•If vanURK 109b ISNÜDE Rente op 1-2 JAARS i 111 Pali Mali Export atu ser F 2 aai $ho I it sej ^Piano’s van MTtF.- bAW- JrHKT- aj Yjfl BUITENLAND DINSDAG 2 8 OKTOBER 19 8 0 DIYARBAKIR. Wie na de staatsgreep van 12 september een reis per auto door Oost-Turkije gaat maken, krijgt in Ankara van verschillende kanten te horen dat dat niet zal lukken, dat je zult worden tegengehouden door de militaire autoriteiten. In werkelijkheid konden we gaan waar we wilden, al waren er wel voor en na bijna elke stad controleposten. brood eer fosfor, ant- n en, jren- BANQUE DE IARIS ETDESIAYS-BASN.V BETAAL PROMESSEN OPNAAM EN AAN TOONDER Voor informatie en telefonisch bestellen: i L K. II ï/j ...en de echte geur van amerikaanse tabak rook met plezier rook ft dl Mali Export wereldbekend aroma Oost-Turkije wel verbitterd, maar niet revolutionair (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIES) MW.- Europa's grootste import/exportspecialist Oost-Turkije leek tot voor kort een broeinest van Koerdisch ongenoegen, rijp voor een massale opstand tegen de centrale regering in Ankara. Tot de militaire staatsgreep van 12 september, waarbij de regering-Demirel werd verdreven, vielen in Turks-Koerdistan tientallen doden per dag door het escalerend politiek geweld. Onze correspondent in Turkije, Frans van Hasselt, reisde naar Oost- Turkije: een onderneming die hem allerwegen werd afgeraden omdat het hem waarschijnlijk zijn hachje zou kosten. In plaats van geweld trof hij een diepe verbittering aan. CHERNY SCHIMMEL RICH WEBER PLEYEL GROTRIAN STEIN WEG AUG. FORSTER ALEXANDER IRMBACH BECHNER YAMAHA PETROF ZIMMERMANN HEAGELE BLÜTHNER ED SEILER altijd in dit gebied leven en niet in Zweden of Hengelo. Zij werden vanouds veel scherper gecontroleerd op wapenbezit. De Syrisch-orthodoxe christenen die ik sprak in en rondom Midyat, waren bijna alle maal ingenomen met het militaire bewind, waarvan zij meer protectie verwachtten. Moeten hier op den duur de nomaden in worden gevestigd, wier zwarte tenten kampen we ook hier en daar zien, maar wier levenswijze door de uitbreiding van de landbouw en de toename van het ver keer langs de weg, steeds moeizamer wordt? Of zijn ze bedoeld als nieuwe veilige nederzettingen na de vele aardbe vingen die deze gebieden hebben geteis terd? Het werd ons niet helemaal duide lijk, alleen leek ons deze poging om de Koerden naar de in tien jaar overigens ontzaglijk verbeterde wegen toe te lok ken niet erg veel kans op succes te hebben. voor 2.795.- 5.375.- 5.250.- 5.895.- voor 2.995.- 3.100.- 5.575.- 9.975.- 5.300.- 3014 GT ROTTERDAM. WESTERSINGEL 42 TEL (010) 36 35 00 Maand t/m zaterd geopend, vrij, koopav Levering/stemmen door geheel Nederland Een andere tendentie, die ik bespeurde onder de hier overgebleven christenen, is ressentiment tegen degenen die zijn ver trokken. Met elkaar had men de proble men moeten trotseren. Hoe minder er overblijven, des te moeilijker wordt het voor de achterblijvers, daar komt de rede nering op neer. Een gebied waar elk ogenblik een mas sale opstand kan losbarsten, zoals in Irak meermalen gebeurde, leek mij Oost-Tur kije geenszins. Daar lijkt op zijn minst nog een generatie overheen te moeten gaan. Op verbittering stuit men intussen wel en vooral in Diyarbakir waar het meeste Koerdische bewustzijn ligt opgestapeld. Een hoofdstad zonder staat? Een Koerdisch herderslied in het wijde, ontzaglijke Tigrislandschap confronteert je dan weer met het feit dat buiten de steden dit hele zuidoosten van Turkije toch wel Koerdisch mag worden ge noemd. In de muziekwinkeltjes van Diy arbakir worden bandjes met deze liederen tersluiks, ’onder de toonbank’, verkocht, maar zo’n herder langs de rivier heeft nog altijd het rijk alleen, zo lijkt het. Wonderlijk en ook een beetje spookach tig doen in het landschap de vele nieuwe nederzettingen aan die men, vlak langs de weg, voor de Koerden heeft gebouwd of nog aan het bouwen is. Verreweg de mees te zijn onbewoond en maken ook de in druk nooit bewoond te zullen worden. Het zijn misschien wel goedgebouwde, mis schien zelfs wel goedbedoelde, maar ui terst troosteloze complexen, met nauwe lijks ruimte tussen de totaal identieke huizen. getrokken, dat hebben gedaan om materi alistische redenen. Ik toon een ansicht kaart die ik net in Mardin heb gekocht van het naburige klooster Deir Zafaran uit de 5e eeuw. Op de achterkant staat wat voorbarig? dat het een moskee is. En plotseling laat deze christen zich gaan in diepgewortelde woede: „Het zijn toch vre selijke mensen”. Opmerkelijk is in Mardin, in Urfa en ook in Siirt, het Arabisch sprekende be volkingsdeel, waarover je veel minder vaak hoort dan over de Koerden. Zij ’ver dunnen’ het Koerdische aspect van deze steden. In Siirt bijvoorbeeld (ook de naam is Arabisch) hoorde ik meer Arabisch dan Koerdisch of Turks en onder dit bevol kingsdeel trad ook weinig aan de opper vlakte van anti-Turkse gevoelens. Een Arabisch sprekende jongeman hield een betoog dat het centrale gezag van Ankara nodig was, omdat anders een onoverzich telijke situatie zou ontstaan tussen Ara bieren en Koerden. Iemand vertelt dat het laatste jaar voor de staatsgreep het allerzwaarst is geweest. Zelfs in het stadje Midyat werden roof overvallen op christenen gepleegd, waar de politie niets tegen deed. Men hoopt nu bij de militaire autoriteiten meer ’verhaal’ te krijgen. Ik moet terugdenken aan onze eigen ervaring, de eerste nacht van de reis. In de fraaie stad Mardin, eens voor de helft christelijk, wonen nu nog honderd christelijke families. Een lid van deze klei ne gemeenschap, met wie ik in aanraking kwam, verdedigt de stelling dat het kli maat leefbaar was en dat de christenen die naar Istanboel en het buitenland zijn tevoren, al doorgezaagd over het feit dat in Turkije de politiemensen geen ’barba ren’ waren; hij had het ook steeds over ’vrijheid’ waarmee hij blijkbaar ’vrijheid voor de politie’ bedoelde. De kapitein, die het geval behandelde, zei tegen ons: „De politie in dit land is slecht. Daarom heb ben wij de macht in handen moeten nemen”. Toen de volgende morgen de gepakte politieman zijn goedgevulde revolver op tafel moest leggen en alle kogels eruit werden gehaald, moest ik terugdenken aan de verhalen die ik had gehoord over de coup van 20 jaar geleden. Hoe toen militairen op klaarlichte dag op straat de politiemannen ontwapenden, die tevoren op studenten hadden geschoten. Geen wonder dat opeenvolgende gene raties studenten sindsdien steeds weer grote verwachtingen hebben van nieuwe militaire interventies, ook al pakte die van 1971 wel anders uit. Ditmaal worden de hoge verwachtingen overigens door brede lagen van het volk gedeeld. Ook in het verre oosten van het land, waar de Koerden wonen? Half en half verwachtte ik, een broeierige, explosieve sfeer aan te treffen. Het militaire appa raat was bjj de Koerdische minderheid van zeven a acht miljoen zielen nooit populair en zeker niet als het de lakens uitdeelde. Bij een parlementair stelsel hadden ze tenminste nog de machtsmid delen, aan het stemrecht verbonden hele kabinetten konden van hen afhanke lijk zijn. Een militair bewind, niet op de vingers gekeken door parlement en vrije pers, kan optreden zoals het wil, vooral tijdens zoge naamde manoeuvres. Het aantal arresta ties na de 12e september was in het oosten ook flink wat groter dan in het westen. Een van de aangehoudenen intussen weer vrijgelaten was de ex-afgevaar- digde van Mardin, Nurettin Yilmaz, die het in het parlement de ministers van defensie nogal eens moeilijk maakte. De manoeuvres onder de naam ’Gevleugelde Militaire Politie’ van 1978, waarbij ook vrouwen op wapens werden onderzocht, noemde hij ’een generale repetitie voor volkerenmoord’. De minister antwoordde toen onder meer, dat in oorlogstijd vrou wen nu eenmaal ook wel ’gecamoufleerde mannen’ konden zijn. Intussen troffen we in de meeste ooste lijke steden toch diezelfde min of meer opgeluchte stemming aan die nu in het westen heerst, nu het dodencijfer door politiek geweld zo terugloopt. Diyarbakir, de ’Koerdenhoofdstad’, was de grote uit zondering. Daar kreeg je de indruk dat de gewelddadigheden elk ogenblik weer zou den kunnen beginnen. Maar Bitlis (nooit gewelddadig geweest), Siirt ook het voor 12 september nogal beruchte Mardin ga ven een ander beeld. Er was bepaald weinig militair vertoon in deze steden, al zag je erbuiten wel grote legerkampen. Nog opmerkelijker was Urfa, als pro vincie vóór de 12e september de geweld dadigste na Istanboel, Ankara en Adana, vooral omdat al eerder bestaande vijan digheid tussen families en clans hier ook een politieke lading kreeg. In de stad zelf merkten we daar niets meer van. De tijd leek hier al lang geleden te hebben stilge staan. Op de sprookjesachtige bazar heer ste een sereniteit en ook een glimlachende vriendelijkheid, zoals ik in Turkije niet meer voor mogelijk had gehouden. Pas later besefte ik ook dat ik in heel Urfa geen kant had gezien. Het zijn natuurlijk oppervlakkkige in drukken van enkele uren, en op onver wachte momenten word je toch gecon fronteerd met geladen uitingen van Koer disch nationalisme, of alleen maar taal- trots. Bij een bezoek aan een van de vele dorpjes aan het uitgestrekte Van-meer komen we terecht in het huis van een van de belangrijkste inwoners. Die vertelt ons dat zijn zoon zeer intelligent is maar dat hij hem niet laat doorstuderen. Hij zou zich maar in moeilijkheden brengen. Als we hem even later leren kennen begrijpen we wat de vader bdoelt. De 16-jarige jongen is één brok Koerdi sche woede, Koerdisch verzet, gereed om zich in elk denkbaar gevecht te werpen. Dat blijkt vooral als hij ons de vader is er al niet meer bjj het dorp laat zien, Slechts één keer werd de bagage nage keken door een norse militair aan het Van-meer die met een vies gezicht de meegenomen oploskoffie en sigaretten in de berm gooide, waar we het weer moch ten verzamelen. De eerste nacht, niet in Oost- maar nog in Centraal-Turkije, werden we in een hotel door een dronken politieman met een wapen bedreigd en beroofd, die een half uur later bijna al het geld weer terug gaf. Uit de voortreffelijke afhande ling van dit akelige geval door de militaire autoriteiten vielen gevolgtrekkingen te maken aangaande degradatie die in het hele land de politie nu onder voogdij van de gendarmerie de laatste weken ten deel is gevallen. De politieman in kwestie, die kennelijk uiterst rechts was, had, zo bleek ons, een week tevoren op last van het nieuwe mili taire commando zijn uitbundige snor moeten afscheren. Zijn machtspositie in het provinciestadje had daaronder kenne lijk geleden, en misschien was hij langs deze weg wel aan de drank geraakt. In een restaurant had hij ons, de avond Ik zag ook een prachtige stoet Koerdi sche mannen met hoofddoeken, die haast ceremonieel twee geweren wegbrachten. In deze contreien was vanouds iedere mo hammedaanse man gewapend en ieder een moet nu wel iets inleveren, anders loop je in de gaten. Maar de meeste wa pens zullen wel in de grond zijn gestopt (bij aardbevingen komen hier altijd veel wapens aan de oppervlakte). Hoe het zij, wat minder geweren, het is goed voor de vogels, het is ook goed voor de ongeveer 10.000 christenen die nog Wbanque: 023*319096 waar overal hooi hoog ligt opgeslagen, veevoer voor de komende winter. Eerst gaan we naar de (Armeense) kerk, nu schuur, maar men toont ons met ontzag de oude Armeense tekens. Daarna de mos kee, waar blijkt dat onze gids ook reli gieus erg fanatiek is, hoewel voor de rest Lenin-bewonderaar. Ten slotte de school waarbinnen, zoals in alle scholen maar ook overal in het Oostturkse landschap, de vier woorden van Ataturk staan ge schreven: ’Ne mutlu Turkum diyene’ (’Hoe gelukkig hij die zegt: ik ben een Turk’). Meer dan als uiting van verregaand nationalisme, had Ataturk het bedoeld als herinnering aan zijn volk dat je met het predikaat ’Turk’, dat tot dan toe enigszins onbehouwen klonk, best voor de dag kon komen, dat het uit moest zijn met het zogenaamde ’hogere’ begrip Ottomaans. Maar nu worden de woorden, vooral in Oost-Turkije, gebruikt om er bij Koerden en Arabieren in te stampen dat ze Turken zijn en niets anders, en dat ze blij moeten zijn daarmee, omdat Turken superieur zijn. Je ziet de tekst overal: natuurlijk bij de politiebureaus en militaire posten, maar ook bij de overgangen van Eufraat en Tigris, of zo maar in de bergen. Onze jonge Koerd vindt, enigszins tot mijn verbazing, Ataturk wel degelijk groot, vooral militair: hij heeft de wester se vreemdelingen uit het land gegooid. Maar met deze spreuk is hij het niet eens, hij zegt dat hij geen Turk is, en hij vaart luid en hevig uit tegen Ankara, de Turkse onderdrukking, het Turkse racisme, het Turkse kolonialisme. Plotseling komt er een onderwijzer uit een van de twee klaslokalen. Hij moet alles hebben gehoord en kijkt nogal ont daan, maar hij wijst zijn oud-leerling niet terecht. De man komt uit Giresun aan de Zwarte Zee en zijn collega uit Kayseri, geen van beiden Koerd dus. Ik krijg de indruk dat ze zich verre van behaaglijk voelen in dit 100 procent Koerdische dorp waar ze kinderen de eerste beginselen van het Turks, maar ook de heroïsche Turkse geschiedenis moeten bijbrengen. Bij het afscheid, waar de hele kinder schare omheen staat, kan de jongen haast niet ophouden met al zijn betogen. Zelf behoort hij tot de uiterst geheime, uiterst verboden beweging Rizgari (Bevrijding), maar, zegt hij, alle andere organisaties, inclusief de maoïstische, die elkaar tot nu toe bevechten, gaan nu samen tegen het ’fascistische’ bewind, als evenzovele wor tels die samen een boom voeden. En hij tekent het op de grond. Is er in elk dorp zo’n jongen, of was dit een toeval? En waar heeft hij zijn infor matie vandaan? Vermoedelijk van de Koerdische uitzendingen uit Irak en ook die van Radio-Moskou, hoewel die niet rechtstreeks tegen de regering in Ankara ingaan. En hoeveel wapens zitten er in de buurt van zo’n dorp onder de grond? Een van de schilderachtigste dingen die vielen te no teren tijdens onze reis, was dat veel ge hoor werd gegeven aan het bevel de wa pens in te leveren, ook gewone jachtgewe ren. De bevolking had er nog enkele da gen de tijd voor. We zagen er mensen voor in de rij staan, de wapens netjes in doeken gepakt. 9.995- 3.575.- ter waarde van voor 5.395.- 14U7tr.-10.995.- |i0»- 3.425.- IN STAAT VAN NIEUW- meuwwaarde umr- MW.- iXMtr.- &2sr- recht vankoop Keu;Ua™e.d.n500p.anos 'aqiON-PlANO'S vanatf^^^ PF fl W I j Br

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15