Onsentimentele Uitkomst.te eenzijdig hard Schuttingkunst. exposities Vurig Amsterdams Volkstoneel zoekt nog naar eigen vorm Pianist Rein de Graaff: onopvallend opvallend Kwart miljoen dollar voor zet u het daar maar neer.. I een Brueghel Violist Jaap van Zweden kon NPO niet inspireren F De opbouwende ideeën van Bronkhorst&TielrooiJ BRONKHORST&TIELROOIJ BV AANNEMERS O’Toole’s Macbeth niet naar Europa Joop Kobs Put en Jongmans Naamsverandering zet domper op jazzprijs Stravinsky indrukwekkend onder Katlewicz 9 OKTOBER 19 8 0 ZATERDAG KUNST i RONDWEG 2IJMUIDEN TEL02550-20438 HAARLEM. Uitkomst van Heijermans bij het Amsterdams Volkstoneel begint met een mu ziekkorps en vlagvertoon: dat is een illustratie bij het uitstapje dat Jantje, de hoofdpersoon die dag gemaakt heeft: naar de koningin kijken. Het geeft echter ook een idee van wat Jules Croiset met zijn op nieuwe leest geschoeide Volkstoneel wil. Het volkse ele ment blijft kennelijk belangrijk, naast zijn streven om de groep tot experimentelere, meer in de gele deren van de andere Nederlandse gezelschappen thuishorende pro- dukties te brengen. Dat laatste streven is ook aan zijn voorstel ling te zien, hij maakte een onsen timentele Uitkomst, die bijna doet vermoeden dat ieder sprank je Jordaan-romantiek er met man en macht uit verbannen is. B.S. ADVERTENTIE) voor. JOHN OOMKES Hij speelde als zodanig bijvoorbeeld met Cecil Payne, Dexter Gordon, Johnny Griffin en Hank Mobley samen. Rein-de Graaff pianeert dan bijna altijd als een perfect spiegelbeeld van zijn hem toege schreven persoonlijkheid: correct, ter za ke kundig, zijn plichten beseffend en toch uiterst creatief; onopvallend opvallend dus eigenlijk. De vakmensen van Bronkhorst Tielrooij gaan onvervaard aan de slag. En ze zetten "het" daar neer. Precies zoals u het wilt. Exact op tijd. En voor alleszins redelijke prijs. U krijgt er een perfekt uitgevoerd bouwwerk Sleutelklaar als u dat wenst. Voor grote of kleine bedrijfspanden: bel 'es met de bouwers van Bronkhorst Tielrooij. (Aangesloten bij het NVOB, garantie voor vakmanschap.) van menselijk- als de vrolijke voorstelling een gloed die het beste doet hopen voor de toekomst. Martin Kesseler schreef een paar aardige liedjes, waaron der het „pannebrood” lied van de bakker, waarbij behendig met broden wordt ge jongleerd. Over andere zaken was ik min der te spreken, het decor, met merkwaar dige hangende grachthuizen en de aankle ding van de zwaan (Teuntje de Klerk) die een oncharmant opgevuld lijf had en een voortdurend naar beneden zakkende hals. ALMA POST Heijermans. Volkstoneel. Choreografie: LONDEN (AP) Macbeth komt niet naar Europa. De Shakespearetragedie met Peter O'Toole in de hoofdrol heeft zulke slechte recensies gekregen dat men van een tournee heeft afgezen. Toen de tournee werd aangekondigd werd in de pers al ernstige twijfel geuit over de haalbaarheid ervan. Macbeth zou onder andere in Parijs worden gespeeld ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan van de Comédie Fran^aise. Het stuk wordt gespeeld door het Old Vic theatergezelschap, en heeft naast de aanvallen van de critici veel technische problemen te verduren gehad sinds de première in september. In mei en juni van het volgend jaar zou het stuk in een aantal EG-hoofdsteden worden opgevoerd. Bema Nieuw-Vennep rende kleuren die dan voor een effectief contrast zorgen. Jongmans blijft het grotendeels hou den bij bomen, maar weet ondanks de schijnbare eentonigheid van onderwerp wel steeds opnieuw te boeien. Majestu euze bossen, delicate bomen, soms bijna Oosters-aandoende landschappen. Vaak wordt het landschap grotendeels alleen gesuggereerd waardoor het werk licht en vrij-ademend werkt. het lijf hebbende blazersstukjes), boden dirigent en orkest tenslotte op overtuigen de wijze artistiek soelaas in de symfoni sche suite uit Stravinsky’s balletmuziek De Vuurvogel. Hier sprak de muziek van binnenuit en verbonden zich innerlijke kracht ep uiterlijke (klank-)schoonheid tot een indrukwekkende eenheid, die ein delijk het wezenlijke doel van de toon kunst weer in herinnering bracht. JOHAN VAN KEMPEN NEW YORK (Reuter). Een schilderij van Pieter Brueghel de jongere heeft don derdag op een veiling van 26 oude mees ters uit de nalatenschap van Helen Jans sen Wetzel 240.000 dollar opgebracht. De gehele collectie ging van de hand voor 1.044.850 dollar. Joop Kobs: acryls, olieverfschilderij en en grafieken. In St. Joannes de Deo, Haarlem. Tot en met 24 november. sell Tribunaal eind november, organi seert het Frans Halsmuseum/de Hallen van 25 oktober tot en met 30 november op de eerste verdieping van de Vleeshal, de tentoonstelling Er zijn nog india nen In dit kader tonen vier kunste naars hun betrokkenheid bij de Ameri kaanse bevolkingsgroep. Van de Mexi caan Luis Fileer zijn schilderijen te zien, van Karel Gomes beelden, van Liesbeth Peters pentekeningen en Wilke Janssen exposeert een diaserie gebaseerd op de vrede van opperhoofd Seattle bij de landsoverdracht in 1853. In de Haarlemse Vishal (Grote Markt) is van 18 oktober tot eri met 23 november de tentoonstelling 20 In de Hallen te zien. De twintig regionale kunstenaars die in dit kader werk tonen zijn: Jurriaan An- driessen, Bertil, Jan Dirkx, Michiel Hiep, Jan Honcoop, Marjan Jaspers, Eva Jorritsma, Roni Klinkhamer, Han Kuiper, Hans Lodeweegs, Dorothee Ma- nasse, Pjotr van der Reep, Frans Tegel, Oscar Verpoorten, Anton Vis en Leidy Zuurbier. Een dergelijk tengeleide zet een domper op de verheugende mededeling dat een Jury namens de Stichting Jazz en geïm proviseerde Muziek in Nederland de 38- jarige pianist Rein de Graaff de eerste versie van de Boy Edgarprijs heeft toege- tend. Ten onrechte neemt zo’n omstan digheid dan wat glans weg van het feit dat een van Nederlands beste pianisten is bekroond. De jury, bestaande uit J. Bern- 'ef, Eddie Determeyer, Aart Gisolf, Sipke Huisman en Han Reiziger, noemt De Graaff „een van de meest actieve en emi nente voorbeelden van een musicus die de tradities van de afro-amerikaanse muziek °P geheel eigen wijze heeft uitgewerkt.” Dat Van Zweden het notenbeeld van de solopartij van Paganini’s Eerste Vioolcon cert vaak slechts bij benadering realiseer de, mocht misschien verwondering wek ken, maar is in feite toch niet van primair belang. Uit iijn muzikale instelling sprak echter nu reeds iets van routineusheid; een hoedanigheid die bij een musicus die aan het begin van zijn carrière staat en die dan eigenlijk van hartstochtelijke liefde voor zijn muziek zou moeten branden, toch wel fnuikend genoemd kan worden. Jaap van Zweden heeft voorlopig nog de glans van het wonderkind. En het is daarom ook geen kunst om vanuit de bij hem waargenomen hautaine houding van: „dom publiek, ik veracht je, ik maak even een zwaai en je ligt aan m’n voeten” om zo in een zaal de handen enthousiast op elkaar te krijgen. Als er bij de forse en stoere toon die hij maakt, geen subtilitei ten meer aan bod komen en als er con stant een geaffecteerd vibrato wordt ge bruikt omwille van het dramatiserend ef fect op zich en dus geenszins ten dienste van de expressie, dan zal geen enkele muziekkenner zich door welk podium- aplomb dan ook laten misleiden. Dan is er maar één conclusie: Jaap van Zweden speelt muziek waar hij niet van houdt, ofwel hij verkeert in een psychische impasse. Dat het NPO, met Jerzy Katlewicz aan de directielessenaar, zich niet door het spel van de solist liet inspireren, ligt voor de hand. Na Webers ouverture tot Der Freischütz en enkele openluchtmarsen van Beethoven (vervelende en niets om autodidact had gevormd in het Groninger clubcircuit, werd hij in 1961 derde bij het Loosdrecht Jazz Concours met zijn eigen trio. Later volgden contracten in Duits land en Frankrijk, waar hij met groten uit de jazz jamde, zoals met Albert Mangels- dorff en Sonny Stitt. In 1964 vormde hij met Dick Vennik een hecht kwartet dat nóg bestaat. Rein de Graaff is nog altijd een pianist die zich binnen de mogelijkhe den van een modern en weliswaar aan de tijd aangepast bopidioom uitdrukt en zo wel een musicus die heel subtiel en tot filmisch musiceren in staat is met lang uitgewerkte thematische structuren als zich een reputatie als begeleider heeft verworven. HAARLEM. Toen de nu twintigjarige violist Jaap van Zweden vijf jaar geleden bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest debuteerde, was het resultaat van dien aard, dat het niet moeilijk was om dit wonderkind een grote toekomst te voorspellen. Van Zweden maakte die voorspellingen in eerste instantie waar; trad met succes bij het Concertgebouworkest op en maakte zelfs in Amerika al furore. Merkwaardig daarom, dat, na alle wapenschilden die de jonge virtuoos inmiddels al aan zijn zegekar heeft hangen, gisteravond de indrukken bij een hernieuwd optreden bij het NPO eigenlijk veel minder positief en in zekere zin zelfs enigszins bedenkelijk waren. Voorstelling: Uitkomst van Herman Amsterdams Jules de De door de Anti Apartheids Beweging Nederland geproduceerde tentoonstel ling Eli Weinberg; fotograaf tegen apart heid, is van 18 oktober tot en met 23 november te zien in de Haarlemse Vlees hal aan de Grote Markt. Weinberg is een Zuid-Afrikaanse persfotograaf die in 1976 naar Tanzania vluchtte. De ten toongestelde foto’s geven het relaas weer van het jarenlange verzet van de zwarte bevolking van Zuid-Afrika tegen apartheid. Naar aanleiding van het vierde Rus- AMSTERDAM. De belangrijkste jazzprijs die in Nederland te vergeven is, werd dit jaar na d' ’ood van Boy Edgar naar deze arrangeur en bigbandleider vernoemd. Daarmee v. ,el een even zinvolle mogelijkheid om Wessel Heken - jarenlang peetvader van de geïmproviseerde muziek van eigen bodem - te gedenken, want de waarde van Heken doet stellig niet voor die van Edgar ander. Zo'n eigenlijk intrieste naamwisseling is typerend voor de bedroevend slechte financiële situatie voor deze in inhoudelijk opzicht belangrijker wordende sector. Uitkomst zonder sentimentaliteit is moeilijk: het stuk gaat over Jantje, jong ste kind uit een straatarm gezin, en door een val aan beide benen verlamd. Heijer mans beschrijft het sterven van Jantje via een droom waarin hij met een zwaan uit het Vondelpark de sterren van de hemel gaat plukken. In die droom treden de buurtbewoners op, gezien door Jantjes ogen. Jacob, zijn bewonderde grote broer, krijgt een heldenrol. De bakker, de perso nificatie van Jantje’s angst dat er op een dag geen brood in huis zal zijn, wordt een hebzuchtig monster. Hij is het ook die op het laatst de zwaan wurgt; kort daarop sterft Jantje zelf, de droom is voorbij. Croiset legde zich vooral toe op de rau we kant van het Jordaanleven. Het huis van Jantje en zijn familie kreeg van de decorontwerper een open structuur mee. Het straatleven dringt voortdurend bin nen, er is werkelijk constant lawaai in dat huis. De verbitterde vader, de moedeloze moeder, ze worden keihard neergezet. Jantje zelf (Dick van den Toorn) is een hardpratend, druk en stevig jongetje, niet in het minst lijdend. Zelfs als hij zegt pijn te hebben blijft hij de nuchterheid zelve. Eigenlijk hebben alle spelers een kunst matig aandoende hardheid om zich heen hangen, met uitzondering misschien van Hans van der Gragt als Jantje’s broer, en van Wim Wama, die een heid stralende rol speelt buurman Lammensen. Ik begrijp die hardheid Uiteraard doet de taal van een juryrap port altijd wat gezwollen aan, temeer waar in dit geval De Graaff wordt geëerd omdat hij zich „twintig jaar lang conse quent, integer en op hoog niveau heeft ■taïiggehouden met de ontwikkeling van n muzikale taal, waarbij zijn enorme harmonische intuïtie en melodische vin dingrijkheid opvallen.” Nadat De Graaff zich grotendeels als De' Haarlemmer Joop Kobs is een au todidact die pas op latere leeftijd begon te exposeren, maar toen toch in zeer korte tijd grote vakmanschap verwierf. Oorspronkelijk tekenaar, ging hij pas later ook schilderen. Het werk dat nu in de Deo hangt geeft een goed voorbeeld van zijn beheersing van beide technieken. Het merendeel bestaat uit portretten met vervreemde achtergronden, meestal landschappen. De symboliek speelt een sterke rol daar bij. Kobs werk laat ook invloeden zien van het magisch realisme en het klassie ke surrealisme. In de olieverfschilderijen en aquarel len is vooral gebruik gemaakt van lichte re kleuren en een goede nuancering in kleurverhoudingen. Adembenemend mooi voorbeeld hiervan is de olieverf Wintermiddag; een vervreemd winters landschap met loerende nieuwbouw op de vage achtergrond. Jammer is alleen dat de stille, rustge vende werken van deze fijnschilder op een even zo stille plek zijn opgehangen. In verband met het nieuwe medische centrum in het ziekenhuis is de exposi tieruimte verhuisd naar een verborgen gang waarvan het bestaan blijkbaar aleen bekend is aan het personeel. B.S. Noordhollands Philharmonisch Or kest: eerste concert serie B. Dirigent: Jerzy Katlewicz. Solist: Jaap van Zweden, viool. Programma: Weber, Paganini, Beethoven, Stravinsky. Concertgebouw Haarlem, 10 oktober 1980. wel, het is een streven naar een bewust acteren, dat af standelijkheid vereist. Croiset is op de goede weg, maar hij is er nog niet. Juist in dit stuk doet dat hem de das om: Uitkomst is als tijdsbeeld niet interessant meer, maar het kan ontroeren door zijn mense lijkheid en door de mengeling van sprook- jesachtigheid en realiteit in de droom, maar dat vereist heel precies en uitge kiend spel, met op een goudschaaltje ge wogen gevoelens. Zoiets brengt dit nieuwe ensemble nog niet op. Aan vuur en geestdrift ontbreekt het Het Amsterdams Volkstoneel in ieder ge val niet, en hun enthousiasme geeft de De Zandvoorter Wilfried Put en de IJmuidenaar Ab Jongmans zijn beiden bekende en gevestigde kunstenaars in deze regio. Het opstellen van beider werk in één ruimte heeft een comple mentaire werking: de kracht in fysische vorm bij Put sluit aan bij de psychische kracht van Jongmans. Van Put zijn grote massale sculpturen in diverse materialen afgewisseld door kleinere beelden en reliëfs. Vooral in laatstgenoemde genre zijn wat interes sante werken te zien. In twee verschil lende reliëfs, die beide de titel Ijshockey' dragen, heeft Put gebruik gemaakt van losse, hoekige delen die op eerste gezicht een chaotische puzzel zonder vorm voor stellen. Bij nadere beschouwing een tref fende blik op een vechtende massale groep sportlieden. Jongmans, is tevens ereburger van Rio de Janeiro een band die men vaak aantreft in zijn werk. Een groot aantal van de thans geëxposeerde werken ge ven een expressionistische blik op de tropische Zuidamerikaanse bomen. Jongmans blijft meestal bij een klein aantal, op elkaar afgestemde kleuren, wat heel subtiel maar daardoor extra krachtig kan werken. In sommige wer ken heeft hij echter, zoals in het uit vier- panelen bestaande (een „kamer scherm”). Aan de rand van ’t bos, ge bruik gemaakt van enkele sterk domine- Leerlingen van de Grafische School in Haarlem verzorgden een kunstzinnige versiering voor de schutting, die opgetrokken is rond het te verbouwen gedeelte van het Frans Halsmuseum. De scholieren vervaardigden kunstwerken en de Haarlemse beeldend kunstenaar Ger Daniels bracht deze samen met hen op de schutting aan. Daniels heeft verder gezorgd voor verbindende lijn-elementen, waardoor een geheel ontstaan is. Op de schutting die ongeveer vijftien rrP ruimte biedt, zijn ook open plaatsen gereserveerd, waarop passanten zich expressief mogen uitdrukken. Ab Jongmans: schilderijen en teke ningen. Wilfried Put: sculpturen en re liëfs. Gebouw Noord-Holland, J. J. Ha- melinkstraat, Haarlem. Tot en met 31 oktober. Groep: Regie: Jules Croiset. Hannah de Leeuwe. Liedjes: Martin Kesseler. Decor: Lou Steenbergen. Kostuums: Marianne Batavier. Met: Lou Steenbergen, Syl via de Leur, Hans van der Gragt, Han nah de Leeuwe, Dick van den Toorn, Wim Wama, Teuntje de Klërk en ande ren. Première 10 oktober in de Haar lemse Stadsschouwburg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 9