film
Wanhopige stemming
in
Marco Bellocchio’s Salto
Travolta terug in eigen
idioom in Urban Cowboy
filmhuizen
Alle
pianoleraressen
14,90
Elsevier
l haarlem j
0
Vijfmaal de juisteloon
amsterdam
Liggm
int&b
Onmiskenbare Warhol-stij! in rechtlijnige Po Po
if*
terstal interieurarchitektuur
SYMBOLISCHE BEELDEN DWINGEN
TOT EEN NAUWGEZET TOEKIJKEN
t
NOVEMBER
15
VRIJDAG 21
19 8 0
FILM
TL,
14,90
I
is
14,90
Nieuw
vulde films over de tekortko-
meingen van de Italiaanse sa
menleving. Na I Pugni in Tasca
(Met de handen in de zakken) uit
1966 volgde La Cine Vicina
(China is dichtbij), Nel Nome del
Padre (In de naam van de Vader)
en tenslotte in ’77 Marcia Trionfa-
1690
Huilen
naar
dccnvikani
II
Filmmuseum
14,90
le (Triomfmars) waarmee Belloc
chio de taak volbracht die Pasoli
ni hem kort voor zijn dood in een
brief min of meer oplegde: ga
door met steeds weer het geweten
te verontrusten van het Leger, de
Magistratuur, van de reactionaire
Geestelijkheid en uiteindelijk van
het Italiaanse Burgerdom waar
toe wij tot onze schande be
horen”.
Evenals Bernardo Bertolucci is
Marco Bellocchio uit de school
van Pasolini voortgekomen maar
waar de eerste zich in sterke mate
ontwikkelde in de richting van
toegankelijk-zijn voor een groter
publiek, bleef Bellocchio zich ver
der isoleren in zijn van haat ge-
Charles Boost
Scène uit The Money Movers.
Anouk Aimee en Michel Piccoli in Bellocchio’s Salto nel Vuoto
nog best genieten.
ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
De twee gezichten van John Travolta
in Urban Cowboy.
Amerikaanse ingezetenen van de Licht
stad. Het verhaal is weer erg simpel en
rechtlijnig. Twee Amerikaanse meisjes,
Donna en Jane die genoeg hebben van
vredesmarsen en sit-down-stakingen, be
sluiten New York te verruilen voor Parijs
waar een vriendin van hen woont. Deze
overtuigt haar ondernemende vriendin
nen zich wat beter te kleden en van haar
hippie-achtig gedrag af te zien en daarna
naar een paar rijke mannen uit te zien.
Nadat een schoonheidsbehandeling en
Parijse haute couture Jane en Donna in
elegante en modieuze jonge vrouwen heb
ben Veranderd, worden de meisjes in con
tact gebracht met een jonge Amerikaanse
miljonair en diens vriend. Donna kiest
Michael de miljonair in de wetenschap dat
zij haar sexuele genoegens ergens anders
moet zoeken en Jane bemoeit zich met de
vriend die zo afhankelijk van Michael is
geworden dat hij de relatie verbreekt en
terugkeert naar de States. Ook Jane ver
trekt en gaat naar New York, waar ze zich
Het programma wordt vanavond voort
gezet met Touche pas la femme blanche
van regisseur Marco Ferreri (21 uur). In
deze speelfilm met Catherine Deneuve,
Michel Piccoli en Marcello Mastroianni,
wordt een parallel getrokken tussen de
oorlogen in Vietnam en Chili en de af
slachting van de Indianen in de vorige
eeuw.
Het Haarlemse Indianenproject (naar
aanleiding van het vierde Russell Tribu
naal in Rotterdam volgende week) is nu
volop aan de gang. De Filmschuur (Sme-
destraat, Haarlem) levert een bijdrage
met een groot aantal films rond het the
ma Indianen.
Morgenavond draait Hombre van de
Amerikaanse cineast Martin Ritt. Hombre
is een western rond het thema rassendis
criminatie waarin het „andere ras” (zij het
Indianen, Mexicanen of negers), eens op
een positieve en sympathieke manier wor
den benaderd door Hollywoord. Met on
der andere Paul Newman. (21 uur).
Komende zondag wordt het speciale
programma afgesloten met een kinder-
filmmiddag (14.30 uur). De hoofdfilm op
het programma is Tsjetan de Indianen
jongen gemaakt door de Westduitse Mark
Bohrn. Dit is een speelfilm over de ver
trouwensrelatie tussen een Lahota India
nenjongen en een blanke schaapherder.
Daarvoor worden een aantal glasdia's ge
toond over de geschiedenis van een groep
Indianen. Deze werden gemaakt door de
kunstenaressen Willke Jansen en Lies-
beth Peters, die de dia's zondag ook pre
senteren. Na afloop wordt de gelegenheid
gegeven aan kinderen om op „buttons”
hun eigen Indianenverhaal te maken.
Op de lijst wan nachtvoorstellingen ko
men twee horrorfilms voor die ook zeven
jaar oud zijn: Het Monster Leeft in Luxor
en De duivelse Rituelen van Dracula, in
Palace. De eerste, geregisseerd door Lar
ry Cohen gaat over een echtpaar dat met
een monsterlijk gedrocht gezegend wordt
dat al direct na de geboorte agressief
Vanaf woensdag 26 tot en met zaterdag
29 november draait de Filmschuur Dersoe
Oezala, gemaakt door de Japanse filmer
Akira Kurosawa. De film is gebaseerd op
de dagboeken van de Rus Arsenjew. die
als kapitein van het leger het natuurmens
Dersoe Oezala ontdekt in de Siberische
wouden. Aan vang 21 uur.
Toons NIEUWSTE bundel
met tientallen gedichtjes, verhalen en
beschouwingen 208 blz
wagenweg 1 haarlem hoek houtplein 023-312172
(in Haarlem en omgeving)
Stuk voor stuk heeft Bellocchio de ge
suggereerde onderwerpen in onverzoen
lijke films verwerkt om als ’t ware als
sluitstuk Slato nel Vuoto (Sprong in de
Leegte) te maken waarin hij de beide
partijen die elkaar in Italië naar het leven
staan, de bezittende klasse en de anarchis
tische jeugd, als dolgedraaid, als waanzin
nig en van beide kanten onaanspreekbaar
voorstelt. De film begint met een zelf
moord. Een jonge vrouw springt uit het
raam van een flatgebouw, een daad die
buiten beeld is gebleven maar verder de
film beheerst. Want volgens een geluids
bandje is de vrouw in de dood gedreven
door haar vriend, de acteur en agitator
Giovanni Sciabola.
Rechter Mauro Ponticelli die zich met
de zelfmoordzaak bezighoudt dwingt Gio
vanni naar zijn huis te komen met de
misschien onbewuste opzet dat deze ook
zijn waanzinnige zuster met wie hij sa
menwoont tot een dergelijke daad kan
brengen. Het tegenovergestelde gebeurt.
Giovanni wekt bij Mauro’s zuster tedere
gevoelens op, zij begint zelfs met de revo
lutionaire jongeman een erotisch avon
tuur, haar eerste, want evenals haar
broer, de rechter is Marta (Anouk Aimée)
maagd gebelven. Alles loopt nu uit de
hand. Mauro voelt zich in zijn eigen huis
en door zijn eigen omgeving bedreigd en
genegeerd en als zijn zuster na haar avon
tuur met de acteur ook nog van plan is
met haar huishoudster in het weekend
naar het strand te gaan, stort zijn wereld
ineen en ziet hij geen andere uitweg dan
een sprong uit het raam van zijn flat.
Het verhaal, zo verteld, geeft zeer onvol-
aan de
Hamburgers, de Cola en de milkshakes.
Maar Donna blijft en trouwt op een op
zichtige en decadente wijze met haar mil
jonair. Voor de inhoud hoeft men dus Po
Po niet te gaan zien, wel voor de onmis
kenbare Warhol-stijl van filmen met haar
geïmproviseerde dialogen, de uit de hand
gefilmde actie en de onthullende camera
stunts. In die zin kan men deze film uit ’73
-
Wj'
Komende maandag wordt Ingmar Berg
mans Persona gedraaid in het Vrouwen
café Schalkwijk (wijkwinkel Europa-
wijk). Aanvang 20.30 uur.
van onder zijn bed uitkomen en een ge
luidloos spel beginnen.
De film is vol van dit soort aanduidin
gen en symbolische beelden die dwingen
tot een nauwgezet toekijken en tot een
zelfstandig ontleden van ieder beeld.
Sprong in de Leegte draait in Alhambra I
en The Movies 1.
Een andere Amsterdamse première is te
vinden in Cineac Damrak en heet The
Money Movers, een Australische film over
een in werkelijkheid plaatsgevonden
bankoverval. Er valt over dit domme pro-
dukt van een op gang komende industrie
weinig goeds te vertellen. Een verward en
onduidelijk scenario, een voorliefde voor
extreem bloedige tafrelen (het afknijpen
met een metaalschaar van tenen tijdens
een ondervraging) en een voorstelling van
zaken waarbij de Australiër uit de bus
komt als een zware, overmatig bier drin
kende proleet die alle bedenkingen op zij
zet als er wat geld te verdienen valt. Een
nare, onsympathieke film die er niet eens
in slaagt enige spanning uit het sensatio
nele onderwerp te halen doordat het ver
haal op een stuntelige en vaak lachwek
kende manier in beeld is gebracht. En dan
te weten dat de Australische film best
andere produkties op het ogenblik weet te
maken die dan misschien minder sensati-
oneel-sadistisch zijn maar waarschijnlijk
een juister beeld geven van de Australi
sche samenleving dan deze ook in letterlij
ke zin als Money Movers functionerende
film die er niet voor terugdeinst de bloedi
ge metaaltang in de aankondiging te ver
werken.
De reeks Chinese films in het Neder
lands Filmmuseum wordt afgesloten met
een drietal interessante vertoningen. Op
dinsdag 25 november kan men kijken
naar een gespeelde documentaire over de
Canadese chirurg Norman Bethune die
als lid van de Canadese Communistische
Partij medische hulp bood in de Spaanse
Burgeroorlog en in 1937 naar China ver
trok om het achtste leger te helpen in zijn
wanhopige strijd tegen het imperialisti
sche Japan. De film wordt ingeleid door
een documentaire over dr. Betume.
De laatste film op donderdag stamt uit
1979, heet So near so far, en is bedoeld als
een vriendschapsgebaar naar Japan dat
een belangrijke rol speelt in dit familie
verhaal.
Vooral in Moment by Moment waarin
Travolta een jonge charmeur speelde die
een eenvoudige huisvrouw uit Beverly
Hills moest verleiden, schoot de onerva
ren acteur dusdanig tekort in spelvaardig-
heid dat.de film een pijnlijke mislukking
werd, waarvan iedereen vreesde dat hier
mee een punt gezet was achter een blik
semcarrière. Maar Urban Cowboy laat
zien dat er nog hoop is. Op een scenario
van James Bridges die o.m. het script van
The China Syndrome geschreven heeft en
die nu bovendien de regie voert keert
John Travolta terug in een omgeving die
hem beter ligt dan het Califomische
strand uit Moment by Moment en hem
weer de kans geeft met zijn dansvaardig-
heid de meisjes te veroveren. Dat gebeurt
ditmaal niet in een New-Yorkse discobar
maar in een enorme Westernsaloon in de
buurt van Houston (Texas) waar een be
langrijke olie-industrie is en bijvoorbeeld
Gilley’s met een enorme danstent (capaci
teit 8000 bezoekers) voor het avondlijke
plezier en zo nodige ontspanning zorgt.
Overdag werkt de jeugd van Houston in
de olieraffinaderijen maar ’s avonds gaat
de klassieke cowboy-uitrusting aan,
breedgerande hoed, sierlijke laarzen en
kleurig hemd en gaat men zich vertreden
op het rythme van de countrye western-
muziek en van de Texas-shuffle. Zoals de
ambiance van de stadse disco de sfeer
bepaalde van Saturday Night Fever zo
bepalen de uitgaansmogelijkheden in he
tuitgestrekt Texas het klimaat van Urban
Cowboy, waarmee de nep-cowboy be
doeld wordt die overdag fabrieksarbeider
is en zich pas ’s avonds in het voorgeschre
ven uniform verkleed, de jacht op wat
ruw vermaak en gemakkelijke vrouwen
inzet. Wie Travolta bezig wil zien in deze
nieuwe omgeving moet Urban Cowboy
zeker gaan zien, ook al is de muziek en het
dansrythme minder opwindend dan in
Grease of Saturday Night Fever. En on
danks het feit dat Travolta opnieuw geen
groot en veelzijdig acteur blijkt te zijn, is
de plaats van handeling vaak .interessan
ter is dan de voorspelbare handeling zelf.
Roxy komt na Heat en Trash met een
derde Warhol-film in successie, namelijk
met Po Po, ook wel L’Amour geheten. Die
Franse titel is niet zo verwonderlijk, want
deze opnieuw door Paul Morrisey geregis
seerde produktie uit de Warhol-Factory
speelt zich in Parijs af, zij het onder
optreedt en zich uiteindelijk door zijn
bloedig wangedrag in de kelder van het
ouderlijk huis schuil moet houden. Maar
als een bezoekende huisvriend het slacht
offer van dit duel door de duivel bezeten
kind wordt, is de vader wel gedwongen
zelf eindelijk maatregelen te nemen om
een verdere slachtpartij te voorkomen. De
film is een slechte versie van Rosemary’s
Baby maar is door zijn extreem horrorka-
rakter misschien aantrekkelijk voor lief
hebbers van het genre.
The Satanic Rites of Dracula speelt zich
af in Londen waar ontdekt wordt dat
vooraanstaande wetenschapsmensen en
algemeen geachte overheidsdienaren re
gelmatig in een afgelegen huis rituele mis
sen bijwonen waar ze getuigen zijn van
macabere en bloedige ceremoniën. Bij een
verder onderzoek komen nog meer gru
welijke zaken aan het licht zodat besloten
wordt met veel geweld en vernietigings-
middelen het duivelsgebroed uit te roeien.
Christopher Lee en Peter Cushing, welbe
kende figuren uit de griezelfilm zijn pre
sent en garanderen authentieke en vol
wassen horror.
Disney’s Heksen en Bezemstelen draait
op de matinees van Studio en De nieuwe
Avonturen van Dik Trom op die van
Palace.
doende ep gebrekkig de provocerende
werking van de film aan die met dreiging,
waanzinsuitbarstingen en angstdromen
gevuld is en de onleefbaarheid in deze
oorlogssituatie voor beide partijen voel
baar maakt, een film die wanhopig stemt
wat dan ook de bedoeling van Bellocchio
zal zijn geweest. Michel Piccoli geeft een
uiterst genuanceerde vertoking van de
onvolwassen, erfelijk belaste rechter van
wie Bellocchio zegt dat er geen tragedie en
geen lijden is dat niet in onze jeugd wordt
voorbereid en Anouk Aimée is aangrij
pend in haar wankel geestelijk evenwicht,
voor het leven gekoppeld aan een wijfe-
lende broer die niet op kan tegen het leven
en wiens gestoorde sexualiteit oorzaak is
van nachtelijke verschijningen, meestal
kinderen die in schermerachtige toestand
zijn vriendelijk en van harte uitgenodigd bij Terstal Om
eens kennis te nemen van bijzonder luisterrijke programma's
in de interieurkunst Met internationaal bekende, klinkende
namen, met Subtiel op elkaar afgestemde woonfacetten
Overigens bent ook u bij deze graag genodigd U vindt vast en
zeker het goede gehoor, een plezierige stemming en de juiste
toon voor een goed binnenhuisgesprek Onze adviseurs zijn
graag uw klankbord als het gaat om het vinden van een
harmonische kompositie in uw persoonlijk mteneur-
konsept
praf®ivt haarien
weer helemaal kan uitleveren
Met de prolongaties van Xanadu in
Frans Hals, Shining in Luxor, The Sea
Wolves in Lido, All that Jazz in Studio en
Being There in Palace bleef nog maar een
theater in Haarlem over voor een premiè
re, namelijk Roxy. Daar kan men, een
week na Amsterdam, kennis nemen van
de nieuwste film met John Travolta, de
disco-danser die drie jaar geleden zijn
carrière begon in Saturday Night Fever.
Daarna was hij te zien in Grease en
Moment by Moment die inspeelden op het
enorme succes van Travolta’s debuut
maar die er ver beneden bleven.