Twintigjarige kunsthandel toont beste uit eigen bezit Tijdelijk theatercomplex op Grote namen bij Festival of Fools-terrein galerie D’Eendt Licht en verend spel bij Nederlands Kamerorkest Stuurloosheid typeert thans Weather Report Topbedragen bij veiling Christie’s Bekende beelden van licht en donker bij bewegingsgroep Bewth maakt een veem zichtbaar Italiaanse instrumentale muziek voor strijkers Technisch perfecte jazzrock zonder emotie .MS 13 DINSDAG KUNST 19 8 0 2 1 OKTOBER 5* - I SF B U Caballero Filter. (Van onze kunstredactie) •ft .Pan'. Marc Chagall, gemengde techniek, 1964 Tapiès, BOB TADEMA SPORRY Amsterdam, 19 oktober ALWIN BAR JOHN OOMKES en donker opge- JAN BAART M-TjBc Weather Report is misschien wel de enige band in de jazzrock die naar eigen vormen heeft gezocht, die het genre blij vend aanzien zouden verschaffen. De sterk vervormde unisonopartijen van za- winul en Pastorius als klankbord voor een natuurlijk geblazen sax leverden lange tijd verrassend sterke platen (Stormy Weather bv.) op. Thans is de spirit van vernieuwing binnen de groep ingewisseld voor bescheidener uitgangspunten. De belangrijkste daarvan vlekkeloos technisch spelen wordt tijdens een groot deel van het concert dat dit week einde werd gegeven ook gehaald. Het an dere oogmerk dat als het imponeren van je gehoor kan worden omschreven wordt AMSTERDAM. Het ziet er bijna afschrikwekkend uit, de kolossale grauwe gevel van het Oranje-Nassauveem aan de Van Diemenstraat in het Amsterdamse havenge bied. Voor het gebouw waarin vroeger koffie en cacao verhandeld werd, staat een groepje mensen te kleumen bij een stalen poort. Ze wachten op een seintje om naar binnen te mogen; bewegingstheater Bewth geeft hier weer een voorstelling. Harde pianoklanken, repeterende aan geslagen akkoorden, roepen een andere wereld op achter de muren. Een zangstem maakt een verbindingsgang hoorbaar tus sen een ruimte ver weg aan de voorgevel en het trappenhuis aan de achtergevel. Op het ADM-terrein is een theater be schikbaar met een speelvloer van 14 bij 14 meter, uitgerust met 750 zitplaatsen. De nieuwe organisatie wil daar met name serievoorstellingen brengen door gezel schappen die elders in Amsterdam niet terecht kunnen. De eerste bespelers zullen De Horde en De Mexicaanse Hond zijn, de twee nieuwe groepen, waarin Hauser Or- kater voortleeft. Zij zullen beide in decem ber van start gaan. Licht én geluid tegelijk ingezet, trans formeert een bleke rustige wand tot de buitengevel van een door spanning trillen de Amerikaanse bioscoop. Even plotse ling is het weer stil en keren de lichtspel- letjes terug, in spiegelbeeld, om aan te geven dat het spel afgelopen is. Na afloop blijkt de stalen poort nog op slot. Een medewerker van Bewth komt aanhollen met de sleutel. Tot op straat probeert men de bezoekers tot gevangenen van de voor stelling te maken. werken uiteindelijk toch minder inspire rend op de zinnen. Ook de grappen met luiken en het plotseling opduiken voor het publiek van één of meer spelers of speel sters missen hun uitwerking. Dat kennen we al te lang van Bewth. Vervolgens het bekende hoboconcert van Alessandro Marcello, met als uitste kende hobosolist de Fransman Maurice Bourgue, die een prachtige toon met een zeer groot dynamisch bereik combineer de. Hij gaf geen „authentieke” vertolking, maar ook het ideaal van de authenticiteit is per slot een 20e-eeuws concept. Het werk van Respighi moet men begrij pen vanuit de herbezinning van Italië op zijn verleden in die tijd (1931), omdat de 19e eeuw op instrumentaal gebied weinig had opgeleverd. Ons hebben deze bewer kingen weinig meer te zeggen. De dikke instrumentatie en het logge klankbeeld is voor deze tijd niet meer acceptabel, nu we meer oog voor de originele werken heb ben gekregen. Maar Kees Bakels en het N.K.O. slaagden er wel in dit nadeel zo veel mogelijk te reduceren door een ui terst lichte en verende weergave, waarin vooral ook de magnifieke pianissimi op vielen. hoewel het laatste deel iets minder ge haast had kunnen klinken. Daar waren de figuren dan ook net niet gearticuleerd genoeg. De initiatiefnemers zijn Aty Baardman, Chris de Jong, Leo van het Schip, Michel Bezem, Steve Austen, Wim Bogert en Henk Jansen, van wie laatstgenoemde voorlopig als directeur van Amsterdam Theaterstad zal optreden. De rest van het programma bestond uit latere werken: naast het reeds genoemde Verdi-werk de Chemins IV van Berio voor hobo en elf strijkers en de 3e (en bekend ste) suite Antiche Danze ed Arie van Res pighi. De solist van het eerste stuk was natuurlijk weer Maurice Bourgue, die al zijn kunnen kon tonen in alle esthetische en onesthetische capriolen die zijn instru ment in deze compositie uit 1975 (een uitwerking van de Sequenza VII voor ho- bo-solo) moet uithalen. Een echte Berio, zoals zo vaak bij deze componist op één bepaald patroon gebouwd, dat dan de grondslag vormt voor een steeds gediffe rentieerdere uitwerking. Het orkest gaf hem schitterend partij, zowel waar het een klankgordijn moest vormen als in de actievere „wriemel”-gedeelten. Het grappige is dat Pastorius na zijn performance van zo’n dikke twintig minu ten wegblijft als Shorter en Zawinul een prachtig soepele calypso inzetten. De voor Caraïbische klanken onmisbare baspartij wordt dan niet eens ontbeerd. In een con cert waarin veel nieuw materiaal te horen is geweest, wordt daarna afgewikkeld met Birdland, een must voor de vele fans die de groep nog steeds heeft. Het gevoel van richtingloosheid dat Weather Report tot dan toe heeft opgeroepen, wordt nog ver sterkt door een kille, van power en esprit ontblote versie van deze klassieker, die ik Nederlands Kamerorkest o.l.v. Kees Bakels. Programma: werken van Bon- porti, A. Marcello, Respighi, Berio en Verdi. Concertgebouw, Amsterdam, 18 oktober 1980. t Bewegingsspelletjes, simultaan in de deuropeningen, of als een groep spelende kinderen tussen de kolommen versterken de ruimtewerking. Scènische uitbeeldin gen van nonsens-gesprekken en een ge zwollen monoloog verrassen even, maar LAREN (ANP). De najaarsveiling van Christie’s, maandag in het Singermuseum in Laren, heeft een totaalbedrag van 3.420.000 gulden opgebracht. Dit heeft een woordvoerder van Christie’s bekendge maakt. Bewegingstheater Bewth. Een veem zichtbaar gemaakt door licht, geluid en beweging. Oranje-Nassauveem Van Diemenstraat Amsterdam. 17 oktober 1980. Nog te zien tot en met 8 novem ber, om 19.45 en 22 uur. AMSTERDAM. Het pand valt niet eens bijzonder op. Het is een gebouw uit de zeventiende eeuw, gelegen op de hoek van de Spuistraat en de Raamsteeg in Amsterdam. Met een aantal grote ramen biedt het zicht op praktisch altijd zeer opvallende moderne kunst, plus meestal wel een paar sculptures, hetzij moderne, hetzij uit een of andere primitieve samenleving. Voor de rest lijdt het pand ook al onder de zo langzamerhand gebruikelijke resultaten van kladderaars en mensen die menen dat buiten geplaatste grote beelden er zijn om vernield of beklad te worden. Dit pand vormt de behuizing van de ook in het buitenland algemeen bekende galerie D‘Eendt, geopend in 1960 en nu dus twintig jaar oud. De grappige naam dankt de galerie aan de man die in de zeventiende eeuw het huis bouwde en er die vreemde naam aan gaf. De naam van galeriehouder Will Hoog- straate is onafscheidelijk aan D’Eendt verbonden want alleen zijn kennis en kun de en een fijne neus voor hen die ,het maken gingen’ kon de galerie doen uit groeien tot wat deze nu is: een plaats waar men de namen van vele van de allergroot sten op kunstgebied kan vinden. In de loop van die twintig jaren ervoer men dat hier een zeer gevoelige vinger op de pols der moderne kunst werd gehou den. Nu het begrip .galerie’ dusdanig is ingeburgerd dat menigeen meent er ook best eentje te kunnen beginnen, kan men zich moeilijk voorstellen dat Amsterdam in 1960 slechts een gering aantal van die instituten binnen haar muren borg. Kunsthandels, min of meer plechtstatige en sjieke instellingen, waren er wél maar wat wij nu als galerie betitelen was er beslist niet bij. Het vroeg dus wel om ondernemingslust en moed om iets derge lijks te gaan opzetten. Hoogstraate, die van zichzelf zegt dat hij alles kan verko pen, zag de kansen die een goede galerie met mooie contacten kon bieden en omdat hij al sinds zijn zestiende jaar voor zich zelf verzamelde kwam hij via wat men de .gewone’ handel zou kunnen noemen te recht in de kunsthandel. Verzamelaar is Hoogstraate gebleven tot op de dag van vandaag, maar dan een verzamelaar die afstand kan doen van zijn bezit en dat wordt hem soms vreemd genoeg kwalijk genomen. Te vaak wordt dan vergeten dat alleen door iets weg te doen om er iets beters voor in de plaats te kopen kan leiden tot een inderdaad heel mooie col lectie, die echter altijd voor verbetering vatbaar blijft. Maar niet alleen de moderne kunst in alle geledingen bezit het hart van Hoog- AMSTERDAM. In tien jaar tijd kan de importantie van een volledige muzikale stroming ingeslonken of teniet gedaan zijn. Met de onder inspiratie van Miles Davis ontstane fusie tussen jazz en rock, die jazzrock of rockjazz wordt genoemd, is dat ook het geval. De verdie sten van deze op een vaak absurd hoog technisch niveau van musici steunende samensmelting van twee genres zijn zeer beperkt gebleken. Eén van de twee vlaggedragers van de jazzrock legde al snel het loodje (Mahavishnu Orchestra), de andere vervult de rol van de laatste der Mohikanen. Jaco Pastorius: mooie momenten met onestetische fragmenten afwisselend (foto Lex van Rossen) ters, maar mag je zoiets eigenlijk wel verwachten? Een figuur als Bernard Buf fet, tijdenlang goedgekeurd om menig Hollands binnenhuisje te tooien met zijn doorgesneden meloen of een wat spichtig landschap of stilleven, is toch ergens blij ven steken en heeft (nog) geen nieuwe weg kunnen vinden. Een minder geslaagde ex positie was ook die van de Eskimo-kunst die in de tweede galerie, aan de Nieuwe- zijds Voorburgwal tussen 1973 en 1979 bestaande, werd gehouden. Werd het eerste lustrum gevierd met de eerste tentoonstelling in Nederland van Picasso’s werk, een hele gebeurtenis in een tijd waarin ,Men’ die Picasso maar een rare snuiter vond, op één lijn te plaat sen met de rotzooiende’ Karei Appel, de ,dure’ Lataster, de exploderende’ Arman, nu met het vierde lustrum is het publiek wel het een en ander gewend en men zal zeker de weg weten te vinden naar al het schoons dat er bij deze expositie te genie ten valt: een prachtig bloemenplukkend meisje van Appel, een magistrale Horst Antes, de bekende Mandoline van Etienne Martin, twee bronzen kinderkopjes van Epstein, een forse gewassen tekening van Chagall en veel, veel meer. Een speciaal kunstwerkje vond ik wel de strijkorkestversie van het strijkkwar tet van Verdi. Niet dat naar mijn idee de originele versie niet verre te prefereren valt. Mijns inziens blijft die voor strijkor kest verre ten achter bij de oorspronkelij ke zowel wat betreft brille in de spitse, snelle gedeelten als zangerige intensiteit in de cantabilemomenten. Maar toch: zo als bijvoorbeeld de uiterst gevaarlijke unisoni (oorspronkelijk dus voor één strijkinstrument) in het Prestissimo en in het Scherzo puntgaaf klonken, en boven dien prachtig uitgebalanceerd van klank - dat was een compliment waard. Hulde ook voor de prachtige solo van cellist Herre-Jan Steginga. AMSTERDAM. Al vaker is de fraaie strijkersgroep van het Nederlands Kamer orkest opgevallen Deze munt uit door klankschoonheid en door een schier volmaakte discipline. Voeg daar dan nog bij de elastische en alerte dirigeerkunst van Kees Bakels en men kan zich van het resultaat een goed beeld vormen. AMSTERDAM. Het vroegere bedrijfscomplex van de Amsterdamse Droogdok Maatschappij aan de Meeuwenlaan in Amsterdam-Noord, waar afgelopen zomer vele tienduizenden de voorstellingen in het kader van het Festival of Fools/Théatre des Nations kwamen bijwonen, blijft voorlopig behouden als theatercomplex. Omdat Amsterdam kampt met een acute noodsituatie met betrekking tot de theateraccom modaties, heeft een zevental mensen uit de theaterwereld het initiatief genomen om het ADM-terrein als tijdelijke voorziening in te richten. De nieuwe organisatie werkt onder de naam Amsterdam Theaterstad. (ADVERTENTIE) Smaak voortwee In de gebouwen op de voormalige werf worden momenteel voorzieninrdam Thea terstad onder meer Theatergroep Kier, Onk Theater Overal, De Horde, Het Werkelozentheater, De Friends Roads how, Kristina de Chatel, Bram Vermeu len, Ischa Meier, het Willem Breuker-pro- jekt en een projekt van het Poppenthea- terkollektief en Popstudio Hinderik. Het gehele programma bestond uit Ita liaanse instrumentale muziek voor strij kers. Vanzelfsprekend kwam dan ook de Barokperiode ter sprake, waarin de in strumentale compositie in Italië het meest gecultiveerd werd. Eerst een concerto a quattro van Bonporti (met knap gespeelde solopartijen van Jean-Jacques Kanto- row), dat voortreffelijk werd gespeeld, zelfs in de uitvoering van Buddy Rich zou hebben geprefereerd. weliswaar ook gerealiseerd, maar levert op de keper beschouwd weinig op. Een voorbeeld voor laatstgenoemd uitgangs punt mag de solo van Pastorius zijn, zo langzamerhand een dogma waaronder de Weather-Report-concerten gebukt gaan. Jaco deelt zijn solo op in vier of vijf delen, die telkens anders worden opge bouwd. Zijn melodische omspelen van een thema als Fool on the Hill kent nog steeds geen werkelijke concurrentie. Half- tonen, boventonen, flageoletten; alles komt er met scherpte en raffinement uit. Een later met echo, feedback opge schroefd stukje Hendrix slaat daarna als een tang op een varken en is onesthetisch te noemen. Behalve accommodatiefaciliteiten bie den wil Amsterdam Theaterstad een bij drage leveren aan de meningsvormen met betrekking tot de podiumkunsten in de hoofdstad en daarbuiten. Op het terrein worden om die reden eenvoudige congres faciliteiten geschapen. Om de plannen te realiseren heeft de nieuwe organisatie een eenmalige bijdrage aan de gemeente Am sterdam gevraagd voor de inrichtingskos ten. Daarnaast is een beroep gedaan op het bedrijfsleven, met name in Am sterdam-Noord. Op de eerste dag van de veiling, die de hele week duurt, kwamen uitsluitend schilderijen onder de hamer. Volgens de woordvoerder was met name de zogehe ten Haagse School erg in trek bij het publiek. Topstukken die maandag wer den geveild waren onder andere een schil derij van Jacob van Ruysdael (300.000 gulden) en een doek van Jacob Maris (155.000 gulden). Ook voor schilderijen van Josef Israels eh Willem Roelofs wer den hoge bedragen, respectievelijk 88.000 en 80.000 gulden, neergeteld. Concert: Weather Report. Bezet ting: Jaco Pastorius (bas), Joe Zawi nul (keyboards, synthesizers), Wayne Shorter (sopraan en tenorsax), Peter Erskine (drums) en Bobby Thomas (percussie). Edenhal 1980. bouwd, blijkt tijdens de voorstelling van Bewth vooral het intrigrerende lichtspel van grote suggestieve kracht. Vensters en deuropeningen lichten op en markeren de wanden van een grote afgescheiden ruim te. Vloerdelen, balklagen en plafondbe- timmeringen worden bijna tot een leven de structuur door een ingenieus bewe gend schijnsel. Strijklicht en schaduw werking geven een dramatische werking aan de polsdikke stalen kolommen, die hun functie van balkdragende ondersteu ning lijken in te ruilen voor fascinerende perspectievische objecten. Veranderde lichtval suggereert schaalverandering geeft contrasten in dieptewerking. Een donkere hoge steeg voert naar de achtergevel, die somber neerkijkt op en kele kleine vaartuigen in de oude Houtha ven. Het schijnsel van kale peertjes wijst de weg langs een smal trappenhuis naar de zolderverdieping. Daar doet achter me ters duisternis een lamp dienst als baken voor het vinden van de zitplaatsen, houten banken met een stapel moltondekens te gen de avondkilte. Het continue gerinkel van (brekend) aardewerk, onzichtbaar achter een muur en de dof naderende voetstappen van wat later komende be zoekers vormen het desoriënterende ge luidsdecor. Vanuit het volslagen Berrocal en anderen, die het pu bliek kennis deden maken met het moder ne sieraad. Van de beeldhouwers noemen we alleen maar Lynn Chadwick, Henry Moore, Marino Marini, Levi-Bianchi, Ma- ja van Hall, Epstein en Arman, terwijl een in Nederland totaal onbekende Cornelio (Cornells) Zitman uit Zuid-Amerika een ware onthulling bleek met een geheel nieuwe visie op het bestaan van de vrouw in Zuid-Amerika. Het vierde lustrum van D’Eendt wordt magistraal .gevierd’ met een tentoonstel ling in het oude en het nieuwe pand buitengewoon fraai verbouwd vanuit een verwaarloosd huisje van het beste uit eigen bezit. Deze expositie geeft een uit stekend beeld van wat er al zo in die twintig jaar werd bijeengegaard maar je wordt er ook ineens met je neus op het merkwaardige feit gedrukt dat alles wat hier staat opgesteld, van zéér hoog niveau is, maar dat er weinig te bespeuren valt van wat men tegenwoordig zo graag ,een lijn’ noemt. Will Hoogstraates keuze blijkt dan een zeer persoonlijke en misschien zelfs wat grillige te zijn, met het grote voordeel dat je voor onverwachte verras singen kan komen te staan. Natuurlijk zijn al die nieuwe figuren in de moderne kunst lang niet altijd uitgegroeid tot mees- straate. Wie de kans heeft gehad om zijn collectie Polynesische, Afrikaanse, Zuid- Amerikaanse en Melanesische kunst te mogen bezichtigen weet dat zijn interes ses vele kanten uitgaan. Als we aan de hand van de talloze expo sities uit die twintig jaren eens de namen gaan natrekken van wie daar heeft ten toongesteld, komen we terecht bij tal van belangrijke namen uit de moderne kunst, zowel uit Nederland als uit de rest van de wereld. Hoogstraate begon oorspronkelijk met buitenlanders te presenteren tussen een aantal kunstenaars van eigen bodem. Dat daarbij fouten werden gemaakt viel niet te verbazen maar al doende leert men, zeker een man als Hoogstraate, en de lijst van namen van nü is alleszins indrukwek kend, want via D’Eendt kwam Nederland dan eindelijk in aanraking met hen waar men, en dan zeker het grote publiek, om moest lachen: Picasso, Karei Appel, Miró, maar ook Hollanders als Ger Lataster die men wonderlijk genoeg ondanks zijn Parijse successen in Haarlem ,veel te duur’ vindt Kees van Boheemen, Con stant, Campendonck en vele anderen. Vanuit het buitenland kwamen er Matta, Wunderlich, David Hockney, Segui, Allen Jones, Bernard Buffet, Horst Antes. Natuurlijk zijn de kunstenaars die men in D’Eendt kan vinden nooit mannen en vrouwen aan wie men een voordeeltje kan behalen, maar in het begin waren en zijn velen van 1 toch zeer betaalbaar als ze in D’Eendt o gonnen. Nu hebben ze we reldnaam gemaakt en moet men dus we- reldprijzen betaien. Ook de beeldhouwers kwamen bij Hoogstraate aan hun trekken en een enke le maal ook keramisten en edelsmeden als

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13