Giinka Kwartet mist nog eensgezindheid Canon toont bruisende feesten van John Demos Engagement met indianen in beeld gebracht Simon C. Jansen, een veelzijdig musicus 3 Bij Haaghuishof: I' /-w 3? Fraaie scenes in experiment met elektroden en laser bij Shusaku Schepper van belangrijke traditie Westerkerk blank vurehout Professionele magazijnstellingen, wandmeiabelen r opieidingsvraagstuk Dansgezelschappen vrezen voortduren Martin Parr een klinisch toeschouwer 1 - o*; 13 KUNST DINSDAG 28 OKTOBER 19 8 0 Te grote verscheidenheid aan contrasten F&A x 5 ROTTERDAM. In een drang naar uitbreiding van uitdruk kingsmiddelen benut de danser Shusaku Takeuchi voor zijn Dor mu Dance Theatre steeds vaker elementen van body-art. Bij zijn nieuwste programma Angel Core heeft Shusaku de hulp ingeroe pen van een computer voor het omzetten van lichaamsbewegin gen in geluid. Elektroden op de huid bevestigd meteen de spier spanningen, die elk door een computerprogramma worden vertaald in een specifieke klank: het lichaam danst op zijn eigen muziek. ff I i SM! Lichaam danst op eigen muziek in Angel Core en JAN BAART Beswegingsfoto van John Demos. (ADVERTENTIE) Vier luidsprekers corresponderen bij voorbeeld met de vier bewegingen van de ledematen. Links en rechts voor met lin ker- en rechterdijbeen, links en rechts achter met linker- en rechterschouder. De elektronische lichaamsgeluiden klin ken als onderdeel van het totale muziek- concept, waarvoor twee uitgebreide bege leidingsgroepen aan weerszijden van de zaal staan opgesteld. Door die muziekin strumenten komt het effect van de li chaamsgeluiden overigens meestal niet erg duidelijk tot uiting. Een enkele solo geeft echter toch wel een inzicht hoe het computer-systeem in grote lijnen werkt. In Angel Core handhaaft Shusaku het recept van het tegenover elkaar plaatsen HAARLEM. Waar ben ik vraag ik mijn gezicht maar het poseert voor vakantiekiekjes op het omslag van toeristenfolders voor Cherokee Town. In een grotere enscenering, maken vier spelers binnen de voorstelling een soort cirkelgang. Afdalend van een grote witte trap, in witte strakke kleding langs de treden naar beneden glijdend, komen ze in een soort zee. Het groene licht van de laserstraal vormt de waterspiegel, witte rookwolken golven over de vloer en ste ken als schuimkoppen boven het laserop- pervlak uit, een zacht rood schijnsel over het grondvlak geeft een extra dramatisch accent aan deze oogverblindend fraaie scène. Er zijn meer van deze fraaie scènes en de tocht van de spelers, als een laatste fase van onze beschaving voor het einde van de wereld, komt herhaaldelijk ook als een letterlijk schokkend gebeuren over. Toch zakt de spanning af en toe weg. De aan dacht voor de techniek van deze ingewik kelde samengestelde voorstelling lijkt soms zijn tol te eisen aan de spankracht op het artistieke vlak. Ook de bronzen plastieken van Karei Gomes hebben een wat sentimenteel trek je, hoewel zijn borstbeelden en kleine kop jes een veel krachtiger lijn laten zien. Oude Squaw is van het hier op de exposi tie getoonde werk zijn beste. Gomes heeft daarin wel het verweerde van een oude Indiaanse vrouw laten zien, maar toont haar geest ongebroken. Louis Fileer is de derde exposant en zijn olieverven, goua ches en tekeningen vallen het beste bij mij in de smaak. Fileer zet zijn indrukken, vrij fors aangezet op papier en schuwt de dynamiek niet. De vierde bij deze expositie betrokken kunstenares is Wilke Jansen, van wie een diaklankbeeld te zien is dat het vermoede lijk wel goed zal doen in het educatieve kader van deze Indianenexpositie, maar dat toch een vooral in fotografisch opzicht wat clichématige aanpak demonstreert. De navrante werkelijkheid van de situa tie waaronder de indiaanse volken hun cultuur teloor zien gaan wordt dan toch misschien het best geïllustreerd door de praktijk zelf, waarvan het werk van Stre- te een voorbeeld is. Een andere kenschets werd ons zaterdag bij de opening van de tentoonstelling gegund door de in ons land wonende Mapuche-Indiaan Rafael Railaf, wiens zang- en dans „performan ce” eigenlijk op video ten behoeve van de bezoekers had moeten worden vastgelegd. JOHN OOMKES (Expositie is tot en met 30 november te zien. Dagelijks 10 tot 17 uur, zondags 13 tot 17 uur) Concert door het Glinka Kwartet, bestaande uit: Zino Vinnikov, eerste viool, Kees Hülsmann, tweede viool, Misha Geiler, altviool, Dimitri Ferschtman, cello. Programma: Tsjaikovski, Schubert. Kleine Zaal Concergebouw Amster dam, 27 oktober 1980. De economische oplossing voor uw bergproblemen Aanbouwsysteem, dus zelf gemakkelijk te monteren. Het programma omvat vele hoogte- en dieptematen accessoires, zoals ladenblokken, grammofoon platenrekken etc. Levering binnen 3 dagen Vraag de gratis voorraadlijst Bel of schrijf naar: Haaghuishof Leiden Herenstraat 39 071 -121141 open ma./ t/m vr 8 30 -12 30.13 30 -18 u do 19 - 21 u Haaghuishof Den Haag Gedempte Burgwal 10 070 - 639914 open di t/m vr 9 00 -17 30 u do 18 30 - 21 u za 9.00 -17 00 u Haaghuishof Amsterdam Overtoom 250. 020 -124253 open: ma 13-18 u., di t/m vr 10-13.14 -18, do 19-21 u John Demos en Martin Parr exposeren in de Canon Photo Gallery, Reestraat 19 in Amster dam. Geopend: Dinsdag t/m zaterdag van 12.00- 18.00 uur. Het bovenstaande, bijna in de vorm van een gedicht gegoten proza van de Indiaan se auteur Graig Strete hangt ter verduide lijking van het thema op een expositie die het Frans Halsmuseum momenteel heeft gewijd aan het vierde Russell Tribunaal. De gehele bovenzaal van de Vleeshal is bestemd voor een tentoonstelling, die past in de sociaal-culturele doelstelling van het museum en door Dick Couvee afgelopen zaterdag zelfs als „bijna een aktietentoon- stelling” werd betiteld. De directeur van het Haarlemse mu seum doelde daarmee op de omstandig heid dat niet het werk van de kunstenaars op deze aan het Indiaanse vraagstuk ge wijde expositie centraal staat, maar het thema zelf (en de realisatie daarvan door de kunstenaars). Een evenwichtige tentoonstelling rond een zo omvattend thema als dit lijkt me moeilijk te realiseren. Al het kiezen van een uitgangspunt is een heksentoer. Neem am AMSTERDAM (ANP). De drie grote balletgezelschappen in ons land zijn bang dat het vraagstuk van de dansopleiding voorlopig niet wordt opgelost. Onenig heid tussen de gezelschappen en de dans- academies en verschil van mening tussen de ministeries van Onderwijs en CRM zijn van die vrees de oorzaak. Dit kwam maandagmiddag naar voren op een persconferentie in Amsterdam door de opleidingsraad van de grote drie: Nationaal Ballet, Nederlands Danstheater en Scapino Ballet. Zij wilden de komende maanden bij het parlement aan de bel trekken, om te bereiken dat een vorig jaar gedaan voorstel voor verandering van de dansopleiding door „Den Haag” wordt overgenomen. Het voorstel houdt onder meer in dat de dansopleiding voor de grote drie voor twaalf- tot en met achttienjarigen wordt geconcentreerd in Amsterdam en Den Haag. Hierdoor zou talent beter kunnen worden gebundeld, wat mede een oplos sing zou zijn voor de problemen die de grote gezelschappen hebben met de huidi ge zes dansacademies. Die leveren name lijk volgens de grote drie veel te weinig technisch goede dansers af. Kort daarna besloot violist Philipp Hirshhorn het kwartet vaarwel te zeggen, waarna de Nederlander Kees Hülsmann (concertmeester bij het Neder lands Kamer Orkest) diens plaats innam. En in deze sa menstelling presenteerde het Glinka Kwartet zich gister avond in de Kleine Zaal bij de start van een serie van drie je alleen werk van mensen die zelf van Indiaanse komaf zijn?, of maak je juist een keuze die bepaald wordt door het engagement dat kunstenaars met het sinds eeuwen door genocide getroffen In diaanse volk kunnen opbrengen? Vanuit het aktiekarakter dat de exposi tie in de Vleeshal gezien het aanstaande tribunaal zou teweeg moeten brengen is, dunkt me, terecht voor het laatste geko zen. Het zeer uiteenlopende werk van vier kunstenaars is daartoe geselecteerd. Van Martin Parr, de tweede exposant, is het volstrekte tegendeel van Demos. Het is net alsof de toeschouwer vanuit een lawaaiige ruimte een doodstil vertrek betreedt. Ogenschijnlijk bedrijft Parr reportage- fotografie en is het net alsof alle opnamen door hem zorgvuldig geregisseerd zijn, maar niets is minder waar. Parr laat de mens of dier, soms beide tegelijk, regis seur van zichzelf zijn. Hij is een klinisch toeschouwer die pas toeslaat op het mo ment dat het onderwerp acteert. Daar door voegt hij iets mystieks aan zijn foto’s toe en bij menige foto blijft er een vraag hangen. Niet hoe de foto is ontstaan, maar hoe de situatie is ontstaan. Parrs foto’s zijn ook stilistisch van een verrassende eenvoud en juist daardoor boeiend kijk- werk. Voor het groeiend leger van foto verzamelaars beslist een aanradertje! TED DOBSON. AMSTERDAM. In de ja- ren zestig was het Glinka Kwartet in de Sovjet Unie een begrip. Het werd dan ook in Europa, toen het bij het Inter nationale Concours in Luik de eerste prijs in de wacht sleepte. Het kwartet viel ech ter in 1978 uiteen omdat de altist en de cellist de Sovjet Unie in dat jaar verlieten. Na zich in Nederland te hebben gevestigd, waar Misha Geiler solo-altist werd van het Ne derlands Kamer Orkest en Di mitri Ferschtman solo-cellist van het Omroep Orkest, ont wikkelden beide musici het plan om wederom een Glinka Kwartet op te richten. Samen met twee andere geëmigreer de Russen kwam dit kwartet tot stand en presenteerde zich in juni in het openbaar. Zijn laatste optreden in Haarlem had plaats in au gustus van dit jaar, toen hij een recital verzorgde op het Willibrordorgel in de kathedrale basiliek. Volgens degenen die hem bij deze gelegenheid heb ben gehoord en achteraf hebben gesproken was er toen (althans voor een buitenstaander) nog niets te merken van een nade rend einde. Hij had nog allerlei plannen voor de toekomst. Zijn heengaan, op de leeftijd van 69 jaar, zal dan ook door iedereen die op een of andere ma nier contact heeft gehad met deze veelzijdige musi cus als te vroeg worden ervaren. GEMMA COEBERGH het tweede deel van Schuberts Der Tod und das Madchen), terwijl zowel altist als tweede violist veel evenwichtiger te werk gingen. En al kon je spreken van werkelijke rasmusici die virtu ozen op hun instrument zijn, wat interpretatie betreft werd zowel het kwartet opus 22 van Tsjaikovski als dat van Schu bert in wat al te hevige kleur- schildering neergezet. Iets wat bij Tsjaikovski nog wel te pruimen was, vooral omdat dit werk geen duidelijke kern be zit en met zijn lang uitgespon nen thematiek de aandacht niet lang vast kan houden. De (schijnbare) vervoering van al dat Slavische temperament betrok je tenminste nog bij de zaak. Maar Schubert! Contras ten als ware het Rachmaninov, een felheid (vooral in het laat ste deel) die dit toch meren deels tere en melancholieke werk uit zijn voegen deed knappen. Hopelijk komen de ze facetten bij het Glinka Kwartet meer in evenwicht, want dan hebben we er in Ne derland weer een uitstekend kwartet bij. GEMMA COEBERGH. Shusaku danst in Angel Core met elektroden op zijn lichaam die de spierspanningen doorgeven aan een computer voor het omzetten in geluid. een van Dormu Dance Thea tre onder leiding van Shusaku Takeu chi. Uitvoerenden: Shusaku Takeuchi, Terence Roe, Janis Paerson, Toshiko Karashima. De Lan taren Rotterdam. 24 oktober 1980. Naast het geven van concerten in binnen- en buitenland en het maken doen over zich had, uitte zich nergens beter dan in zijn weloverwogen, gecul tiveerde woordkeus. Hij kon met grote stelligheid bepaalde uitspraken doen, waarvan ik me er nog één woordelijk herin ner: „het orgel is van huis uit een ontoegankelijk in strument en slechts iemand met uitzonderlij ke gaven kan het tot leven brengen”. Hij vertelde ook graag over zijn hob by’s: schaken, wandelen en filmen. Zijn grote lief de voor het pianospel was ook een telkens weerke rend onderwerp. Als be geleider van vocale solis ten (onder anderen con servatoriumstudenten bij hun eindexamen of Prix d’Excellence) liet hij zich kennen als een bekwaam pianist met een (zeker voor een organist) zeer ge nuanceerd toucher. Dat zijn zoon, Rudolf Jansen, een uitstekend pianist is geworden en juist als be geleider naam heeft ge maakt, is niet verwonder lijk. Simon C. Jansen, iemand die gemakkelijk mensen naar zich toetrok. juist op die dag is overle den, zal velen hebben ge schokt. Toen ik aan het Amster dams Conservatorium studeerde, was Simon C. Jansen daar werkzaam als hoofddocent orgel en koordirectie en als diri gent van de twee conser- vatoriumkoren, een ka merkoor en een groot koor. Op de (voor alle stu denten verplichte) koor- repetities was een opval lend klein verzuimper centage. Jansen was een figuur die gemakkelijk AMSTERDAM. Zon dagavond werd in de Westerkerk te Amster dam Bachs cantate „Aus tiefer Not ruf ich zu Dir” uitgevoerd. Deze uitvoe ring zal voor het Wester- kerkkoor de best mogelij ke manier zijn geweest om hun dirigent Simon C. Jansen te gedenken, die (zoals gisteren in deze kolommen werd bericht) vrijdag is overleden. concerten. De volgende twee zullen respectievelijk in no vember en december in ge noemde zaal plaatsvinden. Dat het bepaald geen sinecu re is om met zo’n kort geleden gegroepeerde samenstelling op te treden zal duidelijk zijn. In dat licht bezien toonde het Glinka Kwartet een formida bele, bewonderenswaardige samenhang. Maar samenhang is nog geen eensgezindheid, en wat dat betreft waren er wel wat oneffenheden aan te wijzen. De primarius deed bijvoor beeld wat onevenwichtig aan, met soms hemels mooie passa ges en soms bepaald onzuivere en zelfs schrille muzikale frag menten. De cellist trok hier en daar de aandacht wat al te nadrukkelijk naar zich toe (met name in de van overrijp pathos bolstaande variatie in De naam Simon C. Jan sen is vooral met de ge noemde Westerkerk on verbrekelijk verbonden. Toen hij daar in 1952 tot cantor-organist werd be noemd, zag hij kans een plan vorm te geven waar mee hij al jaren rondliep: de cantates van Bach tij dens de kerkdienst uit voeren, zoals dat in Bachs tijd gebruikelijk was. Zo ontstond, in samenwer king met ds. H. A. Visser, een belangrijke traditie die van grote betekenis is geworden voor het muziekleven van Amster dam. Dank zij de hoge ei sen die Simon C. Jansen stelde aan zijn koorleden (iedereen moest zangles nemen en werd onder- Angel Core, programma Naast dit dans-muziekexperiment trekt als onderdeel van de vormgeving het ge bruik van een laserstraalinrichting eigen lijk net zo zeer de aandacht door zijn sterke visuele werking. De meestal toch al met een rijke fantasie aangeklede voor stelling van Shusaku krijgt door dit laser licht helemaal een onwerkelijke aanblik. worpen aan een streng toelatingsexamen) en dank zij de medewerking van instrumentale vak- musici (waaronder zijn echtgenote, de celliste Corrie Reder) kon deze traditie uitgroeien tot wat zij nu is. Jansen was een veelzij dig musicus, bij wie het orgel een grote rol speel de, maar die daarnaast op andere terreinen werk zaam was. Zo is hij diri gent geweest van talloze oratoriumkoren, waaron der de Heemsteedse Christelijke Oratorium Vereniging die op de dag van zijn overlijden in het Haarlems Concertge bouw het Deutsches Re quiem van Brahms uit voerde. Jansens naam stond zelfs nog op de pro gramma’s, omdat hij oor spronkelijk de orgelbege leiding bij dit concert voor zijn rekening zou ne men. Aangezien er de laatste maanden berich ten doordrongen over een ernstige ziekte die hem het werken meer en meer bemoeilijkte, viel het te verwachten dat hij niet aanwezig kon zijn. Dat hij mensen naar zich toe trok. Zijn grote liefde voor de muziek was een van de oorzaken daarvan, maar daarnaast was hij een opvallende figuur. Hij was lang, liep altijd iets voorovergebogen en keek met een ietwat schuin ge houden hoofd onder half neergeslagen oogleden in ieders richting. Zijn ma nier van vertellen was buitengewoon karakteris tiek. Een zeker element van „homme du monde”, dat Jansen in uiterlijk, kleding en manier van van sprookjesachtige droomscènes en na vrante uitingen van dramatiek. De mens wordt getoond als slachtoffer van een meedogenloze technische wereld. In dit theater van de verbeeldingskracht staat het onderbewuste en het gevoel voorop als uitgangspunt. Wie naar een bloem kijkt is ook die bloem. Een muur betekent geen belemmering meer. Het verleden en de toekomst komen samen in één ruimte. Liesbeth Peters zijn pentekeningen te zien waarin zij een ragfijne stippeltechniek toont en bijna romantische voorstellingen maakt van Indiaanse taferelen. AMSTERDAM. Feesten betekent eten, drinken en dansen. Een goed feest zorgt ervoor dat de mens zijn zorgen even kan vergeten. Wij Ne derlanders hebben niet zo gek veel ge legenheden om eens goed feest te vieren en bruiloften, jubi lea en verjaarda gen worden mees tentijds kring Slechts cups I en worden in kleine gevierd. Europa- Wereld- kampioenschappen zijn in staat om ons spontaan en masse de straat op te ja gen. Carnaval uit gezonderd, maar dat wordt eigenlijk alleen beneden de Moerdijk écht spon taan gevierd. Hoe zuidelijker men komt, hoe meer feestdagen er op de kalender staan en dan bedoel ik feest dagen die door het hele dorp of stad gevierd worden. Onder de titel „Panagiria” toont de Griekse fotograaf John Demos foto’s die door hem gemaakt zijn tijdens een aantal feesten, voorname lijk verjaardagen van heiligen van de Grieks Orthodoxe kerk. Panagiria is een oud woord waar men mee wil aanduiden dat alles draait, zich herhaalt. Dat doen de foto’s van Demos ook. In zijn foto’s laat hij de beweging van een feest zien. Werve lende dansers, hartstochtelijk spelende orkesten laat hij door zijn techniek verva gen. Een polonaise wordt een lange gol vende veeg met daartussen een „bevro ren” toeschouwer, en te midden van een drietal extatisch spelende muzikanten staat de dirigent, stram en een kinderlijk- gelukkige autoriteit uitstralend. Demos laat op enkele foto’s ook zien wat er enke le seconden eerder is gebeurd en hoe het weer verder gaat. Dansende voeten die hun eigenaar verloren hebben, want die is verderop alweer bezig met een andere pas, hetgeen somtijds leidt tot een gewel dige geheimzinnigheid. Bruisende foto grafie waar je, als het ware, alleen de muziek bij mist. van grammofoonplaten was Simon C. Jansen als adviseur betrokken bij grote orgelrestauraties, onder andere de (nog niet voltooide) restauraties van de twee orgels in de Amsterdamse Nieuwe Kerk. Hij organiseerde te vens een serie orgelcon certen in de Westerkerk, waarbij vele bekende or ganisten waren be trokken. o o o

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13