Hemel en Aarde met twee extra voorstellingen in Toneelschuur Anita Menist zo dood kan worden gepraat over de NPO onder Van Driesten Van Wiest, Claus en Schelters exposities suggestieve sfeer in Treffers/Arnold Vreugde componist was de Franse muziekwereld d 4 k w „Het is goed als er Oscar-kandidaat°' Moeilijkheden rond werkplaats Van Goghmuseum Film Opname van Werkteater nu ■m 99 i 8 9 1980 ZATERDAG 15 NOVEMBER KUNST Bij het overlijden van Alexander Voormolen door Ko van Leeuwen Heel vrolijk s 2 D i - i Geen toneeltoon AMSTERDAM. „Tijdens de eerste repetitieperiode was ik soms zeer gedeprimeerd. Als ik dan het script doorlas, dan dacht ik ooh, god, kappen, kappen in die tekst. Dat méns, dat kan hele maal niet. Waar beginnen we aan, dacht ik dan. Maar later heb ik daar helemaal geen last meer van gehad. Langzaam ging het toch allemaal leven en die vrouw, die Sonja Wilke, die ziet er toch hele maal niet treurig uit. Dat mens blijft waanzinnig optimistisch. Mensen die het stuk zien, die vrienden of kennissen in hun ei gen omgeving hebben die ziek zijn, die zeggen: wat goed dat er zo over gepraat kan worden.” )L iWllf# i I 4 ik g (Van 16 Alexander Voormolen (archieffoto). Anita Menist. I I Roelof van Driesten 4 fin. ent i *iv >r een: Ontmoeting. Plastiek van Jan Treffers. 9 1 4 Allereerst maakte het publiek kennis met Joseph Kalichsteins visie op het Eer ste pianoconcert van Brahms. De Ameri- kaans-Israelische solist koos daarbij voor een rustig tempo, waarin hij zijn bedoelin gen steeds nadrukkelijk tot uitdrukking bracht. Een onder Kalichsteins gespierde pianistiek bezweken snaar, had weliswaar Steeds probeert Anita Menist tijdens het gesprek de aandacht die zijzelf krijgt te richten op de anderen die naast haar aan Hemel en Aarde meewerkten. Zelfverze kerd en zichtbaar gelukkig met het succes zegt ze: „Ik heb eigenlijk nog nooit erva ren dat ik werkelijknaar een première toegroeide. Ik bedoel, nog nooit zo sterk als nu. Nu was het bij de première toch echt van: Nou, publiek, dit is het dan, nu moeten jullie het maar zeggen. En toen die bijval: ik ben er erg gelukkig mee.” De hele avond een vrouw spelen die weet dat ze dood gaat. Een opdracht die moeilijk tot vrolijkheid lijkt te kunnen stemmen. Anita Menist: „Maar het is toch wel een heel vrolijk mens. In die rol identi- (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De film Opname van het Werkteater is door CRM ingestuurd als kandidaat voor de Oscar in de categorie Beste buitenlandse film. De film werd geregisseerd door Erik van Zuylen en Marja Kok en geproduceerd door het Werkteater. Anita Menist: „Ja, dat vind ik ook erg fijn. Je hebt zo’n direct contact met je Jan Treffers; kleinplastieken. Arane Arnold; etsen. Tot en met 30 november in het Raadhuis Heemstede (Raadhuisplein, Heemsted). Geopend: maandag tot en met vrijdag van 9-17 uur. De in Noordewijkerhout woonachtige beeldhouwer Jan Treffers voelt zich kennelijk thuis in meerdere stijlen en afwerking methodes. Zo biedt de huidige expositie kleine, grappige en grovere werken naast grotere, gestyleerde plas tieken. De verzameling clownsportretten, van klein formaat, zijn enerzijds komisch en anderzijds treurig een treffende weerspiegeling van de clown zelf dus. De oneffenheid draagt hier een steentje aan bij; waardoor een iedee ontstaat van rimpels. Voor de plastieken van paren of groepjes mensen houdt Treffers het vaak bij een gladde afwerking zodat de gestyleerde mensen bijna in elkaar vloeien. neo- werk meer De Haarlemse beeldhouwer Gé van Ee exposeert uit Portugees marmer ge houwen werk in het Kurhaus (Scheve- ningen). Tot 15 december. Dagelijks van 10-17 uur. '9 ld 8 1 kse ij vs t! >1 N 4 publiek, dat is echt zo. Je voelt wat terug komen. Bij die hele grote bakken, en zeker als ze bijna leeg zijn, dan heb je dat niet zo. Voor het publiek is het ook niet prettig als je zover weg zit van het toneel. Hoewel, er zijn uitzonderingen. In Amsterdam, in de schouwburg, zat ik eens heel hoog en op een echt slechte plaats. Dat was bij Hauser Orkater. Maar die voorstelling was zó goed, dat ik er toch voortdurend contact mee had.” Het spel in Hemel en Aarde kenmerkt zich door een ongedwongen spreektoon, ver verwijderd van toneelmatige nagalm. „Ja, dat heeft te maken met de regie, natuurlijk, maar ook doordat je in kleine re theaters speelt. Maar je mag van zo’n vrouw als in dit stuk beslist geen zware toestand maken. Het komt ook door jezelf. Je gaat die tekst eerst eens met je eigen woorden zeggen, nee, een declamatietoon of zoiets, dat is helemaal uit den boze.” De werken van de drie kunstenaars die het Cultureel Centrum Zandvoort in dezelfde expositie heeft opgesteld zijn van zeer uiteenlopende stijlen en aard. Ze vormen een scherp contrast met elkaar wat soms een interessante, soms ook een verwarrende uitwerking heeft. De Indonesiër Paul van Wierst verleent de expositie de meeste kleur. Zijn schilderijen (in acryl, olieverf en caparol op papier en linnen) hebben meestal een groot aantal niet levende voorwerpen als onderwerp: stenen, glas, stukken aarde werk. Dikwijls is de gehele oppervlakte een felle uitlating van niet sterk genuanceer de kleur, waarin de vormen soms duidelijk getekend zijn en een andermaal meer gesuggereerd worden. Van Wierst legt de nadruk niet zo sterk op de vorm zelf; de doeken die gebroken stukken aardewerk of glas uitbeelden, gaan hoofdzakelijk over de relatie van deze stukken onder elkaar. De bronzen beelden van Ria Claus vormen een groot contrast met Van Wierst de beelden zijn klein, minder opvallend en uiteraard eenkleurig. Bovendien komt hier het begrip beweging naar voren, in vergelijking met het statische element bij Van Wierst. Claus’ bronzen laten bijna alle lenige, dunne figuurtjes zien die of meedoen aan een tak van een sport, of spelen of op andere manier druk bewegen. Het zijn niet zozeer anatomische studies; de werken suggereren meer indrukken van sportiviteit en vaak vrolijkheid. Het grootste contrast op deze expositie ontstaat echter door het werk van Roelf Scheltens. Deze opzichter bij de dienst Hout en Plantsoenen in Haarlem gebruikt zijn vrije tijd om langs stranden te jutten voor hout en daarom imposante, bijna abstracte beelden te creëren. De grote, gepolijste beelden doen vaak denken aan primitieve Afrikaanse, of nog meer, Polynesische kunst met de grimmige, gestyleer de gezichten die bijna altijd een onderdeel uitmaken van het beeld. Het is interessant werk en bovendien uniek. g g Araine Arnold werkt meestal op klein formaat en is geboeid door de plantaardige natuur. De nauwkeurige etsen brengen stukjes begroeide grond in beeld het is nooit één bloem of één struik in afzondering, maar een getrouwe weergave van het rommelige, ingewikkelde beeld dat de natuur biedt. In het algemeen zijn het technisch geslaagde werken (behalve die waar Arnold met schaduw werkt) die soms ook een stille, mooie sfeer opwekken. Dit geldt vooral voor de paar mini- landschappen aan het eind van de expositie. B.S. Vorig seizoen viel Anita Menist ook al op door een prachtige moederrol in Mensch Meier van Franz Xavier Kroetz. Voordien bestond haar aandeel in een voorstelling wel altijd uit een vakkundig en goed geleverde bijdrage, maar toch niet veel meer dan dat Waardoor breekt zo’n talent plotseling door? ficeer ik me erg met haar en met de dood. Het is niet zo dat je kunt zeggen: ik kruip in haar huid. Nee, ik identificeer me, dat is heel wat anders. Want eigenlijk is die Sonja een vrouw die heel ver van m’n bed staat hoor. Ik ben heel anders. Maar ik vind het een dèpper en optimistisch mens. Zoals zij omgaat met die doodsgedachte, nee, dat deprimeert me heleméél niet. Maar dat komt ook omdat ze er in dat vierde bedrijf zelf zo’n vrede mee heeft. Dan komt ze tot rust, kan ze vragen gaan stellen.” Het is even stil. Anita Menist denkt er over na en zegt dan: „Dat is niet zo plotse ling. Als je zo’n rol niet in je handen krijgt, dan kun je het niet laten zien. Dan ont breekt eenvoudig de kans om te tonen wat je werkelijk kunt. Ik geloof dat de directie van Theater me nu zo’n kans gegeven heeft. Het had ook mis kunnen gaan, maar blijkbaar was daar toch het vertrouwen dat het zou lukken. En dan met een jonge zeer goede regisseuse, een fantastisch team van spelers er bij. Met zulke mensen weet je ook: het moet met elkaar een voorstelling worden, geen egotrip. En ja, zo’n rol en van die omvang, dat ligt niet elke dag op je te wachten.” Na een korte stilte: „Het is wel een stuk van je leven hoor, echtwaar.” Hemel en Aarde werd op 28 oktober in de Toneelschuur opgevoerd. De voorstel ling was snel uitverkocht en velen moes ten teleurgesteld worden. Daarom zijn er komende dinsdag en woensdag twee extra voorstellingen ingelast in dit theater. Anita Menist van Toneelgroep Theater praat over haar rol in het toneelstuk He mel en Aarde, van de Duitse schrijfster Gerlind Reinshagen. De actrice speelt er een vrouw in die ongeneeslijk ziek is. Het stuk gaat over haar laatste levensfase. De vrouw, Sonja Wilke, is in het ziekenhuis beland, niet om te genezen, doch om er te sterven. Het is aangrijpend geschreven door Reinshagen en Anita Menist speelt de ongeveer veertigjarige vrouw, die plot seling ontdekt dat ze ten dode is opge schreven, met een uitzonderlijk élan. Bij na heel de voorstelling is ze op het toneel aan het woord en onder regie van Vonne van der Meer kwam Menist tot een op bouw van haar rol die bewondering en ontroering afdwingt. Hemel en Aarde maakte de critici bij de première in okto ber dan ook warm enthousiast en de per soonlijke inzet van Anita Menist was goed voor unaniem lovende persreacties. „Heerlijk, echt fantastisch, dat er zo gereageerd is. Ik heb alle kritieken gele zen en ik moet zeggen dat vrijwel iedereen diep op de opvoering en het stuk ingaat. Het is me opgevallen dat die critici ook zo goed geluisterd hebben. De tekst is door Hans Bakx ook zö knap vertaald. Weet je dat er in het Duits geen enkel leesteken in staat? Zonder punt of komma is èlles achter elkaar doorgeschreven. Dat bete kent natuurlijk een grote vrijheid voor intonatie, maar heel moeilijk is het ook. van Couperus’ boek „De kleine zielen” en dit zorg de destijds ook voor een hernieuwde interesse in Voormolens werk nadat zijn populariteit enige tijd was gedaald. „Je moet in de creativi teit jezelf vinden”, zei Voormolen tijdens een interview in deze krant in februari van dit jaar. „Of je werk er naar me ning van anderen nu be ter wordt of slechter, dat maakt geen verschil. Het is een natuurwet die zich voltrekken moet. Dat moet je nooit vergeten. Je moet je situatie voor zichtig aftasten, leren af wachten, ook wat het componeren betreft trouwens”. Voormolen zal in stilte gecremeerd worden. De datum is niet bekend. ri I Paul vav> Wiest; schilderijen. Ria Claus; bronzen. Roelf Scheltens; houten beelden. Tot en met 7 december in het Cultureel Centrum Zandvoort (Gasthuis plein 9b, Zandvoort). Geopend: woensdag tot en met zondag van 14-16 uur. Carel Willink exposeert tekeningen en aquarellen in Galerie Tholen (Ane- gang, Haarlem). Tot en met 26 no vember. Tot en met 29 november in Gemeente huis Bloemendaal (Overveen): Portret ten van Haarlemmers en Bloemenda lers, van Kees Verwey. Dinsdag-zondag, 14-17 uur. In De Tinkamer (Herenweg 142, Heemstede) is van 15 tot en met 30 no vember een speciale najaarstentoonstel- ling met als onderwerp medisch tin te zien. In de Koedief Gallery (Koediefs- laan 121, Heemstede) is tijdens dezelfde periode een naj aarstentoonstelling van 19e eeuwse Engelse aquarellen inge richt. Beide exposities geopend maan dag tot en met zaterdag van 10-18 uur. Een kleine schilderijententoonstel ling onder de titel Alleen kijken naar licht binnenshuis, is van 15 november tot en met 15 maart te zien in het Rijksmu- seum, Amsterdam. (17 schilderijen die problemen van lichtval illustreren, uit eigen bezit). De Grafiek der Tiepolo’s (Giambattis- enigszins hinderlijke gevolgen ten aanzien van de klank-egaliteit, maar vermocht de solist in zijn concentratie geenszins te storen. In de interpretatie in gelijke aard in de hier zo belangrijke symfonische partij en ondersteund werd het zware en sombere aspect van de compositie geac centueerd, waardoor vooral de bezonken melancholie werd onderstreept, maar er iets van de vlammende hartstocht verlo ren ging. De weelde van Ravels orkestratie van De schilderijententoonstelling van Moes- sorgski, kwam na de pauze in virtuoze benadering tot klinken. Goed concact tus sen de toekomstige NPO-chef en zijn or kestleden was er van begin af aan, maar resulteerde naar mate het tiendelige werk vorderde, in een steeds suggestiever sfeer- spanning, die in het beierende klokgelui van de Poort van Kiev een uitbundig einde vond. JOHAN VAN KEMPEN En het stuk is nóg langer dan het nu is. Ineke Holzhaus, die Vonne van der Meer dramaturgisch bij stond, heeft er heel knap in geschrapt.” baasd waren Frans-muzikale die de toonde. Voormolen zelf noem- DEN HAAG (ANP). De ontwikkeling van de werkplaats in het Vincent van Gogh-museum in Amsterdam is uit de hand gelopen. Of en hoe dit moet verande ren woi-dt op het ministerie van CRM bekeken. De werkplaats is geen goed lo pend initiatief omdat er geen sprake is van een aansluiting bij het beleid van het museum. Dit heeft staatssecretaris Walles de Vries van CRM meegedeeld in het ant woord, dat hij op vragen van het Tweede- Kamerlid Chel Mertens van D’66 heeft gegeven. De directie van het museum had regelmatige gebruikers bericht te overwe gen de werkplaats te sluiten. De bewindsman stelt, dat op geen enke le wijze met ir. V. W. van Gogh of de Van Gogh-stichting overeengekomen is, dat in het rijksmuseum permanent een werk plaats zou worden ingericht. Het was bij de oprichting van het museum de bedoe ling, dat de werkplaats zich zou ontwikke len tot een open plek waar de bezoeker zich naar eigen inzicht creatief beeldend kon uiten. Er kwamen evenwel cursussen met vooraanmelding en de openstelling van het inloopatelier moest worden beperkt. Wallis de Vries meent, dat de werk plaats van een open faciliteit voor mu seumbezoekers veranderde in een soort academie met een eigen vaste clientèle zonder bijzondere banden met het mu seum. De werkplaats telt trouwens geen 8000 maar 330 cursisten per jaar. Aan de inloopateliers nemen per jaar ongeveer 600 personen deel die over het algemeen ouder zjjn dan 25 jaar.-. Noordhollands Philharmonisch Or kest; tweede concert serie B. Dirigent: Roelof van Driesten. Solist: Joseph Kalichstein, piano. Programma: Wag ner, Brahms, Moessorgski. Concertgebouw Haarlem, 14 novem ber 1980. de deze periode van zijn leven „gelukzalig”. Hij bleef goede vrienden met beide Franse com ponisten, was opgeno men in het muziekleven in Frankrijk en uitge vers hadden interesse in zijn werk. Voormolen keerde te rug naar Nederland van wege zijn bloedverwan ten en vestigde zich in Den Haag, ofschoon een groot deel van zijn scheppende arbeid in de nu volgende tijd tot stand kwam in Veere. Hij schreef orkestwer ken, kamermuziek, lie deren en balletmuziek. Voormolen noemde zichzelf een man uit de tijd van Couperus. Zijn hoboconcert gekozen als muzikale illustratie bij de televisiebewerking De in Rotterdam gebo ren componist had vanaf het begin een Frans-geo- riënteerd talent. Rhené Béton, die destijds de Kurhaus-concerten in Scheveningen leidde, ontdekte dat en nam de jonge componist in 1916 mee naar Parijs. Daar werd de destijds nog stu derende Voormolen de beschermeling van Ra vel en Roussel die ver over het esprit Nederlander Hemel en Aarde is door Toneelgroep Theater gemaakt als zogenoemde kleine zaalproduktie, niet bestemd voor de grote schouwburgen, maar voor theaters zon der lijsttoneel, die ook over het algemeen een kleinere plublieksaccommodatie hebben. HAARLEM. Wagners ouverture tot Der Meistersinger hield, op het gister avond door het Noordhollands Philhar monisch Orkest gegeven abonnements concert, een belofte in voor nog meer spannende muzikale belevenissen. En die waren er in het verdere verloop van het, onder Roelof van Driestens leiding ver zorgde, romantische programma ook zeker. onze kunstre dactie) DEN HAAG. De componist Alexander Voormolen is woens dag na een langdurige ziekte in de Prinsen hof in Leidschendam overleden. De beken de Nederlandse musi cus vierde eerder dit jaar zijn 85ste ver jaardag. Voormolen had al lange tijd een teruggetrokken leven geleid vanwege zijn verslechterde gezond heid, ofschoon hij in bescheiden mate nog wel werkte. Zijn positie ten aan zien van de tegenwoordi ge Nederlandse muzie kwereld was geïsoleerd; Voormolen’s basis was de Franse muziekwe reld. Evenals zijn Franse collega’s Albert Roussel en Maurice Ravel maak te Voormolen destijds een ommezwaai van im pressionist naar classicist. Zijn vond vaak ook weerklank in Frankrijk. Prelude pour la mort de Tintagiles, Voormolens eerste orkestwerk,' kon aanvankelijk geen Ne derlandse dirigent vin den die het wou spelen terwijl het in Frankrijk wel werd verklankt. ta, Giandomenico en Lorenzo) is van 22 november tot 8 maart te zien in het Rijksprentenkabinet (Rijksmuseum, Amsterdam). Van 20 november tot 20 januari is Paul Citroen foto’s en toneelportretten te zien in het Nederlands Theater Insti tuut (Herengracht 166-8, Amsterdam). Maandag tot en met vrijdag van 10-17 uur, zondag van 11-17 uur. De beroepsvereniging van beeldende kunstenaars in Almelo, Indigo ’79, expo seert werk van leden in Kunstzalen Heerkens Thjjssen (Wagenweg 6, Haar lem). Van 15 november tot en met 6 december. Dinsdag tot en met zaterdag van 10-17 uur. De edel- en siersmeden Ab Vermeu- len en Sylvia Slickman exposeren nieu we werken aan de Kamperstraat 35 in Haarlem. Maandag tot en met zaterdag van 11-17 uur, zondag van 14-17 uur. Etsen van John Cage, Ton Marconi, Robert Barry en Joan Jonas zijn tot 14 december te zien in het prentenkabinet van het Stedeljjk Museum, Amsterdam. Tjoe Fang King exposeert objecten en tekeningen in Museum Fodor (Kei zersgracht 609, Amsterdam). Tot en met 14 december. Maandag tot en met zater dag van 9.30 tot 17 uur, zondag van 13-17 uur. Vrouwen te gast, een fototentoonstel ling van Bertien van Manen over vrou wen van buitenlandse werknemers, is tot 15 december te zien in het Stedelijk Museum, Schiedam. Jacques Bage (tekeningen) en Pierre Culot (keramiek) exposeren tot 12 de cember in Galerie d’ Theeboom (Singel 210, Amsterdam). Dinsdag tot en met zaterdag van 13-17.30 uur. Tot 30 november exposeren Ton van Beest en Tine Poelsma in het Stedelijk Museum, Alkmaar. Maandag tot en met donderdag; 10-12 en 14-17 uur, vrijdag; 10- 17 uur, zondag; 14-17 uur. Tot en met 30 november is Emancipa- tie-aspecten (tentoonstelling met diverse vormen van kunst door vrouwelijke kunstenaars) te zien in het Gemeentemu seum van Arnhem (Utrechtseweg 87). Dagelijks van 10-17 uur, zondag van 11- 17 uur. Huibert van Dorp exposeert schilde rijen aquarellen in Galleri Fomi (Rose- marijnsteeg, Amsterdam). Tot en met 26 december. Dinsdag tot en met zaterdag, 11- 18 uur. Han Wezelaar exposeert tot en met 14 december beelden en tekeningen in het Singer Museum in Laren. In hetzelfde museum zijn tot en met 7 december tekeningen en beeldhouwwerken van Manfred Welzel te zien. si s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 9