Ar tistieke zeggingskracht sprak veeleer uit het Te Deum en de twee koraalpreludes, met de dwingende verklanking waarvan de concertgeefster het muzikale profiel van haar landgenote completeerde. En wie onder de vele toehoorders twij felde na deze briljante verrichtingen van Michelle Leclerc (overigens een bekende en veelgevraagde organiste in deze con- eien) nog aan de resterende interpreta- s, te weten de Impromptu uit „Pièces de jtaisie” van Vierne en met name de HAARLEM. De Nederlandse opvoering van het toneelstuk SUS, geschreven door de Engelse auteur Barry Keeffe, donderdag in première gegaan in de Toneelschuur, is een opmerkelijk vitaal brokje realistisch theater geworden. Het stuk gaat over een verhoor dat twee blanke politiemensen een man van Surinaamse afkomst afnemen. integrale zesde Symfonie van Widor? Met weergaloos vakmanschap in spel en regi stratie zette de rasmusicienne op voortva rende wijze dit monument van eerlijke, zij het soms ietwat verbleekte romantiek in krachtige contouren neer. Een zeer in dringend besluit van zowel het concert als van deze lopende serie, wat in het voor orgelrecitals wel uitzonderlijk langdurige applaus treffend naar voren kwam. dirigent: JERZY KATLEWICZ SEIZOEN 1980-1981 SERIE B Concertgebouw Haarlem 20.15 uur eerste concert op vrijdag 10 oktober a.s. 6 concerten op vrijdagavonden 10 oktober, 4 november, 2 december, 6 januari, 3 februari, 3 maart Want achteraf nuchter terugblikkend, moest toch wel geconstateerd worden dat Jones de experimentele muzieklijnen (waarmee hij vele jaren geleden tijdens zijn samenwerking met Jazzgod Coltrane zoveel opgang maakte) niet langer meer durft uit te bouwen tot aan de grenzen van het grote risico. Alles blijft binnen ver trouwde banen derhalve. Soms is het the ma (meestal gespeeld door de twee saxo fonisten, af en toe komt de koel en knap opererende gitarist Marvin Horne daarbo venop) wat langer dan gebruikelijk, soms zit het zelfs pas verweg in het stuk ver stopt. Maar het is er toch steeds maar weer. Als een veilige thuishaven, als het leidmotief in een degelijk ouderwetse roman. Bij wijze van concreet voorbeeld: saxo fonist Andrew White speelde gisteravond in de Haarlemse Jazzclub een van zijn lange soli. Houdt daar dan eensklaps mee op. Ook vallen bas, gitaar en piano weg. Wat overblijft is drumstelacrobatiek. Doorgaande roffels in verbijsterend ver band, losse dreunslagen, scherp ruisende bekkens en omspeelde drieslagstruktu- ren. Maar tegelijk heeft het er alles van weg dat de andere instrumentalisten ge woon doorspelen. Want in je hoofd gaan de saxriedels van White ondoorbroken verder. gaat in een tijdsbeeld waarin sprake is van een omwenteling van mentaliteit. Keeffe illustreert dat door zijn verhaal te laten spelen op de avond dat er verkiezin gen gehouden zijn. Wiegel blijkt de grote overwinnaar en dat betekent voor de reac tionaire politiegevoelens een verfrissende opkikker. Keeffe laat ook de onmacht van de politie die onder een linkse regering kort gehouden werd, doorschemeren. niet overtuigender had kunnen zijn, maar dat niettemin aantoonde dat de waarde van deze zes composities slechts in het didactische vlak ligt. Muzikaal gezien is er weinig eer aan te behalen aangezien niet alleen de creatieve vonk ontbreekt maar ook over het hoofd is gezien dat, gesteld dat die er was, de betrekkelijk statische signatuur van een orgel alsmede de verva gende akoestische werking van een kerk met een dergelijk hoogst pianistische schrijfwijze in groot conflict komt. An ders gezegd: je hoort nooit meer dan schimmige, ondefinieerbare flarden van al die razend voortjagende (en door Mi chelle Leclerc ongetwijfeld klokgaaf ge realiseerde) manuaal- en pedaalpassages. HAARLEM. Jazz op z’n best is iets wat in de lucht hangt en lang niet altijd hoorbaar wordt. Of liever: het belangrijkste deel is helemaal niet hoorbaar. Een doorgaande geluidstrilling is het waarvan alleen af en toe op behendige wijze iets door de musicus wordt aangetipt en in de hoorbare werkelijkheid neergezet. Wat je „eigenlijk” hoort, dat hoor je niet. In het hoofd van de luisteraar wordt onweerstaan baar verder geschetst. Dat klinkt nogal mystiek. In ieder geval: drummer Elvin Jones weet zo’n vaag verhaal intens reëel te maken. In de door televisieregisseur Jan Keja geregisseerde voorstelling is wat dat be treft met grote zorgvuldigheid te werk gegaan. De vertaling van Centrumdrama- turg Rob Scholten getuigt overigens ook al van bedachtzaamheid, al lijkt het er in het begin van de voorstelling even op dat alles mis zal gaan. In Onder Verdenking (Nederlandse titel van SUS) krijg je eer der het gevoel dat de werkelijkheid nog veel erger zal zjjn. Verkeerd gebruik van vermeende macht door de politie als voortvloeisel van vooroordelen, is een veelgehoorde klacht op het klachtenbu reau voor de politie en het is een publiek geheim dat de blanke Nederlander het in elk geval minder moeilijk heeft dan kleur lingen, wanneer het op confrontatie met de dienaren van de heilige Hermandad aankomt. Arnie Breeveld en Cor Witschge in Onder Vedenking van Barrie Keeffe. lens prijsgeeft. Witschge speelt hem ge loofwaardig, inclusief de opgekropte ge voelens van frustratie, die de politie nu eenmaal ook parten speelt. Paul Beudel sluit zich daar uitstekend bij aan als de jongere rechercheur, die af en toe uit zijn plichtmatige zelfbeheersing barst. Er wordt gespeeld in een zakelijk realistisch decor. gastdingenten: ROELOF VAN DRIESTEN, ADAM GATEHOUSE en OTAKAR TRHLIK Alleen, helemaal aan het eind van de tweeënhalf uur durende set durft Jones onverwachts scheef te gaan. Een traag doorwandelend Afrikaans grondritme wordt dan continu aangehouden en er is wat minder melodisch gebonden solo- ruimte. Die wordt met veel lange noten en soms oosters aandoende toonladders hyp notiserend benut. Dergelijke waaghalserij had er vaker mogen zijn. (Van dit concert Alban Berg: Lulu. Teresa Stratas (Lulu), Elaine Bonazzi, Matti Juhani, Julian Patrick, Jan Blinkhof, Chester Ludgin, Andrew Foldi e.a. Radio Fil harmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk. Regie Rhoda Levine. Dekors: Robert Israel en Tom Munn. Kostuums Robert Israel. Scheveningen, Circustheater. 2-10-1980. Orgelconcert door Michelle Leclerc (Frankrijk). Programma: Demessieux, Vierne, Widor. Lisse, St. Agathakerk, 2 oktober 1980. t 'i solisten PASCAL DEVOYON, JOSEPH KALICHSTEIN - piano WIKTOR LIBERMAN, JAAP VAN ZWEDEN - viool LAURENCE LESSER - cello, JORGE ORAISON - gitaar abonnement 6 concerten 65.(a i.) c.j.p. geldig: losse kaart 13,(a i.) Kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur Concert: Elvin Jones Jazz Machine. Bezetting: Ari Brown, tenor en so- praansax. Andrew White, tenorsax. Fumio Karashima, piano. Marvin Horne, gitaar. Andy McCloud, bas. Elvin Jones, drums. Haarlem, Haarlemse 2 oktober 1980. schetsen ter voltooiing had voorgelegd. Haar overleden echtgenoot zou zich in transcendente contacten tegen verdere pogingen hebben gekeerd. Gelukkig hoe ven wij ons niet meer te behelpen met een opera in kreupele staat, te meer daar van enig stijlverschil tussen de verschillende bedrijven niets te merken valt. Natuurlijk overschaduwde Teresa Stra tas, wereldberoemd geworden door haar titelcreatie in de algehele première van de voltooide versie, alle andere medewer kers. Door haar stem en persoonlijkheid, maar ook door haar rol zelf. Maar de andere solisten waren toch ook zeer de moeite waard. De mezzosopraan Elaine Bonazzi b.v. als de lesbische gravin Ge- schwitz (een aangrijpende figuur) was ontroerend. Jammer dan ook dat juist zij (met haar weinig in de hoogte komend stemtype) zo overstemd werd door het veel te hard spelende orkest. Weliswaar hadden alle zangers daarvan te lijden, maar Bonazzi dan toch wel in het bijzon der. En dat terwijl ze toch volumineus genoeg zong. Verder vielen met name op: Andrew Foldi als Schigolch, Matti Juhani als de schilder en Jan Blinkhof en Julian Pa trick als respectievelijk Schön jr. en sr. Stuk vóór stuk voortreffelijke vertolkin gen, zowel in vocaal als in aeteertechnisch opzicht. Moest het orkest er aanvankelijk ietwat inkomen, gaandeweg werd de uitvoering steeds geïnspireerder. Gelukkig maar, omdat juist de muziek van de Weense school zo gauw zwoegerig aandoet als de musici in de materie blijven hangen. Wat natuurlijk in dit zeer ingewikkelde idioom gemakkelijk gebeurt. Decors en aankleding waren bijzonder fraai, geheel in stijl en zeer fantasierijk. Ook de regie voldeed zeer goed, al zette ik Het zal er dan wel veel mee te maken hebben dat Jones waarschijnlijk meer dan welke andere jazzdrummer ook van zijn instrument een melodiegebeuren maakt. Echte melodieën kunnen op drums natuurlijk nauwelijks gespeeld worden. Maar vergaande suggestie is wel mogelijk. Zo worden de toonverschillen tussen de drums heel nadrukkelijk uitge buit. LISSE. Op 11 november 1968 overleed op 47-jarige leeftijd de geniaal begaafde Franse organiste Jeanne De messieux. Afkomstig uit de school van de grote Marcel Dupré verwierf zij in haar korte leven een ongekende faam door haar unieke dispositie voor en affiniteit met het orgel, hetgeen haar in staat stel de nagenoeg de gehele orgelliteratuur uit het hoofd voor te dragen. Naast alle artisticiteit in haar vertolkingen en im provisaties zal menigeen echter de naam Jeanne Demessieux onmiddellijk asso ciëren met het begrip virtuositeit. Voorstelling: Onder verdenking (SUS). Auteur Barrie Keeffe. Verta ling Rob Scholten. Regie Jan Keja. Spelers: Paul Beudel, Arnie Breeveld en Cor Witschge. Paul Beudel Produk- ties. Première 2 oktober 1980, Toneel schuur, Haarlem. Vanavond en zater dagavond ook nog in dit theater te zien. F J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17