TOEKOMST ZATERDAGS BiJVOEGSEL li BOEKMOZAÏEK POPMUZIEK EN CABARET ALS TAAL VAN HET MODERNE LEVENSVERHAAL V Levende sterren Bacterie en mammoet In de lucht Het leven en zijn oorsprong blijven een mysterie. Het maakt in dit opzicht geen verschil of men God ziet als bron van het leven, de eeuwige materie of een andereonpersoonlijk kosmische kracht. Geloven in God en een goddelijke voorzienigheid als bestuurder van alle processen, inclusief die van het leven, sluit de opvatting in dat de totaliteit van het leven niet alleen een gemeenschappelijke oorsprong heeft, maar dat het leven zich ook ontwikkelt volgens een bepaald plan. Dat plan kan men heilsplan noemen; sommigen spreken van evolutie en weer anderen belieft het alleen te spreken van een voorzienigheid: God leidt alles tot het doel waartoe Hij de wereld heeft geschapen. Dat is de strategie waarin de gelovige vertrouwen heeft. Een meer materialistische opvatting, maar dan doordrenkt van eerbied voor het leven als geheim, ontdekken wij in het boek Leven, strategie In de kosmos van de Amerikaanse bioloog dr. Clifford Grobstein. Hij heeft als vakgeleerde het leven in studie genomen en daarvoor een reis gemaakt van zo’n drie miljard jaar lang. Hij is op zoek gegaan naar een basisplan. Is er wellicht een strategie die het leven gedurende zijn langdurige geboorte heeft gevolgd? David en Absalom J. Koec^ I De mensheid moet nu kiezen tussen ondergang of nieuwe toekomst bang voor aardbeving Tokio de In 1923 werd Tokio getroffen door een enorme aardbeving die ruim 150.000 slachtoffers eiste. Ja panse experts voorspellen dat een herhaling van een dergelijke cata strofe niet lang meer op zich zal laten wachten. waarneembaar in al zijn facetten. Lijkt het leven zelf al volgens een bepaald plan, vooral erfelijkheid, te verlopen; de mens heeft hier een dimensie aan toegevoegd door zelf in te grijpen in de processen van het leven. Eerst had het woord strategie niets te maken mét een doelbewust plan. Pas veel later, namelijk met de komst van de mens, krijgt het deze betekenis. Toch blijft Het verschijnsel leven, in alle variaties van ontwikkeling van eencellig wezen tot uiterst gecompliceerde vormen als de mens, behoeft niet per se aan de aarde gebonden te zijn, maar behoort toe aan het hele universum. Grobstein beschrijft die variaties vanaf atomen, moleculen, macromoleculen, cellen en de vormen daarboven. Hieruit blijkt dat elk hoger niveau bestaat uit deeltjes van het niveau eronder. Het verschijnsel leven vindt zijn oorsprong in de sterren, wat materie en energie betreft en de verschillende voortdurende veranderingen binnen dat verschijnsel vertonen volgens Grobstein een nauwe samenhang met de eeuwige stromingen in het heelal. Mensen worden geboren en sterven, hemellichamen ook. Hij Grobstein de mens zien als onderdeel van de strategie van het leven, al heeft hij dan vele bijzondere eigenschappen. Zoals de Amerikaanse bioloog aangeeft, wil dit boek nu eens niet de verschillende organismen op zichzelf beschouwen, maar het leven als één geheel. In hechte samenwerking met andere wetenschappen zal de biologie er straks in slagen een gemeenschappelijke opvatting van het verschijnsel „leven” voort te brengen. „Vanuit onderzoek, gericht op uiteenlopende onderwerpen zoals moleculen, cellen, organismen en populaties zal een globaal begrip van de biosfeer van de aarde ontstaan, en van hieruit een projectie van dit idee op het universum.” Het begin van een aardbeving is gemakkelijk te zien aan een glas water of een aquarium. De opper vlakte van het water komt lichte lijk in beweging. Wanneer de schokken sterker worden, begin nen huizen krakende geluiden te maken. In een stad zoals Tokio zijn er dan wel degelijk redenen om je hart vast te houden. De vele nauwe straten met de opeenge- In het boek van Grobstein ontmoeten wij het leven in talloze gedaanten, vanaf de bacterie tot en met de mammoet. Levende organismen worden groter en gecompliceerder en passen hun gedrag aan. Daardoor worden ze vrijer, krijgen ze meer bewegingsruimte. De mens is er het duidelijkste voorbeeld van, hoeveel misbruik hij ook van zijn vrijheid maakt. Vrijheid is een produkt van vooruitgang, van evolutie. In deze evolutie zien wij een sterke tendens naar steeds hogere organisatieniveaus. Met andere woorden: de eencellige wil meercellig worden. Organismen willen hogerop, minder gebonden zijn aan hun milieu. Een plant kan niet wandelen, een zebra wel. Maar om te wandelen heeft een zebra planten nodig. Complexe wezens blijken geheel afhankelijk van de lagere soorten. Levende wezens eten elkaar op. Grotere organismen als de mens zijn in het voordeel, doordat in het algemeen gesproken alleen de grotere organismen de kleinere kunnen opnemen. Biologische evolutie zorgde ervoor dat de mens een gewerveld dier met grote hersenen werd. Hij slaagde erin werktuigen te maken. Later Elvis Presley. hetzij om nieuwe werelden te scheppen.” optimistisch dat hij in de huidige situatie nieuwe kansen ziet voor het evangelie als nieuwe ontdekking vooral voor de jongeren. Te Winkel, die de titel van zijn boek heeft geleend van de film met George Formby in de hoofdrol, is uitgegaan van gevoelens van christenen die van hun Heer de opdracht hebben gekregen zijn getuigen te zijn. Daarvoor moeten zij verstaanbare taal spreken. Een nieuwe taal is nodig. Om met Bonhoeffer te spreken: „De dag zal komen dat er weer mensen geroepen worden om zo Gods woord te spreken dat de wereld eronder verandert en zich vernieuwt. Het zal een nieuwe taai zijn, volkomen a-religieus misschien, maar bevrijdend en verlossend alsde taal van Jezus.” Te Winkel illustreert zijn boek met vele teksten van Beatles, Elvis Presley, Paul van Vliet en Wim Kan. Zelfs theologen komen aan het woord. Hij schenkt aandacht aan Provo, Youth for Christ, Hare Krishna en Taizé. We worden dus veelzijdig geïnformeerd. Als we het boek uit hebben, krijgen we het gevoel een beetje beter bij de tijd te zijn. Het boek wordt aanbevolen voor kerkelijke werkers die verstaan willen worden, voor mensen die beseffen dat kennis van het popgebeuren alleen niet genoeg is. De verkondiging blijft behoefte houden aan een stevig bijbels en theologisch fundament. (Zomer Keuning te Ede, 17,50). Dr. J. D. te Winkel heeft een boek geschreven over de manier waarop het evangelie moet worden verkondigd in een taal en een stijl die aansluit op het moderne levensgevoel. De kerken zouden gevoeliger moeten zijn voor wat er in de lucht zit. Het is geen waarborg voor succes, want ook Jezus, die de taal van zijn volk verstond, wist dat een deel van het zaad zou neerkomen op een rotsachtige bodem. Te Winkel nu voert in zijn boek ’t Zit in de lucht een goed leesbaar pleidooi voor het richten 'van de evangelische antenne op wat er in de lucht zit. Die boodschappen moeten worden opgevangen. Het hedendaags levensgevoel komt onder meer tot uiting in popmuziek, cabaret en reclame. Zelfs enquêtes hebben iets te zeggen. Alle gegevens leveren als conclusie op dat modem levensgevoel niet mag worden vertaald met modem heidendom, hoe sterk deze manier van leven vandaag ook naar buiten treedt. Wel wordt de verkondigers een tijdspiegel voorgehouden. Te Winkel haalt Visser ’t Hooft aan die absolute voorrang voor de verkondiging van het evangelie aan moderne heidenen geboden acht. Aan de andere kant is hij zo Het vijftig verdiepingen hoge Tokyo Keio Piaze Hotel. ken bij het ontwerp van het 200 meter hoge Sumitomo-bankge- bouw,legt uit: „Wolkenkrabbers als deze hebben een zogenaamde dynamische constructie, waar door ze flexibel zijn. Dit gebouw is in staat 2.40 meter in elke richting te „buigen”. Door de dwarskracht tijdens een aardbeving kunnen de ‘ramen springen en gedeelten van het plafond kunnen naar beneden komen, maar structureel blijft het gebouw overeind”. Suitsu zegt dat vallend glas een van de grootste gevaren is, maar hij voegt er direct aan toe dat zijn beweringen nog niet door de prak tijk zijn getoetst. Veel inwoners van Tokio zijn ervan overtuigd dat er meer kan vallen dan alleen glas. Toen de directeur van het aardbevingvoorspellingsbureau met pensioen ging, verhuisde hij naar een klein dorpje aan de Ja panse westkust. Theoretisch behoren alle naoor logse gebouwen de verwachte schokken te overleven. In Japan is men ver gevorderd wat betreft weerstandcapaciteit van gebou wen en men heeft het aangedurfd tientallen wolkenkrabbers te bou wen. In het centrum van Tokio staan verschillende gebouwen met meer dan 50 verdiepingen, omringd door talloze warenhui zen, restaurants en kantoorge bouwen. Ingenieur Hideo Suitsu, betrok- Seismologen kunnen verschui vingen registreren en onlangs werd ontdekt dat de zogenaamde Filippijnse zeeplaat, die ten zuid oosten van Japan ligt, zich in noordwestelijke richting ver plaatst. Dit veroorzaakt een nog grotere druk onder de Japanse oostkust. Toen de gegevens be kendgemaakt werden, ontstond er Voor een deel geeft zijn boek, een uitgave van Van Holkema en Warendorf te Bussum 24,50) een antwoord op deze en andere vragen. Bij Grobstein gaat het niet over een ontwerp of een ontwerper, maar over een proces, een gestage en scheppende voortgang van het leven dat bij nader onderzoek een zekere strategie blijkt te zijn. Dit* verhaal van het leven, ontstaan in de kosmische oneindigheid, lijkt volgens Grobstein vooruit te wijzen naar een nieuw avontuur van de mens, die met de landing op de maan zich ophoudt op de drempel van een nieuw tijdperk. Hiermee bereikte een ontwikkelingsproces van miljarden jaren een nieuw hoogtepunt. „Het aardse leven verbrak zijn ketens en drong binnen in andere delen van ons zonnestelsel.” Grobsteins boek laat zich in al zijn wetenschappelijkheid lezen als een boeiende avonturenroman. Thema is het leven zelf, ongrijpbaar in de kern, maar wetenschappelijk Seismologen verwachten dat het gebied even ten zuiden van Tokio het epicentrum zal worden van schokken met een kracht van tenminste 8 op de schaal van Rich ter, en dat zou het hart van Japans bevolkingscentra in een gigan tisch rampgebied veranderen. In het gebied zijn enkele kerncentra les in bedrijf, en dagelijks door kruisen tientallen „Shinkansen”- treinen het gebied met snelheden van over de 200 kilometer. Schat tingen over het mogelijke aantal slachtoffers variëren van 200.000 tot anderhalf miljoen, afhankelijk van het tijdstip van de schokken. noemt leven, zoals wij het kennen, een voortbrengsel en tevens een specialiteit van de'aarde, tot dusverre de enig bekende bioplaneet, dat wil zeggen een planeet met gunstige voorwaarden voor de ontwikkeling van leven. Leven wordt gekenmerkt door een hiërarchische opbouw, een ontwikkeling dus van laag naar hoog. Binnen de levensvormen zien wij bepaalde patronen die controle uitoefenen op de atomen en moleculen aan de basis. Bovenaan de ladder staat de mens met zijn communicatiesystemen die zich sinds kort ook uitstrekken tot buiten de aarde. Maar hoever de mens ook doordringt in het heelal, zoals zijn leven nu is blijft hij afhankelijk van de materie, van de biosfeer, van zijn milieu. Dat is zijn basis. „Biologisch noch sociaal, op het vlak van de menselijke maatschappij of op het subtiele niveau van het bewustzijn, nergens kan ook maar sprake zijn van ontsnapping aan deze basis.” Leven, aldus Grobstein, behoudt zijn eigenschappen door het vermogen zichzelf op elk niveau nauwkeurig te reproduceren, ondanks de voortdurende omzetting van alle delen waaruit het is opgebouwd. Planten, dieren en mensen komen en gaan, maar hun eigenschappen blijven. Toch is er verandering, toch is er vooruitgang. Huidige generaties zijn vaak anders dan de voorgaande, al blijken de i verschillen pas na zeer lange tijd. De voortgang van het leven blijft, hoe ingewikkeld het ook kan worden. Het leven doet zich nu heel anders voor dan in de oertijd. Organismen hebben namelijk de eigenschap zich aan te passen aan allerlei situaties. Daardoor veranderen de soorten. Daardoor ook is er zo’n enorme verscheidenheid van levensvormen. Het leven antwoord op zijn steeds veranderende omgeving met het voortbrengen van velerlei soorten organismen. Ze zijn aangepast aan een bepaald onderdeel van het milieu in een bepaalde tijd. David en Absalom is het laatste van een serie van vier deeltjes de met elkaar de bijbelboeken 1 en 2 Samuel bevatten. Dit verhaal is uit de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst vertaald in eenvoudig Nederlands en daardoor toegankelijk voor een groot publiek. De vertaling is gemaakt onder verantwoording van het Nederlandsch Bijbelgenootschap (NBG) die ook de uitgever is. De prijs bedraagt 6,75. De boekjes in de serie zijn speciaal vertaald voor kinderen vanaf acht negen jaar. Zo kunnen zij de echte bijbel lezen op hun eigen taalniveau. Het bijbelverhaal wordt dus niet naverteld zoals in kinderbijbels en er wordt ook niets weggelaten wat ouders voor hun kinderen wellicht minder geschikt vinden. Om hulp te bieden heeft het NBG bij deze uitgaven begeleidingsboekjes voor ouders en leerkrachten gepubliceerd. Deze boekjes bevatten veel achtergrondmateriaal en suggesties voor het samen met de kinderen bezig zijn met de tekst. Ze kosten 2,50 per deel. Het NBG is zich terdege bewust van de moeilijkheden die sommige bijbelgedeelten voor kinderen oplpveren. Ze komen in ieder geval te weten wat de bijbel zelf te vertellen heeft. David en Absalom geeft er een goed voorbeeld van hoe nodig begeleiding is. Het boek geeft fraaie verhalen van slechte en goede daden van het koninklijke gezin van David en van niets ontziende oorlogen met de Filistijnen. Er valt dus heel wat te begeleiden als kinderen zich aan David en Absalom wagen. Om het kwaad in het verhaal behoeven zij het niet te laten, want geweld en seks komen toch wel in hun vizier, al was het alleen maar via de televisie. Het zou niet onverstandig zijn als ouders en leerkrachten ook hier de nodige begeleiding zouden geven. hoopte gebouwen vergroten het gevaar voor massale branden. Ook de kans geraakt te worden door vallend glas of beton is groot. Daarom wordt bewoners aangera den de neiging hun huis te ont vluchten te onderdrukken en zich in kleinere kamers, die relatief veilig zouden zijn, terug te trekken. In Tokio zijn regelmatig lichte aardbevingen voelbaar. Deze wor den veroorzaakt door twee grote plateaus die onder de Japanse westkust samenkomen. Onder aardse druk veroorzaakt ver schuivingen waardoor de plateaus tegen elkaar „wrijven”. Door het hele gebied is seismologische ap paratuur aangebracht en ook op de zeebodem, tot 120 kilometer uit de kust, is meetapparatuur ge plaatst. Landing op de maan: Op de drempel van een nieuw tijdperk. leerde hij zelfs denken. Hij kon de volgende generaties laten profiteren van zijn ervaringen en ontdekkingen. Het wiel hoefde niet steeds opnieuw te worden uitgevonden. Zijn communicatiesystemen werden dus doelmatiger. Sociale overerving kon ontstaan als een nieuw middel om de bouwstenen van de menselijke vooruitgang te dragen. De werktuigmaker keek steeds verder dan zijn doel lang was. Hij richtte zich steeds meer op de toekomst. In de loop van miljoenen jaren werd de mens de schepper van zijn eigen omgeving, werd hij het produkt van zijn eigen beschaving. De mens heeft enorm veel geleerd. Staan wij nu op het punt om onszelf en al onze mede-wezens te vernietigen? Of komt er een nieuwe evolutie waarin de mens zichzelf naar een betere toekomst voert? De auteur geeft onmiddellijk aan dat deze vraag beter kan worden beantwoord vanuit de culturele kant van de menselijke vooruitgang dan vanuit de biologische. De laatste vraag is gericht op het buitenaardse. Zullen wij de grens van het aardse overschrijden met behulp van de oude strategie, of hebben wij een geheel nieuwe nodig? Sinds kort is het theoretisch mogelijk contact op te nemen met andere planeten. Sinds kort is de mens ook een bewuste bestuurder geworden van de strategie van het leven. Thans staat de mens voor de uitdaging zijn eigen richting te kiezen. De mens heeft al bewezen een nieuwe wereld te kunnen koloniseren. Daarnaast heeft hij behoefte aan een nieuwe universele wijsheid die is bezield met wetenschappelijk inzicht en die gebaseerd moet zijn op het geheel van de menselijke ervaring. Deze wijsheid moet de fragmentarische wijsheid van het verleden op korte termijn vervangen. De grote vraag is, aldus Grobstein, of de strategie van de mens, die hij nu bewust kan gaan uitzetten, de lange kosmische weg van het leven al dan niet zal kunnen voortzetten. „Zodra we het juiste antwoord hebben gevonden, kunnen we met trots en vreugde optrekken in het heelal, hetzij om onze verre buren te ontmoeten, grote ongerustheid onder plaatselijke bevolking. Verschillende instanties werden in het leven geroepen om evacua- tieplannen en andere voorzorgs maatregelen voor te bereiden en de regering, overtuigd van de ernst van de situatie, heeft een wetgeving aangenomen die het mogelijk maakt kerncentrales en olieraffinaderijen te sluiten wan neer seismologen voorspellen dat een aardbeving ophanden is. Si t'T.fW,' ft .«XS -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 16