filmhuizen Haarlem cB DE BOEKERIJ berg JULIANA, BOEKEN amsterdam I Illusie verstoord in Human Factor Rommelige Vrouwenstad Fellini maakt onzekere indruk in circusachtig spektakel VORSTIN NAAST DE RODE LOPER 15 NOVEMBER VRIJDAG 2 8 49,50 49,50 89,50 37,50 24,50 ZANGER-SONGSCHR1JVER PAUL SIMON FAALT IN FILMDEBUUT One Trick Pony: drakerig beeld van het artiestenvak Jiddisch 28,75 Preminger OVERDRIJVING VERKRACHT DENKBARE SITUATIE IN THE CHAIN REACTION NHK FILM 19 8 0 J N 29,50 Ml Geschenkartikelen: I NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST Dra. M.G. Schenk/Magdaleen van Herk afr u. ee* leuk kado zoekt:, I knijnen Jonah Levin (Paul Simon) heeft het moeilijk met zijn gescheiden vrouw (Blair Brown). JOHN OOMKES. I st 3. ik 2 II (ADVERTENTIE) J 20.15 uur DERDE CONCERT SERIE A programma: entree 15,(a.i.) c.j.p. geldig. Concertgebouw Haarlem dinsdag 2 december 1980 Hellendaal Haydn Saint Saens Een verrassend openhartig en verduidelijkend boek over de veelzijdige persoonlijkheid van de vrouw die op unipke wijze gestalte heeft weten te geven aan een ambt, dat ondanks de staatsrechte lijke onschendbaarheid in deze moderne, roerige tijd kwetsbaarder is geworden dan ooit. 308 blz., met vele foto's in kleuren en zwart wit Voordeelprijs nu f 45,-; binnenkort f 52,50 Reece „De Franse Boerenkeuken” Concerto grosso no 2 Celloconcert in C Symfonie no 3 (Orgelsymfome) fiction en dus van fictief gevaar gebracht. Terwijl in sommige scènes van de film de actuele en reëele bedreiging duidelijk ge stalte krijgt. chard Vernon en Robert Morley op als een duivels en gewetenloos stelletje Secret Service-mannen die de sfeer van angst en dreigend gevaar aardig weten op te voe ren. Maar als het verhaal dat door de bekende toneelschrijver Tom Stoppard uit de roman van Greene is gedistilleerd, ingewikkelder wordt, vervalt de regisseur in een theatrale stijl die alle illusie ver stoord. Wat jammer is want het begin beloofde veel. wordt belazerd door zijn producer (een prachtige rol van een vrijwel onherkenba re Lou Reed) en kapt met het vak. Na de boeiende reeks Chinese films van Op maandag en dinsdag worden films vertoond uit het begin van de jaren twin tig, zwijgende films dus die in Oostenrijk gemaakt zijn en een dramatisch verhaal vertellen dat zich afspeelt in een Joods milieu of waarvan de centrale figuur een Jood is. Op woensdag is de beroemde Joodse film Jidl mit’n Fidl, die geheel door Joodse kunstenaars in Polen ge speeld en geproduceerd werd. Der Purim- speler wordt komende donderdag ver toond. De film geeft een aandoénlijk beeld van lief en leed in een Joods dorpje in Pools Galicië zo’n honderd jaar geleden. Volgende week besteedt de Filmschuur (Smedestraat, Haarlem) uitgebreid aan dacht aan het Italiaanse neo-realisme. Het programma maakt deel uit van Cine mathema 1980, een thematisch filmfesti val waaraan ongeveer twintig filmhui zen in het hele land meedoen. Wright „Ned. Schilders v.d. 17e eeuw”.... Girouard „Life in the English country house” v. Zalinge „In de groene ruimte” Duyker „De grote wijnen van Bordeaux” Nieuwe romans van W. F. Hermans, Jan Wolkers, Gerard Reve, F. B. Hotz, Doeschka Meysing, Olaf de Landell, Toon Kortooms, Annie Oosterbroek-Dutschun. ■a m >k I. KROMMENIE CASTRICpM HEEMSKERK SANTPOORT^ De scènes waarin de artiest nou eens werkelijk op zijn ponteneur moet gaan staan omdat zijn integriteit in geding komt, krijgen we in déze One Trick Pony niet te zien. De keus tussen succes of vergetelheid wordt wel gesuggereerd maar niet aannemelijk gemaakt. Het is natuurlijk aardig om Paul Simon met de vrouw van de platenbaas in bed te zien springen en hem een ander sujet voor „dikke reet” te horen uitmaken, maar niemand ligt daar van wakker. Paul Simon, wiens carrière hier niet in biografische zin wordt uitgelicht (hij koos blijvend voor het vak en heeft zijn eerste hit te danken aan gesjoemel van een pro ducer), faalt vooral als scenarioschrijver. (ADVERTENTIES) Levin heeft daarvoor zijn huwelijk in de waagschaal gesteld, waardoor zijn vrouw (Blair Brown) zich van hem heeft laten scheiden en hij zijn zoontje alleen zo nu en dan kan zien om tijdens een vergeten middagje een spelletje te honkballen in het Central Park. Het zelfverkozen isole ment van een rockmusicus in beeld; de gedreven zigeuner zonder vaste woonh- aard van onze tijd. Eigenlijk een gek met maar één gebrek, een One Trick Pony. Elke keer als ik Paul Simon in beeld krijg, moet ik denken aan de uiterlijke gelijkenis die hij met Dustin Hoffman vertoont; een associatie die ook in de hand gewerkt kan zijn doordat Simon voor diens film The Graduate de muziek schreef. Er is met deze nieuwe film nog een mogelijkheid tot vergelijking. Hoff man won begin dit jaar een Oscar door een gekleurde zoon heeft. Door allerlei manoeuvres tracht Castle onder de ver denking uit te komen maar als een collega van hem vermoord wordt voor een fout die hij begaan heeft, weet de dubbelspion het land te ontvluchten in de hoop dat hij in de Sovjet-Unie herenigd kan worden met vrouw en zoon. Door een paspoorten kwestie weet de Secret Service die hereni ging echter te voorkomen. De eerste twintig minuten van de film weet Preminger voor de nodige spanning en suspense te zorgen. Dan treden Ri chard Attenborough, John Gielgud, Ri- Dinsdag gaat het programma van start met Quattro Passi fra le Nuvole (Vier stappen in de wolken) van cineast Blaset- ti. De film vertelt van de ontmoeting van een handelsreiziger met een zwanger meisje. Het meisje haalt de man over om mee te gaan naar haar ouderlijk huis en daar als de vader te presenteren van haar ongeboren kind. De film dateert uit 1942. Woensdagavond is Visconti’s Bellissima (1951) te zien. Een arbeidersbrouw wil haar dochtertje filmster zien worden en krijgt het voor elkaar dat er enkele proe- fopnames worden gemaakt. De filmmen sen vermaken zich nogal tijdens de opna men en de moeder trekt zich beledigd terug. Als de filmregisseur toch een con tract aanbiedt voor het king, weigert de moeder La terre trema (De aarde beeft) wordt komende donderdag gedraaid. Deze even eens door Viscontie gemaakte film, gaat over een visser die in opstand komt tegen een groothandelaar. De visser probeert op eigen houtje de kost te verdienen maar verliest zijn boot tijdens de storm. Hij keert terug naar de groothandelaar. Vrijdag 5 december wordt Lattuada’s II Mulino del Po gedraaid en op zaterdag 6 december wordt het programma beëin digd met Vittorio de Sica’s Umberto D. Meer over deze films volgende week. Aan vang alle voorstellingen is 21 uur. Overigens is vanavond en morgenavond Dersoe Oezala van de Japanse cineast Akira Kurosawa, in de Filmschuur te zien. Het gaat hier om een „natuurmens” uit Siberië die voor korte tijd kennis maakt met een stad. Aanvang 21 uur. Het jongerencentrum DAC (Ripperda- straat 13a, Haarlem) houdt vanavond en morgenavond een Bergman-weekeinde. Vanavond wordt Het zevende zegel, over de ontmoeting tussen de kruistocht ridder Antonius Block en de Dood, gedraaid. Zaterdag is Wilde Aardbeien te zien. Deze gaat over een bejaarde professor die de nacht voor zijn ere-promotie een angst wekkende nachtmerrie heeft. In de droom moet hij een levensexamen afleggen. Hij zakt wegens gebrek aan liefde. Aanvang beide films is 21 uur. Een andere film van Kurosawa, Rasho- mon, is vanavond te zien in de Film Inn ZAndvoort (Prinsesseweg 34, Zandvoort). Rashomon, een film die destijds zorgde voor een doorbraak van de Japanse film in het westen, gaat over een aantal men sen die allen hun versie vertellen van een moord. Aanvang 21 uur. Anton Pieck en L. Huizinga „Die Goeie Ouwe Tijd” Een van de premières die Amsterdam deze week te bieden heeft is een Australische film (Rembrandtplein Theater) met de suggestieve titel The Chain Reaction. Die kettingreactie heeft zowel betrekking op wat er gebeurt in een Australische kernreactor als daar in het buizennet een ernstig defect optreedt, maar de titel slaat ook op de reeks gebeurtenissen die door dat ongeluk in de centrale op gang wordt gebracht. Want de wetenschapsman Heinrich die het lek in Waldo (Western Australia Longterm Disposal Organi zation) heeft trachten te dichten is zwaargewond en sterk radio-actief besmet de centrale ontvlucht om de buitenwereld voor een dreigende ramp te waarschuwen. Een in asbest gestoken veiligheidsteam volgt zijn spoor met de bedoeling deze levensgevaarlijk patiënt tijdig te liquideren. Van de Oostenrijks-Amerikaanse filmer Otto Preminger hebben we de laatste tijd weinig gehoord. Na enige jaren van stil zwijgen is de maker van Laura, Exodus en The Cardinal terug in dé bioscoop in dit geval in Cinecenter met zijn laatste pres tatie, The Human Factor, gemaakt naar een roman van Graham Greene en met veel bekende acteurs onder wie onze Joop Doderer als een sinistere politieke figuur in de Britse Secret Service. Greene’s roman speelt in het kille kli maat van dit geheime instituut en houdt zich bezig met de employé Maurice Castle (Nicol Williamson) die onder latente ach terdocht staat van onbetrouwbaar te zijn. Daartoe draagt in niet geringe mate de omstandigheid bij dat Castle getrouwd is met een Zuidafrikaanse schone bij wie hij „Gastronomisch Bommelboek” samengesteld door Joost voor en na de Culturele Revolutie begint het Nederlands Filmmuseum komende maandag met de vertoningen van de Jid dische film. De samenstellers van deze filmmanifestatie - de Joodse gemeente en de Komunales Kino in Frankfurt - hebben bij de samenstelling opzettelijk vermeden in te gaan op de gruwelijke gebeurtenis sen in een recent verleden. Hun keuze viel op films die in de dertiger jaren in de VS en in Polen speciaal gemaakt werden met populaire Joodse acteurs met geen andere pretentie dan mensen te amuseren die ook in die vooroorlogse jaren niet zoveel reden hadden om te lachen en pret te maken. Carmel onderzoekt de ontvluchte atoomgeleerde in The Chain Reaction zijn rol in Kramer versus Kramer, een film die met licht sentimentele inslag in ging op de consequenties van een echt scheiding. Beelden tussen vader en zoon ontroerden toen miljoenen, zonder dat de film een duidelijk standpunt innam. Als het intieme acteren in close-up ge schoten scènes maar van hoge kwaliteit is, kan een film die alleen maar laat zien wat er gebeurt, zin hebben, mooi zijn, ontroe ren. Bij acteurs als Meryl Streep en Dus tin Hoffman is het risico dat de film faalt omdat de acteurs niet tegen hun rol opge wassen zijn, uiterst gering. Paul Simon heeft noch de ervaring van een Hoffman, noch het vermogen om veel expressie in zijn vrij statische mimiek te leggen. Om dat regisseur Robert M. Young bovendien erin faalt om de dialogen venijn mee te geven, krijgt een van de twee lijnen waar langs het verhaal zich ontwikkelt, totdat Levin definitief kiest voor vrouw en kind, weinig diepgang. Het flirten met een problematiek lijkt een typisch Amerikaans trekje. Zeggen dat je het moeilijk hebt heeft daarbij al bijna een substituutswaarde voor het la ten zien dat je in de troubles zit. Levin, die opgepikt wordt door twee corrupte, op zakelijk gewin spinnende platen bazen, dirigent: MIKLÓS ERDËLYI solist MIKLOS PERENYI - cello Nieuwe jeugdboeken van Guus Kuijer, Thea Beekman en Evert Hartman Kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur Heinrich vindt onderdak bij een jong stel weekend-gangers dat juist hun twee de huisje vlakbij Waldo betrokken heeft. Onbekend met de werkelijke situatie be schouwen Stilson en zijn vrouw Carmel de zwaarzieke vluchteling als een automo bilist die bij een ongeluk zijn geheugen verloren heeft en ze verplegen hem liefde rijk, daarbij ongeweten zelf aan een dode lijk besmettingsgevaar blootstaand. Pas als de hele streek door een legercordon afgegrendeld en vervolgens uitgekamd wprdt, vallen Heinrich maar ook Stilson en zijn vrouw in handen van een meedo genloze verdelgingsploeg die opdracht heeft alle gevaarlijk besmette mensen te dpden. Dit is zo’n beetje de sensationele inhoud van The Chain Reaction, een film van lan Barry die jammer genoeg door verregaan de overdrijving de gruwelijke maar denk bare situatie eerder verkracht dan aanne melijk maakt. Wat een ingrijpend pleidooi tegen kernreactors had kunnen zijn is nu op het niveau van sensatie en science- Paul Simon, hoofdrolspeler, en scena rist van One Trick Pony, een film waarin deze vooraanstaande zanger- songschrij- ver debuteert als filmacteur. One Trick Pony wendt voor een betrouwbaar beeld te geven van het afmattende, enge circuit waarin elke ambitieuze rockmusicus cir culeert totdat het succes, de dood of zelf verkozen vergetelheid eropvolgt. Het zoe ken naar erkenning voor je werk in een ■sector waarin commerciële belangen erop uit zijn je als een hoer te misbruiken. Dat is zo ongeveer het milieu dat One Trick Pony probeert te laten zien. Jonah Levin (Paul Simon) was een be kende artiest in de jaren zestig, die als weinigen van zijn tijd zijn generatie aan sprak omdat hij de paranoia van de hope- „De film heeft in Amerika verdeelde reacties opgeroepen. Het is in ieder geval geen onverdeeld succes, maar dat wist ik met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid al van tevoren. Ik heb One Trick Pony gemaakt en geschreven om ook eens op een ander terrein actief te kunnen zijn en te onderzoeken of ik kwa liteiten heb op filmgebied. Het was een uitdaging. Of deze film nu helemaal flopt of niet, ik heb een ontzettende ervaring opgedaan. loze strijd in Vietnam en de verburgelij- king van de Amerikaanse maatschappij in zijn liedjes bezong. Eens een integere top- ster, thans een man wiens reputatie uit sluitend in het verleden te plaatsen valt, maar nog immer zijn ambitie als artiest niet heeft verloren. Met zijn eigen band circuleert hij nu in het clubcircuit, pogend belangstelling te wekken voor zijn nieuwe repertoire. van de ballon met een mitrailleur kapot worden geschoten, valt Snaporaz naar de aarde en ontwaakt uit een boze droom in de treincoupé. De mooie vrouw tegenover hem blijkt zijn eigen vrouw te zijn voor wie hij te weinig aandacht heeft, zodat hij maar weer een dutje gaat doen. Die liefdeloze reactie tekent de film die zich vrijwel uitsluitend bezighoudt met vluchtige iiefdessensaties, kunstmatige opwinding en de potentie van mannen. Uit deze ingrediënten is een geweldig circus achtig spektakel van drie uur gebrouwen van dan visueel wel het een en ander te bieden heeft maar toch onvoldoende Voor zo’n lange zit. De moeilijkheden van orga nisatorische en financiële aard waarmee de langdurige produktie te kampen heeft gehad, zal wel de oorzaak zijn dat Vrou wenstad een rommelige en onzekere in druk maakt en zijn hoge kosten van rond zeven miljard lire nauwelijks waar maakt. Niet geheel ten onrechte is onder de jonge en meest werkeloze filmers in Italië verzet gerezen tegen deze verkwistende en nogal zinloze herhaling van bekende thema’s uit Fellini’s vroeger werk dat nu nog altijd zijn waarde behouden heeft. Men kan dat eventueel in het Amsterdamse Kriterion bevestigd zien waar La dolce Vita uit 1960 met veel succes opnieuw in vertoning is gegaan. Messidor, de nachtvoorstelling in Stu dio is weer een van die opmerkelijke films uit Zwitserland die dit land in de interna tionale belangstelling van de filmwereld hebben gebracht. De regie is van Alain Tanner, bekend door ondermeer Pas si méchant que ga, Le Retour d’Afrique en Le Milieu du Monde. Messidor (de Oogst maand op de kalender van de Frnse Revo lutie, waardoor verband gelegd wordt met de Parijse opstand in ’68) gaat over twee meisjes van 18 en 19 jaar die elkaar langs de weg ontmoet hebben als ze liftend een zwerftocht door Zwitserland zonder be paald doel begonnen zijn. Omdat geen van de meisjes bepaalde plannen heeft, blijven ze bij elkaar, eten en drinken als het zo uitkomt en laten ook het vinden van een nachtelijk onderdak aan het toeval over. In het begin is er nog wat geld, maar langzamerhand begint er een verloede ring in haar bestaan op te treden, uiterlijk verslonzen ze, en de honger noodzaakt ze tot kleine diefstallen, later als ze door toeval een revolver in bezit krijgen wor den het zelfs gewapende overvallen. be politie gaat zich met de zaak bemoei en en op de televisie worden de kijkers uitgenodigd mee te doen aan de jacht op de meisjes hoewel ze „vermoedelijk geen terroristen zijn”. De argeloos opgezette reis naar onbekende verten gaat een dra matische wending nemen. Even zinloos als het meeliften is met steeds weer ande re auto’s naar steeds weer dezelfde plaat sen, zo zinloos is ook het einde als een der meisjes de man neerschiet die hen her kend heeft en de politie heeft gewaar schuwd, wat hij uiteindelijk niet eens ge daan blijkt te hebben. Regisseur Tanner weet zijn koel verslag van de gebeurtenissen die vanzelfspre kend, als door het lot bepaald, verlopen met een grote spanning te laden. Het zijn niet de losse gebeurtenissen die de span ning oproepen maar het onberekenbare gedrag van de lifsters waarachter men een geestelijke verveling en een gebrek aan levenskracht kan vermoeden die tege lijk een aanklacht inhoudt tegen een geestdodende kille en weinig inspirerende samenleving. Het is een tendens die meer voorkomt in de Zwitserse film (men denke slechts aan het recente Les Indiens sont encore loin) die ais geen ander medium de leegte, het onbegrip en de onverschillig heid van een dood georganiseerde staat zichtbaar heeft gemaakt. Op de matinee van Cinema Palace krijgt het jeugdig filmpubliek Martijn en de Magiër te zien. spellen, bouwdozen, schilders artikelen, kalenders, agen da’s, postpapier, vulpennen, boekenbonnen enz. Bloemendaalsestraatweg 129 Santpoort-Zd. Tel. 023-378718 Studio heeft deze week twee nieuwe films op het programma genomen: Felli ni’s Vrouwenstad op de avondvoorstel lingen (die nu om 20 uur beginnen) en de Zwitserse film Messidor voor de nacht- voorstellingen van vrijdag en zaterdag (aanvang 23.30 uur) en de avondvoorstel ling van maandag (aanvang 19.00 en 21.15 uur). De filmcritici zijn het er nog niet over eens of Federico Fellini’s La Citta delle Donne al dan niet een feministische film is, zeker is dat de filmer opnieuw diep onder de indruk is gekomen van de veel soortigheid en agressieve toenaderingspo gingen van de vrouwen die hij in zijn laatste film crëeert. Dat schrikt Fellini, in de film aanwezig via de figuur van Snapo raz (Marcello Mastroianni) niet terug. Hij blijft de jager op vrouwelijk wild die zich door teleurstellingen niet laat ontmoe digen. In het begin van Vrouwenstad komen we Snaporaz tegen, dommelend in een derdeklas treincoupé die hem naar de plaats van zijn dagelijkse bezigheden zal brengen. Als hij wakker schrikt zit hij tegenover een mooie en boeiende vrouws persoon die hij gefascineerd volgt als zij uit is gestapt en die hem blijkt te leiden naar een massale vrouwenbijeenkomst. Daar wordt hij beschimpt en uitgelachen en tenslotte als ongewenste indringer ver wijderd. Maar ook buiten die vrouwen stad wordt Snaporaz niet met rust gela ten. Hij wordt achterna gezeten door punkmeisjes en belandt tenslotte in het sexmuseum van Katzone, de grote vrou wenversierder die hem imponeert met zijn erotische verhalen en nog meer met het erotisch speelgoed waarmee Katzone die juist bezig is zijn 10.000-ste verovering te vieren, zijn villa heeft volgestopt. In een gigantische glijbaan maakt Sna poraz een reis door tijd en ruimte langs vele jeugdherinneringen op sexgebied om daarna met behulp van een ballon in de vorm van een vrouwenfiguur te ontsnap pen aan een levensgevaarlijk gevecht met sterke vrouwen. Als uit wraak de touwen ^fierk Lees-Milne „The Englishwoman’s Garden”54,15 De bijna spreekwoordelijke lafheid om werkelijk de vinger op de wond te leggen tekent ook hem. Het maakt dat de film ondanks leuke scènes tijdens een aan de jaren zestig gewijd radiofestival (met Lo vin Spoonful, Tiny Tim en Sam en Dave) en ondanks Paul’s uitstekende liedjes dra kerig, gewild en uitgesponnen aandoet. (Alleen in Leidsepleintheater Am sterdam).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15