Zinderende zaal bij opvoering door Theater Verbouwing Prado voltooid Theaterjaarboek niet langer naslagwerk nieuwe boeken Toneelprijzen toegekend VAT IS ALTIJD. A 1 Voorname Franse Mime-groepen naar Italiaans festival literaire prijzen toegekend Britse ballet-expert Haskell overleden „Oud-verzet wil kunstcollectie uit Zuid-Afrika terug I WEINIG DRAMA OP TELEVISIE DINSDAG 18 NOVEMBER 1980 KUNST 17 tl NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I ARNHEM. - Over de homo-sexuelen die in de Nazitijd omkwamen in Duitse concentratiekampen is weinig bekend. Niet eens hun aantal, dat in ieder geval tachtigduizend, maar misschien wel tweehonderd duizend bedraagt. Een onwillige houding tegenover homosexualiteit is er ongetwijfeld de oorzaak van ook na de oorlog was het geen populaire daad om zich als homosexueel Nazi-slachtoffer te laten registreren; Wiedergutmachung was er voor homo’s niet bij. Boven dien schijnen de homosexuelen, herkenbaar aan de roze driehoek, in de kampen op de laagste sport van de gevangenenhiêrarchie gestaan te hebben, wat hun ook de kleinste overlevingskans bood. I Kampellende homo’s in De Anderen ALMA POST. bibliotheek (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIES) 20.15 uur de nieuwe theaterboeken te maken. ALMA POST B"?’ Concertgebouw Haarlem vrijdag 21 november 1980 EERSTE CONCERT SERIE C Sonata for strings Concert voor viool en blazers Saxofoonconcert Gastrula Freek de Jonge als de vader in zijn programma De Komiek. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG Een aantal Nederlandse oud-verzetsstrijders eist van de universi- teit van Pretoria, Zuid-Afrika, een collec tie kunstwerken op, die in de oorlog heeft toebehoord aan joodse vervolgingsslacht- offers in Nederland. De collectie kwam destijds in „bezit” van de Dordrechtse wethouder Jacob van Tilburg hij zette als enige in het college van B en W tijdens de Duitse bezetting zijn functie voort door de verzameling schilderden, antiek, porselein en diamanten ter waarde van 20 miljoen gulden van joodse medeburgers in bewaring te nemen. Slechts enkele gedeporteerden kwamen na de bevrijding terug. Bij zijn vertrek in 1951 naar Zuid-Afrika nam Van Tilburg programma: Walton v. Vlijmen Keuris Bedford dirigent: ROELOF VAN DRIESTEN solisten: JOAN BERKHEMER - viool LEO VAN OOSTROM - saxofoon de Stichting Watse of Time zal het festival op 22 no vember afsluiten met de Friwo-show die de produk- tie No Flowers for Shirley uitvoert. van Freek de Jonge, die ook op de kaft van het boek is afgebeeld. Nederlands Theater en Televisiejaarboek 1979-1980. Nummer 29. Staatsuitgeverij ’s- Gravenhage 1980. Prijs 15,-. Le Jardin d’acclamation is Navarre’s elfde roman en handelt over het probleem van de homoseksualiteit. De auteur heeft behalve romans ook verscheidene toneel stukken geschreven. Aan de Prix Gon court is een bedrag van 5.000 frank (onge veer 2.350 gulden) verbonden. Jeróme Peter Siem door H. (Van onze kunstredactie) PARIJS. Twee belangrijkste literaire prijzen in Frankrijk zijn maandag toege kend: De Prix Goncourt gaat naar Yves Navarre voor diens Le Jardin d’acclimati- on en de Prix Renaudot naar Daniele Sallenave voor de roman Les Portes de Gubbio. I I demiseerd en geautomatiseerd. Er is een fonotheek ingericht, de ateliers zijn gemo derniseerd en de bibliotheek is aanzienlijk uitgebreid. Tenslotte zijn er zalen voor bijzondere exposities opnieuw ingericht en is de verlichting geperfectioneerd. De kosten van de werkzaamheden wor den geraamd op 1,5 miljard peseta (onge veer 37,5 mln). Het prado is nu gereed voor het opnemen van Guernica van Pa blo Picasso, dit werk bevindt zich nu nog in New York.-. entrée 13,- (a.i.) c.j.p. geldig Kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur sie van de Stichting 40-45, zijn van oordeel dat de kunstwerken in Nederland thuisho ren. Zij vinden dat de Zuidafrikaanse universiteit de kunstwerken aan Neder land moet teruggeven, maar een krant in Pretoria heeft al geschreven dat de uni versiteit het verzoek niet zal inwilligen, alhoewel er binnen de universiteit enige weerstand zou bestaan tegen aanvaarding van de erfenis van Van Tilburg. De Stichting 40-45 distantieert zich van de kwestie. „Wij weten hier niets van en bovendien houden we ons niet met dit soort zaken bezig. Het is mogelijk dat een of andere commissie van onze stichting op eigen houtje actie heeft ondernomen, maar dat mag ze niet”, aldus voorlichter Walter van de Stichting. het grootste deel van de collectie mee. Deze maand is hij daar op 91-jarige leef tijd overleden. Hij heeft de uit 7000 stuk ken bestaande collectie nagelaten aan de universiteit van Pretoria. Enkele voormalige verzetsstrijders, on der wie leden van een regionale commis- MADRID (DPA). De verbouwing en herinrichting van het beroemde museum het Prado in Madrid is na verscheidene jaren van werkzaamheden nu voltooid. Max is iemand die heeft geleerd dingen te „ritselen”. In het kamp versiert hij voor zichzelf een Jodenster in plaats van de roze driehoek, die Horst draagt. Vergelij king moet nu uitwijzen wie slechter zit in het kamp, jood of homo. Dat blijkt inder daad de homo te zijn, maar het vervelende is dat Sherman aan Max een stel karakte reigenschappen meegeeft die maken dat hij er hoe dan ook beter af zal komen dan Horst. Max is slim, gewiekst, sterk, atle tisch gebouwd en jong. Horst is wat ouder, een zachtaardige, wat ironische man, het type van de verliezer. Dat maakt de structuur van het stuk zwak, en onze verontwaardiging over het lot van homosexuele gevangenen krijgt weinig houvast. Veel sterker is je veront waardiging over het kamp in het alge meen, en soms heeft de homosexuele ge aardheid van Max en Horst daar mee te maken, zoals bij onze gedeelde triomf (de zaal leefde zinderend mee, in Arnhem) als de twee mannen zonder elkaar aan te raken onder het oog van de bewaker tege lijk klaarkomen. Een golf van emotie sloeg de zaal in, toen Horst vlak voor zijn executie een met Max afgesproken lief desteken maakte. Het lijkt echter wel of regisseur Andy Daal en een deel van de acteurs persé de homosexualiteit naar voren willen halen. Soms ontstaat er werkelijk iets als een strijd tussen het begrip „kampslachtof- fer” en het begrip „homo”, waarbij homo Hoe anders het kan zagen we aan Siem Vroom, die als Horst pas in het tweede deel optreedt. Hij zet een levend mens neer, iemand die met een lichte, gelaten ironie zijn dagelijkse portie stenen sjouwt. Hij is zichtbaar bezig met de problemen van de kampgevangene: met de zwaarte van zijn steen, met de kou, met de warmte, en ook, soms, met homosexuele gevoelens. BATH (AP). Arnold Haskell, een au toriteit op balletgebied en schrijver van enkele beststellers over dit onderwerp, is vrijdag op 77-jarige leeftijd in een zieken huis in zijn woonplaats Bath in Engeland overleden. Geboren in Londen, schreef Haskell en kele bekende boeken over Ballet, waaron der het in 1934 verschenen Balletomania en een balletgids. Hij hielp bij de instelling van het Britse Royal Ballet als nationaal danstheater, adviseerde Nederlandse regering over de vorming van een nationaal ballet en werd in 1950 benoemd tot chevalier van het Legion d’Honneur. theaterfestival in het Itali- de produktie Boulevard en aanse Arezzo. schrijvingen van Ondori, uitgave Zomer en Keuning 19,90). „In storm en mijnenveld”, de geschie denis van de reddingsboot Brandaris 1, door Hille van Dieren met een inleiding en een nawoord van H. Vandersmissen, uitgave De Boer Maritiem 37,90). „Muiterij, oproer en berechting op schepen van de VOC” door J. R. Bruijn en E. S. van Eyck van Heslinga, uitgave De Boer Maritiem 49,50). „De slag om de Atlantische oceaan” door Terry Hughes en John Costello, uitgave De Boer Maritiem 52,50). „Fotografie als hobby”, uitgave Klu wer Technische Boeken 49,50). „Uurwerken” door A. A. de Boer, uitgave De Haan 19,50). „Atlas van de Nederlandse kastelen”, onder redactie van dr. K. A. Kalkwiek en A. IJ. M. Schellart met bijdragen van prof. dr. H. P. H. Jansen en drs. P. W. Geudeke, uitgave A. W. Sijthoff 79,50). „Alle maskers af’, het verslag van een gijzeling, door Robert Cormier, uitgave Lemniscaat 16,50). „Heimwee naar Indië”, thriller door Joop van den Broek, uitgave A. W. Sijt hoff 13,50). „Terug in de stad”, een Amsterdamse avonturenroman door George Weinho- fen, uitgave A. W. Sijthoff 13,50). „Shoestring”, de privé-detective van Door de modernisering waarbij een kli- maatregelingsinstallatie werd aange bracht, hoopt men een einde te hebben gemaakt aan de aantasting van de mees terwerken door de luchtvervuiling in het centrum van de Spaanse hoofdstad. Voorts is de brandblusinstallatie gemo- In zijn huidige vorm is het boek het interessantst om de woorden van de theatermakers die erin staan, en die na tien jaar een sfeervol (hoewel niet op te zoeken) beeld zullen geven van wat ons nu bezighoudt. Het is tevens een plaat jesboek, maar ook die zijn niet meer wat ze geweest zijn. De toneelfoto’s lijden soms aan schijnwerpers in de lens. Het mooist zijn de balletfoto’s, het duide lijkst die in de televisie-afdeling. Maar goed, de verhaaltjes. In het to- neel-deel wijdt eindredacteur Jan-Paul Bresser dit keer extra aandacht aan het Publiekstheater, omdat die groep de laatste jaren aan het moderniseren is met stukken als Rotter van Brasch en Het is daarom begrijpelijk dat Martin Sherman, Amerikaans toneelschrijver, met „De Anderen” (1979) een stuk heeft geschreven over homo’s in concentratie kampen, maar hij is er naar mijn idee niet in geslaagd om de specifieke ellende van de homosexueel en deze toestand te be schrijven. Wat doet Sherman? Om het verschil te laten zien tussen een homo en een andere gevangene weeft hij een plot rond twee homosexuelen, Max en Horst. De Stichting Theater groep Carrousel uit Am sterdam zal het fesfival op 19 november openen met „Hobberdy Dick, de huiskabouter van Widford”, door K. M. Briggs, uitg. Sirius en Siderius, prijs 18,50. „Mipam, de Lama der vijf wijshe den”, een Tibetaanse roman, door Lama Yongden, uitg. Sirius en Siderius, prijs 27,50. „Help, de baby huilt”, door Trish Gribben, uitg. Het Spectrum, prijs 14’50. „De meesterdenkers”, door André Glucksman, een filosoof, die zich opstelt tegen het „Duitse idealisme”, uitgeverij Het Wereldvenster, prijs 37,50. „Zuidhollandse Eilanden”, kunst, am bacht en volksgebruiken, door drs. J. Klok, uitgeverij Het Wereldvenster, prijs ƒ35. „Het geminachte kind”, door Guus Kujjer, uitgeverij De Arbeiderspers, prijs 24,50. „Zonnepaard, Maanpaard”, door Ro semary Sutcliff, jeugdboek over India nen, uitgeverij Christofoor, prijs 16,50. een Antigone gespeeld buiten de schouwburgzaal, in de foyer, door spe lers in alledaagse kleding en gemaakt op basis van improvisaties. Antigone werd inderdaad een groot succes, maar Bres ser overdrijft mijns inziens in zijn lof voor het improviseren van de groep. Het staat wel wat dwaas (ook voor het nages lacht) als ruim tien jaar na tomaat im proviseren als een grote vernieuwing wordt gebracht, het Publiekstheater was hier evenals andere repertoiregezel schappen gewoon laat mee. Een ander groter verhaal in de toneel- afdeling bevat meningen van recensen ten over het afgelopen jaar. Toppers zijn Lucifer (Publiekstheater) en De Komiek Zo’n zaal als bij de première in Arnhem, waarin de welwillende nieuwsgierigheid naar het taboe bijna snijdbaar is, maakt een voorstelling bijzonder, wat dat betreft mag Theater De Anderen als geslaagd beschouwen. Niek Kemps ontwierp een vlekkerig doek rondom het speelvlak, dat zowel het zwerk als het binnenste van de aarde (analoog aan het massagraf waarin Horst en Max aan het eind verdwijnen) kan voorstellen. Het kamp was aangege ven door de bekende gebogen prikkel draadomheining, gestileerd en suggestief tegelijk. Les Portes de Gubio over de relaties tussen kunst en vrijheid, is het derde boek van Daniele Sallenave. De Prix Renaudot, in 1925 ingesteld door een groep letterkun dige critici, wordt jaarlijks toegekend. Zijn vasthouden aan een hamas(je) van lichte spot, zijn bezig zijn met elementaire zaken, geven een heel goed beeld van iemand in nood. Naast hem kwam Joop Keesmaat (Max) ook tot betere prestaties dan voor de pauze, waar hij wel heel schools spel het zien. Radio West, door Paul Ableman, uitgave A. W. Sijthoff 19,50). „Ik leef’, jeugdroman door Jean Coué, uitgave Lemniscaat 14). „Wat zullen ze blij zijn!”, prentenboek getekend door Peter Spier, uitgave Lem niscaat 16,50). „De tranen knallen uit mijn kop”, verhaal voor kinderen door Guus Kuijer met tekeningen van Mance Post, uitgave Em. Querido. „Lucky Luke”, speciaal album no. 2, tekst en tekeningen door Morris, uitgave Dupuis 5,75). Bij uitgeverij Oberon verschenen vier boekjes onder de verzameltitel „Bra- menbuurt”. In deze mooi geïllustreerde prentenboekjes vertelt Jill Barklem de geschiedenis van een muizendorp, ver taald en bewerkt door Mies Bouhuys. De onderscheiden titels zijn: „Feest op het mos”; „Zon in de morgen”; „Besjes aan de bomen” en „Sneeuw op de takken”. De boekjes kosten 9,75 per stuk. „Adrianus VI, de Nederlandse paus”, door dr. J. Bijloos, uitgave Fibula-Van Dishoeck 24,50). „Kinderen van gastarbeiders” door Nelly W. Soetens, uitgave Futile 12,50). „Gastarbeid en de tweede generatie”, onder redactie van het Studium Genera le van de Rotterdamse Erasmusuniversi- teit, uitgave Futile 8,50). MAASTRICHT (ANP). Het Alge meen Nederlands Verbond (ANV) en het Colloquium Nederlandse Toneel schrijvers hebben toneelprijzen toe gekend. De Edmond Hustinxprijs van het Colloquium, groot duizend gulden, voor ’79 is voor Jan Christi aans uit Antwerpen: dezelfde voor ’80 gaat naar EU Asser in Bussum. Ze zijn toegekend uit waardering voor het gehele oeuvre van de Nederland stalige toneelauteurs. De Visser-Neerlandiaprijzen ’80 van het ANV zijn toegekend aan: Rudy Geldhof uit Brugge voor Noch vis noch vlees, Michel Desmyte uit Lier voor Godsenwarie, en Haye van der Heijden uit Utrecht voor Drie jongens, drie meisjes. Alle prijzen worden 29 november tijdens een academische zitting in de Stadsschouwburg in Maastricht uit gereikt door drs. M. J. A. R. Dittrich van het ANV en A. van Impe van het Colloquium. Het ANV kende ook zeven eervolle vermeldingen toe: voor Een avond in mei van Lucien van den Briele (Me chelen): voor De dakbewoners van Omar Robinson (Denderleeuw): voor Gaskastje voor twee personen van C. de Hoon (Heerlen): voor lang zal die leven van Jurrie Kwant (Amster dam): voor Kassandra van Suze Ro drigues Lopes (Haarlem): voor Mon tezuma van Adriaan Venema (Am sterdam) en voor Het buitenland van Edwin Vlassenroot (Amsterdam.). Voorstelling: De Anderen (Bent) van Martin Sher man. Gezelschap: Theater. Regie: Abdy Daal. Verta ling: Martin Hart kamp. Decor: Niek Kemps. Spe lers: Joop Kees maat, Hajo Bruins, Bert Ste- geman, Reehuis, Aryans, Vroom, Peter Bol huis, Marc van der Heijden en an deren. Première 14 november 1980 Stadsschouwburg Arnhem. Siem Vroom en Joop Keesmaat (rechts) als Horst en Max in De Anderen. (Foto Wouter van Heusden) op een nogal lompe wijze boven komt te liggen. Dat komt vooral door de eerste helft, die nog in Berlijn speelt. De plot volgt Max vanaf het moment dat hij Ber lijn moet ontvluchten (1934, na de Röhm- Putsch) tot in het kamp waar hij Horst ontmoet. De jonge spelers van Theater, die in dat Berlijnse deel optreden, gaven mij niet de indruk zich verdiept te hebben in de gevoelens van iemand die moet vluchten, met het kamp als dreigend lot. Ze zullen het er ongetwijfeld mee eens zijn dat een homo een normaal mens is met normale gevoelens, maar op het toneel tonen ze geen enkel normaal gevoel, ge preoccupeerd als ze lijken met het feit dat ze een homosexueel moeten neerzetten. „Ik doe het zelf wel”, een ideeënboek voor gehandicapten met tekeningen van Wouter van Leeuwen en samengesteld door Annelies Kruisselbrink en Eelke Oostinjen. uitgave Free Spirit Producti ons 24.90). „Gestalten van de dood”, studies over abortus, euthanasie, rouw, zelfmoord en doodstraf, onder redactie van Geert A. Banck, Lodewijk Brunt, Bart van Heer- ikhuizen, Henri Hilhorst en Joris IJzer- mans, uitgave Amboboeken 29,50). „De dans ontsprongen”, het verhaal van een ex-verslaafde, door Peter Schilperoord. uitgave J. H. Kok 19.90). „Test het I.Q. van uw kind” door Victor Serebriakoff en dr. Steven Lan ger, uitgave Tiebosch 17,50). „Ochtendwind”, jeugdboek over Sak sen en Britten, door Rosemary Sutcliff, uitgeverij Christofoor, prijs 22,50. „Henriettes droomhuis”, jeugdboek door Elizabeth Goudge, uitgeverij Chris tofoor, prijs 19,50. „Leuke borduurmotieven in kleur”, vijftig aantrekkelijke voorbeelden met werktekeningen van Ondori, uitgave Zo mer en Keuning 19,90). „Patchwork, gevarieerd lapjeswerk”, inspirerende voorbeelden met werkbe- AMSTERDAM. Sinds het Nederlands theater en Televisiejaarboek vier jaar terug in een nieuwe, verkleinde vorm ging uitkomen, heeft het zijn functie van naslagwerk verloren. De handige vijfjaarlijkse registers van het oude jaarboek maakten plaats voor een onhandige, want op Nederlandse titel gerangschikte, jaarlijkse index. Opzoeken of iemand in 1978 iets van Goethe heeft gespeeld kunnen we in 1990, als de dingen van nu gaan vervagen in ons hoofd, wel vergeten. Of iemand moet de goede daad doen om alsnog een vijf- of tienjaarlijkse index op AMSTERDAM. Twee Nederlandse mime-groe- pen zullen deze maand op uitnodiging deelnemen aan het internationale Leuk zijn vaak de her en der opgeno men korte uitspraken van theaterma kers. Rients Slippens (VARA) noemt in de afdeling televisie de chip als belang rijk voor een nieuw t.v.-drama, dat de dagelijkse werkelijkheid op het scherm gaat brengen. Ook Joost Stemheim, die het grote verhaal in de afdeling televisie schreef, ziet heil in de dagelijkse werke lijkheid. Hij noemt als mogelijkheid voor de toekomst het geven van zendtijd aan „groepen in de samenleving die met hun eigen verhaal onze opinievorming kunnen corrigeren en verscherpen”, en signaleert een tendens tot het dramatise ren van werkelijke gebeurtenissen en „echte” mensen, zoals in de VPRO-ex- tra’s gebeurt. Het artikel van Stemheim schept op zinnige wijze chaos in de vele soorten t.v.-drama die we op het scherm krijgen, een werk dat hem overigens droevig stemt, want „het is zo weinig dat je onmogelijk iets over het hoofd zou kunnen zien.”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17