Zanger dwingt succes maar geen respect af u aanvullende autobiografie Westen legt de loper r GOUDEN HORLOGES ABN Bank rs Vrije bewegingsstijl bij Videodans in HOT Amalrik schreef ABN Spaarbiljetten. 1980-1985 VAN NIEL voor Rode Leger uit” kW ACCO^ I |OE5 F: Combinatie verschillend uitgewerkt Gestolen kunst terug naar het Muiderslot Kopelew in Duitsland Acteur Landovsky verliest Tsjechisch staatsburgerschap d I IE II s s 19 80 DONDERDAG 1 3 NOVEMBER - JONGE DUBBELE GRAANJENEVER Amalrik, strijder van het eerste uur tegen het Sovjet-regime effectief rendement per 5 november 1 z Viditel 369geeft u alle informatie over de andere ABN-spaarvormen met een hoge rente. waardepapier aan toonder afgifteprijs op 5 november jl. f 1.034,- (inclusief opgelopen rente) vanaf 10 juni 1985 verzilverbaar voor f 1.650,- dagelijks op de beurs te verkopen geen extra aankoopkosten ook verkrijgbaar via commissionairs in effecten. □ffie- e voor >r2-13 F f I HORLOGERIE ikist, >aar, .1 ROTTERDAM. Wil lem van Hanegem en Wim Suurbier deelden gisteravond niet in de el lende van Jan Zwart kruis en het voorberei- dingswedstrijdje van Oranje, maar liepen ont spannen in de catacom ben van Sportpaleis Ahoy rond om de ver richtingen van hun leef tijdgenoot Rod Stewart te aanschouwen. De in Amerika woonachtige Schot houdt kennelijk niet alleen van voetbal, de voetbalwereld voelt zich evenals trouwens het „grote” publiek in het algemeen tot de mu ziek van Stewart aange sproken. Vrijwel alle achtduizend aanwezi gen zullen zich als uit verkorenen hebben be schouwd in de weten schap dat vele duizen- den nog bij het concert van Rod aanwezig had den willen zijn. 2 F KUNST o o o 5 T. Vivienne Deddes in haar in de buitenlucht verfilmde solo Reflections on a hot summer day. (ADVERTENTIES) JAN BAART ^<s f fa» ^PPLÏC Rod Stewart: alleen nog de gein en publieksgeilheid van een entertainer Van een ander boek waarvan be kend was dat Amalrik aan de totstand koming ervan werkte, is nog niet dui delijk hoever de literator gevorderd was. De dinsdagnacht bij een ongeval Ach, ik gun iedereen zijn on bezorgde avondje uit en Rod zijn succes voor wat het waard is, maar ik kan niet onder de harde vaststelling uit dat Ste wart met juist dit tournee aan toont dat hij ziel en zaligheid heeft versjacherd voor succes. Men heeft zich vermaakt, laat daar geen misverstand over bestaan. Er is met ontzag gebladerd in het poenig-dikke programmablad a raison van 15 gulden, uit volle borst mee gezongen met ballads als Mag gie Mee, Sailing en I don’t want to talk about it, geheup wiegd op het disco-achtige Do ya think I’m sexy en de meege brachte aanstekers worden op zoveel momenten van senti ment aangezet dat er zelfs van een oprechte kerstsfeer spra ke is. in de Sovjet-Unie niet steunt, is het ge vaar niet denkbeeldig dat zich een her haling van de jaren dertig voordoet”, zei de Russische dissident toen. Op het Slavisch Intituut bevindt zich nog een heel pak geschriften van zijn hand over het leven in de Sovjet-Unie. in Spanje omgekomen auteur had in ieder geval al veel research gedaan voor een omvangrijke levensbeschrij ving van Raspoetin, de Russische monnik die door zijn invloed op de tsarin een rol van betekenis vervulde Nu beseft hij misschien zelf wel dat hij nooit ofte nimmer meer zijn vorm van weleer zal overtreffen - in de jaren zestig had hij de reputatie een van Engelands beste blueszangers te zijn en zorgde hij voor hoog tepunten in de formaties van Jimmy Powell, Long John Bal- dry, Steampacket en Jeff Beck - maar tot diep in de jaren zeventig dwong Stewart naast de erkenning van het grote pu bliek ook bij muziekkenners nog wel respect af. Hoewel hij nog probeert aan de eisen van een betere smaak te voldoen, kan hij het eenvou digweg niet meer. Gein, vro lijkheid en publieksgeilheid staan dat in de weg op een manier die gênant te noemen is voor Stewart én de zwarte muziek waar hij zoveel aan te in de val van de laatste tsaar Nicolaas II in 1917. DEN HAAG. De choreografie-avond die de Rotterdamse Kunststichting en de Stichting Danscontact, na jarenlange afzonderlijke initiatieven, nu voor de tweede keer gezamenlijk houden, staat dit jaar in het teken van „dans en video”. Bianca van Dillen is verantwoordelijk voor dit thema. Zij heeft de opdracht van de beide stichtingen aanvaard om een programma samen te stellen. De twee door haar gekozen werkstukken tonen beide een opzet waarin de ingeblikte presentatievorm video gecombineerd wordt met een levende theateruitvoering om de visie van de choreogra fen uit te drukken. bracht, maar de nog zeer jonge choreogra fen hebben met dit programma wel aan getoond dat zij op zeer verschillende wijze in staat zijn de combinatie dans en video uit te werken. De twee getoonde choreo grafieën verrassen bovendien door de heel persoonlijk overkomende vrije bewe gingsstijl. 2.600,- 2.900.- 2.400,- 7.500.- 7.500. - 7.850,- 9.750, - 0.250,- 0.900,- 0.950,- 2.900. - 3.900, - 9.950.- 1.750. - 8.500. - 1.250,- 8.800.- 3.450,- 2.900.- 3.400. - 1.400. - 3.800,- 5.500.- 7.750,- 3.900,- 1.950,- 9.850,- GR. HOUTSTRAAT 86 - HAARLEM TEL. 312934 Speciaalzaken sinds 1883 1.750,- 2.900, - 3.600,- 5.200,- 4.500, - 7.900, - 9.500, - (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Volgens Robert Bernstein van Random House waren op het moment van de onverwachte dood van de Russische dissidente schrijver Andrei Amalrik de druk proeven van zijn nieuwste boek juist gecorrigeerd. Het betreft hier de com plete versie van een autobiografisch werk, dat aansluit op Amalriks boek Niet begeerde reis naar Siberië. WENEN (DPA/Reuter/UPI). Tsje- choslovakije heeft de acteur Pavel Lan dovsky zijn staatsburgerschap ontnomen. Dit heeft de Oostenrijkse minister van buitenlandse zaken, Willibald Pahr, woensdag meegedeeld. Pahr verklaarde dat de Russische ambassadeur in Wenen hem hiervan op de hoogte had gesteld. Pavel Landovsky verklaarde niets te hebben gehoord van de maatregel tegen hem. Hij verblijft sinds een jaar in Oos tenrijk, waar hij verbonden is aan het Burgtheater. De acteur, een van de onder tekenaars van Charta 77 had van de Tsje- choslovaakse autoriteiten een werkvisum voor Oostenrijk en West-Duitsland ge kregen. De Tsjechoslovaakse ambassade wei gerde commentaar.-. Amalrik bij een betoging voor het Elysee in Parijs waarbij hij (onder meer) van de Franse president Giscard d'Estaing) naleving van de akkoorden van Helsinki eiste. De Franse politie nam Amalrik korte tijd in hechtenis. 7.900,- 9.500.- 0.850,- 5.400,- Danseres Vivienne Deddes en Jacob Suiskens, bekend van andere video-pro- jecten, hebben een bestaande choreogra fie omgewerkt tot een video-dansproduk- tie Reflections on a hot summer day. Drie verschillende entourages (een zandheu vel, een rivier en een industrieterrein) roepen elk een eigen versie op, te zien op één van de drie projectieschermen. Vi vienne Deddes voert in iedere versie een reeks houdingen en bewegingen uit, han gend aan een rekstok. Een kraan zorgt er zo nodig voor dat de rekstok door de ruimte beweegt. Op de vloer rond de pro jectieschermen voert de danseres korte gedanste commentaren of aanvullingen op de filmbeelden uit. Het resultaat betekent vaak fraaie, soms erg dromerige of behaagzuchtige filmbeelden, waarin de mooi lange lijnen die danseres Deddes met haar lichaam kan oproepen meestal goed tot uitdruk king komen. Ook in haar podiumdans zijn die lange uitgestrekte lichaamshoudin gen, vooral die opgebouwd of in rust ge toond worden, de aantrekkelijkste onder delen. Een dramatische werking of een boeiend lijnenpatroon lijkt niet nage streefd te zijn. Reflections on a hot sum mer day maakt daardoor als theaterwerk een wat vlakke indruk. Een totaal andere invalshoek laat Tri- plevideolifestep zien. Snelle dynamische bewegingen van drie danseressen in een driedelige choreografie, waarbij esthetica of dromerigheid ver te zoeken is. Het tweede deel valt op door het element van toneelspel naast de videoprojectie. Een meisje lijkt zich niet erg gelukkig te voe len. gevangen in haar kamer, afgebakend door de toneelverlichting. Op de video schermen voert op dat moment een danse res een solo uit, in steeds ronddraaiende bewegingen, als het ware gevangen in haar eigen cirkel. In de andere delen tonen de filmbeelden sporen in het zand, enigszins te vergelij ken met de patronen die de danseressen, in snelle ronddraaiende, zwenkende en buigende bewegingen op de podiumvloer maken. Het element van herhaling wordt echter te groot en de ontwikkeling van de beweging blijft te onduidelijk om Triple- videolifestep vijfenveertig minuten lang te laten boeien. Het vooral in Amerika veelvuldig toege paste genre van de videodans heeft daar veel aantrekkelijker resultaten voortge- 10,707. Hot Dansfestival. Video-dans. Sa menstelling: Bianca van Dillen. Pro- duktie: Rotterdamse Kunststichting en Stichting Danscontact. 1). Reflecti ons on a hot summer day. Choreogra fie: Jacob Suiskens en Vivienne Ded des. Muziekband: Patricio Wang. Beeldopnamen: Videoheads. Dans: Vi vienne Deddes. 2). A. Triplevideolife- step. Scenario en regie: Matthijs Wils. Camera: Henk van Dijk. Muziek: Da niël Smith. Dans: Wies Bloemen, An- nemarie Blom en Angela Linssen. HOT Den Haag, 12 november 1980. Niets meer. Een perfecte, ge dragen solo van Gary Grain ger tijdens het laatsgenoemde nummer wordt door het pu bliek ook nauwelijks opge merkt. Oppervlakkigheid van inhoud werkt kennelijk opper vlakkige waarneming in de hand. Stewart is een entertainer geworden die met spectaculai re hulpmiddelen effect na streeft. Spiegels, neonlicht en binnenhuisarchitectiuur van een Avenue-gedaante moeten zijn publiek de wereld even doen vergeten. Wie in een maatschappij leeft waar de buikriem omwille van de zieke economie een gaatje of twee moet worden aangehaald, heeft daar misschien ook wel behoefte aan. Stewart profi teert en exploiteert die situatie alleen maar. Zelfs in de ogen van Muddy Waters zal hij diep gezonken zijn. JOHN OOMKES Een andere vooraanstaande Russi sche dissident, de schrijver Lew Kope lew, arriveerde gisteren op uitnodi ging van zijn Westduitse collega Hein rich Böll voor een studiebezoek in Duitsland. Kopelew heeft van de Rus sische autoriteiten toestemming voor een kort bezoek gekregen, dat zo zei hijzelf, „een privé-karakter” draagt. Kopelew die zich gaat toeleggen op het beeld dat in de Duitse literatuur van Rusland bestaat, verzocht de Duitse pers zijn privacy te eerbiedigen: „In terviews graag volgend jaar in Moskou”. De Hollandse huisvader, lodderig met een glas bier voor de televisie met voor namelijk stomme Amerikaanse films, zag Amalrik als de verpersoonlijking van het inslapende Westen. „Met de ein deloos lullende, hun eigen image oppoet sende westerse politici beschouwde hij hen als de wegbereiders van het Rode Leger”, aldus dr. Van den Baar. „Ze hebben het in het Westen zo druk met zich in weelde te wentelen, zijn zo bezig het immateriële door het materiële te vervangen, dat ze niet eens in de gaten hebben, dat ze daarmee de rode loper voor het Rode Leger uitleggen, zei Amal rik eens”. Volgens de Utrechtse hoogleraar had van de eersten die in zijn eentje het zwaard opnam tegen het systeem in de Sovjet-Unie. En die won. Een strijder. Hij vond trouwens dat elk mens de plicht heeft te strijden. Die strijdkracht straalde van hem af. Ondanks de ontbe ringen en vernederingen in de Sowjet- Unie arriveerde hij stralend van geest kracht in ons land. Ja, dat vooral herin ner ik me: hij straalde”. In het halve jaar is Amalrik frequent afwezig geweest in Utrecht. In allerlei westerse landen en voor allerlei instel lingen gaf hij lezingen. De laatste openbare lezing in Europa hield Amalrik in de sociëteit van het Utrechtsch Studentencorps. „Als het vrije Westen de democratische krachten (Van onze kunstredactie) UTRECHT Slechts een half jaar heeft de bij een verkeersonge luk in Spanje omgekomen Russi sche schrijver Andrei Amalrik col leges gegeven in Utrecht. Dr. A. H. van den Baar van het Slavisch Insti tuut van de Utrechtse Rijksuniver siteit, herinnert zich hem als een wonderlijke, zeer eigenzinnige man, die zich ook erg kritisch over het Westen uitliet. Concert: Rod Stewart. Bezetting begeleidingsband: Jim Cregan, Billy Peek en Gary Grainger (allen gitaar), Phil Chen (bas), Carmine Appice (drums), Kevin Saviger (toetsen, synthesizers) en Phil Kenzie (rietinstrumenten). Ahoy Rotterdam, 12 november 1980. a danken heeft. „Kennen jullie Muddy Waters?” vraagt hij op een gegeven moment. Na de bevestiging volgt „Heus?”. De van bluesharpversierin- gen voorziene, elektrische f blues I just wanna make love to you rolt er dan op een bijna zwakzinnige manier uit. Niet alleen zingt Rod het slordig en zonder enige vorm van emotie, hij vindt het ook nodig om over de witte vloer van zijn meegebracht Bühne heen en weer te rollen. Ik vraag me op dat soort momenten af of Rod Muddy nog wel kent en zo ja, waarom hij dan de traditie die hem heeft gevormd als zanger zo te grabbel gooit. Behalve voorspelbaarheid na te streven - geen van de nieuwe songs van Foolish Be haviour kun je als origineel bestempelen op het pianomo- tiefje van de stamper Passion na - stelt Stewart zich alleen maar ten doel het beeld dat het publiek van hem in de loop der jaren heeft gekregen in te vul len. Hij is de kwajongen in up tempo boogienummers als Hot Legs en (het van een walgelijk goedkope drumsolo voorziene) Gimme Wings en de sexy-sen- timentele romanticus in lief desliedjes als Is Loving You Is Wrong. Ogenschijnlijk ziet het er voor Stewart dus rooskleurig uit. Hij moet zich zeker een gelukkig man kunnen wanen. Naast het huiselijk geluk van vrouw en kind is hij na een carrière die tegelijk met die van de Stones van stapel liep en dus nu stellig zo’n jaar of achttien omvat mateloos po pulair. Daar komt bij dat hij over een opwindende begelei dingsband kan beschikken en bovendien loopt komend weekend zijn tiende solo-al- bum (met de titel Foolish Be haviour) van de platendruk pers. Met behulp van een op ge haaide wijze in elkaar gesto ken programmering een spectaculair uitgebouwde bühne en als professioneel te betitelen gedrag weet Stewart dan aan klantenbinding te doen. Na anderhalf uur valt het doek, nog twee toegiften en het razend enthousiaste pu bliek kiest zich een weg naar huis. DEN HAAG (ANP). De drie schilde rijen die afgelopen zomer uit het Muider slot zijn gestolen kunnen weer in brui kleen door het Rijksmuseum in Amster- dam worden afgestaan. De drie schilde rijen zijn inmiddels teruggevonden en in het Rijksmuseum opgeslagen. Een even- eens gestolen aardewerk kan is nog niet terecht. Staatssecretaris Wallis de Vries (CRM) antwoordt dit op schriftelijke vra gen van het Tweede-Kamerlid Mertens (D’66). Nadere beveiligingsvoorzieningen in het Muiderslot zijn inmiddels aange bracht. Zeker na die maatregelen blijft de beveiliging van het Muiderslot niet achter bij die van andere musea, aldus Wallis de Vries. Over de aard van die voorziening wil hij uit veiligheidsoverweging geen bijzonderheden kwijt. Rod Stewart versjachert zijn ziel en zaligheid Het heeft een autobiografisch karakter. Volgens dr. Van den Baar was het de bedoeling voor een vertaling te zorgen. „De vraag is nu weer actueel wat er verder mee moet gebeuren”, aldus Van den Baar. (Zie ook Trijfel op pagina 2) - ..-f'':: X iod E n in ka

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19