Onevenwichtig avondje Engelse popavantgarde Helft musea doet niet aan educatief werk Caballero Filter. Emotionele spanning musiceren onder Jochum in Nationale Ballet naar Oost-Europa c Vereniging van Letterkundigen bestaat 75 jaar ,,Het eeuwige tijdelijke” in het Dordrechts Museum ff JE Tsjechische acteur Werich overleden NBF-leden: Opname inzenden voor Oscar Buning-Brongersprijs voor drie schilders J iedereen leest de krant ftltiid on ovprnl KUNST DINSDAG 4 NOVEMBER 1980 13 Amerikaanse alt debuteert bij Concertgebouworkest A Certain Ratio indrukwekkend; Section 25 fragmentarisch Rapport bepleit betere publieksbegeleiding DORDRECHT. In het Dordrechts Museum is een tentoonstelling te zien, die „Het eeuwige tijdelijke” als titel draagt waarmee de ver gankelijkheid bedoeld wordt. Dit onderwerp heeft de mens altijd be zig gehouden en de ten toonstelling laat zien, hoe de kunstenaars daar vorm aan geven, vanaf de zestiende eeuw tot aan de dag van vandaag. boem is ho!. TT fe inspiratiebron voor Eugen Jochum JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) JOOST NIEMÖLLER Dood als onvergankelijke kunst Smaak voor twee Hoe groter de somberheid, des te gretiger lachen we deze weg bij de term „doem den ken” zoals Koot en Bie deze gebruiken in hun televisie-uit- zendingen. duur- maar vaak De tentoonstelling laat drie aspecten van de vergankelijk heid zien. Het eerste gedeelte toont hoe de tijd alles om- vorint. En hoe onmogelijk het is om de tijd vast te houden. Het tweede gedeelte gaat over de begrenzing van het leven PRAAG (DPA). Een van de bekendste Tsjechoslowaakse acteurs, Jan Werich, is vrijdag op 75-jarige leeftijd in Praag overleden. Zijn dood werd pas maandag bekendgemaakt. Een halve eeuw lang is zijn naam nauw verbonden geweest met het theater in Tsjechoslowakije. Werich vormde in de jaren twintig met een groep jongeren het kabaret De Praagse Zeven dat later overging in het humanistisch en antifascistisch georiënteerde Bevrijde Theater. Werich, die ook als schrijver en vertaler werkte/ heeft naast zijn toneelrollen eveneens meegedaan aan tientallen films, waarvan in het westen de dubbelfilm De Keizer van de bakkers en De Bakker van de keizers de bekendste is. AMSTERDAM (ANP). Het Nationale Ballet gaat van 14 november tot en met 5 december een tournee maken door vier Oosteuropese landen. Deze tournee begint in Polen, waar drie voorstellingen worden gegeven in Warschau en twee in Lodz. Daarna volgen twee optredens in Honga rije (Boedapest en Debreczen) en drie in Roemenië (Boekarest). De reis wordt be sloten met vijf voorstellingen in Bulgarije (Sofia en Plovdiv). Van de vier genoemde landen heeft het gezelschap alleen Polen eerder bezocht. Vrijwel aansluitend op deze tournee worden nog twee voorstellingen in de Bondsrepubliek verzorgd, in Frankfort en Stuttgart. Maar goed: Het is een feit dat heel wat kleine platenmaatschappijtjes nog steeds druk doende zijn om popmuziek uit te brengen, die sterk vemieuwingsgericht is. Een van de meest interessante en invloe drijke is Factory, uit het Engelse Man chester. Deze organiseerde afgelopen zon dagavond in de Amsterdamse Melkweg een avondje popavant-garde. AMSTERDAM. Een heftig bewogen Oberon-ouverture van Weber, vormde de inleiding van de zondagse matinee door het Concertgebouworkest. Eugen Jochum, daags tevoren 78 jaar geworden, hield die spanning in het musiceren tót aan het vierde deel van Bruckners Zesde symfonie, waarmee dit Z-serie-concert besloten werd. Van een veel indrukwekkender kaliber was A Certain Ratio, de derde, en nu tweede act. Deze vijfmansformatie is na het opheffen van Joy Division (wegens de dood van zanger lan Curtius) zo’n beetje het raspaardje van de Factorystal gewor den. Zelfs het complete management ligt in handen van het platenmaatschappijtje; een vorm van bemoedering waarmee de groep zelf weinig gelukkig schijnt. lende stukken droegen een uiterst frag mentarisch karakter. Section 25 bleef ste ken in een op zich interessant idee, wat helaas al een cliché op zichzelf aan het worden is. Opgelegde dramatiek is het laatste dat zulke pure inventies als in Regers uit 1912 daterende opus in de uitvoering kunnen gebruiken. Zo kregen de hier zo zuiver in muziektaal uitgedrukte gevoelens van ge latenheid en hoop, een warm en vol klin kende weergave, die desondanks in psy- cho-artistiek opzicht een toch ietwat flau we afspiegeling inhield van de, in de con ceptie neergelegde, oorspronkelijke ge dachte. Concert: Section 25, A Certain Ra tio. 2 november 1980, De Melkweg, Amsterdam. ROMÉ DUFOUR De tentoonstelling duurt t/m 30 november 1980. O d“ Dit nu alweer tweejarige platenbedrijf je (opgericht door de vroegere TV-pro- grammamaker Tony Wilson en genoemd naar de moderne kunstfabriek van Andy Warhol) heeft zich tot nu toe op interes sante wijze geprofileerd. In samenwer king met de invloedrijke producer Martin Hannett kwamen er de alom geprezen platen van Joy Division tot stand. Andere interessante acts als Orchestral Manoeu vres in The Dark en The Distractions kregen later via grote platenmaatschap pijen kans om commercieel uit te groeien. Factory is in de serieus gerichte popwe- reld een naam van betekenis geworden. De bloemlezing is een soort Geuzen liedboek van verzetsteksten geworden tegen het lot van de onderbetaalde schrijvers.. Niet ten onrechte, zoals uit verschillende bijdragen blijkt. Werd er in 1958 nog door acht vijfti gers geprotesteerd tegen de lage honora ria voor de pocketboeken, nu is het pro test gericht tegen het nog niet erkende ’leenrecht’ waarbij bibliotheken boeken ter lezing kunnen geven zonder dat schrijvers daarvoor iets ontvangen (dit in schrille tegenstelling tot het ’leen recht’ van de musici die voor iedere door Twee voorbeelden van kunst geïnspireerd door het thema vergan kelijkheid: boven een zeventiende-eeuwse ets. onder een eigentijdse reclamefoto. AMSTERDAM. In een zekere swingende en keiharde Nederlandse muziekkrant werd onlangs melding gemaakt van een zogeheten Nieuwe Underground. Een beetje bevreemdend is dat wel. Ten eerste betreft het in dit geval een muzikale richting, die nu al zo’n twee, drie jaar van zich laat horen, dus met dat nieuwe valt het wel mee. Ten tweede lijkt de benaming Underground’ nogal oubollig en pretentieus en kun je je afvragen wie er nu gebaat is bij zo’n poging tot cultvorming. AMSTERDAM (ANP). De Titia Bu ning-Brongersprijs voor 1980 is toegekend aan de schilders Jan Commandeur uit Amsterdam, Toon Verhoef uit Edam en Emo Verkerk,uit het Noordhollandse Ber gen. De prijs, uit de nalatenschap van de schilder Johan Buning, heeft ten doel het werk van jonge schilders te bevorderen. De kunstenaars ontvangen ieder tweedui zend gulden. Aanleiding voor de keuze van dit thema, is het verschijn sel dat er de laatste jaren steeds openlijker gesproken wordt over de dood. Men pro beert de taboesfeer rondom de dood te doorbreken door pu- blikaties en discussies. Ook de bekroonde televisiefilm Opna me van het Werktehater gaat over de naderende dood, het gevoel dat de tijd niet tegen te houden is en het verval. De angst voor de individuele dood wordt vergezeld door de angst voor de collectieve dood. De ondergang van de wereld dreigt doordat de grondstof fen op raken, en een atoom oorlog op de loer ligt. De Biën nale van Venetië van dit jaar, die een overzicht gaf van de beeldende kunst in de jaren ’70, liet kunstwerken zien waarin deze angst tot uitdruk king kwam. De tentoonstelling „Pier Ocean” die deze zomer in het Rijksmuseum Kröller Muller te zien was, getuigde evenmin van een opgewekt vertrouwen in de toekomst. Section 25 was de tweede en nu dus de eerste. Dit, door Joy Division .ontdekte’ trio maakte weinig indruk. Basgitaar en drums legden een machinaal herhaald patroon neer, op gitaar werd sferisch geïmproviseerd. Af en toe werd er ook een c+nV-ïo De verschil- Aanvankelijk stonden er zondagavond drie Factory-acts op het programma. Daarvan kwam de eerste, The Durutti Column, niet opdagen wegens ziekte» van gitarist Vinny Riley. En aangezien die het enige lid van de groep is, viel er dus ook weinig te spelen. Het gevolg was wel dat het publiek zo’n uur voor niks stond te wachten. Enigszins knullig dus (des te meer daar de Amsterdamse synthesizer formatie Minny Pops die sinds kort ook met Factory samenwerkt op had kun nen treden, maar dit vond wegens verwar de communicatie geen doorgang.) Tot deze bevindingen is het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amster dam gekomen in een onderzoek, waar voor het ministerie van Cultuur en Maat schappelijk werk opdracht gaf. De ver kregen uitkomsten zijn in drie rapporten neergelegd. Staatssecretaris Wallis de Vries (CRM) kreeg de eerste exemplaren ervan maandag in het Mauritshuis. De commissie, die het onderzoek bege leidde, deed er aanbevelingen bij, niet slechts voor vervolgonderzoek bestemd. Zij vond dat de samenwerking tussen de Ook de samenwerking met de soliste bij dit programma, de Amerikaanse alt Glen da Maurice, die op dit podium in Max Regers An die Hoffnung (op tekst van Hölderlin) haar Europees debuut maakte, ende positieve anten. Glenda Maurice paart aan haar mooie en rachtige stem geluid een présence, die de toehoorder zonder meer meeneemt. Maar haar ma nier van zingen bezorgt haar naar mijn smaak iets te veel het imago van de opera zangeres. Met name in die zin, dat haar vlammend vibrato door z’n larmoyant ka rakter een ongewenst element van uiter lijk betekende in de, overigens zeker ge nuanceerde vertolking van deze, nu juist verinnerlijkte compostie. In een interview deelden de groepsleden mee, dat ze hun voorkeur voor zowel James Brown als The Velvet Under ground wilde verenigen in de eigen mu ziek. Dat is ook wel hoorbaar: de zwarte drummer Donald Johnstone zet een inge wikkeld tegendraadse ritmeconstructie op funkbasis neer, terwijl de andere groepsleden eerder artrockinvloeden uit stralen. Het is een eigenaardige combina tie die wellicht een niéuw soort popmu ziek doet ontstaan, daar andere vernieu wers als The Talking Heads ook al verge lijkbaar bezig zijn. Een andere overeen komst is die met de experimentele Jazz- rock van Miles Davis, niet in het minst door het uitgetrokken trompetspel (zowel door gitarist Martin Moscrop als zanger Simon Topping). Daarnaast refereerden enkele lange percussiegedeelten sterk aan het werk van minimalmusic-componist Steve Reich. De verwachtingen voor een eerste elpee zijn hooggespannen. Een thematische tentoon stelling als deze geeft de vrij heid oude kunst en modern reclamemateriaal, naast el kaar te zetten. Door het ver schil in vorm tussen een 17 e- eeuwse prent en een reclame foto beseffen we vaak niet hoe groot de overeenkomst is van de uitgangspunten: het ver- gankelijkheidsbesef en de vra gen omtrent de dood spelen in beide dezelfde rol. departementen van Onderwijs en Weten schappen en CRM verbeterd kan worden ten gunste van de relatie tussen musea en het onderwijs. Dat kan door overleg en samen plannen maken, en door het ophef fen van belemmeringen. CRM en B. en W. zouden ook eens kunnen nagaan waaraan het onderwijs behoefte heeft. Daarbij dient het „auto matisme” te worden doorbroken, dat mu séa voornamelijk nuttig zijn voor expres sievakken. Samen zouden de ministeries ook leermiddelen kunnen uitgeven op het cultureel- en kunsthistorisch vlak-, waar aan bij het onderwijs grote behoefte be staat, aldus de commissie. Uit de onderzoekingen is voorts geble ken, dat er geen nauwgezette taakom schrijvingen zijn voor de educatieve me dewerkers van de musea. Wel kan, vol gens de begeleidingscommissie, thans worden vastgesteld aan welke eisen voor wat betreft opleiding en vaardigheden de ze functionarissen moeten voldoen. Ze dienen dan ook overeenkomstig te wor den ingeschaald en gesalarieerd, aldus de commissie. AMSTERDAM (ANP). De Nederland se filmmaker's en -technici vinden dat de, film Opname van cineast Eric van Zuylen en het gezelschap het Werkteater begin volgend jaar in Califomië moet meedin gen naar de Oscar voor de beste niet- Engelstalige speelfilm. Dit is gebleken uit een enquête die de afgelopen weken onder de leden van de audiovisuele beroepsvere niging NBF (Nederlandse Beroepsver eniging van Filmers) is gehouden. Deze organisatie wijst al jaren de Nederlandse inzending aan naar dit hoogtepunt van het internationale filmseizoen. De NBF merkt bij de uitslag op dat er een ongekend grote eenstemmigheid was bij de ondervraagde filmers en technici. Gezien het enthousiaste onthaal dat de film ook in het buitenland heeft gekregen denkt de beroepsvereniging dat Neder land met Opname hoge ogen zal gooien. De film won in verschillende festivals DEN HAAG (ANP). De helft van de Nederlandse musea doet niet aan educatief werk. Een kwart geeft op er weinig aan te doen, maar het aantal educatieve diensten of afdelingen dat in musea verantwoordelijk is voor de publieksbegeleiding, neemt toe. Daarbij wordt steeds meer geprobeerd programma’s te ontwikkelen die met didactische en onderwijskundige principes zijn onderbouwd. een discjockey gedraaid nummer niet alleen royalties maar ook gratis publici teit ontvangen). Op de besloten avond in Artis, zal na afloop van de officiële toespraken een forumdiscussie worden gehouden over de vraag waarom een schrijver lid zou moeten zijn van een vakbond. De discus sie wordt geleid door Eric Jurgens, voor zitter van de NOS, en deelnemers zijn Renate Rubinstein, Karei van hét Reve, Hugo Brandts Corstius, Hanny Michae lis, Adriaan Morriën en Maarten ’t Hart. Na afloop daarvan zal een ’komische opera’ worden uitgevoerd onder leiding van de uitgeverij Bzztoh, op teksten van de Schoolmeester (Gerrit van de Linde, 1808-1858). Gedurende hetzelfde weekeinde wordt het vierde Europese schrijverscongres gehouden, een bijeenkomst van schrijversorganisaties uit Europese lan den, waaronder meer gepraat zal wor den over het leenrecht. lii Dat de finale in deze honderd jaar oude symfonie, niet de zelfde boeiende zeg gingskracht kon behouden, als waarmee Jochum het overige gedeelte van zijn mu zikaal betoog voorzag, ligt overigens min der aan de dirigent dan aan de componist (die tenslotte steeds maar weer andere zijpaden gaat bewandelen, waardoor je het gevoel krijgt de richting te zijn kwijt geraakt). In de andere delen van deze, minst‘ge speelde van Bruckners symfonieën, wa ren er, ook in mentaal opzicht dus, beslist geen onduidelijkheden. Zelfs bij de ge heimzinnigste bladzijden van de parti tuur, waar de muziek vaak op heel onver wachte en excentrieke wijze aan de stilte ontstijgt, bleef Jochums klankvoorstel- ling klaarhelder en van een dwingende logica. De lange adem, die Bruckners compo neren kenmerkt, werd dan ook helemaal nagevolgd. Bij elke aanzet van een melo die en bij elk begin van een climax, was de gevoelswaarde afgestemd op het verdere verloop, op een ontwikkeling op afstand zoals dat met name in het overgepro- portioneerde openingsdeel ongekend sterk het geval is. En het moet gezegd worden dat Eugen Jochum, die vanaf de beginjaren zestig (toen hij als vaste dirigent bij het concert gebouworkest zijn benoeming kreeg) met ons nationale ensemble vertrouwd is, toch in tijden niet zo’n overtuigend resultaat inzake overdracht van emotionele span ning heeft bereikt. Jochums onhandige valpartij op het podium, juist voor de aanvang van het concert, werd als eventu eel duister voorteken in elk geval door de kwaliteit van dit concert volkomen gelo genstraft. De kunstenaars gaan zover dat ze opzettelijk vergankelij ke materialen gebruiken, zö dat het kunstwerk vergaan zal zijn als de tentoonstelling voorbij is. Bij de inleiding van deze tentoonstelling brengt Gerhard von Graevenitz dit als volgt onder woorden: „..een begrensd bestaan wordt niet alleen als een onvermijde lijke beperking van zaamheid aanvaard, kunstwerken worden slechts als tijdelijk bedoeld, voor een tentoonstelling bij voorbeeld. In het construeren ligt de destructie als besloten en in dat verval verglijdt de kunst tot vormloosheid en ver leden”. door de dood. Tenslotte gaat men in op de sporen die de tijd achterlaat; het verval, het wrak, de as. Voor de tentoonstelling is men uitsluitend uitgegaan van Dordts bezit. Er is daarbij ge put uit de eigen collectie van het Dordrechtse Museum, de collectie van het museum Mr. Simon van Gijn en werken van hedendaagse Dordtse kunste naars. Enige verzekerings maatschappijen stonden voorts affiches af en leverden een financiële bijdrage voor de catalogus. Deze geeft een prachtig overzicht van de ex positie. Als u naar deze tentoonstel ling gaat vanuit een honger naar schoonheid, zoekend naar eeuwige schoonheid, wordt u ten dele teleurgesteld. Want het gaat hier om het on derwerp. Dit is zo uitgebreid en er is zoveel ruimte voor associaties dat het de bezoeker aanzet tot het bedenken van wat er nog meer bij zou kun nen passen. In dat opzicht is de tentoonstelling wel erg inspi rerend. Maar, om de tentoon stelling te kunnen bekijken moet u eerst een heel stuk door het museum lopen en daar kunt u nu juist wel terecht voor het aspect schoonheid. Het Dordrechts Museum heeft een prachtige verzame ling schilderijen vanaf de 16e eeuw tot nu. Van zaal naar zaal lopend ervaart u de tijd der eeuwen in versneld tempo. En toch is het verleden niet verloren gegaan. Gelukkig zijn de schilderijen goed geconser veerd en daarmee zorgvuldig bewaakt tegen verval en be derf. Men passeert bijvoor beeld een stilleven uit de 17e eeuw van Adriaen Coorte waarop verrukkelijke bo saardbeitjes zijn afgebeeld. Er naast ligt een bundel roomwit te asperges; driehonderd jaar oud, en nog zö om op te eten. Met daarbij het heerlijke ge voel dat dit nu eens nooit „op” zal raken. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De Vereniging van Letterkundigen bestaat dit jaar 75 jaar. Ter gelegenheid daarvan zijn twee fees telijkheden georganiseerd. De eerste is een besloten bijeenkomst in de Konings zaal van Artis, waar onder meer CRM- minister, mevrouw T. Gardeniers het woord zal voeren. De tweede viering is openbaar (dat wil zeggen tegen betaling van 10 entree) in Paradisol (15 nov.) in Amsterdam, waar Freek de Jonge, Bert Schierbeek, Simon Vinkenoog en Rosa King zullen optreden. Ter gelegenheid van het jubileum heeft de vereniging ook een boek, Een sober feest schrijvers over hun werk situatie (f 17,50) doen verschijnen. De titel van het jubileumboek, geeft al aan dat de Vereniging van Letterkundigen het dit jaar ondanks de feestelijkheden ernstig neemt. Daarvan getuigen ook de door Ewald van Vugt geselecteerde bij dragen van 1°"ende en wijlen schrijvers. Concertgebouworkest; abonne mentsconcert sene Z nr 2. Dirigent: Eugen Jochum. Soliste: Glenda Mau rice, alt. Programma: Von Weber, Re ger, Bruckner. Concertgebouw Amsterdam, 2 no vember 1980. :y:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13