LETTERKAST ZAT EBDAGS Bi JROEGSEL Letterkast I I tij allenblad! L zo jaloers HANS PLOMP KEES TOPS En daar liepen we: hij voorop, met armen en benen onzachtzinnig ruim baan makend, en wij in zijn kielzog, de nijdige blikken van onze collegae Egypte-vaarders in ontvangst nemend, het wezen van deze missie welis waar nog niet in al zijn facetten doorgron dend, maar toch vaag verheugd over het nu sterk verhoogde tempo van de obligate ont- schepingsprocedure. „Wat is dat eigenlijk voor een vent?”, vroeg Annie, die de summiere, maar zicht baar doeltreffende onderhandelingen niet had gevolgd. „Geen flauw idee”, moest ik bekennen. „Hij is met al die sterren, strepen en petten mee naar boven gekomen. Maar ’t schiet in ieder geval lekker op”. Wie herinnert zich nog de onfortuinlijke Russische tsaar die in de vorige eeuw op schudding veroorzaakte door zijn voorstel aan de heersers der aarde, dat zij voortaan hun geschillen onderling zouden uitvechten, in duels. Dan zou de oorlog uitgebannen zijn, menig mensenleven gespaard worden en het recht zegevieren. Zijn ideeën vonden weerklank in sommige verlichte kringen en De oorlogsgod is bloeddorstig en duldt geen vredestichters op de wereld. Als de bloedstroom zou stoppen, zou zijn macht ten einde zijn. Het weinig bemoedigende resultaat van al deze inspanningen was, dat we doodmoe en van al heel wat Egyptische ponden verlost naar Cairo reden in een auto die zich offici eel niet in Egypte bevond. De laatste beletse len die een, de autoriteiten bevredigende inklaring in de weg stonden, zouden bij het begonnen steun te krijgen. Het duurde dan ook niet lang of de tsaar werd via een aantal intriges krankzinnig verklaard en geruisloos afgevoerd. De Dogons uit Mali zijn duidelijker in hun overlevering. Zij stellen dat er oorlog is tussen mannen en vrouwen, sinds de man nen de vrouwentempels verwoest hebben (de overgang van matriarchaat naar patriar chaat). Om iedere band met de overwonnen en gehate vrouwen te verbreken, lieten de mannen zich van hun vrouwelijkheid ont doen. Deze vrouwelijkheid woont in de voor huid van de man, die door de oude mannen van het dorp na het besnijdenisritueel gretig opgegeten wordt. De mannen eisten ook van hun vrouwen dat deze hun mannelijkheid de clitoris wegsneden, zodat de scheiding tussen man en vrouw compleet was: nooit zouden zij meer samen een orgasme kunnen beleven, nooit meer éénworden in de paring. Da Manja-vrouwen zingen tijdens de bloedi- rige ingreep op hun dochters: 5 en Het rituele mensenoffer van de Kelten was, zoals lp vele andere culturen, bedoeld om de mensen te tonen dat sterven niet erg is, dat er na de dood een nieuw leven is. Onze eigen christelijke cultuur is gebaseerd op het vrij willige offer van Jezus Christus, die ons door zijn dood de weg naar het eeuwige leven toonde. Zó vreemd is het mensenoffer dus niet. Het Keltische principe ging er vanuit, dat alleen degene die bereid is vrijwillig zijn leven te geven, geschikt is voor de hoogste macht. Zo werd deze macht onaantrekkelijk voor materialistisch georiënteerde tirannen, zoals wij ze tegenwoordig her en der aan de macht zien. Deze personen laten vaak grote hoeveelheden bloed vloeien om hun macht te handhaven, en het essentiële verschil is, dat het niet hun eigen bloed is, maar dat van anderen. Dan hadden de Kelten het toch beter bekeken. „Je bent je eigen slavendrijver. Je smeekt om de breidel. Je durft niet vrij te zijn. Persoonlijke vrijheid is een vreemd woord voor je, maar nationale vrijheid of staatsbe langen doen je watertanden als een been een hond”. Hoe is het mogelijk dat moeders hun eigen dochters zo martelen, zoals ooit Chinese moeders hun dochters dwongen de voeten af te binden tot mismaakte stompen? Hoe is het mogelijk dat vaders hun zoons naar de slagvelden dwingen te gaan, om daar andere zoons, even onschuldig, af te slachten? Waarom is vrijwel de gehele mensheid te genwoordig bezig zichzelf te vernietigen, na eerst vele dieren en „primitieve” mensen uitgeroeid te hebben? Het is een uiterst vreemde tendens, deze tegen zichzelf en al zijn mede-schepselen gerichte agressie van de mens. Wilhelm Reich kwam in zijn befaamde boek De Massapsychologie van het fascisme tot „Hallie en ik namen een beker die gevuld was met donker, zwaar ruikend vrouwen bloed en gingen de kring rond. We doopten onze handen erin en beschilderden het ge zicht van iedere vrouw, met de woorden: „Dit is het bloed dat vernieuwing geeft. Dit is het bloed dat voeding geeft. Dit is het bloed dat leven geeft”. „Iedere maand bloed ik, al jarenlang. Ik heb mijn bloed gezien, geproefd en gevoeld, het trekken in mijn buik. Maar nog nooit had het er zo donker uitgezien, had het zo sterk geroken, zo dik aangevoeld. Nog nooit had ik zo’n gevoel in mijn buik gehad, als toen Hallie in mijn ogen keek en we eikaars gezicht beschilderden met ons bloed. De hemel was donker als bloed. Het hele veld rook naar bloed. Mijn voeten dansten in het overgebleven bloed, dat we op de aarde goten. Mijn buik liet me weten dat ik op nieuw zou bloeden met mijn zusters, voordat de volle maan onderging. Bovenstaand ritueel wordt niet bedreven door een moderne heksgroep, of in een to neelstuk, maar door een groep ontwikkelde vrouwen als een vorm van therapie. Dit ritueel heeft als doel het zware taboe te doorbreken dat op menstruatiebloed rust. Er zijn ook nu nog streken waar de vrouwen het dorp uitgejaagd worden als ze ongesteld zijn en hun periode ver van hun medemen sen moeten doorbrengen. Het vroegere Keltische koningschap was gebaseerd op een unieke combinatie van macht en bloed. Als er een koning gekozen was en hij accepteerde de keuze, dan werd hij voor vier jaar koning. Na deze periode moest hij voor zijn macht betalen met zijn eigen leven. Betalen is eigenlijk niet het juiste woord, want de Kelt beschouwde het als een eer om zich vrijwillig te offeren. Dit is het lied van ons bloed. Dit is het bloed dat vernieuwing geeft, dit is het bloed dat voedt, dit is levensbloed”. Er is kracht in het bloed. Het bloed van de man is pijn, het bloed van de man is lijden, het bloed van de man is de dood. Er is kracht in het bloed van de vrouw. Een kracht die ons verandert. Er is kracht in het lied van ons bloed. I WW at is dat toch voor een mysterieuze >W vloeistof, bloed? Er is tot in de vroeg- ste oudheid een duidelijke connectie tussen macht en bloed. En er is alleen een theoretisch verschil tussen een slachtoffer van de welvaart en een mensenoffer voor grotere macht. Het vroegere Keltische koningschap douanekantoor in de hoofdstad worden weggenomen. „Morgen”, vanzelfsprekend. ij de Manja-stam in Congo wordt de volgende legende verteld over het wegsnijden van de clitoris, waardoor de vrouw dus geen orgasme meer kon krijgen. Er kwam een zendeling uit verre landen, die Ba-Ganza het bevel gaf zich te besnijden. Toen Ba-Ganza genezen was van de wond van zijn besnijdenis, kreeg hij steeds ruzie met zijn vrouw. Hij wilde niet meer met haar naar bed en hij zei dat ze stonk tussen haar benen. Toen zijn vrouw het geruzie beu werd, ging ze naar de missionaris en vroeg hem te doen bij haar zoals hij bij haar man had gedaan. „Als ik eraan sterf, jammer, maar ik wil geen ruzie meer hebben met Ba- Ganza”, zei ze. De (moslem)priester stemde toe. Hij nam zijn mes en sneed de clitoris en de kleine schaamdelen weg. Maar toen deze operatie voorbij was, werd de priester blind. Sinds dien moeten de vrouwen deze gruwelijke operatie bij hun eigen dochters uitvoeren, omdat mannen blind worden als ze het zien. de conclusie dat het fascisme de uiting is van een mens wiens levensbehoefte aan orgasme systematisch gefrustreerd is. Volgens Reich is onderdrukking van de mogelijkheid tot orgastische bevrediging in de mens, in het belang van Fascistoïde krachten die zich met ontevredenheid voeden. Alleen angst en ter reur zijn in staat om de mens van zijn natuurlijke behoefte „klaar te komen” af te houden. De zware taboes die vele kerken op het orgastische beleven van seksualiteit heb ben gelegd, heeft uiteindelijk geleid tot een mensensoort dat zichzelf vrijwillig aan deze ongezonde taboes onderwerpt. Reich schreef in Luister, kleine man (1946), een aanval op de naar onderwerping en onder drukking hunkerende kern in iedere mens: iTWond het begin van de eeuw verscheen een engel aan het Amerikaanse volk. -"-*-Deze sprak de volgende woorden: „Volk van Amerika, wij bieden u een grandioze kracht aan, een geheim waarmee u zich veel sneller kunt verplaatsen dan nu. In ruil voor dit geheim vragen wij ieder jaar tienduizend mensen die levend geofferd moeten worden”. Het Amerikaanse volk verwierp het vreem de aanbod vol afgrijzen. Tienduizend men sen levend offeren, en dat in de twintigste eeuw. Nooit. Een paar jaar later verscheen de auto op de wegen TWTina Hagen zingt: „Was soil ich denn in W Afrika, als Frau, wo die schwarze Mann sein Frau kastriert Ze heeft het over een gruwelijke uitwas van vrouwenonderdrukking, die pas de laatste jaren in de publiciteit is gekomen: het weg snijden van de clitoris bij meisjes in vele Arabische en Afrikaanse landen. Maar de waarheid is nog verbijsterender dan wat de Duitse zangeres ons vertelt: de moeders castreren hun eigen dochters. De andere vrouwen in de gemeenschap vinden dat je minderwaardig bent met een clitoris, vies en onrein, en zij bespotten vrouwen die niet besneden zijn. formeel weer in het gareel te brengen. We brachten de wagen dus onder in een garage, kochten treinkaartjes en hielden het papieren vraagstuk voorlopig maar voor gezien. Dit verhaal laat ons het verband zien tussen de steeds groeiende technologische macht van de mens en het steeds maar groeiende aantal slachtoffers van deze macht. Alle technologische uitvindingen die met macht te maken hebben, doen bloed vloeien. Bij wapens is dit verband natuurlijk zonder meer duidelijk, maar bij iets als „verkeer” denkt men er minder snel aan. Toch spreken wij van, verkeersslachtoffers en zij zijn let terlijk slachtoffers van onze macht over de snelheid. De moderne samenleving betaalt voor het feit dat wij ons sneller dan tien kilometer per uur voortbewegen met een onafgebro ken bloedstroom. Het asfalt van onze wegen is een groot altaar, waarop dagelijks vele honderden liters bloed geplengd worden. Wij moeten onze vooruitgang duur betalen; dankzij onze uitvindingen stierven er in deze eeuw méér mensen een gewelddadige dood, dan in alle voorafgaande eeuwen tezamen. Slachtoffers. Hebben wij wel zoveel reden om neer te kijken op vroegere culturen, waar soms menselijke slachtoffers geofferd werden aan de „hogere machten?” Jet is opvallend dat alleen het bloed van I I de man verbonden is met heroïek, macht en verlossing. Het bloed van de vrouw speelt een heel andere rol, namelijk van geboorte en van reiniging. In de patriar chale culturen wordt mannenbloed als iets bijna heiligs beschouwd, het menstruatie bloed van vrouwen daarentegen als onrein. Een groep Amerikaanse vrouwen, die ge noeg hadden van de weerzin voor hun eigen lichaamsfuncties die hun door de mannen cultuur wordt opgedrongen, heeft een ritu eel ontworpen waarin vrouwen hun bloed in ere herstellen: A an het einde van die dag wisten we wie ZM onze kleine compaan was en bij de gratie van welk maatschappelijk me chanisme hij een goedbelegde boterham verdiende. Een paar dagen later kenden we ook de taalkundige formule die de kern van dat mechanisme raakt: Taala Bukra. Taala Bukra is arabisch voor „Komt u morgen nog maar eens terug”, met daarop volgend de onuitgesproken gedachte „dan kunnen we u óók wel niet helpen, maar het klinkt een stuk eleganter dan Meneer-uw- geval-is-hopeloos-houdt-u-er-maar-liever- mee-op”. Taala Bukra wordt hoofdzakelijk in kille, sombere transitogebouwen nabij grenspos ten beleden door lieden, wier afwijking van meer gangbare mensensoorten in Egypte wettelijk is geregeld en gericht is op papier mits in ruime mate voorzien van stempels, zegels en handtekeningen of parafen en dag tekeningen van (in rangorde) opperbaasjes, bovenbaasjes, baasjes, onderbaasjes, kler ken en nullen. Het is deze eigenaardige sekte waarmee ik direct na aankomst in Alexandrië een verbe ten strijd moest voeren. Niet minder dan vijf lange uren heb ik van hot naar haar ge draafd om de heren aan hun merkwaardige gerief te doen komen. Tientallen formulie ren zijn minstens in vijfvoud door, mijn vermoeide handen gegaan. Ik heb ze alle laten voorzien van de vereiste versierselen en na afloop was het nóg niet goed. IVTa twee weken gaven we onze pogingen W op. Hoewel de vergunning die we in Alexandrië hadden gekregen om in de niet ingeklaarde auto te rijden slechts één dag geldig was, hadden we er al die tijd gebruik van gemaakt, in de wetenschap dat een auto niet op papier rijdt maar op benzi ne, maar met iedere dag dat we dat bleven doen, steeg de kans op een ambtelijke schrobbering met gevolgen die we niet kon den overzien. Bovendien wilden we Cairo verlaten en we beseften wel, dat als we door een diender in het zuidelijke Luxor zouden worden aange houden, we hem onmogelijk op de mouw konden spelden (wat we in Cairo wèl kon den) dat we ons nog steeds het vuur uit de sloffen liepen om het wilde voertuig alsnog TVTaarmate het einde van ons verblijf aan Wj de oevers van de Nijl in zicht kwam, keerde steeds regelmatiger een niet on belangrijke vraag terug: Hoe krijgen we onze auto, die dus niet in Egypte is, Egypte uit? De hoop om die vraag in Cairo nog beantwoord te krijgen, hadden we al bij voorbaat laten varen, hoewel ze welbe schouwd van geheel andere ingewikkel der aard was dan de vraag waarmee ik twee weken had lopen leuren. Taftla Bukra morgen brengen! We reden maar op goed geluk met de sterk vereenzaamde automobiel naar de haven van Alexandrië en schoten daar, nu op eigen initiatief, zo’n gis baasje aan om ons in tegenovergestelde richting langs alle loket ten te loodsen, onderwijl in gedachten vast stellend dat wat onze kwieke vrind bij onze intrede te veel van ons had ontvangen ten nadele van zijn collega zou worden verre kend, want we hadden nog slechts voor een kleine vijf gulden Egyptisch geld en we waren geenszins van plan daar nog verande ring in te brengen. „Als eerst die kar maar eens op de boot staat”, zei ik zorgeloos, „dan zien we wel weer verder”. Hoe ingewikkelder het probleem, des te soepeler loopt de Taala Bukra-machinerie, zo bleek nu. Binnen anderhalf uur was de klus geklaard. „Kom maar in de auto en zoek iets uit”, nodigde ik onze gewiekste douane-expert. Hij koos een sleetse wollen trui, die hij het was ongeveer 40 graden Celsius onmid dellijk aantrok. Dik tevreden slofte hij het terrein af, de snikhete stad in. „Vroeger waren we vriendinnen, maar vandaag ben ik de baas, want ik ben een man, kijk, ik heb het mes in mijn hand en ik ga je opereren. Je clitoris, die je bewaakt, zal ik afsnijden en ter aarde gooien, want vandaag ben ik een man. Mijn hart is koud, anders kon ik je dit niet aan doen T geeft mij uw papieren en alles komt in I orde”, sprak de kleine donkere man,’ die onverhoeds uit de rij wachtende medepassagiers was opgedoken en zonder plichtplegingen recht tegenover mij had postgevat, op geruststellende toon. De Espresso Cagliari, die ons van Irakli- on, Kreta, naar de Nijl-delta had gebracht, was ergens midden in de haven van Alexan drië voor anker gegaan, opdat de per gemo toriseerde tobbe bij het schip aangekomen Autoriteiten op hun gemak in de persoons gegevens van de opvarenden konden snuffe len, zonder dat dezen in staat waren het schip langs slinkse wegen te verlaten. „Papieren? Welke papieren? Hoezo papie ren? Wie bent u?”> vroeg ik. „Uw autopapieren. U bent toch met de auto?”, lichtte de voortvarende gespreks partner toe en hij mompelde iets over for maliteiten en inklaren en douane. „Laten we niet op hén wachten”, besloot hij, een mis prijzende blik op de bewegingloze massa werpend. „Kom mee, we gaan!” 4 4 Het lied van het ir bloed Vrouw van de Manja-stam met besnijdemis-mes Nina Hagen 'd ge >9 KI AAS PIFTFR RIEKSEN singen errein i en STEL .025 n de van 3 jarlent m- eciali- Het Welzijnsweekblad komt volgens een advertentie in Adformatie bij minimaal 110.000 werkers in de welzijnssector. Niet deze informatie deed mij de wenkbrauwen fronsen, maar meerde omschrijving van de beroepen in het welzijnswerk. Want wat doen die 110.000 mensen die blijkbaar het Welzijnsweekblad willen ontvangen in godsnaam? Daar geeft de advertentie een antwoord op. Het blad wordt onder meer gelezen door: superviseren, commiezen, opbouwwerkers, referendarissen, filosofen, directeuren (waarvan? vraag ik me af), preventiefunctionarissen (Mijn naam is Rieksen, ik ben dus preventiefunctionaris. Pardon?!), hoofden en subhoofden van dienst, representanten, beheerders, functionarissen deskundigheidsbevordering en unithoofden op het gebied van enz. enz. groot Vaala Bukra Door deze advertentie ben Ik In grote geestelijke nood gekomen. Mijn afkeer van het welzijnswerk, met zijn voor mij bijna altijd ondoorgrondelijke jargon, is groot. Nu ik weet dat functionarissen deskundigheidsbevordering ook het Welzijnsweekblad lezen, begin ik te begrijpen waarom, hoewel ik me geen voorstelling kan maken van wat een functionaris deskundigheidsbevordering (of een preventiefunctionaris) nou zo de hele dag zit uit te spoken. Nu ik weet dat „minimaal 110.000 werkers in de welzijnssector” (toch gauw de bevolking van een middelgrote stad) prijs stellen op het I Welzijnsweekblad, heb ik behoefte aan een goed gesprek met een hulpverlener die me uit een onverwerkt verleden (waar ik mijn afkeer tegen het welzijnswerk gemakshalve maar I onder reken) zou kunnen sleuren. In de krant gekeken waar Ik terecht kon. Onder het kopje Sociale Hulp vond ik: Werkgroep tot integratie van homoseksuelen; Pastorale Kontaktgroep Homofilie; Buro öeslachtsziektenbestrijding; Huursubsidies; Ihvalidenbond Midden Nederland; Sociaal Sedagogisch Centrum; Gewestelijk Arbeidsbureau; Bureau voor levens-en Ijezinsbragen (op humanistische grondslag;) bureau voor levens- en gezinsvragen (Van de Interkerkelijke stichting voor geestelijke gezondheidszorg); St. Bejaardenwerk; ijuuradviescommissie; Rechtswinkel; Juridisch Adviesbureau; Rutgershuis; Sociale DienstJAC; Stichting voor School- en beroepskeuze; Jongerenhulpdienst; KWJ; Stichting voor Jeugd en Gezin; Tomingroep; Moeders voor Moeders; NIAC; Federatie Maatschappelijke Dienstverlening; Stichting Buitenlandse Werknemers; Buro Raadman; After-caregroep; Architectenwinkel; Telefooncircel; Sociale Verzekering; Medisch Opvoedkundig bureau; Stichting voor Ambulante Geestelijke Volksgezondheid; Peuterspeelzaal voor gehandicapten; Krisis Interventie Sentrum; Stichting ter Behartiging van Belangen Gehandicapten en Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs. En in een klein plaatsje in de buurt vond ik ook nog „Burenhulp Graag Gedaan, postbus 14. Postbus 14 wordt Iedere dag geleegd Stel je voor. De postbus zal maar één keer in de maand geleegd worden. Daar zit je dan. Graag gedaan! Het mag niet verwonderlijk zijn dat mijn geestelijke nood na het doorworstelen van de instanties (bijna 40) nog groter was geworden. Ik vond niets van mijn gading. Ik kon nergens mijn stuk problematiek kwijt. Gelukkig kon ik er weer even tegen nadat ik een interview las in de Haagse Post. Onder de kop „Ik denk dat welzijnswerkers heel direct misère kweken” (HP nr. 39) kwam aan het Word filosoof Hans Achterhuis, die qua uiterlijk niets onderdoet voor het prototype welzijnswerker, hetgeen aanvankelijk een stuk weerstand bij me opriep, dat Ik echter na een stuk evaluatie heb weten te overwinnen. Na dit stormachtige proces, waarbij ik wel een stuk identiteit verloor, las ik het interview tiet stijgende verbazing. Leest u even mee? Achterhuis: „Het gaat niet goed met het welzijnswerk: er is te veel versnippering, het kost teveel, het levert te weinig rendement op, Jet staat te ver van de mensen (Met deze zin J begint Achterhuis zijn onlangs verschenen boek „De Markt van Welzijn en Geluk”). En verder, na wat komische anekdotes over het falen van het welzijnswerk: „Ik denk dat welzijnswerkers heel direct misère kweken. I Gewoon omdat ze er zijn. Ik denk dat er aan behoefte kunstmatig geschapen wordt. Zo, die zit. Eindelijk dan toch nog iemand gevonden die na het heilig verklaren van het welzijnswerk een kritische noot durft te Patsen. Een medestander gevonden en Misschien kunnen we een stichting oprichten «n ons graantje meepikken uit de subsidieruif. Een naam zullen we nog even prob'60 verzinnen' maar dat Hjkt me 9een Binnenkort kunt u zich melden (bij de Bond kontra Welzijnswaanzin?, dat lijkt me geen s|echte) als het postbusnummer bekend is gemaakt. Er zal iedere dag een lediging Plaatshebben. Graag gedaan! L-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 25