Beperkt festival ook in Haarlemse Filmschuur Filmhuizen Sombere en spannende Cinemathema zet zoeklicht Julia van Zinneman op het neo-realisme Film hcicirkm cimsterdcim Nieuwe versie lm Westen nichts Neues: routineus io'4% PIERSON, HELDRING PIERSON NM Wij behandelen uw spaargeld als een belegging. X r Anti-Hollywood festival in Montreal Kleurige, fantasierijke Palermo oder Wolfsburg van Schroeter n nu ui nifri VRIJDAG 2 4 OKTOBER 17 19 8 0 FILM Vulgair blik-afval in Australische Mad Max ers oiiiii De stichting Cinemathema is ontstaan uit een samenwerking van de Amsterdamse Filmhuizen met onder meer de bedoeling jaarlijks een filmthema waaraan in het verleden weinig of geen aandacht is besteed, op systema tische wijze onder een groot pu bliek te brengen. Dat doet ze door zoveel mogelijk films over dat verwaarloosde thema in verto ning te brengen in een soort festi val ter gelegenheid waarvan dan tegelijk een samenvattend boek werkje wordt uitgegeven dat ge heel op het gekozen thema is inge steld. Het rentetarief voor de Rente-Index Rekening voor het vierde kwartaal van 1980 bedraagt Dit tarief is vastgesteld op basis van het effectief rendement van de drie jongste staatsleningen. Het minimum saldo van de Rente- Index Rekening bedraagt f 10.000,-het maximum f 500.000,-. Voor elke dispositie geldt een retourrente van 21/2% ft, Pr* F f jij Charles Boost end Scene uit Van het westelijk front geen nieuws. kers F M Ul J* ril Zo heeft Cinemathema twee jaar gele den De Poolse Film na 1945 aan de orde gesteld, een jaar later De Arabische Film als thema gekozen en dit jaar zich gecon centreerd op de vraag Neo Realisme: My the of Werkelijkheid. Dat betekent dat binnen afzienbare tijd (de festivalkrant MONTREAL (AP). Een aantal on afhankelijke filmmakers, acteurs en ac trices uit Europa en de Verenigde Sta ten zal in november in Montreal bijeen komen voor een filmfestival dat gewijd is aan verzet tegen de dictatuur van Hollywood. De organisatoren van het internatio nale festival van de nieuwe cinema zei den dinsdag dat gedurende 70 uur voor namelijk Europese films zullen worden gedraaid van onafhankelijke kunste- Alle beroemde titels uit die overvloedige periode in de Italiaanse film die van 1941 tot 1953 geschat wordt, zijn op het pro- gramma-lijstje aanwezig, van Rome Open Stad en Umberto D. tot Het gebeurde in Rome, en van Ossesione en Paisa tot Bitte re Rijst. De vertoningen blijven niet be perkt tot Amsterdam maar vinden hun uitstraling tot onder meer Arnhem, Bre da, Delft, Den Haag, Leiden en Maastricht en natuurlijk ook tot Haarlem waar in de Filmschuur van 2 tot en met 6 november een beperkt festival gehouden wordt met Vier stappen in de Wolken, Bellissima, La Terra trema, De Molen in de Po en Um berto D. Pas een jaar later als zij op uitnodiging van de Sovjet-regering naar Moskou reist om er een theaterfestival bij te wonen, krijgt Lillian via een contactman weer iets te horen van haar doodgewaande vrien din. Deze vraagt haar op haar doorreis naar de Russische hoofdstad een groot bedrag aan geld over de Frans-Duitse grens te smokkelen en in Berlijn af te leveren voor het steunfonds van een anti- nazigroepering. Lillian die haar vriendin niet wil teleurstellen begint dan aan een bijzonder enerverende reis door Hitler- Duitsland. Ze volvoert haar opdracht, ont moet nog even in een Berlijns station de zieke Julia en reist door naar Moskou waar ze gesmokkeld bericht doorkrijgt dat haar vriendin kort daarop door de nazies vermoord is. Dit is in grote trekken het sombere en spannende verhaal dat de film vertelt nadat in de aanvang in nostalgische beel den herinnerd is aan de jeugdvriendschap die door de gebeurtenissen in Europa op zo’n sterke proef wordt gesteld. Deze in houd wordt door Zinnemann op een zeer directe manier in beeld gebracht waar door zowel vriendschap als spanning er duidelijk en aannemelijk uitkomen en een sterke film is ontstaan die vooral door de bijkomende overweging dat alle feiten op de werkelijkheid berusten een extra di mensie krijgt. Voor de jeugd draait Palace op de mati nees Gulliver’s Reizen en vertoont Studio de lange tekenfilm Superster Goofy. otechniek (ADVERTENTIE) Pierson Rente-Index Rekening igend Amsterdam. Herengracht 214.1016 BS Amsterdam, tel. 020-2111 88. 's-Gravenhage, Korte Vijverberg 2,2513 AB 's-Gravenhage, tel. 070 - 61 46 31. Rotterdam, Schiedamse Vest 154,3011 BH Rotterdam, tel. 010-14 55 44. Haarlem. Fonteinlaan II 2012 Ki Haarlem tel 023 - 31 92 55. met data en titels van te vertonen films noemt voor Melkweg Cinema 5 november, voor het Amsterdamse Filmhuis op de Keizersgracht 6 november en voor Shaffy Theater 11 november) het festival van de neo-realistische film van start gaat en verder met dagelijkse vertoningen tot eind november zal doorgaan. naars die op de eerste plaats willen in formeren en vervolgens pas amuseren. Op het festival van 1 tot 20 november worden vooraanstaande cineasten ver wacht uit Engeland, Zitserland, België, Nederland, Frankrijk, West-Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. Onder hen zijn: Jean-Pierre Gorin, een vroeger me dewerker van Jean-Luc Godard, Pierre Clementi, een acteur die gewerkt heeft voor de Spaanse regisseur Luis Bunuel en de Italiaanse regisseur Bernardo Ber tolucci, en Rudiger Neumann, die be schouwd wordt als de leider van de Duitse structuralistische beweging. doorsneden is. Door deze ondramatise- ring van de rechtszitting komt Schroeter sterker te staan in zijn onverhulde afkeer tegen de starheid en fantasieloosheid van zijn vaderland maar of die tendens duide lijk overkomt is nog de vraag. In ieder geval is de waakzame ironie bij de filmer aanleiding tot een hartstochtelijk, zij het getemperd betoog dat Palermo oder Wolfsburg tot een der kleurigste, meest fantasierijke en speelse films van de laat ste tijd maakt. Een erg onDuitse film dus. Een heel andere absurdistische film is Imposters van de in Amerika werkende Mark Rappaport van wie iedere film (hij maakte eerder onder meer Local Color en The scenic Route) een eenmansshow is, een persoonlijk mengsel van oude film stijlen, aan de Marx Brothers of W. C. Fields herinneren de dialogen en van vroegere melodrama’s. Het verhaal gaat over twee variété-illusionisten, Chuckie en Mikie op zoek naar een Egyptische schat daarbij geholpen of tegengewerkt door hun vrouwelijke assistent Tina op wie de playboy Peter verliefd is. Later daagt Gina op die misschien de vriendin is van Tina en onthult dat Chuckie homo is en Mikie waarschijnlijk normaal zodat Chuckie op Peter aast. Een nonsens-verhaal dus, maar aanlei ding tot een verwarde handeling waarin telkens suggesties worden gedaan die het volgende ogenblik tegengesproken wor den. In die onzekere sfeer passen de war rig spelende acteurs zodat een geheel ont staat waaraan geen touw kan worden vastgeknoopt, wat dan ook de bedoeling is van deze on-Amerikaanse pastiche. In zijn tijd was Milestone’s evocatie van oorlogsverschrikkingen van een onge kend realisme dat waarschijnlijk bij het terugzien van de film nog lichtelijk zou doorwerken. Daartegenover staat de nieu we versie die onder regie van Delbert Mann een routine-oorlogsfilm is gewor den waarvan men niet warm of koud kan worden. Scenarioschrijver Paul Monash heeft correct het boek gevolgd, te begin nen met de eindexamenklas van 1914 die tot vaderlandsliefde wordt opgezweept door de militaristische leraar Kontareck (Donald Pleasence) via de belevenissen van een groepje recruten dat netjes naast Ook in Amsterdam is er een teveel aan reprises waardoor op het premiè- relijstje (met titels als Massagehuis in Manhattan en De Onderwereld ont ziet niemand) slechts één nieuwe film van enige betekenis voorkomt. Dat is Van het Westelijk Front geen Nieuws, een oorlogsfilm naar het wereldver maarde boek van Erich Maria Re marque dat in 1929 gepubliceerd en al in 1930 voor een Amerikaanse fir ma door Lewis Milestone verfilmd werd. Die eerbied is ver te zoeken in Mad Max die de strijd behandelt tussen een bende motorduivels in leren pakken en een ge traind corps verkeerspolitie in supersnel le auto’s. Het resultaat staat al na de eerste vijf minuten vast: dit wordt een onverbiddelijke strijd tussen twee gemo toriseerde gangs want de politie die eerst alleen maar optreedt tegen verkeersover tredingen neemt op den duur de strijdme- thodes van de tegenstander over en gaat ook over tot geweldsdaden en wraakoefe ningen. Het geweld is niet fysiek maar bestaat in het op elkaar inrijden waardoor volgens informaties aan de pers vijftien auto’s en motorrijwielen total loss werden gereden. Het is allemaal al zoveel keren op het doek te zien geweest dat de stompzin nige gebeurtenissen nauwelijks meer eni ge emotie weten op te roepen en hoogstens nog hier en daar in het publiek een verru wende uitwerking kunnen hebben. Het is jammer dat de Australische filmproduk- tie die sporadisch heus wel met een inte ressante film op de markt weet te komen, dit keer haar succes beproeft met deze vulgaire blik-afval die bovendien een complete imitatie is van het goedkoopste smijt- en schietwerk uit Hollywood. Zoals al aangeduid is, Julia is de film van een vriendschap, ontleend aan een verhaal van de toneel- en romanschrijf ster Lillian Hellman (uit haar bundel Pen- timento) en verfilmd door Hollywood-ve- teraan Fred Zinnemann. Regisseur Zinne man (thans 73) die in Wenen geboren is en in ’29 naar Hollywood emigreerde is voor al bekend geworden door zijn High Noon en From Here to Eternity. Maar daarna heeft hij zijn reputatie in stand weten te houden met films als Oklahoma! (1955), The Nun’s Story (1959 met Audrey Hep burn), A Man for all Seasons (1966) en The Day of the Jackal (1973). In die opsom ming van onderling sterk uiteenlopende films past Julia in zoverre dat ook nu weer een onderwerp wordt aangegrepen die met het achterliggende werk nauwelijks iets te maken heeft. Julia is een autobiografische novelle, waarin de figuur van de schrijfster Lillian Lillian (Jane Fonda) bezoekt haar ernstig gewonde vriendin Julia (Vanessa Redgrave) in een Weens ziekenhuis. Het verschijnen van Remarque’s roman en kort daarop van de gelijknamige film veroorzaakten om verschillende redenen in het Europa van omstreeks 1930 grote opwinding. Allereerst kon men voor het eerst kennisnemen van een Duitse visie op de oorlog van 1914, een visie die bepaald werd door het sterk pacifistische stand punt van de auteur maar bovendien wekte het gedrag van de Duitse soldaat als be schreven door Remarque grote woede in de militairistische kringen van de Weimar Republiek die zich aan het opmaken was Hitler geestdriftig binnen te halen. De defaitistische houding van sommige hoofdfiguren in het boek, hun soms land verraderlijke taal en het daaraan verbin den van pacifistische leuzen gaven een vervalst beeld van de Duitse oorlogsheld en werkte het anti-militarisme in de hand en dat waren voldoende redenen om lm Westen nichts Neues als film na hevige rellen onder aanvoering van Goebbels te verbieden. Later, toen Hitler aan het be wind was, werd de roman met andere ongewenste boeken tot de brandstapel veroordeeld en de inmiddels gevluchte schrijver werd zijn staatsburgerschap ontnomen. In die sfeer heeft het boek en later Lewis Milestone’s film buiten Duitsland grote internationale aanhang en tegelijk een historische betekenis gekregen die beide sterk aan eigen tijd gebonden wa ren. Dat valt vast te stellen nu een Engelse firma, de ITC, het lef heeft gehad Remar que’s schrijversdebuut opnieuw te gaan verfilmen. Na een tweede wereldoorlog na Hiroshima, Korea, Vietnam en nog na een dozijn min of meer plaatselijke conflicten komt de „Nooit meer Oorlog”-tendens die mede verantwoordelijk was voor het suc ces' van roman en film wel erg in de lucht te hangen, terwijl sindsdien de verschrik kingen van de loopgravenoorlog tussen 1914-’18 zowel in tekst als in beeld en film zoveel gruwelijker zijn vastgelegd dat Re- marque’s roman nu nauwelijks meer in staat is blijvende emoties als toen bij de lezer op te roepen. En dat geldt evenzeer voor de film. De grootste verrassing is natuurlijk de komst van de 78-jarige Cesare Zavattini die op maandag 27 aan de pers zal worden voorgesteld in het Istituto Italiano Di Cul ture aan de Keizersgracht waaraan een vertoning van een Antologie van het Neo- Realisme zal voorafgaan. Tijdens die be sloten openingsavond zal aan de grote theoreticus en woordvoerder van de Neo realistische beweging de Milkyway Cine ma Award for Reality Research worden uitgereikt door niemand minder dan Louis van Gasteren. Dit soort bewonde- ringswaardige initiatieven brengen geluk kig wat leven in het verre van opwindende bioscoopleven van het ogenblik. (Van onze kunstredactie) Tot en met zaterdag draait de Film schuur in Haarlem de uit 1977 daterende Zwitserse film Réperages. Cineast M. Soutter brengt hier het verhaal in beeld van een regisseur die Tsjechovs Drie zus ters wil verfilmen en daar drie zeer ver schillend geaarde actrices voor aantrekt. Het gaat hier om de oriëntatie (repérage) op het stuk dat de actrices gaan spelen maar ook om een oriëntatie op hun eigen leven. Aanvang 21 uur. elkaar in een loopgraaf vecht onder de humane ijzervreter Himmelstosz (Emest Borgnine) en een voor een sterft tot en met de dood van hoofdpersoon Paul Baumer (Richard Thomas) die door een Franse kogel getroffen wordt als het front zich al op de wapenstilstand instelt en het com muniqué van het Duitse opperbevel op die dag nuchter luidt: Van het Westelijk Front geen Nieuws. Maar grote begeestering zit er niet achter de opnamen die Delbert Mann gemaakt heeft. Terwijl een scène als tussen Paul op verlof en zijn bezorgde moeder (Patricia Neal) van een gevoels matige armoede en kitsch is waaraan zelfs Milestone een halve eeuw geleden zich niet zou hebben bezondigd. Gelukkig krijgt in deze première-arme week de filmliefhebber nog een kans in de circuithuizen als Kriterion, The Movies of Filmhuis Jean Vigo, in het Cinecenter- complex. Zo vindt hij in Kriterion dat in de lunchpauze oude Nederlandse subsi- diefilms als Pan van Herman van der Horst en Clair Obscur van George Sluizer draait, de nieuwste film van Weroer Schroeter, Palermo oder Wolfsburg die op het recente Berlijnse filmfestival de Gou den Beer won. In zijn bekende operastijl vertelt Schroeter in deze film de belevenissen van een Italiaanse jongen uit Sicilië die door de armoede van zijn land gedwongen is naar Duitsland te emigreren om van daaruit als gastarbeider zijn familie in Palermo te ondersteunen. In dat nieuwe milieu, gesymboliseerd door de naam Wolfsburg, het plaatsje waar de Volkswa gen aan de lopende band gemaakt wordt, Door een overmatig reprise-beleid waardoor het grootste deel van de Haar lemse bioscoopprogramma’s hetzelfde zijn gebleven, vallen er nog maar twee min of meer nieuwe films te signaleren. Dat zijn in Frans Hals de Australische geweldsfilm Mad Max en in de nacht- voorstellingen van Roxy vertoonde ode aan een vriendschap die als titel Julia heeft gekregen. Twee sterk uiteenlopen de films dus, met als basis-verschil een al dan niet aanwezige eerbied voor de mens. moet de romantische, in zon en muziek opgevoede Nicola wel ten onder gaan. Schroeter brengt die handeling op gang door Nicola na een teleurstellende liefde twee pesterige Duitse jongens te laten vermoorden. Waarna een uitvoerig proces volgt dat de tweede helft van de film vult en waarbij Schroeter alle registers van zijn gevoel open trekt en een van de meest surrealistische rechtsgedingen in beeld brengt die ooit op het doek te zien zijn geweest. Natuurlijk heeft de filmer de kans aan gegrepen eerst de tegenstellingen tussen het warme, gezellige en praatzieke Sicilië en het kille noorderlicht van het ijverige, werkzame en ordelijke Wolfsburg stevig aan te zetten. Maar eigenlijk is hij even ironisch over het Italiaanse cliché als over alle gemeenplaatsen die met betrekking tot de Bundesrepublik de ronde doen. In tegenstellingen tot de verwachtingen laat hij het proces tegen Nicola in een sfeer van veel begrip en grote welwillendheid plaatsvinden met veel vertoon van ijveri ge tolken die voortdurend aan het woord zijn omdat ze alles vertalen wat er in de rechtszaal door de openbare aanklager, de rechters, de beklaagde en de publieke tribune gezegd en gefluisterd wordt. Nicola wordt ondanks alle bestaande twijfels uiteindelijk vrijgesproken maar dat laat de vurige Siciliaan niet op zich zitten, zijn Siciliaans eergevoel laat geen onwaarheid toe en tot grote consternatie vap de aanwezigen besluit hij het chaoti sche proces met het bekennen van schuld. Daarmee aansluitend op de beelden van een Passiespel met Christus aan het kruis waarmee het gebeuren in de rechtszaal Van 29 oktober tot en met 1 november is Andrzej Wajda’s Les Demoiselles de Wil- ko te zien in de Filmschuur. In deze tragi- romantische film gaat Wiktor Rubin te vergeefs op zoek naar het verleden. Hij keert terug naar de plek waar hij ooit zijn vakanties doorbracht in de hoop iets van zijn jeugd terug te vinden, iets van een vrolijke periode die hij toen doorbracht met de vijf dochters van de familie Wilko. Hij ontmoet deze familie weer om te ont dekken dat de tijd ook bij hen niet heeft stil gestaan. Aanvang alle voorstellingen is 21 uur. Blijft te vermelden in het Filmschuur- programma de jeugdfilm De Rode Ballon die komende zondag wordt getoond. Het gaat hier om een jongetje in Parijs dat een rode ballon vindt waaraan hij bijzonder gehecht raakt. Vooraf aan deze vertoning zijn de twee korte jeugdfilms Het Draai- molenpaard en Beeb Beeb te zien. Aan vang 14.30 uur. Claude Faraldo’s Les Fleurs du Miel wordt op vrijdag 31 oktober gedraaid in de Film-Inn Zandvoort aan de Prinsesse- weg in Zandvoort. Les Fleurs du Miel gaat over de bevrijding van de huisvrouw; Fa- raldo tekent een confrontatie tussen twee klassen waarin huwelijksproblemen een soor luxe zijn. Aanvang 21 uur. Vanavond draait het jongerencentrum Zero (Bakenessergracht, Haarlem) een film over Japanse Theatervormen in het kader van de Japanmaand die zij thans houdt. In deze film worden aspecten van marionetten theater Bunraku, de No spe len en de Kabukitheatervorm belicht. Aanvang 20 uur. Hellmann en enigszins ook van haar man Dashiell Hammett (acteur van wereldver maarde detectiveverhalen als The Thin Man en The Maltese Falcon) centraal staan. Maar het verhaal gaat in de eerste plaats over een vriendschap vanaf de schoolbanken tussen Lillian (Jane Fonda) en Julia (Vanessa Redgrave) die in brie ven en spaarzame ontmoetingen voortge zet werd. Beide vrouwen waren zeker voor Amerikaanse begrippen, vrijgevoch ten en politiek geëngageerd. Julia gaat na haar schooltijd studeren in Wenen bij het psychiatrische fenomeen Freud en be moeit zich intens met de dramatische ge beurtenissen die aan de bezetting van Oostenrijk door Nazi-Duitsland vooraf gaan. Bij arbeidsonlusten tijdens het zwakke bewind van bondskanselier Doll- fusz wordt zij zwaar gewond en als Lillian daarvan op de hoogte komt vertrekt ze onmiddellijk naar Europa en bezoekt haar vriendin in een door politie streng bewaakt ziekenhuis. Er kan dan nauwe lijks een woord gewisseld worden. Julia heeft zwaar hoofdletsel en haar rechter been is geamputeerd. Ze kan met moeite een briefje schrijven waarin ze Lillian adviseert zo snel mogelijk Wenen te verla ten en in Parijs op nadere berichten te wachten. Maar dat wachten is vergeefs, Oostenrijk is dan geannexeerd door Duitsland en Lillian keert terug naar Amerika. 7

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17