Hemel en Aarde prachtig toneel in uitgebalanceerde regie
exposities
Uitgaan
in de Toneelschuur
1
Yellow Magic Orchestra streeft naar het onbereikbare klankideaal
Staking acteurs
officieel voorbij
Recordbedrag bij
keramiekveiling
NIEUWBOUW?
verdubbel uw
vloeroppervlak
w
V
'a
„Nooit tevreden over eigen muziek”
BRONKHORST &TIELROOIJ BV
AANNEMERS
De opbouwende ideeën
van Bronkhorst&Tielrooij
Hooyen/Bossinade
Resultaat
Kloof
9
KUNST
1980
ZATERDAG 25
OKTOBER
Ie
-door John Oomkes-
\AL
RONDWEG 2IJMUIDEN TEL.02550-20438
Siem Vroom en Onno Molenkamp, maar ook aan de actrice Anita
Menist van toneelgroep Theater. Vorig jaar werd haar talent opeens
helder belicht toen ze een prachtige rol speelde in Mensch Meier van
Franz Xavier Kroetz. Een werkelijke openbaring is zij nu als de
vrouw Sonja Wilke in het toneelstuk Hemel en Aarde van de Duitse
schrijfster Gerlind Reinshagen. Anita Menist levert in die rol een
magistrale prestatie, heel de voorstelling lang, met aan het slot een
ontroerend hoogtepunt.
ARNHEM. Er zijn in de toneelwereld acteurs en actrices die
vrijwel onopvallend hun werk verrichten en dat dan ook heel góéd
doen. Kleine rollen, grotere rullen, steeds perfect gedaan, maar nooit
met een pronkerige presentatie. Daarbij denk ik dan aan mensen als
I
Magistrale rol van Anita Menist
IM-*
>op:
s
(ADVERTENTIE)
1
>.n.
B.S.
(foto Roland Blok)
1
een
ien.
t u
ige
ien
ag
en
n
Hemel en Aarde gaat over een veertigja
rige buffetjuffrouw, die alleen in het leven
staat, ook al vermoedt zij zelf in haar
naïviteit dat ze het lang zo slecht niet
getroffen heeft met haar eigen huis, haar
sieraden die ze van tal van amants cadeau
kreeg, en haar kind, waarvoor ze altijd
een goede moeder was. Ze verzorgde de
jjsafdeling en ontwierp daar wel twaalf
verschillende coupes. We zien deze Sonja
Wilke nu in het ziekenhuis. Ze is daar niet
beland om er te genezen, maar om te
sterven'. Onbewust weet ze dat ook al op
de momenten waarop ze verbeten mee
deelt hoe ze zich te weer stelt tegen onge
makken die buiten je eigen schuld op
treden.
Yellow Magic Orchestra is de eerste
rockband uit het verre Nippon die in ons
deel van de wereld ontzag inboezemt. Zo
wel zakelijk als zuiver muzikaal weten
Ryuichi, Haruomi en Yukihiro van wan
ten. Tijdens het concert dat deze week in
Rotterdam werd gegeven bleek dat hun
muziek steunt op een veelvuldig gebruik
van synthesizers zonder dat er nadrukke-
Rjk van een symfonisch geluid sprake
hoeft te zijn. Het YMO is een ritmisch in
het gelid marcherende eenheid, d'e prettig
in het gehoor liggende uiterst sv. ngende
muziek afscheidt.
Zakelijk gaat het de drie heren even
Bronkhorst Tielrooij, bouwers met goede ideeën
Als u denkt aan nieuwbouw van uw bedrijfspand biedt
Bronkhorst Tielrooij u een goed, en doeltreffend idee:
een betonnen verdiepingsvloer, waarmee u het vloer
oppervlak simpelweg verdubbelt. Met voorgespannen
elementen, die een hoge belasting toestaan. In eigen
huis geprefabriceerd. Snel bouwen, zonder problemen.
Tegen uiterst scherpe prijzen. Praat 'es met Bronkhorst
Tielrooij. Ook voor andere bouwopdrachten een heel
interessante gesprekspartner
Een servies van Meissen porselein, dat
ook onder de hamer kwam, ging voor
23.000 gulden van de hand. Andere uit
schieters waren een porseleinen theeser
vies uit Loosdrecht (5500 gulden) en een
theeservies van Berlijns aardewerk (4800
gulden).
Acteurs krijgen naast salarisverhoging
in het vervolg ook een deel van de op
brengst van de verkoop van video-opna-
men.
waarop er over muziek gedacht wordt
mag dan ook wel eens op de helling. Er zal
daar wel even tijd overheen gaan. Overi
gens zien we ook elders alleen maar po
gingen om met synthesizers andere din
gen te realiseren.”
Net als het feit dat een Japanse muzi
kant als iets bijzonders wordt gezien in
het westen alleen vanwege het feit dat ie
Japans is, zo ook is het gesteld met het
beeld dat het publiek van een synthesizer
heeft, zo peil ik verder naar meningen.
„Precies”, zo klinkt het in koor. „Wij pro
beren er maar geen acht op te slaan dat
we hier vaak overkomen als de Japanse
zakenman als in onze eigen sketch. We
zijn met muziek bezig, werken hard aan
een resultaat. De blabla erom heen is
meegenomen.”
Bla-bla? „Ja, je zou eens moeten weten
wat mensen achter bepaalde dingen zoe
ken. Ergens in de show steken we onze
linkerhand uit; gewoon omdat we juist in
dat nummer wat vreugde kunnen uiten.
Hier horen we dan verhalen over een
politieke of filosofische symboliek die er
achter verborgen zou zitten.” Maar ik vind
het nou zo merkwaardig dat je tegelijker
tijd hetzelfde vreugdegebaar maakt?, op
per ik voorzichtig. Gezamenlijk worden
we het eens over de verklaring. Dót is nu
het verschil in ervarings- en belevingswe
reld. Toch een „culturele shock?”
ane
HOLLYWOOD (DPA). De langste
staking van acteurs in de geschiedenis
van de Amerikaanse film- en tv-industrie
is gisteren officieel beëindigd. De twee
grootste bonden, die samen 67.000 leden
vertegenwoordigen, hebben in de nacht
van donderdag op vrijdag ingestemd met
een aantal financiële concessies. De ac
teurs zijn, na een staking van twee en een
halve maand, al ruim twee weken gele
den aan het werk gegaan.
Over de taalkundige kloof heen probeer
ik de drie, elkaar minutieus aanvullende
heren te interesseren voor de mogelijke
tekortkomingen van hun huidige muzika
le concept. Het lukt wonderwel. In een
biografie heb ik gelezen, zo vraaag ik, dat
icusufV
pHOL/
IRhT
;rs
f
?ze
Anita Menist moet zich hebben vastge
beten in haar rol. Al vanaf de eerste
seconde geeft zij blijk van groot gevoel
voor nuances. Ze speelt Sonja Wilke van
binnenuit en met nauwelijks merkbare
stembuigingen om de maatschappelijke
klasse van deze vrouw aan te stippen.
Ontroerend is de laatste scène, waarin zij
al wat haar lief is schenkt aan een jongen
die zij eerder in het ziekenhuis ontmoette.
Porgy Franssen geeft in de rol van die
jongen zorgvuldig partij aan Anita Me
nist, zodat er een gevoelig samenspel ont
staat. Telkens wanneer in deze uiterst
breekbare scène de tragiek de boventoon
dreigt te gaan voeren, volgt er bij een van
Een vrouw op weg naar de dood. Fase
voor fase ontleedt de schrijfster de gevoe
lens die bij Sonja Wilke opwellen. In
scherpzinnige taal (Nederlands van Hans
W. Bakx) geeft Gerlind Reinshagen blijk
van een zuiver observatievermogen en
schokkend raakt zij in haar stuk het
diepst van de realiteit. Op een bepaald
moment wordt Sonja in de sterfkamer
jullie ontevreden waren over de bestaan
de Japanse rock- en popmuziek. Letterlijk
staat in de levensbeschrijving te lezen dat
het drietal zich verveelde. Flegmatiek en
filosofisch komt het antwoord bij stukjes
en beetjes uit de tolk.
„Inderdaad is dat juist. Maar ook over
onze eigen muziek zijn we niet tevreden.
Kunnen we nooit tevreden zijn. De doel
stellingen die je zelf ontwerpt in dit vak,
die kun je niet realiseren. We geven wel
platen uit omdat het resultaat van de
opnamen ons bevalt, maar echt in onze
sas zijn we nauwelijks. Met deze band
muziek maken betekent jezelf overleve
ren aan een continu proces waarin je
streeft naar het onbereikbare.”
gebracht. Ze komt naast een oude, al bijna
dode vrouw te liggen op een moment dat
ze zich nog maar nauwelijks van de
werkelijke ernst van haar toestand be
wust is. Op dat moment dringt de vreselij
ke realiteit in volle omvang tot haar door
en ze voelt zich radeloos, verpletterd: ze
hebben me naast die ouwe vrouw gelegd
om er aan te wennen.
Vonne van der Meer heeft, bijgestaan
door Ineke Holzhaus als dramaturg, He
mel en Aarde prachtig geregisseerd. De
hele voorstelling staat in een voorbeeldig
evenwicht van tragiek en vrolijkheid. Er
is gekozen voor een zeer realistische ma
nier van spelen en binnen dat kader is er
een meesterwerk ontstaan. Zonder hin
derlijke nadrukkelijkheden heeft de regie
elk detail op een verbazingwekkend knap
pe wijze aandacht gegeven. Zo draagt de
hele omgeving en iedereen die op het
toneel iets te maken heeft in wezenlijke
zin bij tot het beeld van de vrouw Sonja
Wilke. Misschien niet werkelijk een tragi
sche vrouw, maar wel een die in haar
laatste minuten vertwijfeld de vraag stelt
of dit nu èlles was.
„Dat laat zich moeilijk nauwkeurig om
schrijven. Maar als je zegt dat het YMO
synthesizers alleen maar op een vrij con
ventionele manier toepast kunnen we je
alleen maar gelijk geven. Er is echter
meer nodig om met de nieuwe instrumen
ten van deze tijd op een nieuwe manier te
werk te gaan. Nu kun je van veel van de
melodielijnen nog zeggen dat je die net zo
goed met een gitaar of een ander instru
ment ten gehore kunt brengen. We weten
het!”
„We streven naar andere geluids- en
klankverhoudingen, een ander kader voor
onze muziek. Zeg maar een laboratorium
functie. Maar, dan moet er meer verande
ren dan onze muziek. De hele manier
dag 30 oktober te zien in
de Toneelschuur I.
Zeezicht.
produktie
Anita Menist als Sonja Wilke in Hemel en
Aarde bij toneelgroep Theater.
(foto Wouter van Heusden).
ROTTERDAM!AMSTERDAM. De
komst van een 36 zielen omvattende kolo
nie Japanners naar Nederland móet wel
opvallen. Het Yellow Magic Orchestra
heeft maar een kern van drie weliswaar
fanatieke musici, maar onder de druk
van mogelijke wereldroem is het gevolg
van Ryuichi Sakamoto, Haruomi Hosono
en Yukihiro Takahashi aangezwolien tot
de omvang van een hofhouding. Discipli
ne en efficiency bepalen het handelen
van de kleine gemeenschap die eerst in
Rotterdam neerstrijkt om een concert te
verzorgen om daags daarna de pers in
Amsterdam te woord te staan. Beleefd
wacht de multinational in de dop de
komst van de journalist af; voor een tolk
heeft men zorg gedragen.
ken. Dat geldt voor het publiek, dat geldt
voor ons. Dat geeft iets essentieels van ons
karakter weer. Als we blij zijn, dan klinkt
dat door in de manier waarop we bijvoor
beeld de melodie warmte proberen te ge
ven; dat hoeft niet door uitbundig gedrag.
Wij willen geen concert bieden dat lijkt op
dat van een folksinger die tussen elke
song door vertelt wanneer hij het volgen
de numnier heeft geschreven. Je kunt de
atmosfeer van een concert toch niet
werkelijk verhogen door te vertellen dat
je verliefd bent geweest op die en deze.”
„We zijn het met je eens dat een goede
song drie functies heeft, al hangen ze zeer
met elkaar samen. De toonhoogte en me
lodie kun je moeilijk los zien van het
ritme, en daarnaast heb je ook nog iets
van een toegevoegde waarde. Titels als
Bridge over troubled Music (qua titel een
persiflage op Paul Simon’s Bridge over
troubled Water - JNO) en La Femme Chi-
noise zijn uiteraard gebaseerd op ervarin
gen. Misschien moeten we wel naar een
manier zoeken om het publiek op een
eigen manier visueel bijvoorbeeld
iets meer van onszelf te presenteren.”
•b Mirjam Koen, Ditha van der Linden en Marijke Kraft in
Landschap Zeezicht.
accenten vooral op de ge
voelens leggen van de
vrouw die in Ibsens stuk
centraal staat. Ze doen
dat met gevoel voor kunst
in een voorstelling die
meer is dan toneelspelen
alleen. Woensdag 29 okt.
tm. zaterdag 1 nov. in
Schuur III.
De met koptelefoon uitgeruste drummer Yukifiiro Takahashi van het Yellow Magic
Orchestra.
In het Dordrechts Museum is tot
en met 30 november de expositie Het
eeuwige tijdelijke ingericht. De ten
toonstelling bevat diverse kunstuitin
gen die betrekking hebben op het the
ma „vergankelijkheid” vervaardigd
door onder anderen Jan Barel, Cees
van Djjl, Jan Kleingeld, Marco de
Nood en Anna Pool.
Tot 30 november exposeert Miche-
line Boyadjian gouaches in Galerie Ha
mel aan de Leliegracht in Amsterdam.
Geopend: dinsdag tot en met zaterdag
van 12.30 tot 17.30 uur.
Het oudere werk van Anton Pieck,
waaronder grafiek en houtsneden, is
vanaf heden te zien bij de kunstzaal
Gebroeders Koch aan de Hoogstraat in
Den Haag. Een aantal van de werken,
hoofdzakelijk daterende uit de periode
1911-1930 werd pas geleden weer terug
gevonden.
Tot en met 8 november zijn kera
mische plastieken van Leonard Frede-
riks en grafiek van Bruno Bruni geëx
poseerd in Zienagoog aan de Ged.
Gracht in Zaandam. Geopend: dinsdag
tot en met vrijdag van 12.30 tot 16.30
uur, donderdagavond van 19-21 uur,
zaterdag van 10-17 uur.
de spelers een sprankje ontladende hu
mor. Dat is ook een verdienste van de
schrijfster, maar evenzeer van spelers en
regie.
De benauwende ziekenhuissfeer komt
in deze voorstelling vooral over door het
ongeïnteresseerde kwebbelgedrag van het
verpleegpersoneel. De verpleegsters heb
ben zo hun eigen sores, ze doen hun werk,
voor meer is geen ruimte. Van der Meer
heeft dat knap in scène gezet en Froukje
Verhoeven en Ineke Holzhaus hebben
haar begrepen.
De klinische, onpersoonlijke, welhaast
apocalyptische ambiance van een zieken
huis komt treffend tot uiting in Judith
Lansinks doordachte decor, dat met be
hulp van spiegels een suggestieve ruimte
lijke werking krijgt. Hemel en Aarde be
schouw ik als een hoogtepunt in het sei
zoen. Op 28 oktober - aanstaande dinsdag
- komt de voorstelling naar de Toneel
schuur in Haarlem.
KO VAN LEEUWEN
Machteld Hooyen: gouaches en
aquarellen. Lies Bossinade: keramiek.
Tot en met 8 november in Kunstzalen
Heerkens Thijssen aan de Wagenweg 6
in Haarlem. Geopend: dinsdag tot en
met zaterdag van 10-17 uur.
prettig voor de wind. Hun vier albums zijn
in Japan voor een totaal van bijna 2 1/2
miljoen exemplaren over de toonbank ge
gaan, terwijl het grammofoonplatenmaat
schappijtje Alfa Records dat hun platen
op de markt brengt zo’n beetje persoon
lijk eigendom is. De hele inventaris en
personeelsbezetting van Alfa reist keurig
in het dynastieke gelid mee.
Het is een merkwaardige manier om via
een tolk van gedachten te wisselen met
drie beleefd luisterende heren, die je nau
welijks op hun uitspraken kunt controle
ren. Ik waag het om de situatie te vergelij
ken met de sketch die op hun recente
album X00 Multiplies de ontmoeting tus
sen een Amerikaanse zakenman en zijn
slecht Engelssprekende Japanse collega
schetst. Eenstemmig gelach en geknik aan
de andere kant van de tafel.
De „culturele shock” is ook hier com
pleet, zo constateer ik tot vermaak van
Ryuichi, Haruomi en Yukihiro. Tijdens
concerten is een zelfde mate van afstand
zichtbaar. YMO legt namelijk alle nadruk
op de muziek, ziet af van een uitbundige
presentatie en communiceert niet op an
dere wijzen. „Dat is juist”, klinkt het uit
drie monden, „maar we houden er niet
van om een show te maken. Misschien dat
het publiek hier in West-Europa een ande
re voorstelling heeft gemaakt van het
YMO, maar we brengen nu eenmaal de
zelfde show in Rotterdam als in Tokyo.”
„Muziek is iets dat in jezelf moet klin-
(Van onze kunstredactie)
Door omstandigheden
zijn de volgende theater
voorstellingen in de To
neelschuur niet vermeld
in de Uitwijzer van afge
lopen donderdag.
Theater. Komende
dinsdag geeft toneelgroep
Theater een voorstelling
van het door Gerlind
Reinshagen geschreven
toneelstuk Hemel en Aar
de in Toneelschuur I. De
ze voorstelling brengt de
vier stadia in beeld van de
ernstige ziekte van een 40-
jarige buffetjuffrouw.
Regie: Vonne van der
Meer.
Werkteater. Zus of Zo
is een programma van het
Werkteater over homo
seksualiteit. De drie spe
lers proberen met deze
produktie meer inzicht te
geven aan mensen wie het
begrip homoseksualiteit
vreemd is. Zus of Zo is op
woensdag 29 en donder-
AMSTERDAM (ANP). Een porselei
nen beeldengroepje uit de achttiende
eeuw heeft donderdag zestigduizend gul
den opgebracht op een veiling van kera
miek en art-nouveau bij Christie’s in Am
sterdam. Volgens het veilinghuis is dat het
hoogste bedrag dat ooit in Nederland voor
een dergelijk object is neergeteld.
In het Gebouw Noord-Holland (J. J.
Hamelinkstraat, Haarlem) is van 4 tot
en met 26 november de expositie Hon
derd jaar wonen, werken en verkeer in
Amsterdam te zien. Deze tentoonstel
ling werd tot stand gebracht met mede
werking van het Geografisch en Plano
logisch Instituut van de Vrije Universi-
teit in Amsterdam. Geopend op werk
dagen van 9-17 uur.
Van 27 oktober tot en met 21 no
vember exposeert Kees de Graaff on
der de titel Theater en Fotografie zijn
foto’s in de Rijksakademie van Beel
dende Kunsten in Amsterdam. Ge
opend: maandag tot en met vrijdag van
10-16 uur. Van 4 tot en met 29 novem
ber is dezelfde expositie opgesteld in
Galerie Fioliet aan de Herengracht in
Amsterdam. Geopend: dinsdag tot en
met vrijdag van 12-18 uur, zaterdag
van 12-17 uur.
Wilhelmina in Londen, is een ten
toonstelling over de ballingschapsja-
ren van deze koningin, die tot 2 januari
in het Amsterdamse Rijksmuseum is
ingericht. Deze expositie bevat archief
stukken, waaronder aantekeningen
van de koningin, delen uit redes voor
Radio Oranje, foto’s en fragmenten.
De tentoonstelling Michael Gibbs:
The absent words/De afwezige woor
den is van 1 november tot en met 7
december te zien in het Stedelijk Mu
seum Schiedam. De Engelse kunste
naar brengt de wisselwerking tussen
taal en beeld in eigentijdse kunst in
beeld door gebruik van verschillende
media.
Op de zolder van het Noorder-
koetshuis op het Landgoed Beecke-
stijn in Velsen-Zuid is van 9 november
tot en met 7 december de tentoonstel
ling Idealen en Alternatieven ingericht.
In deze architectonische expositie wor
den plannen getoond voor de verbete
ring van de leefomgeving in IJmuiden.
Geopend: dagelijks (behalve maandag)
van 14-17 uur.
Van 8 november tot 11 december
wordt in de foyer van het Cultureel
Centrum in Amstelveen een tentoon
stelling gehouden van grafiek, affiches
en dekorontwerpen van Ger Boosten.
Dagelijks geopend van 11 tot 24 uur.
Tot en met 22 november is een
tentoonstelling van bladwijzers te zien
in de bibliotheek van Santpoort. De
wijzers komen uit de collectie van de
heer W. H. Kramer. Behalve een aantal
verschillende bladwijzers wordt hier
ook een korte geschiedenis van dit
voorwerp gegeven. Geopend: maan
dag, woensdag en donderdag van 14.30
tot 17.30 uur, dinsdag en vrijdag van
10-12.30 en van 19-21.30 uur, zaterdag
van 10-12.30 uur.
Werk van de Utrechtse beeldhou
wer Adriaen van Wesel (15de eeuw) is
van 20 december tot 15 maart te zien in
het Rijksmuseum in Amsterdam. De
expositie toont vrijwel uitsluitend
werk dat deel uit maakte van een gro
ter geheel, bijvoorbeeld een altaar. Tij
dens de expositie zullen films over de
Nederlandse middeleeuwse beeld
houwkunst worden getoond in de film
zaal van het museum.
De Haagse Kunstkring exposeert
olieverfschilderijen, acryls en goua
ches van 5 tot en met 31 november in
het ontmoetingscentrum De Nieuwe
Slof aan de Kerkstraat in Beverwijk.
De expositieruimte in dit gebouw is
onlangs verbouwd om meer ruimte te
creëren. Geopend: maandag tot en met
vrijdag van 10-22 uur, zaterdag van 14-
17 uur.
Dolf Planteijdt exposeert chaus-
sures, stillevens, portretten en land
schappen in de Hoofddorpse Biblio
theek. De expositie duurt van 3 tot 21
november. Geopend: maandag en don
derdag van 14-17.30 en van 18.30 tot 21
uur, dinsdag, woensdag en vrijdag van
10-17 uur, zaterdag van 10-13 uur.
Voorstelling: Hemel en Aarde. To
neelstuk van Gerlind Reinshagen.
Gezelschap: Toneelgroep Theater,
Arnhem. Regie Vonne van der Meer.
Vertaling Hans W. Bakx. Decor Ju
dith Lansink. Met Anita Menist, Por
gy Franssen, Betty Kapsenberg, Ine
ke Holzhaus, Froukje Verhoeven.
Jan Kieboom en Wim Rutgers. Pre
mière 23 oktober 1980, Kleine zaal
Schouwburg Arnhem. Op 28 oktober
Toneelschuur Haarlem.
Landschap
Een nieuwe
van het Onafhankelijk
Toneel met als uitgangs
punt het toneelstuk De
vrouw van de zee van Ib
sen. Een voorstelling
waarin drie actrices de
Machteld Hooyen is een regelmatige
exposante bij de Kunstzalen Heerkens
Thijssen. Haar vaak sprookjesachtige
aquarellen en gouaches worden daar
ongeveer om de achttien maanden op
gehangen. De Bloemendaalse kunste
nares biedt ook ditmaal geen grote
verassingen. Weliswaar zijn niet alle
geëxposeerde doeken in te delen in de
fantasierijke sprookjeswereld; in een
aantal werken is geen spoor te beken
nen van dierachtige mensen of gebroe-
ders-Grimmbossen. Maar de essentie is
wel gelijk gebleven. Hooyen getuigt
nog steeds van humor en subtiliteit,
terwijl er geen spoor van agressiviteit
te ontdekken valt. Zelfs in Speelkwar
tier, een gouache met spelende kinde
ren op vervallen daken en dakterras
sen blijft de goedmoedigheid de boven
toon voeren. Waar een ander misschien
had gekozen voor een krachtig, realis
tisch protest bij confrontatie met zo’n
onderwerp, lijkt Hooyens juist de leu
ke kant ervan in te kunnen zien.
En toch, hier wordt ook, zoals in haar
andere werk, méér zichtbaar voor wie
wat beter kijkt. Tussen de rommelige
gebouwen en daken die de achter
grond versieren, staat een prachtig
oud, karakteristiek kerkgebouw als te
genhanger van de modernere architec
tuur. De grote ijzeren sloperskogel
staat klaar om juist deze kerk te ver
wijderen. Zulk zoekwerk naar méér
levert bij Hooyen wel vaker een belo
ning op.
Bij het keramische werk van Lies
Bossinade staat, evenals bij Hooyen,
een eigen sprookjeswereld en verbeel
dingsvermogen centraal. Haar beeld
jes, borden en kommetjes getuigen van
een rijke fantasie en vakervaring.
Ook deze Haarlemse kunstenares ex
poseert regelmatig in deze stad. Haar
produktie is enigzins verbazingwek
kend; telkens is er een omvangrijke
nieuwe bijdrage op te merken. Steeds
grijpt Bossinade opnieuw naar won
derlijke figuurtjes en gaat vakkundig
te werk, zonder ook maar één detail
aan het toeval over te laten. De glazuur
wordt spaarzaam aangebracht op het
meestal in nuances van blauw en grijs
gekleurde werk.
Het is een genre waarin ontzettend
veel keramisten hun huidige inspiratie
kennelijk vinden, een stijl die al snel
verveling oproept. Bossinade steekt
hier bovenuit; haar werk is nooit kneu
terig en straalt bovendien een grote
liefde uit.