1 voedsel en energie Atlas van grondstoffen i rik w 4^ F I 1 X L 'ZATERDAGS 3ÜVOEGSEL MUZIEK///PDRIJKSKUNDE- Voorman van Kinks heeft luxe talent en werkmans- mentaliteit I ■F Verzameling1 feitenmateriaal van mondiaal belang 2»! F’ I if XX/ door John Oomkes nd. jen jen Ie ién e Alternatief „Iets dat ik inderdaad snel geleerd heb is het verlenen van twee gevoelsniveaus aan een song. Dat heb ik van Noel Coward, de toneelschrijver. Never say everything in one way; always give another point of v/ew”(laat ook altijd een ander aspect zien), zo schreef hij eens. Ik héét entertainment als het alleen maar entertainment is. Hoe ik het andere aspect zou willen noemen? Het laten zien van mijn ideeën en observatie door middel van mijn muziek. Mijn kijk op de wereld laten zien”. Snel opnemen Tapdansen Luchtig 3 -- I Ik Ray Davies draag mij n leven en Walvisvangst in de Zuidpoolgebieden. De Sovjet-Unie, Collectieve staatsboerderij in de Sovjet-Unie. Een belangrijke eerste stap in de richting van het aan elkaar lijmen van die informatiesnippers is gedaan door de Britse uitgever Michael Beazly, die in samenwer king met een groot aantal weten schappers een „Atlas van grond stoffen, voedsel en energie” heeft samengesteld. De Edese uitgeverij Zomer Keuning heeft er een Nederlandse versie van gemaakt, die weliswaar vrij duur is 99) maar dan ook bijzonder fraai is uitgevoerd. Het iets meer dan 200 pagina’s tellende groot-formaat- boek (27 x 36 cm) telt vele afbeel dingen en een grote hoeveelheid tekst. Ray Davies: ,,Een song als Dedi cated Follower of Fashion is nog steeds actueel it. I'l INF s 1 -ü 1+98' U-73 1+4 9 325 niüoe 659 6 a '388 23 litieke machtscentra in de wereld en enkele mondiale organisaties die een rol zouden kunnen spelen bij het scheppen van rechtvaardi ger verhoudingen. Duidelijke conclusies voor de toekomst worden in deze atlas niet gegeven en dat hoeft ook niet. In de eerste plaats zouden die con clusies binnen de kortste tijd zijn achterhaald door politieke en eco nomische ontwikkelingen. Daar naast draagt de atlas al ruim schoots zijn deel bij aan de nood zakelijke vernieuwing in ons den ken, door aan te tonen hoezeer de politieke en economische proble men op wereldschaal met elkaar samenhangen. FEICO HOUWELING 05.1'1 9 I I J,j6 31 i u ,'h 1.1; leek op dit gebied vrijwel nutte loos is. De tekst van de atlas schiet om verschillende redenen tekort. In de eerste plaats is de vertaling ronduit slecht. Daarnaast zijn de schrijvers er niet in geslaagd hun stukken vrij te houden van weten schappelijke termen die voor de leek moeilijk te bevatten zijn en daardoor, ondanks de woorden lijst, het lezen lastig maken. Ten slotte is er veel te weinig ruimte voor het materiaal, waardoor de feiten te dicht opeengepakt wor den aangeboden. Een voorbeeld van de onduide lijkheid van de tekst, ontleend aan ‘het hoofdstuk „Problemen van de steden” op bladzijde 47: „Van de 2 a 3 miljoen toevoegingen aan het menselijk ras in de volgende drie decennia kan men 60% verwach ten in de Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse steden”. De schrijver had wellicht eenvou diger kunnen aanduiden wat hij bedoelde, door te zeggen dat naar verwacht 60 procent van de 2 tot 3 miljard mensen die in de ko mende dertig jaar zullen worden geboren, zal wonen in de grote steden van Azië, Afrika en La- tijns-Amerika. Bovendien zou men bezwaren kunnen hebben tegen de term „toevoegingen aan het menselijk wat toedoet. Een mode-ontwerper die mensen op waarde schat aan de hand van hun kleding. Het werd toch geen woedend lied, maar juist een erg luchtige song. Omdat hij een luchtige zaak zo zwaar opvatte, kon ik juist door er luchtig over te doen veel nadrukkelijker aantonen wat ik te zeggen had. Daarnaast is het gewoon entertainment natuurlijk; het is beatmuziek, maar met een zekere diepgang”. „Ik zing dat oude materiaal omdat ik er trots op ben. Beschuldig me maar van ego-tripperij. De mensen die met mijn songs meezingen, weten verdomd goed wat er met de ellende van Dead End Street bedoeld wordt. En het feit dat veel materiaal uptempo gespeeld wordt betekent helemaal niet dat het vrolijk is of hoeft te zijn. Er zit vaak een scherp, agressief kantje aan. Ik ben als ik op het podium sta een soort methodezanger. Ik zie rockzangers als filmacteurs. Ze hebben beiden hun karakteristieke gebaren en gewoonten”. „Natuurlijk zijn er maniertjes, die heb ik ook. Het gebaar als hulpmiddel. Maar de woede of de gedrevenheid moet van binnen komen; ik kan niet doen alsof. Meestal kan ik het ook niet zonder moeite oproepen; een song duurt ook maar drie minuten. Als je door een onwillig gitaar- of microfoonsnoer afgeleid wordt kost je datje concentratie. Dan moetje die weer zorgvuldig opbouwen en bij jezelf nagaan waar de song overgaat”. Ray zegt iedereen te tarten die meent dat The Kinks thans drijven op nostalgie alleen en wijst daarbij op het veelal jonge publiek dat de concerten bezoekt en op de overeenkomst tussen zijn oude en jongste repertoire. „Het is ook Eenvoud siert de mens. Ray Davies schreef vooral In de jaren zestig songs die niet alleen grote hits wer den maar tevens een perfect beeld van de tijd boden. Misschien Is het om die reden wel zo dat nummers als You really got me, All of the Day and All of the Night, Tired of waiting for You, Set Me free, See My Friends, TUI the End of the Day en tai van andere pennevruchten ult de jaren 1964 en 1965 nog zo nagalmen. The Kinks, de fameuze beatgroep waarvoor Ray Davies zijn uit drie ak koorden („G, F en Bes zijn een deel van mijn leven”) opgebouwde songs schreef, bestaan nog altijd. De live- shows van de band zijn vanwege het bruisende elan en de bijna punkachti ge vitaliteit van de band nog steeds het genieten dubbel en dwars waard. Lola, een hit uit 1970, beklimt om die reden thans opnieuw de hitlijsten. Davies Is een man die vanaf 1966 ronduit historische songs schreef die een bijtende ironie vertoonden, waar in het In die tijd swingende Londen (Carnaby Street, Mary Quant, mini rokken) en de afbrokkelende glorie van het Britse Imperium flink op de hak werden genomen: Well Respec ted Man, Dedicated Follower of Fashi on, Sunny Afternoon, Dead End Street, Autumn Almanac en Waterloo Sunset. Na 16 jaar staan we even stil bij een man die al op zijn 18e het lef had zljn homofilie In een prachtige metafoor te verbeelden (See my Friends). „ATLAS van grondstoffen, voedsel en energie”, uitgeverij Zomer Keu ning te Ede. Prijs 99. Ray Davies, inmiddels 36 jaar oud, behoeft nauwelijks introductie. Hij vervult de rol van stimulator van The Kinks, een band die zo’n beetje als de laatste der Mohikanen van de beatmuziek wordt beschouwd. Raymond Douglas Davies uit het sjieke Muswell Hill vervulde overigens al in 1964 de rol van buitenbeentje. Zijn groep had noch het bijtende van John Lennon noch de wilde erotiek van de Rolling Stones. Davies is het type van de sigaren- rokende Engelse heer, die minzaam de wereld beziet en op een Carmiggeltachtige toon zijn cursiefjes in songvorm de wereld instuurt. In tegenstelling tot veel generatiegenoten doet hij dat niet vanaf een luie sofa, maar staat hij nog elke avond op de planken. Plezier in het vak staat bij hem hoog aangeschreven. Geen wonder dat de zalen waar The Kinks optreden nog altijd afgeladen vol zitten. - „Mijn kijk of meningen zijn niet veranderd. We veranderen allemaal natuurlijk, misschien zonder het te weten of te realiseren. Ik voel me niet belangrijk. Een paar jaar geleden voelde ik me veel belangrjjker. Nu ben ik weer op hetzelfde punt aangeland als waar ik begon. Ik geloof niet dat ik belangrijker ben dan iemand anders in deze wereld”. lid van de IWC, vangt ongeveer 40% van de wereldvangst. denken en toch doet het lichaam dan werktuiglijk zijn plicht. Of als iemand huilt, dan oogt dat ook niet mooi". „Maar ik he&juist oog voor dat aspect. Ik vind het wel mooi; ik vind het helemaal niet lelijk. Ik probeer dat soort esthetische gevoelens ook te vangen in woorden. De mensen zijn er nog steeds niet achter hoe ik denk, wat ik voel of wat mijn gevoelens ten aanzien van menselijke emoties zijn. Ik kan ze ook niet onthullen, ik ben alleen maar een songschrijver. Nog altijd vinden mensen het moeilijk te geloven datje zo diep over emoties denkt. Ik vecht tegen het burgerlijke idee dat alleen romanschrijvers zulke momenten kunnen verwoorden”. Het opvallende aan het grote oeuvre van Ray Davies is dat zijn sterkste songs tot stand zijn gekomen in een periode waarin hij ónmogelijk de rijpheid kon hebben bezeten om achteraf diepgaand te analyseren wat hij zojuist op vinyl had gezet. Hij schreef vrij veel in de jaren 1964 tot 1969 en nam het gewrochte met The Kinks nog sneller op. Vaak stond het pas geschreven lied binnen twee uur op de band. Pas sinds enige tijd luistert Davies naar wat hij zo’n jaar of vijftien geleden schreef. „Ik heb er destijds nooit naar geluisterd. Nu luister ik naar wat ik fout of goed deed”. „Er speelde wel een element van toevalligheid mee bij het totstandkomen van de songs, dat is juist. Maar ook dat is maar relatief. Vaak loop je toch een maand of zes met een idee rond voordat je weet hoe je het kunt of wilt verwezenlijken. Het was wel zo dat het er dan in een keer uit diende te komen. Ik hou van een snelle performance. Nu nog. Onze laatste studio-elpee Low Budget werd in zes dagen tijd opgenomen”. Davies heeft moeite om te formuleren of hij nog exact dezelfde gevoelswaarde toekent aan zijn eigen songs als destijds. „Ik Toen dr. Jan Terlouw, fractie voorzitter van D’66 in de Tweede Kamer, onlangs het eerste exem plaar van deze atlas kreeg aange boden, zei hij onder meer het „geen vrolijk boek” te vinden. Hij heeft daarin volkomen gelijk, want het werk toont ondubbelzin nig aan hoe oneerlijk de hulpbron nen, macht en rijkdom in onze wereld zijn verdeeld. Ook de ge volgen daarvan, zoals de 800 mil joen mensen die leven op de rand van de hongerdood, worden dui delijk. De samenstellers van het boek hebben zich daarom afgevraagd hoe het verder moet. In het laatste hoofdstuk wordt een opsomming gegeven van de feiten en worden verschillende mogelijkheden voor de toekomst tegen elkaar afgewo gen. Verder vindt men hier een overzicht van de belangrijkste po- President Robert McNamara van de Wereldbank heeft een voorwoord in de atlas geschreven. Hierin wijst hij er onder meer op, dat nog maar sinds kort rekening wordt gehouden met het wereld omvattende aspect van ver schijnselen als „de onzekerheid van het evenwicht in de natuur; de gevolgen van de uitputting van hulpbronnen; de gevaren van ver waarlozing van het milieu en het belangrijkste van alles: de mense lijke vernedering veroorzaakt door absolute armoede”. ras”, alsof het om elementen in een wiskundige verzameling gaat. Er is geen enkele noodzaak op die manier over mensen te schrijven, ook niet in een werk dat de preten tie heeft wetenschappelijk te zijn. Over de inhoud zou verder nog gezegd kunnen worden, dat deze getypeerd wordt door een zeer Westerse kijk op ontwikkeling, waarbij onder meer wordt gepleit voor voortzetting van het vrije spel van ondernemingen, onder meer de multinationale. Wie daar doorheen kan zien heeft echter een schat van feitenmateriaal voor zich, die onder meer uitste kend als naslagwerk kan worden gebruikt. Misschien dat veel men sen die er niet aan toekomen alles te lezen, al veel kunnen hebben aan het bekijken van de afbeeldin gen en de statistieken, die al veel duidelijkheid scheppen. onzin. Het is materiaal dat ook in deze tijd nog een betekenis heeft. Ik draag mijn leven met me mee. Ik kan niet iemand anders zjjn dan die ik ben. Bovendien laat ik zien wat voor ontwikkeling ik als artiest heb doorgemaakt. Dat moet dankbaar zijn voor een publiek”. „Bij al dat geanalyseer komt nog het simpele feit dat mijn werk alleen maar uit muziek bestaat. Het reizen is afmattend, maar spelen is het enige van waarde in mijn leven. Er is geen alternatief voor dit leven. Ik heb geen tehuis. Natuurlijk zou ik ook naar huis willen gaan en aan mijn eigen eettafel willen dineren. Maar misschien wil ik het wel niet echt. Ik hou van het schrijven van songs; het betekent alles voor me. Natuurlijk word ook ik er wel eens bang van na zo’n jaar of zestien. Dan word ik ’s nachts om vier uur wakker; vraag ik mezelf af wat ik aan het doen ben. Wat is dat voor een baan? Dan sta ik op en zet me aan het schrijven. Dat houdt me in leven. Ik zou gek worden als ik niet meer kon schrijven. Gelukkig levert het me wat op: ik weet veel meer van mensen doordat ik schrijf. Ik moet me wel met anderen bezighouden”. Op Low Budget zingt Ray ergens dat hij zijn normen heeft verlaagd. Moeten we dat ook letterlijk nemen? Davies ontkent lachend, zegt dan dat er in National Health, een van de songs van het album wel een rake verwijzing naar valium te vinden is, maar dat hij zich verder niet al te zeer bloot wü geven. „Maar wil je weten wat ik ben? Er is een spreekwoord in het Engels: „He’s got champagne taste with beer money” (hij heeft een smaak die zijn beurs te boven gaat), ik heb a champagne talent with a beer mentality” (een luxe talent en een werkmansmentaliteit). „Ja, dat is juist. Everybody’s in Showbusiness (verwijzing naar Ray’s lied Celluloid Heroes - red.), iedereen is op zijn manier een ster. Ik ben slechts een van de mensen die op een podium is geklommen. Ik heb geen gaven van God gehad; ik heb zelf mijn bekwaamheden moeten ontdekken. Veel dingen die ik schrijf zijn grof, niet fijnzinnig, niet artistiek, maar ik moet het beste maken van wat ik heb”. Wat is er dan zo ruw aan je gedrag, vraag ik Davies, die in elkaar gedoken zit en in zichzelf het antwoord lijkt te zoeken. De reactie is typerend voor zijn spreek- en denkwijze. „Soms ben ik te vlug met een oordeel over andere mensen of mezelf. Of te gehaast. Het overkomt mij dat ik op een vergadering met producenten die geld moeten voorschieten voor een film het verknal door te rechtstreeks op het doel af te stevenen”. Het lijkt me datje zulk gedrag moeilijk als grof kunt omschrijven, opper ik. Davies schudt heftig het hoofd. I should learn the art of tapdancing. Ik zou de kunst van het tapdansen onder de knie moeten krijgen. Ik ben dat nog niet meester. Het gekke is dat veel mensen juist denken dat ik te subtiel ben. Misschien is het wel allebei het geval. Als ik bijvoorbeeld zie hoe mensen zitten te eten. Dat lijkt een vies gezicht. Je kunt aan iets anders denk dat een song als Dedicated Follower of Fashion nog steeds hetzelfde voor mij betekent en waarschijnlijk ook voor de luisteraar als destijds. Ik moet zeggen dat ik er in de jaren zestig niet bij stilstond wat de waarde van wat je zelf schreef nou eigenlijk wel was. Niemand deed dat; journalisten vroegen daar ook in tegenstelling tot tegenwoordig niet naar. Die schreven zoiets als: Ray heeft een nieuw liedje, het heet Dedicated Follower of Fashion, en heeft Ray geen fantastische kleren aan?” „Daar gaat het dus helemaal niet om. Ik denk dat mensen vandaag de dag nog even idioot over mode denken als destijds. Alleen: hoe maak je dat mensen duidelijk? Dedicated Follower of Fashion heeft om die reden een dubbele gevoelswaarde. Eerst was ik woedend op een vriend omdat die misprijzend opmerkte dat mijn broek niet in orde was. Alsof dat er Het boek wordt daarna ingeleid door een overzicht van de metho de die is gebruikt voor het op een rij zetten van alle kennis die hier wordt geboden. Dan komen ach tereenvolgens de hulpbronnen, de energiekwestie en een uitsplitsing van het totale probleem naar di verse werelddelen en landen aan de orde. Het boek besluit met een verklarende woordenlijst en een zeer uitgebreide bibliografie, wel ke helaas direct is overgenomen uit de originele Engelse uitgave en daardoor voor de Nederlandse Veranderingen bij Marinoschapen over een periode van 70 jaar. Een kwaliteitsverbetering van dit ras in Australië. Er zijn drie praktische vraag stukken op wereldschaal die drin gend een oplossing vereisen: het grondstoffenprobleem en de voor ziening van voedsel en van energie. Op die drie hoofdproblemen zijn veel economische en politieke kwesties terug te voeren. De ener giecrisis, plaatselijke hongersno den, uitbuiting en dergeljjke staan niet op zichzelf, maar hangen sa men met mondiale misstanden. Over die wereldwijde samenhang bestaat echter zeer weinig infor matie. Wat we aan feiten kunnen vergaren is vaak versnipperd en daardoor onoverzichtelijk. met me mee’ 1 g

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 21