ZAT ElDAGSBiJVOEGSEL Letterkast i letterkast| EN ?T v) 50 Hans Plomp Kees Tops 7 k moet dringend een telefoongesprek voe ren, maar de enige telefooncel in de wijde omgeving is buiten gebruik. Twee witge- jaste mannen zijn bezig het geraamte in een buitengewoon venijnige kleur groen te schil deren; naar ik verneem niet zozeer omdat het bouwsel echt aan een kwastje toe was, maar omdat de nieuwe huisstijl van PTT dit vereist. Alle diensten zullen voortaan her kenbaar zijn aan hun eigen kleur: de post blijft rood, de giro blauw, de centrale dien sten worden bruin en de onderdelen van telecommunicatie groen. Fijn! Je mocht zo’n cel eens verwarren met een betaalkaart. Nee hoor, briljant idee, niks gezegd, neem me niet kwalijk, dat tele foontje kan wel wachten... Artaud beschrijft het gevoel dat er vele geesten in hem wonen, die hij alleen met een geweldige wilsinspanning kan bedwingen. Verzwakt door het slechte eten in het ge sticht en de elektrische schokken, lukt hem dat steeds minder. Artaud sterft, na nog twee briljante essays geschreven te hebben over Van Gogh en over de schrijver Lautréa- mont, die beiden ook het slachtoffer werden van hun „stemmen”. Hoe dicht waanzin en genie bij elkaar liggen, is algemeen bekend. En wat betekent de befaamde inspiratie van kunstenaars anders dan influistering, in blazing? „Hoooeee gilt de zuster, als ze merkt dat je weg wilt glippen om ongemerkt te sterven. Ze drukt het ademhalingsapparaat op je gezicht en begint je slagaderen te masseren om je bij te brengen. Daar ben je weer. Je hebt het gehaald. Maar waarom in gods naam? Wat verschrikkelijk dom van je om niet uit zo’n verrot lichaam te stappen, als je er de kans voor hebt. Wat heeft je verdomme bezield?” Aldus Brion Gysin, in zijn openhartige verslag. Dus rest de patiënt vooralsnog weinig méér dan zijn zakdoek vol te snuiten, in de hoop op betere tijden. Het ongelukkige van de situatie is, dat wij in dit droevige spel de rol van zakdoek vertolken. m d w d v z z „Men moet stemmen als volgt behandelen. Als ze dom zijn of als ze je gek maken of steeds maar doorgaan, probeer ze dan tot zwijgen te brengen door een week naar zee te gaan of de natuur in. Als ze verstandig en behulpzaam zijn, luister er dan naar en leer er gebruik van te maken. Ze kunnen zeer goede helpers zijn. Als ze eisen stellen, of je voor missies gebruiken, bedenk dan dat je absoluut niet hoeft te gehoorzamen. Als je hun agent wordt, verlies je je vrjjheid. En vroeger of later zullen ze je in de Poephel laten vallen.” Buitenlichamelijke ervaringen zijn nog steeds taboe in het westen. Niet meer omdat ze tegen de religieuze opvattingen indruisen, maar omdat ze in strijd zijn met de weten schappelijke opvattingen van deze tijd. Geesten bestaan niet, en daarmee basta, meent de gemiddelde wetenschapsman. Toch bestaan er veel mensen en organisaties die zich trainen in het uittreden. Er zijn verscheidene handleidingen te koop, waarin men zichzelf kan leren uit te treden. Dat wil eigenlijk zeggen: bewust te dromen, en de droom ook zelf te kunnen sturen. Men kan dan reizen in de astrale wereld, die wel degelijk schijnt te bestaan, als men de dui zenden getuigenissen van respectabele men sen tenminste mag geloven. En zo kan men, volgens waarnemers, al bij het leven een kijkje nemen in de fascinerende wereld, waarin de meeste mensen pas na hun dood geboren worden. I en gat in de markt hoef je niet te zoeken. I’Je tuimelt er vanzelf in. Ik zocht in het telefoonboek van Amsterdam het num mer van de heer De Vries, van wie ik wél de voorletters, maar niet het adres kende. Vroe ger kon dat, nu niet meer. Want, zo stelde een spirituele kwakkelaar die over de gids gaat vast, het is veel handiger om gelijke namen op adres te rangschikken, dan op initialen. En inderdaad, dat scheelt een jas. Had je vroeger een reeks van vijf, zes namen na te kijken, tegenwoordig staat je een lijst van Tet begint, naar ik aanneem, met een |l soort geestelijke verkoudheid. Op het werk is de patiënt er met zijn hoofd niet bij, thuis loopt hij ongedurig te keute len. Hij komt tot niets, kan zijn ei niet kwijt, ligt het grootste deel van de nacht te draaien in zijn slaap. Hij heeft het onbestemde ge voel dat er iets staat te gebeuren, maar heeft er geen flauw vermoeden van wat dat kan zijn, of in welke richting hij het moet zoeken. Dit stadium in het ziekteproces kan dagen, in hardnekkige gevallen zelfs weken duren. Maar dan, op een moment dat niemand het verwacht, als de ongelukkige mentaal nét zo’n beetje raakt uitgesnotterd en -gesnoten, dan is het er ineens. Hij stapt op een ochtend met fiere tred het kantoor binnen, kijkt zelfverzekerd om zich heen en zegt: „Ik heb het. We gaan het hélemaal anders doen”. En hij ontvouwt zijn plannen. fgat uittredingen voor allerlei doeleinden 1 gebruikt kunnen worden, bewijst het verhaal van de Engelse mystica Anna Kingford, die in de vorige eeuw een grote aanhang had. Zij was een fel bestrijdster van de vivisectie en ging daarom magie studeren, om geleerden die dieren slachtten te kunnen bestrijden. Louis Pasteur, die zijn uitvindingen met behulp van dierproeven deed, was haar grootste vijand. In haar astrale lichaam wisten Anna Kingford en haar medestrijders twee assistenten van Pasteur te doden, maar de geleerde zelf bleef ongevoelig voor het astrale geweld. Ook voor spionagedoeleinden zou men „astraal” reizen uitstekend kunnen gebrui ken, omdat men voor de mensen onzicht baar is. Door oefening kan men naar elke gewenste plaats op aarde reizen, om te zien wat daar aan de hand is. Zo zou men uittre ding kunnen misbruiken voor militaire doel einden. En dat terwijl het „astraal reizen” een uitkomst zou zijn in deze tijd van overvolle wegen en energieschaarste. We moeten mis schien toch maar eens in de oude heksen- boeken snuffelen, om te zien of er nog recep ten zijn voor deze alternatieve snoepreisjes naar sprookjesachtige streken... Interessant is het verhaal van de Ameri kaanse schrijver Brion Gysin, die enkele jaren geleden een levensgevaarlijke kanker- operatie moest ondergaan. Men gebruikte lachgas, een bekend „tripmiddel” om hem buiten westen te houden, maar Gysin kwam bij bewustzijn, zwevend buiten zijn lichaam, maar wel getuige van de operatie, die men op zijn lichaam uitvoerde. Twee beroemde chirurgen voerden de levensgevaarlijke in greep uit, ten aanschouwe van een zaal vol studenten. Als hij bij kennis komt, speelt zich het volgende tafereel onder hem af: „Goedemiddag, dokter Benway, mompelt Sir William grimmig. Als een vriendelijke vuistfucker heeft hij zijn rechterhand en onderarm tot aan zijn elleboog in je kont gestoken. Dokter Benway is daarentegen met zijn hand je abdomen binnengedron gen, door een twintig centimeter lange snee in je buik, van je navel tot aan je geschoren schaambeen. Wat zijn ze gelukkig elkaar binnenin jou de hand te kunnen schudden. Zoals de twee beroemde ontdekkingsreizi gers Livingstone en Stanley bij de Zambezi- waterval, diep in de Congo, schudden ze elkaar warm de hand, diep in je buikholte, donkerder dan donker Afrika. Ze feliciteren elkaar met deze gelukkige ontmoeting en wisselen stukjes van je dikke darm uit. Er wordt niet verondersteld dat jij bij deze historische ontmoeting aanwezig bent, maar vreemd genoeg ben je dat wel. Je ziet alles. Des te erger voor jou. „Van boven, vlakbij het plafond, in de scha duw van de grote lampen, kijk je omlaag naar je eigen bloederig karkas, dat daar ligt uitgestrekt op de operatietafel, als een half ontleed lijk. Je raakt in paniek. Gek van angst vraag je je af, hoe je ooit weer in dat lichaam terug moet, met al die buizen die ze in je keel, je neusgaten en je aderen gesto ken hebben. En dan al die roestvrij stalen instrumenten waar doctor William Van Bur- roon mee staat te zwaaien, terwijl hij met zijn andere hand stukken ziek vlees uit je lichaam trekt. Je kunt maar één ding doen; hem aan het schrikken maken. Dan zal hij zijn arm wel uit je lichaam trekken. Dus je duikt naar beneden, in de ogen van de chirurg, halfverblind door zweet en op dat zelfde ogenblik trekt hij zijn bloederige arm en hand uit de rauwe hamburger vol poep, om zich door de zuster het gezicht te laten afwissen... n Amerika bestaat een populair televisie programma, waarin mensen die langere of kortere tijd klinisch dood zijn geweest, vertellen over hun ervaringen „na de dood”, voordat ze weer bij bewustzijn gebracht werden. Vrijwel iedereen heeft het befaam de „in een paar seconden je hele leven voorbij zien trekken” meegemaakt, en som migen waren al een heel eind bij hun li chaam vandaan, voordat ze weer tot leven gewekt werden. I r zijn nogal wat mensen die „stemmen” horen, en wij zijn geneigd dergelijke mensen schizofreen of gewoon gek te noemen. Het komt vaak voor bij ou dere, alleen overgebleven mensen, die de stem van hun gestorven man of vrouw horen en daar zelfs hardop een gesprek mee voe ren. Vaak worden zulke bejaarden als seniel beschouwd, terwijl er mijns inziens geen enkel bewijs is geleverd dat de oude niet werkelijk de stem van een overleden dierba re hoort. De wijsgeer John Michell heeft zich in zijn publikaties fel gekeerd tegen de klakkeloze discriminatie van mensen die „stemmen” horen of „geesten zien”. Want het zijn niet alleen de bejaarden in onze maatschappij die stemmen horen, maar ook duizenden jongeren. Velen komen helaas in een inrich ting terecht, omdat zij geen manieren ken nen om hun „stemmen” te controleren of te beheersen. Michell schrijft daar het volgen de over: „Als je stemmen hoort, vertel het aan niemand, vooral niet aan een gekkendokter. Het is een van de symptomen waar ze op afgaan om vast te stellen of je gek bent. Zelfs als de stem of stemmen je zeggen dat je het aan iedereen moet vertellen, zelfs als ze je een belangrijke boodschap voor de hele mensheid geven en zeggen dat je die moet verspreiden, is het beter dit niet te doen tenminste niet meteen. Mensen die voor de eerste keer stemmen horen, denken vaak dat het God is, of een engel, of een welwil lend wezen uit de ruimte. Dit kan rampzalig zijn. Mensen gaan dan waanzinnige dingen doen in naam van Jezus of de planeet Venus of Hitler. „Stemmen kunnen ongetwijfeld heel goed van pas komen. Schrijvers en geleerden hebben er vaak meer aan te danken dan ze toegeven. Niet de stemmen zelf zijn slecht of gevaarlijk, maar voor mensen zonder erva ring, kritisch vermogen of innerlijk even wicht zijn ze gevaarlijk. Het is essentieel om nooit van je stemmen afhankelijk te worden. Als je dat wordt, veranderen ze van een knecht in een tiran. „Laten we de oorsprong van buitenlicha melijke stemmen eens overdenken. Tradi tionalisten beschouwen stemmen als afkom stig van geesten buiten ons, pyschologen daarentegen zien ze als een afwijking in de hersenen. Twee zulke perfect bij elkaar pas sende uitersten brengt de post-wetenschap- pelijke geest tot deze synthese: Zo binnen, zo buiten. „Iemand heeft stemmen in zijn hoofd of ziet een visioen. De dokter zegt dat hij gek is of frisse lucht nodig heeft, spiritisten zeggen dat het stemmen van doden zijn, de priesters geloven dat het God of de heilige maagd is geweest (of de duivel, het hangt er natuurlijk vanaf wat die stemmen zeggen). Iemand anders suggereert Mohammed of de kapi tein van een ruimteschip of geheime signa len uitgezonden door militairen”. kranten vinden. Vaak onder een andere be naming, zodat niemand doorziet waarover het eigenlijk gaat.” Een tegenwoordig fel aangevallen maar nog steeds veel gebruikte manier om „gek ken” weer in het gareel te krijgen, is de elektrische-schokbehandeling. Laten we eens lezen wat de beroemde Franse surrea list Antonin Artaud meemaakte, toen hij tijdens zo’n elektroschokbehandeling bij be wustzijn kwam, ergens buiten zijn lichaam. „Onderwerp me in godsnaam niet meer aan elektrische-schokbehandeling voor kron kels die ik alleen maar met mijn eigen wil, verstand en inzicht kan beheersen. Genoeg, genoeg, meer dan genoeg van deze traumati sche bestraffing. Iedere schokbehandeling wierp me in een afschuwelijke staat van bewustzijn, die urenlang duurde. Iedere nieuwe behandeling bracht me tot wanhoop, want ik wist dat ik dan weer de greep op mijn bewustzijn zou kwijtraken, niet in staat mezelf terug te vinden, terwijl ik heel goed wist dat ik ergens was. Maar god weet waar, alsof ik gestorven was.” staan, een rechtstreeks uitvloeisel zijn van de heksenjacht. Tittredingen gebeuren lang niet altijd I per ongeluk, of ongewenst, zoals in de hiervoor beschreven gevallen. Ze kun nen ook bewust teweeggebracht worden. Er zijn talloze verhalen over heksen en tove naars, over fakirs en priesters in het verre oosten, die reizen konden maken buiten hun lichaam. De hele Koran is gebaseerd op dergelijke „astrale reizen” van de profeet Mohammed. En iedereen weet dat de zoge naamde heksensabbat, waarvoor honderd duizenden vrouwen in deze streken ver brand zijn door de kerk, niets anders waren dan „uittredingen”. Deze buitenlichamelijke ervaringen werden overigens in die tijd door de inquisitie net zo serieus genomen als door de heksen zelf. De psychiater Thomas Szass heeft aangetoond dat de tegenwoordige zwa-~ re straffen die op het gebruik van bewust zijnsverruimende planten en middelen zo’n vijfeneenhalve streKKende meter ter beschikking. Het opmerkelijke is, dat niemand om die andere rangschikking gevraagd heeft. Een willekeurige beambte heeft de wijziging voorgesteld en degenen die het idee moesten beoordelen, hadden niet in de gaten dat hun inventieve collega nog niét helemaal was uitgeziekt. Dat gat in de markt zou kunnen worden gedicht door zakdoeken te produceren die de materiële bestanddelen van een geestelij ke hoestbui opvangen, voordat deze defini tief hun intrede doen in ons leven. Tet wordt weer tobben straks, om een I I bruikbare kalender voor 1981 op de kop te tikken. Ik bedoel zo’n exem plaar waarop de weken nog met de zondag beginnen, zoals het hoort op een kalender. Maar evenals die helemaal te gekke eikehou- ten stoof, waarop de cactusjes zo leuk uitko men, is dit degelijke gebruiksvoorwerp schaars geworden. Want ook op dit gebied heeft de anonieme druipneus toegeslagen. Vanaf heden, zo snotterde de vertroebelde geest, begint de week op maandag. En jawel hoor, de agendabakkers volgden slaafs. „Wét zei u, collega, de gebruikers?! De gebruikers staan op de brug en spugen kringetjes in het water.” 8EKENIE WU9EW0RMER Veel hangt nu af van de collega’s van onze nog niet geheel herstelde vriend. Houdt de functionaris in kwestie wel vaker onvol groeide geesteskinderen ten doop, dan zul len er betrekkelijk weinig woorden aan zijn suggesties worden vuilgemaakt en merken wij er niets meer van. Luistert zijn werkom geving daarentegen in de regel naar de ideeën die uit het door ongemakken geteis terde brein worden opgehoest, dan kunnen de gevolgen verschrikkelijk zijn. rXe Duitse psychiater Otto Hartmann I stelt: „Alleen de volstrekte materialist kan geloven dat er geen onzichtbare wereld bestaat of bestaan heeft. Hij gaat voorbij aan de vele heldere getuigenissen uit verleden en heden, die zelfs hun weg naar de Ko worden geruisloos allerlei ongewenste tveranderingen in ons dagelijks leven doorgevoerd en iedereen slikt ze. Als een of andere tobber vandaag iets onsamen hangends in zijn dictafoon hikt, moeten we er vanaf morgen rekening mee houden dat twee plus twee plotseling vijf blijkt te zijn. Want geestelijke verkoudheid is besmette lijk en er lijkt geen kruid tegen gewassen. juli 27 28 29 30 31 7 14 21 28 8 15 22 29 9 ia 23 30 10fj24 31 11,13 25 12 19 26 13 20 27 9 Uu 23 30 57/ 24 31 Ervaringen, buiten het lichaam i >or aan ie spie Geestelijke verkoudheid JULI WK 28 DIRK-JAN WESTERWOUDT b iet i 1 2 3 4 5 6 jr AB Z I M I D W D V z 1 2 3 10 4 1,1 'Tf' 25 5 12 19 26 Gelukkig zit de taakverlichter/ster nog in de pijpleiding, zoals dat in plastische termen wordt voorgesteld. De sollicitatieprocedure loopt nog, dus we kunnen tot aan de benoeming ■ongestoord dollen. Wanneer de gevonden man of vrouw de aanstelling op zak heeft gaat het kleed der ernst erover. Dan heeft de taakverlichter/ster een status, vanaf dat moment worden sokkel en beeld met rust gelaten. onbegrijpelijk, ze hebben nooit tijd voor de keerzijde van de medaille. Een uurtje soezen aan de wallekant moet voor hen een kwelling zijn. Burgemeester en wethouders van Wijdewormer roe pen sollicitanten op voor de per 5 november as. vakante «unktte van aan de openbare basisschool, alhier, zulks geduren de 1 schooltijd In een combinatieklas 4/5 met 32 leerlingen Gevraagd wordt, naast ervaring, continu al enng van datgene, dat door de huidige leerkracht is opgezet. Een en ander houdt in. voortgang en G^itbouw rekenvormen, leeavormen enr -'«tiling geval vap ziekte van ieerkracnter jFprl|s 9es’r 2P 06 t^t'*»oemen< ET kunnen In het openbare basisonderwijs van Wijdewormer is kennelijk behoefte aan een taakverlichter/ster. Ik mag veronderstellen dat het aldaar gierend uit de klauwen loopt. Overvolle klassen met leerkrachten, die op punt van Instorten staan. Dan komt een taakverlichter/ster als geroepen. De functionaris jaagt de kinderen al na het ochtendrekenen naar huis en gaat dan met de staf zitten klaverjassen in de docentenkamer. Na het middaguur is het op school echt afgelopen. De taakverlichter/ster mag het ook weer niet te bont maken. Het is niet de bedoeling dat hij of zij sloopt wat harde werkers in al hun onschuld de klnderhersenen hebben ingeramd. I „Gevraagd wordt naast ervaring, continuering van datgene, dat door de huidige leerkracht is opgezetzo staat het in de advertentie. Een opmerking van alle tafels van één tot vijftig zijn flauwekul en schrijf alles I maar op zoals je het uitspreekt, zal niet over zijn of haar lippen mogen komen, want: „een en ander houdt in: voortgang en uitbouw rekenvormen, leesvormen en spelling”. Wat aangeleerd is, zal ook als verworvenheid overeind moeten blijven. Voor destructieve krachten is geen plaats. Als je al op basisscholen begint te slopen, is het eind zoek. „In geval van ziekte van leerkrachten wordt het op prijs gesteld op de te benoemene een beroep te kunnen doen als invaller/ster”. De te benoemene. De te benoemene. De te benoemene. De te benoemene. Ik krijg er niet genoeg van. Straks op de fiets nog even oefenen. De te benoemene. Mag ik me voorstellen: de te benoemene. Het gaat mis in Wijdewormer. De I gemeentelijke samensteller van advertenties is overspannen. Daar ligt sen baan voor een taakverlichter/ster. Wat moet ik me in hemelsnaam voorstellen bij de functie van iaakverlichter? Hele volksstammen staan duimendraaiend aan de kant, de samenleving prakkizeart zich suf of er nog wat te doen is en dan komt er plotsklaps een taakverlichter uit de lucht gevallen. De taakverlichter gaat langs elk bureau en iedere draaibank en verzoekt de werker in kwestie om het rond het middaguur al voor gezien te houden. Laat ze toch barsten, gooi de benen maar snel op tafel, zal door elke fabriekshal of kantoortuin galmen. Nu lopen er over deze aardbol nogal wat "mensen rond die het begrip arbeid wat al te serieus opvatten. Ze scheppen een jverdachtmakende bevrediging in al hun geploeter, dat toch maar tot niets leidt. Een stapel werk minder zou nooit weg 1 zijn voor dit slag mensen. Of het effect sorteert is zeer de vraag. Ze weten niet beter dan dat arbeid adelt. Niet Het zal niet meer lang duren of in de jgangen van de openbare basisschool in Wijdewormer kunt u iemand tegen het j lijf lopen, die zich als taakverlichter mag 'uitgeven. Geen misselijke ‘aangelegenheid. Met zo’n hoogwaardigheidsbekleder drijft men niet de spot. Die man of vrouw loopt ‘daar niet voor niks rond. Het verlichten van taken is een eerzaam vak. De last van het verlichten zal zwaar op beide schouders rusten, elke kwinkslag is dan ook uit den boze. Het onderwijs gaat toch al gebukt onder activiteiten van J lieden, die de zaak geregeld op de korrel nemen. 6 13 20 27 7 14 21 8 15 22 29

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 25