Maximum aan expressie Baal introduceert boeiend stuk in opera Gustave Holst Nasmak overtreft Athletico Spizz in originaliteit Slap aftreksel Stiff-ideaal Poëtisch, bedaard spel pianist Pascal Devoyon met girobetaalkaart of bankcheque betaalt? s s Moeten ik en de kinderen U nog uitleggen dat U de KINDERPOSTZEGELS het best B i CRM: literaire boek zorgwekkend” „Positie Verzorgde uitvoering Sibelius’ symfonie bij USO MAANDAG 10 NOVEMBER 1980 KUNST 11 10 Voortreffelijke vertolking Satyavan en Dodo en Aeneas Voorlopig geen leenrecht Hein G. Briefbesteller te A Vandaag of morgen komen de kinderen uw bestelling afleveren. I AMSTERDAM. Het is onmogelijk om ons bestaan te bekijken als iets waar je absoluut geen banden mee hebt, alsof je aan de uiterste rand er van staat. Toch probeert Thomas Bernhard (geboren 1931), Oostenrijks schrij ver van romans en toneelstukken, dit. In het stuk dat Baal op het ogenblik van hem speelt, Het Jachtgezelschap (1974), laat hij een schrij ver met een dergelijke blik kijken naar een generaalsechtpaar, bij wie hij als huisvriend over de vloer komt, en naar het leven in het algemeen. Dat kan, doordat de schrijver (Bemhard zelf misschien, maar echt belang rijk is dat niet) zover met de wereld is geko men dat hij mensen alleen nog als toekomsti ge lijken kan zien, wat hun daden willekeurig en zinloos maakt. Observatie van ons bestaan in ALMA POST in uitvoering ALWIN BAR (ADVERTE*NT1E) JOOST NIEMÖLLER Het rand )pen Een jaar later etaleerde Stiff opnieuw talent door middel van een zogenaamde package-tournee. Jonah Lewie,. Rachel Sweet en Lene Lovich werden trots den volke getoond en ook al kreeg Stiff dank zij zijn vlijtige directeur Dave Robinson nu zo langzamerhand het aanzien van een alternatief maatschappijtje in plaats van een echt alternatief, we stonden erbij, keken ernaar en loofden Robinsons reali teitszin. Hij liet tenminste muziek van „deze” tijd op de juiste manier horen: live. trachtten af te zetten via de bekende kanalen. Een situatie die inmiddels nau welijks veranderd is, indien men Hilver sum III van tijd tot tijd beluistert. Het publiek zit middenin het dekor: bos met sneeuwres- ten en opgezette beesten. Een klein plankier stelt de salon van de generaal voor, waar de handeling zich afspeelt. school: zijn hele leven moest in een nieuw perspectief komen te liggen. In zijn stuk De Wereldverbeteraar, dat Baal ook gaat spelen, wordt net zo lang met stoelen geschoven tot ze de gewenste aanblik bieden. In Het Jachtgezelschap is het wat minder tastbaar, maar wel zijn twee personages bijna blind (de generaal en de prinses), is het kijken belangrijk bij de jacht en is het wel of niet zien van de schorskever belangrijk. Op meer plaatsen voegt De Boer activiteiten toe die mij wat overbodig lijken, zoals de vinnigheden van de gene raal jegens zijn vrouw, kennelijk bedoeld om zijn fascis toïde persoonlijkheid extra zichtbaar te maken. Dat blijven echter kleinigheden, over het algemeen geeft Baal een prachtige voorstelling van het stuk, suggestief ge noeg om nogal wat onduidelijkheden (bijvoorbeeld de rol van de ministers) niet problematisch te maken. maatschappij. Praten is zinloos volgens hem, dus wat rest is zwijgen. Alleen wordt die visie door Lodewijk de Boer in zijn regie niet benadrukt, daarvoor laat hij de prins en de prinses te actief zijn. De prins en de prinses, twee wonderlijke personages, geven wellicht aan hoe iemand met Bemhards kijk op de wereld moet handelen: ze zeggen nagenoeg niets. Bem- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Volgens de minis ter van CRM, Mevrouw T. Gardeniers, blijft de positie van het literaire boek zorgwekkend. Zij wees er zaterdag in een toespraak ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Vereniging van Letterkundigen te Amsterdam op dat de titelproduktie weliswaar in tien jaar van 500 naar 850 is gestegen, maar de opbrengst van het literaire boek is met maar liefst zeventig pro cent per titel verminderd. En dat bleek ook zeker het gevat In het verleden trof Devoyon meer dan eens onbruikbaar maakt”. Als er al een te omschrijven thema in het stuk zit dan is het deze tegenstelling tussen de schrijver beschouwend, zoveel mogelijk buiten het leven staand en de generaal die naar eigen mening in het volle leven staat. Voor het overige biedt het stuk niet zozeer thema’s als wel een manier om tegen het leven aan te kijken. Het gaat dus bijvoorbeeld niet alleen over de zinloosheid van het leven maar probeert dat zinloze bestaan van buitenaf te bekijken, en niet van binnenuit, zoals vele andere stukken doen. Bemhard schrijft als een gedicht, in krin gen die steeds bij hetzelfde terugkomen maar toch steeds net even anders zijn, en dat verstrekt de indruk dat het hier minder om thematiek dan om een beschouwingswij ze gaat. Ik vind het heel belangrijk dat Baal dit stuk in ons land heeft geïntroduceerd. Ook in concrete zin is kijken een opvallend gegeven bij Bemhard. In zijn autobiografie (Die Ursache, Der Keiler en Der Atem) beschrijft hij hoe hij als jongen een heel ander leven kreeg nadat hij een baantje had gezocht dat persé een andere kant op moest wijzen dan de gehate liu Dumbraveanu. Solist: Pascal Devoyon, piano. Werken ky en Schubert. 9 November 1980. deelte. En ook het laatste deel verliep bevredigend, waarbij we ook hier enige ongelijkheden op de koop toe moesten nemen. Jammer dat het U.S.O. na de pauze in Schuberts negende Symfonie in ni veau zo afzakte. Het is niet een werk, dat zich gemak kelijk geeft in tegenstelling tot de veel innigere achtste (de Unvollendete) en de eveneens zeer lange maar veel lyrischere kamermu- ziekwerken uit deze laatste periode. Een uitvoering die het stuk een beetje „helpt” is dan erg welkom. Maar daarvan was geen sprake het geheel werd erg zake lijk en vrij rommelig afge werkt. Su- 21.45 22.30 leert. ïist- 5.30 ’ast Hij en en ca- aan oor In- Spel- 20.00 21.QQ ’aris, ■iten. il. lid- 1 2. O’s ede hie- laar isa- keri ver- Ka- van it. we om urn als het liet aar un- en het ple gen iën- pa- de tter met >pe- het In >rdt op 0 Te- serie. r auf Xme- itips. ipitel l.. z •1 Terwijl de generaal ’s nachts op jacht is in zijn uitge strekte bossen, samen met een verarmde prins en prinses en twee ministers die van de generaal af willen maar dat niet durven zeggen, houdt de schrijver de generaals- vrouw gezelschap in haar ijskoude landhuis. De generaal blijkt ongeneeslijk ziek te zijn, en bovendien bijna blind, terwijl zijn bossen bedreigd worden door de schorskever, een feit dat zijn vrouw voor hem verborgen houdt omdat hij toch bijna dood is. De schrijver neemt al deze feiten als het ware met smaak tot zich, als exquise hapjes „leven”, die hem veel pret bezorgen, terwijl hij en de generaalsvrouw zich bezighouden met het meest zinloze wat er is: kaartspelen. i vorm, zij het dat de dynamische verhou dingen tussen koor, solisten en orkest heel af en toe niet in evenwicht waren. De verrassing vormde echter de Engelse so praan Sally Burgess, die evenals Hickox voor het eerst in het Amsterdams Con certgebouw te horen was. Stem, muzikale uitbeelding en expressie waren zonder meer subliem. Haar mannelijke collega's en landgenoten Martyn Hill (Satyavan) en Steven Varcoe (de Dood) leverden even eens goed werk af maar bereikten toch geen enkel moment die intensiteit en gaaf heid. Onafhankelijke labels als Stiff en Chis wick probeerden door zelforganisatie van musici en puur hobbyisme die artiesten een kans te geven die dat hun inziens verdienden. En zie, een uit niets tot stand gekomen tournee onder de eigen vlag van het Londense Stiff-label bewees dat er groot talent rondliep. Elvis Costello, Ian Dury en Nick Lowe maakten die eerste Be Stiff genaamde tournee tot een legenda risch voorbeeld van hoe je met musici kunt omspringen. Trudy de Jong speelt de generaalsvrouw tegelijk keurig en vol weggedrukte agressie en frustraties. Edwin de Vries is ironisch en gepast vrolijk als de schrijver, de kaartscène tussen beiden had op de première een heel geserreerde spanning. Jack Vecht was een bleke en verbeten generaal. Baal speelt Het Jachtgezelschap in een geïmproviseerd theater, gelegen aan de Valkenbur gerstraat vlakbij de IJ-tunnel. De schrijver ziet de wereld als toneel. De generaal, een ex-nazi, is even als alle rechtse machthebbers bijzonder bang voor toneel dat naar zijn idee „bruikbare mensen AMSTERDAM. Spizz 77, Spizz Oil, Spizz Energie, Athletico Spizz 80. De benamingen die de zich Spizz noemende Engelse zanger-gitarist heeft aangeme ten zijn even verwisselbaar als de stijl- jasjes die hij naar goeddunken aan en uit trekt. Vrijdagavond speelden Spizz en zijn makkers in Paradiso een stukje punk, een stukje dubreggae, een stukje rock roll en een stukje moderne synthe- sizermuziek a la Gary Numan. Worden lotsbeschikking en dood in Sa- vitri overwonnen, in het verhaal van Dido en Aeneas is er sprake van een nederlaag. De Trojaanse prins Aeneas komt naar Carthago om een nieuw rijk te stichten (de stad Troje is verwoest) en wordt de min naar van de Carthaagse koningin. Het Carthaagse volk wenst een huwelijk, maar Dido voelt onmiddellijk dat er an ders beschikt is. Via de praktijken van een tovenares en een aantal heksen krijgt Ae neas een boodschap van de góden dat hij moet vertrekken. Aeneas is een plichtsge trouw man, wat de góden zeggen is voor hem wet, maar hij twijfelt omdat hij Dido niet wil verlaten. Zij wil echter niets meer van hem weten als ze eenmaal in de gaten krijgt dat hij met de gedachte speelt haar te verlaten. Aeneas vertrekt en Dido ver brandt zichzelf. Purcell heeft dit gegeven even indrin gend verklankt als Holst het zijne, zij het met de middelen van zijn tijd (die daarom niet minder expressief zijn!). Een en ander kreeg een voortreffelijke vertolking, met de mezzosopraan Carolyn Watkinson als Dido, Sally Burgess als Belinda, Martyn Hill als Geest, Steven Varcoe als Aeneas en bijrollen op goed niveau van de Schot se alt Claire Livingstone, de Nederlandse sopraan Coby Dijk en mezzosopranen Lu cia Meeuwsen en Margaret Beunders. GEMMA COEBERGH Cleu- hooi otto- -geii. pröi elijk !our- AMSTERDAM. Met de waardering van Sibelius blijft het een merkwaardige zaak. Het is zijn lot om in Engeland en in de Verenigde Staten de lucht in geprezen te worden en in de overige landen maar relatief weinig aan bod te komen. En ik moet zeggen: persoonlijk verbaas ik mij meer over het eerste dan het laatste, en is het mij een raadsel hoe Sibelius op een lijn met Bruckner gesteld kan worden. Ook de gisteravond uitgevoerde zevende symfonie kan voor mijn gevoel totaal niet overtui gen. Hoe knap het werk ook in elkaar gezet is, de indruk van sleutelwerk blijft Onweerstaanbaar achter. Natuurlijk moet een componist (en ook een tekstschrijver) die essentie dan wel zo onversluierd mogelijk presenteren. Een te grote uitbreiding in tijdsduur, een graad te veel emotie, een onzuiver moment in de sfeer kan het geheel dermate vertroebelen dat de essentie aan de toehoorder ont snapt en ook niet meer terugkeert. En heeft een componist het klaargespeeld om haar wel vast te houden, dan is het woord aan de uitvoerenden. Maar zaterdagmiddag werkte alles mee Zowel de muziek van de Engelse compo nist Gustave Holst als die van zijn twee eeuwen eerder levende landgenoot Henry Purcell verklankte de essentie van de ge kozen teksten optimaal. En de uitvoeren den deden dit weer op hun beurt. Een gelukkig pleidooi dus voor een niet zo bekend componist als Holst (1874-1934), wiens Hymn of the Travellers (voor vrou wenkoor en harp) en de daar op aanslui- hard woont zelf op een boerderij, afgezonderd van de tende korte opera Savitri meer dan de moeite waard waren. Holst bezat een gro te belangstelling voor de literatuur en filosofie van het Hindoeïsme, hij vertaal de zelf hymnes uit de Rig Veda, waarvan Hymn of the Travellers er één is. Savitri is gebaseerd op een episode uit de Manha Bharata, waarvan de inhoud de sfeer van de muziek al vrij goed kan oproepen. Savitri is gehuwd met de houthakker Sa tyavan. Zy krijgt bezoek van de Dood, die haar laat weten dat de dagen van haar echtgenoot geteld zijn. Als Satyavan van zijn werk thuiskomt treft hij Savitri ziek van angst aan, maar begrijpt met waar om De Dood verschijnt wederom en Sa tyavan ziet in hem de oorzaak van Savi- tri’s angst. Hij heft zijn bijl op tegen de Dood en valt vervolgens zelf ontzield neer. Savitri vraagt dan aan de Dood of zij ook mag sterven. Neen, zegt de Dood, dat kan nog niet, maar hij wil haar wel een gunst toestaan, behalve het leven van Satyavan. Savitri vraagt dan om haar eigen leven, waar Satyavan een onverbrekelijk deel van uitmaakt. De Dood erkent zijn neder laag en gaat weg, waarna Satyavan weer tot leven komt. Holst heeft deze opera gegoten in de vorm van een doorgecomponeerd recita tief. waar verschillende lagen en elemen ten door elkaar worden geweven. In een uiterst sober gebruik van middelen (vrou wenkoor, kleine orkestbezetting, twee mannelijke en een vrouwelijke solist) weet hij een maximum aan expressie te bereiken die een sfeer oproept van puur heid, van het begin tot het eind. De jonge Engelse dirigent Richard Hic- kox (Royal Academie, Londen, thans zeer aktief aan het Queens College in Cam bridge) gaf dit alles op uitstekende wijze tijd verandert immers en dus ook de mu ziek die daar een spiegelbeeld van vormt - maar ook het op verantwoorde wijze pre senteren van juist die muziek die een beeld vormt van de tijd waarin we nu leven is ongrijpbaar. In 1977 verstond Robinson die kunst. Wie nu is gaan luiste ren naar zijn huidige artiestenbestand in het kader van de Son of Stiff-tour 1980 kan alleen maar vaststellen dat Dave het nu allemaal niet zo scherp meer ziet. Tenpole Tudor is een armzalig bandje dat een vaag aftreksel van punk combi neert met doebidoe-koorijes, zonder te weten waarom. De uit Birmingham af komstige Equators leveren niet alleen een perfecte kopie van het oude Equals-suc- ces Baby Come Back af, maar beseffen nauwelijks dat een mix van ska, dubtech- nieken en vierkante rock in uptempovorm nauwelijks nog verrassingen biedt. En Ro binson had het uit het Amerikaanse Sta ten Island afkomstige trio Dirty Looks rustig in de eigen garage kunnen laten repeteren tot de hardrocktrekjes wegge sleten zouden zijn. Twee bands uit een totaal van vijf vol doen maar net aan het niveau dat we de afgelopen jaren van Stiff hebben leren kennen. Van Any Trouble, dat al eerder in ons land toerde, wisten we al dat het een perfect en clean musicerend, eigenlijk popperig bandje was. Joe „King” Carrasco leerde ik vorig jaar kennen dankzij een prachtige plaat op een obscuur Amerikaans labeltje. Toen maakte hij Mexicaans-beïnvloede muziek die in het zuiden van de VS op een rijke traditie kan bogen, compleet met jubelen de saxen en trompetten. El Molina heette zijn op Doug Sahm’s Sir Douglas Quintet (kent u Mendocino nog?) gelijkende groepje. Inmiddels heeft hij zijn band teruggebracht tot het kwartet The Crowns, kreeg het voor Chicago-muziek bepalende Farfisa-orgeltje het vrijwel al leen voor het zeggen en speelde hij in New York de zalen plat. Als een aap springt Joe Carrasco (ware naam Joe Teutsch) over het podium, tij dens de eerste songs uitgerust met een bordkartonnen kroon. Zijn energie brengt tenminste een glimp terug van de glans van de vroegere Stiff-concerten. JOHN OOMKES Ze gaf toe dat vanuit het ministerie van CRM geen oplossingen te verwach ten zijn waar de schrijvers, die hun inkomsten per boek steeds verder zien dalen, baat bij kunnen vinden. „Het lot van het literaire boek is nu eenmaal met de boekenmarkt in zijn totaliteit primair een economisch probleem.” Toch zei de minister goede hoop te hebben dat uitgevers en boekenverko pers samen in staat zullen zijn door middel van maatregelen en speciale technieken het literaire boek veilig te stellen. Volgens Gardeniers is een wettelijke vorm van leenrecht voor literaire au teurs de eerstkomende vijf jaar niet te verwachten. Het rijk kan de miljoenen die voor invoering van dit recht nodig zouden zijn momenteel onmogelijk missen. Wel stelt CRM volgend jaar een ton meer beschikbaar voor het Fonds voor de Letteren. Zij toonde zich overigens sceptisch over het gun stige effect van leenrecht. Eerder had de voorzitter van de schrijversbond, Dick Houwaart, ver klaard dat het leenrecht eindelijk moet worden gerealiseerd. De WL staat er- r op, zo zei hij. Daarnaast was hij van mening dat het Fonds voor de Letteren t een wettelijke basis moest krijgen, zo adat de verdeling van gelden „uit de geur van de gunst” kan worden behaald. AMSTERDAM. Een uitvoering in concertvorm van een opera wordt bijna nooit ervaren als compleet. Dat dit bij de Vara-matinee zaterdagmiddag nu eens wel het geval was kan geweten worden aan de enorme zeggingskracht van de uitgevoerde muziek, evenals aan de thematiek (lotsbeschikking en dood), die dermate essentieel is, dat zij altijd herkenbaar blijft. Vara-matinee door het Omroep Ka merkoor en het Radio Kamerorkest. Dirigent: Richard Hickox. Solisten: Sally Burgess, sopraan, Martyn Hill, tenor, Steven Varcoe, bariton, Caro lyn Watkinson, Lucia Meeuwsen en Margaret Beunders, mezzosopraan, Coby Dijk, Sopraan, Claire Livingsto ne, alt. Programma: Holst, Purcell. Concertgebouw Amsterdam, 8 novem ber 1980. De opnamen van dit concert zullen worden uitgezonden op 11 december a.s. Voorstelling: Het Jachtgezelschap van Thomas Bemhard. Groep: Baal. Vertaling: Ruud Engelander. Regie: Lodewijk de Boer. Dekor: Lodewijk de Boer en Tom Diderich. Kostuums: Leonie Polak. Spelers: Jack Vecht, Trudy de Jong, Kitty Courbois, Han Römer, Fransjes Gelderblom, Éls Ingeborg Smits, Johan Ley- sen, Edwin de Vries. Première 8 november 1980 in het Baal-IJtunneltheater te Amsterdam. Aan het U.S.O. onder lei ding van de sinds enige tijd als vaste dirigent aan dat orkest verbonden Comeliu Dumbraveanu lag het overigens niet, want zij ga ven een zeer verzorgde en welluidende van dit werk. Solist van de avond was de 27-jarige Pascal Devoy on, prijswinnaar in vele concoursen, zoals het Bu soni-, Leeds- en Tsjaikofs- ky-concours. Iemand die zovele malen op eervolle wijze door al deze berucht moeilijke krachtproeven is gekomen moet wel heel veel in zijn mars hebben. Goed voorgaan doet goed volgen. In middels is er overal in Europa, maar zeker in Engeland een compleet netwerk ont staan van hobbyisten en muziekliefheb bers die muziek vastleggen en uitbrengen omdat die huns inziens van waarde is. We hadden nooit van acts als The Police, The Cure, The Passions, Joy Division en Ja mes Blood Ulmer gehoord indien liefheb bers zich niet hadden uitgesloofd. Juist die onafhankelijke richting, waartoe het Stiff-label van Dave Robinson ruim drie jaar geleden de stoot gaf, heeft ook een uiterst waardevolle hoeveelheid muziek opgeleverd. So far, so good. Inmiddels is het 1980 en opnieuw heeft Robinson een package sa mengesteld. Een chaotisch reisgezelschap dat vijf verschillende groepen omvat, trekt zijn spoor door Europa; een geintje dat de Stiff-baas op een verliespost van zo’n half miljoen komt te staan. Bij hem zal de gedachte dat een werkbare formule altijd vruchten afwerpt post hebben gevat. Ik kom langzamerhand aan de uitleg van de these van het begin van dit artikel toe. Niet alleen is muziek ongrijpbaar - de Gesprek tussen de schrijver (Edwin de Vries) en de generaalsvrouw (Trudy de Jong). (Foto Hans Verhoeven) Het idee op zich is aardig: aan elke stijlgebondenheid onttrokken, de relativi teit van al die modieusheid aangegeven door er ironiserend hier en daar wat van aan te tippen. Maar de uitwerking ervan was zo onvolwassen dat het niveau van afstandelijk ironiseren nergens bereikt werd. Het bleef steken bij simpelweg naapen. Dat had het kritische paradisopu- bliek wel degelijk door en met een nul komma nul-reaktie liet het die Spizz pijn lijk door de mand vallen. Van Do A Runner, de eerste elpee die Spizz tot nu toe voor een echte grote platenmaatschappij gemaakt heeft (Spizz is doorgebroken, heet dat dan) werd uiter aard het een en ander gespeeld. Ook deed het atletische mannetje zijn Engelde hit single Where’s Captain Kirk?, wat de SF- fihn Startrek tot onderwerp heeft. En er was het nummer Soldier soldier, voor Spizz aanleiding om zijn gitaar stuk te slaan, in een wanhopige poging het pu bliek tenminste te laten reageren. Maar daar werd het alleen maar gênanter door. Nee, dan was het voorprogramma tien keer zo leuk. Dit werd gevuld door Nas mak, een Nederlandse band, die zich van af de debuutelpee Nasmak Plus Instru- ments/Instruments Plus Nasmak opval lend snel ontwikkeld heeft. Aanvankelijk wat al te eenzijdig refererend aan een Engelse groep als Siouxsie and The Ban shees, begeeft Nasmak zich nu al experi menterend op weg naar een eigen geluid Daarbij valt vooral op, hoe met uiterst simpele middelen (twee kraakdozen, een hobo-achtig blaasinstrument, orgelver- vormingen op gitaar) een grote veelzijdig heid aan klankkleur ten toon gespreid wordt. Wellicht is de „bijgroep” en gele- genheidsformatie Plus Instruments een belangrijke impuls voor creatieve uit bouw. Van Plus Instruments was de saxo- foniste Maria Verdult aan Nasmak toege voegd. Vooral aan de ontspannen presentatie van zangeres/gitariste/toetsenbespeelster Truus de Groot was het te danken dat Nasmak een geïnteresseerd onthaal van het publiek kreeg. Achteraf gezien had Spizz beter in het voorprogramma kun nen zitten. AMSTERDAM. Weinig immateriële zaken zijn zo ongrijpbaar als muziek. We laten deze these even voor wat-ie is en beschrijven de opkomst van het Engelse Stiff-label. Halverwege de jaren zeventig Waren de internationale platenmaat schappijen uitgegroeid tot logge, levenlo ze kolossen die voornamelijk in commer cieel opzicht lonende grammofoonplaten >ch- n 2. ’en- :eer :en- eld, ven rol Een ling ruit de het ga- van nee t. door koel en onpersoonlijk spel, maar thans was daar van gelukkig geen sprake. Het overbekende, maar te genwoordig toch minder frequent uitgevoerde eer ste pianoconcert van Tsjai- kofsky zette hij niet te snel en te bravourachtig op, eerder te bedaard, en het tweede thema bracht hij gelukkig zeer poëtisch - bij dit alles fraai, hoewel wel eens wat ongelijk gesecon deerd door het orkest. Het tweede deel kon naar mijn smaak wel iets gevoeliger (daar viel trouwens een zeer mooie cello-solo van Louis Smeehuyzen op), maar hier excelleerde de pianist weer met een zeer sprankelend en niet ge jaagd scherzo-middenge- Grote Zaal. Utrechts Symfonie Orkest o.l.v. Came- van Sibelius, Tsjaikofs- Concerten: Son of Stiff Tour, Para diso Amsterdam. 9 november 1980 en Athletico Spizz, Paradiso Amster dam, 7 november 1980. Son of Stijf Tour met Tenpole Tudor, Dirty Looks, Joe „King” Carrasco The Crowns, The Equators en Any Trouble. Athletico Spizz had Nasmak voorprogramma.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 11