Afgewogen samengaan van muziek en mime bij Waste of Time Queen I The Bunnymen hebben recht van spreken Raad van State redt Funhouse Britse actrice Rachel Roberts overleden Letterkundigen in actie tegen boekenclubs Hallucinerende stemming in kwartet Dutilleux Yvonne Lex blijft steken in excentrieke diva f w iW w/ winkelruimte gezocht winkelruimte r* L jenevsi h Laatste jaren van Sarah Bernhardt gr 18 r KUNST 19 VRIJDAG 28 NOVEMBER 19 8 0 f Juilliard String Quartet met nieuwe compositie in Amsterdam L ’11 JONGE DUBBELE GRAANJENEVER Aanbiedingen 's avonds na 19.00 uur onder telefoonnummer 03200-27800. Schriftelijke reakties onder nummer 7805 bureau van dit blad. Diegene, die met sukses als informant of bemiddelaar optreedt, kunnen wij een passende honorering aanbieden. J Grote organisatie, welke landelijk opereert, en een keten van detailverkoopvestigingen beheert, zoekt vanaf 400 m2 te koop of te huur. Voorwaarde is, dat detailhandelsvestiging mogelijk is of wordt. AMSTERDAM. Vervormde menselijke geluiden klinken op de achtergrond. Dan pingelt er een elektronisch wijsje en wor den de silhouetten van drie zitten de vrouwenfiguren zichtbaar. Kille salonmuziek van een piano vult de ruimte. Een bijna beklem mende afwachtende spanning op een verder volkomen leeg podi um. Na tien minuten verstomt de muziek en neemt een lange stilte bezit van de drie gestalten in lan ge antieke japonnen. Stille spanning in Slow Blow Fuse 27 ’50,- JAN BAART. (ADVERTENTIE) 0 750,- 750,- 950,- 750,- 950.- JOHAN VAN KEMPEN /ADVERTENTIE) 1 1 ’0( (Van onze kunstredactie) 7J .950, A' 750, ALMA POST. 2513- telef. iar. I 500,- 750,- how- don- De vrouwen, zusters na de dood van hun ouders met hun drieën achtergebleven, leven nog steeds in de schaduw van hun liefdeloze opvoeding bij een uitgebuite moeder en een egoïstische vader die alle aandacht en genegenheid opeiste. Slow Blow Fuse, de twaalde produktie van de overkoepelende theaterorganisatie Waste of Time, maakt op schitterende wijze, in een afgewogen samengaan van muziek en mime, dit gegeven duidelijk. De oudste zuster (Fran Waller Zeper), in een aristocratische paarse robe met sleep, kan nog iets van de oude glorie ophouden die het gezin vroeger moest uitstralen, om te bewijzen dat millieu en indrukwekken de carrière van vader in overeenstem ming met elkaar waren. De tweede zuster (Anneke Bol), in lange rode japon met een jeugd en dominante zusters beheerst geen houding vinden. Van een actrice van 78 verwacht je toch wel meer dan gemor omdat ze haar para sol niet krijgt, of kuren waarbij manus cript en toiletspullen over de vloer gaan. Murrell probeert ook wel om haar diep gang te geven, maar op de meest nietszeg gende, want volkomen tot het uiterlijk beperkte manier: hij laat Bernhardt de zon aanroepen, die ze als haar eigen even- Om toch haar vroegere successen op de planken te brengen bedacht Murrell een plot met flashbacks. Hij laat Sarah Bern hardt spelletjes spelen met haar secretaris Pitou, die met haar samen aan haar mé moires werkt. Pitou, sloom en gespeend van humor, weet dank zij jarenlang dril len van Sarah uitbeelding te geven aan personen uit haar leven, in bepaalde situa ties: haar moeder, haar minnaar Jacques Damala, Oscar Wilde, en anderen. Een bruikbare vondst, maar niet als je, zoals hier, niets anders te zien krijgt dan een door Sarah’s grillen aan elkaar gekletste serie scène’s van vroeger, alsof het een dia-avondje betrof. Jongens, we hebben toch zo’n leuk uitje gehad. Samen met oom Jaap en tante Mies zijn we naar Queen ge weest in Leiden. Toen we daar aan kwamen moesten we eerst heel lang in de file staan want er waren nog veel meer mensen die naar Queen wilden. Toen waren we eindelijk binnen. Wat was het groot! En wat waren er veel jongens en meisjes! Volgens mijn gro te zus wel tienduizend. Kun je nagaan wat Queen een goeie groep is. Ivonne Lex, die zelf de rol van Bern hardt speelt, kon er niet veel meer van maken dan een excentrieke diva, omdat de tekst niet meer aangeeft. Na de pauze wist ze desondanks af en toe een aardig beeld op te roepen van kinderlijk verwend oud dametje. Frans Maas als de harkerige Pitou kwam met zijn „grappig onhandi ge” reacties soms zo laat dat je zijn woor den kon voorspellen. Over het algemeen zou het stuk er lijkt me door winnen als er sneller gespeeld werd. Zo verrassend zijn die teksten niet, dat ze pauzes om op hun plaats te vallen nodig zouden hebben. Het decor zag er uit als een boudoir, met divan, palmen en barokke vazen vol ve ren, maar bleek de tuin van Bernhardt voor te stellen. Dat Bernhardt zich als kind van de voorbije Romantiek op het eind van haar leven overbodig voelde, dat ook haar om geving (bijvoorbeeld Pitou) haar glorierol- len ouderwets vond, wordt slechts aange duid, terwijl dat misschien wel de kern van haar ontluistering is geweest. (Memoir) Murrell. Toneelgezel- '50,- ’50.- 150,- ’50,- ROTTERDAM. De actrice Sarah Bernhardt (1844-1923) werd beroemd om rollen als Phèdre, Hamlet en La Dame aux Camélia’s. Ze was theaterdirectrice en regisseur en schreef zelf enkele stuk ken. Ze had minnaars en riep de nodige schandalen in het leven. Het eind van haar leven sleet ze met één been, de laatste jaren ook nog ziekelijk. In die tijd, het jaar 1922, speelt het stuk dat de Canadese schrijver John Murrell over haar schreef. rison, is dood aangetroffen in de achter tuin van haar huis in Los Angeles in Californië, zo heeft de politie donderdag bekend gemaakt. Zij werd 51 jaar. Waar schijnlijk overleed zij aan een hartverlam ming. In 1963 won Roberts de prijs van de Britse filmacademie voor haar rol in This Sporting Life en in 1969 kreeg ze de prijs opnieuw voor Saturday Night and Sun day Morning. Zij is voorts opgetreden in Vally of Song uit 1952 en O Lucky Man uit 1973. 950,- 950,- 950,- 950,- >00,- ’50,- ’50,- 150.- 150,- 150,- '50,- 150,- ®0,- 150- >50,- 150,- >00,- 150,- 150,- 150,- 150,- ’50,- 150,- 100,- 950, .950. 950. 950, 950, .950, .950. .500, .750, .950, .950, .750, .950. .500. .950, .950. .750, .750, .950, (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM De Vereniging van Letterkundigen (WL) zal een confronta tie aangaan met de Nederlandse boeken clubs over het auteursaandeel van de boe kenprijs. Welke vorm deze confrontatie zal krijgen, is niet bekendgemaakt. Wel heeft de vereniging al bij voorbaat de unanieme steun gekregen van de veertien landen die gedurende het weekeinde deel namen aan het Schrijverscongres in Am sterdam. Het congres, dat door de WL georgani seerd werd ter gelegenheid van haar 75- jarig bestaan, nam verder twee resoluties aan. De eerste, ingediend door de Britse delegatie, betreft het verlenen van onder linge steun in gevallen van het ontduiken van auteursrechten door de moderne me dia. Dat wil zeggen, dat wanneer een door een Nederlandse auteur geschreven tele visiestuk in het buitenland wordt uitge zonden, de schrijversvereniging van dat land er toezicht op zal houden dat de verschuldigde honoraria inderdaad aan de auteur worden uit betaald. Dit geldt ook in toenemende mate voor de vermenigvuldiging van letterkundige produkties door middel van videobanden, kopieerapparaten en cassettes (bijvoor beeld in geval van hoorspelen). De tweede resolutie roept de regeringen van de landen die op het Schrijverscon gres waren vertegenwoordigd op om ac ties te bevorderen die beogen dat er meer vertalingen worden gemaakt van de natio nale literatuur. In dit opzicht bleek Neder land met zijn Stichting ter Bevordering van Vertalingen van Nederlands Letter kundig Werk een koploper te zijn. Op het congres werd ook gesproken over het „publiekdomein” (het vervallen van auteursrechten na 50 jaar na diens dood). Het bleek dat Italië het enige land is waar dit al is afgeschaft, waarbij de royal ty’s die de auteur anders zouden zijn toe gekomen, in een nationale pot worden gestopt ten behoeve van de noden van nog levende auteurs. Ook de WL heeft het voornemen dit systeem in Nederland door te voeren. LOS ANGELES (UPI). De Britse to neel- en filmactrice Rachel Roberts, een vroegere echtgenote van acteur Rex Har- NB- atis ntie aag Kijk ing, ities nde AMSTERDAM. Het Juilliard String Quartet behoort tot de topensembles die zich behalve voor het algemeen geliefde Weens-klassieke en Romantische repertoire, ook inzetten voor nieuwere muziek. Dat het daarbij dan niet alleen gaat om Bartók en Schönberg waarmee het beroemde Amerikaanse strijkersviertal ook op het Amsterdamse podium zoveel indruk heeft gemaakt werd gisteravond bewezen met de vertolking van het drie jaar oude strijkkwartet, Ainsi la nuit, van de nu 64- jarige Fransman Henri Dutilleux. 31! Eindelijk ging die groep weg. We moesten nog twintig minuten wach ten. Ik heb toen nog een T-shirt ge kocht en een boekje met kleurenfoto’s van Queen en een sjaaltje. Er waren ook stoere jongens die vuurwerk af staken en bier dronken uit blikjes. Daarna ging het licht in de zaal uit. Er waren hele grote hijskranen met allemaal gekleurde lichtjes en ook rook. De hijskranen gingen langzaam steeds hoger. En toen kwam Queen. Die speelde Jailhouse Rock van Elvis Presley. Wat was het hard! En met al die gekleurde lichten! Queen speelde nog veel meer. Het waren bijna allemaal hits geweest: We are the Champions, Bohemian Rhap sody, We will rock you, Crazy little thing called love, Play the game, Get down make love en Love of my life. Iedereen zong alle liedjes mee. Wij ook. En er gebeurde zoveel dat ik het al bijna weer vergeten ben. Het span- nenste vond ik nog wel dat er twee echte magnesiumbommen ontploften. Ik moest m’n ogen dichtknijpen van het felle licht. .500,- 950.- .950,- Sfeer en spanning komen optimaal tot hun recht bij deze tergend langzaam ver lopende voorstelling van Slow Blow Fuse. De titel omvat een technische uitdrukking voor een zich langzaam opblazende zeke ring. De dynamische spanning die voor dit proces noodzakelijk is, wordt ook voel baar gemaakt bij de schildering van dit tragische bestaan van drie vrouwen, niet meer tot het geven van liefde en het ma ken van contact in staat. Zonder hulpmiddelen weten de speel sters in een zeer zorgvuldige regie vijftig minuten lang de volledige aandacht op te eisen. Dan het slotbeeld, gebeurt er pas iets. De tweede zuster, die zich in haar rol geen uitweg meer weet, ontvlucht haar enige veilige plaats, hun gezamenlijke be woonde ouderlijk huis, naar een onbeken de maar misschien minder beklemmende wereld. 750,- 950,- 750,- 750,- 500,- 950,- 950,- 950.- In de nooit kitscherige verwerking van inderdaad kosmisch- ruimtelijk aandoende geluiden, schept de componist een uiterst fantasierijk klankbeeld van visionaire kracht. De al eerder in deze recensie aangeroerde intimiteit van het werk, ontstaat door de beknoptheid in excentrieke maar toch logische vormbehande ling en door de totale afwezigheid van het groteske. En het zogezegde visionaire aspect, dat tot stand komt (al kun je het met woorden nooit helemaal vatten) via een vaak wijd uiteen leggen van de stemmen, waarbij soms de cello met als menselijke stem klinkende flageoletten boven de violen komt te liggen, en verder door een heel originele manier van het tegen elkaar uitspelen van vreemd gekleurde motieven dat visionai re aspect wordt natuurlijk alleen manifest wanneer de uitvoeren den zich op de creatieve golflengte van de componist kunnen afstemmen. Dat gebeurde. Op een manier waardoor Dutilleux’ werk in zijn rijke afwisseling van resolute, schertsende, spookachtige en hallucinerende stemmingen als één groot spanningsveld werd opengelegd. Een enerverende wereld waarop het Juilliard Kwar tet inging met zo’n natuurlijkheid bij het uitspelen van de felste en subtielste nuances, als betrof het een van de meest vertrouw de repertoirestukken. Ainsi la nuit werd overigens ingesloten door twee meesterwer ken uit de kwartetliteratuur, die dan ook inderdaad tot die veelgespeelde categorie behoren. In Mozarts KV 428 kreeg men een gelukkige combinatie van lenigheid in dynamiek en warmte te horen en in Brahms opus 51 nr 1 alle sfeerveranderingen die je bij de woelige gepassioneerdheid van dit werk maar kunt wensen. De publieke uitingen van enthousiasme riepen tenslotte ook nog een heerlijke toegift tevoorschijn; een met grote intensiteit, sierlijkheid en vrijheid van beweging gespeeld Andantino uit het strijkkwartet van Verdi. ■- Concert: Queen. Bezetting: Ro ger Taylor, drums. John Deacon, basgitaar. Freddie Mercury, zang, piano. Brian May, gitaar, piano, zang. Leiden, Groenoordhallen. november 1980. Een daad van artistiek gewicht, zoals uit de overrompelende weergave zou blijken. Hoe positief óók de componist tegenover de Amsterdamse uitvoering van zijn jonge opus stond, werd in dit geval geïllustreerd door zijn lijfelijke aanwezigheid. Henri Dutilleux heeft met zijn componeren destijds enigszins de lijn van Ravel opgepakt. Het orkestraal raffinement dat ook op zijn illustere voorganger en voorbeeld terug te voeren is, herkent men onder meer in zijn tweede symfonie uit 1959. Dat Dutilleux niet in een eclectische houding verstard is, kon nu weer duidelijk opgemerkt worden in Ainsi la nuit, dat behalve de ponerende kracht van een zeer bewust en selectief gebruik van min of meer klassieke muzikale elementen, toch ook uitgespro ken (persoonlijk gekleurde) avant-gardistische tendenzen bevat, die samen tot een harmonisch geheel zijn verweven. Daarbij valt op dat de componist in dit zevendelige kwartet heeft gekozen voor een soort kettingstructuur, boven het uitwer ken van de gebruikelijke, grotere vorm. Dutilleux’ vierstemmige snarenmuziek kenmerkt zich aan de ene kant dan ook door intimiteit, terwijl er anderszijds vooral een streven uit spreekt naar de verklanking van gevoelens en ideeën die buiten tijd en ruimte staan. Titels van onderdelen als Litanies, Miroir d’espace, Constellations en Temps suspendu, geven iets prijs van die achtergrond waarin religieuze evocatie en kosmische beleving een rol spelen. Dutilleux is niet voor niets ook de maker van een orkestwerk dat de in die zin veelzeggende naam Métaboles draagt. Nou, en toen begon het. Eerst kwam er een mijnheer die door de microfoon zei dat ervoor nog een andere groep kwam, die heette Straight Eight. Dat was niet zo leuk, dus iedereen begon te fluiten. Maar de mijnheer zei dat er niks aan te doen was omdat Queen het zelf gewild had. Het was van die mo derne new wave muziek en ik kende geeneen nummer. Daar was dus niks aan. beeld ziet, of zelfs nog iets hoger, want de zon blijft schijnen, en Sarah Bernhardt niet. Zo’n beeld kan misschien even roe rend zijn, maar als er van iemands onder gang sprake is wil ik weten hoe en wan neer precies, en hoe het voelde. Murrell gaat daar niet op in. Alleen één keer, als Sarah de tegenstribbelende Pitou dwingt haar beenamputatie in details te beschrij ven: een aangrijpende zelfkwelling. d 74, '73 ‘oyota dazda ekord jecial, >oi '75 9 '78 120Y. huifd. 3/5- LPG vleugje voile als versiering, zoekt in plage- gedraagt zich ontreddert, kan door haar rijen en ingehouden agressie een uitweg 1-J J--x-- voor haar onvrede. De jongste (Pip Bek) DEN HAAG De Raad van State heeft de theatergroep Funhouse gered. Op 31 januari volgend jaar loopt de rijkssubsi- die af, maar de Raad van State vindt dat minister Gardeniers van CRM op onjuiste gronden tot intrekking van de subsidie heeft besloten. Minister Gardeniers baseerde zich op een negatief advies van de Raad voor de Kunst. Dat advies is van 31 maart. Er wordt in gezegd dat Funhouse commer cieel opereert en een bedenkelijke vorm van amusement brengt. Bij de Raad van State wees de leiding van Funhouse erop dat mede-artistiek lei der Feike Boschma juist vanwege zijn werk bij het gezelschap is geridderd. Het is de Raad van State ’opgevallen’ dat de Raad voor de Kunst in juni 1978 nog een positief advies over Funhouse heeft uitgebracht. De Raad was toen kwaad dat de minister, ondanks een gun stig advies, geen projectsubsidie had wil len verlenen. De boosheid van de Raad voor de Kunst werd via een persbericht bekend ge maakt. Het werd een pluspunt genoemd dat de aard van de produkties van Fun house de spreiding van de mime naar een groot publiek heeft bevorderd. Nu wordt, zonder voldoende formulering, gesproken over commercieel beleid. Waste of Time met Slow Blow Fu se. vormgeving en regie Gjalt Wal stra, muziek Mike Floothuis, kos tuums Stans Lutz, pruiken Cornells Schenk, licht Johan Kalee, spelers Fran Waller Zeper, Anneke Bol, Pip Bek. Schaffy Theater Amsterdam, 27 november 1980. Voorstellingen t/m zaterdag 13 december. Freddie Mercury vond ik nog de leukste. Hij had een rode leren broek aan, die heel strak zat. Hij zong het meest. En volgens mij is Brian May de beste gitarist van de wereld. Hij kon ook piano spelen en Freddie Mercury ook. Er werd nog een meisje weggedra gen. Die was flauwgevallen. Geen wonder, Freddy Mercury is ook zo’n stuk. Hij lijkt wel een beetje op Elvis Presley volgens mijn grote zus. Het was heel gemeen wat iemand de volgende dag in de krant geschreven had. Daar stond: „Alhoewel Queen in het verleden bewezen heeft wel dege lijk over arrangementskwaliteiten te beschikken (met name in de meerstem mige vocalen) bleek uit het optreden in de aloestisch gezien uiterst onge lukkige Groenoordhal dat dit Engelse viertal zich nu enkel nog door af gesle ten clichés commercieel staande weet te houden. Queen is artistiek gezien afgeschreven. „Stom hè? Hij is zeker jaloers dat hij niet net zo beroemd als Freddie Mercury is. JOOST NIEMÖLLER Echo and the Bunnymen vormt niet tegenstaande de mannelijk ogende kledij een onzeker viertal, dat getuige de teksten van zanger Ian McCulloch met angst en beven het moment van ondergang van deze wereld gadeslaat en de onderlinge menselijke verhoudingen ziet verharden. Je kunt over een dergelijk doemdenken de schouders ophalen, het afdoen door te wijzen op het feit dat telkens weer in de geschiedenis jonge mensen het gevoel hadden het leed van de wereld op zich te moeten nemen, of doodgewoon hun be zorgdheid weglachen, een pilsje pakken en het verschijnsel negeren. Feit blijft dat in Engeland, waar veel nieuwe bands een zelfde woedende neer slachtigheid (eigenlijk een tegenspraak in zichzelf; maar het is nu eenmaal zo) uit stralen als the Bunnymen op hun op het onafhankelijke label Korova uitgegeven debuutalbum Crocodiles, de situatie momenteel grimmiger aandoet dan in Amsterdam waar de krakersbeweging ook niet „zomaar” de barricaden opge gaan is. De maatschappelijke omstandigheden maken de muzikale neerslag daarvan nog niet tot nieuwe muziek, of zelfs vernieu wende muziek. Maar Ian McCulloch weet zijn gevoel als een eigentijdse Junge Wer- ther zinvol vorm te geven. Zijn teksten zijn oprecht en niet bombastisch, terwijl de muziek van zijn band evenals die van nieuwe groepen als U2 en The Comsat Angels sfeervol en uitermate beheerst in klankkleur is. Ook bij The Bunnymen wordt duidelijk dat, wat vroeger als ritme sectie werd omschreven, een steeds na drukkelijker wordende functie krijgt toe gemeten. Vooral drummer Peter de Frei tas weet met prachtige, riffvormige reek sen en breaks als salvo’s uit een machine geweer de stemming van de band kracht mee te geven. De aanval in commando-uniformen wordt niet uitgevoerd. De absurde kleding dient enkel ter illustratie van de verbijste ring waarmee de groep tegen het actuele wereldgebeuren opkijkt. „Wil je weten wat er fout is aan deze wereld?” zingt McCulloch ergens in Crocodiles, om in Rescue om een veilige toevluchtsmoge- lijkheid te vragen. Het is zijn vertaling van: vluchten kan niet meer. Tijdens een van de toegiften snoert hij bovendien zijn mogelijke critici de mond door warempel te dansen als een gedege nereerde Mick Jagger: „The World’s a better place when jou’ve got something to shake”. Drinkt u er geen pilsje minder om? Mij best, maar dit bandje heeft wel degelijk recht van spreken. JOHN OOMKES ROTTERDAM. Boven het podium hangt een camouflagenet. De kleren van de bandleden zijn rechtstreeks afkomstig uit een legerdump. Echo the Bunny men, een nog jonge groep uit Liverpool, gaat gehuld in commandouniformen, als of de aanval elk moment kan worden uitgevoerd. Imago? Schijnvertoning? Weer een muziekgroepje dat het zoekt in uiterlijkheden? •ir Pip Bek, Fran Waller Zeper en Anneke Bol in hun spel van ingehouden emoties en beklemmende sfeer, een Tjechoviaans beeld uit de voorstelling Slow Blow Fuse van de compagnie Waste of Time. Concert: Echo and the Bunnymen. Bezetting: Ian McCulloch (zang, slaggitaar), Will Sergeant (sologi- taar), Les Pattinson (basgitaar) en Pete de Freitas (drums). Eksit Rotterdam, 27 november 1980. Zaterdagavond nog in Paradi so Amsterdam. Concertgebouw-Kamermuziek, in strumentale serie. Recital door het Juilliard Kwartet, bestaande uit Ro bert Mann, Earl Carlyss, Samuel Rhodes, Joel Krosnick. Programma: Mozart, Dutilleux, Brahms. Kleine Zaal Concertgebouw Am sterdam, 27 november 1980. Voorstelling: De me moires van Sarah Bern hardt (Memoir) van John Murrell. Gezel schap: schap Ivonne Lex uit Antwerpen. Regie en Vertaling: Jos van Gorp. Dekor en Kostuums: An drei Ivaneaunu. Muziek: Paul Douliez. Spelers: Ivonne Lex en Frans Ollllt vember 1980 Piccolothe ater Rotterdam. Van 2 t/m 7 februari 1981 in De Brakke Grond in Am sterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19