The Jam als spreekbuis van tweeëneenhalf miljoen Britse werklozen Weet de Sint dit ook? exposities Subtiel spel van pianist Misha Dichter in Mozart Vrije-tijds-mode is leuk om te geven èn te krijgen. Ixeldspieqd Vereniging Vrienden Nederlands Danstheater Nederlander wint aquarelconcours hensen vakkleding en vrijetijdsmode s Kunstcadeau I 8 1980 9 NOVEMBER ZATERDAG 29 KUNST r Shelley John Oomkes Downing Street SPANNINGSRIJKE BARTÓK MAAR TE AARDSE RAVEL (Door John Oomkes) „Het heeft ook ons moeite gekost om langs de eindeloze triestheid van deze tijd te kijken. Onze vorige elpee, Setting Sons, was daar de neerslag van. Vrijwel elke song had wel wat te kankeren. Smi thers-Jones gaat over een man die moet afvloeien, Wasteland over een jong stel dat zich in deze maat schappij overbodig voelt... We'll smile but only for seconds, for to be caught smiling is to acknowledge life... Regels als die zijn toch... tja, zwaar op de hand hé? Private Heil..nou!” Haarlem: Paarlaarsteeg 1 - tel.: 023-326750 Gen. Cronjestraat 76 - tel.: 023-27 1552 Communicatie Apocalypse Tel. (ADVERTENTIE) 8 GEMMA COEBERGH. Vijf achtereenvolgende albums hebben zijn status ook buiten Groot-Brittannië aanzien gegeven, al heeft zijn naam hier nog niet de bekendheid van een Johnny Lydon-Rotten of een Sting. Vreemd ge noeg lijkt het er pas nu bij de start van een grote continentale tournee op dat buiten het Verenigd Koninkrijk de waar de van Weller en consorten wordt inge zien. Hoewel de band op pinkstermaan dag van dit jaar als een van de topattrac ties van het Pinkpopfestival gold, wordt hun vijfde album Sound Affects min of meer als een eerste kennismaking gezien. Omdat daardoor veel goed repertoire de kans loopt over het hoofd te worden ge zien, praten we met Weller over het ver schil tussen Setting Sons, de vierde elpee van de groep en het nieuwe album Sound Affects. „Luister, het gaat verdomme slecht met dit land. De democratie functioneerde misschien in 1940, maar laat veel mensen nu links liggen. Onder élk systeem, of het nou kapitalisme of socialisme is, Hikt het fout te gaan. We hebben verdomme bijna 2,5 miljoen werklozen in dit land. Dat vergeet ik niet, maar in plaats van het pessimisme te laten zegevieren, kijk ik er nu iets anders tegen aan”. Paul Welle, gefo tografeerd in volle actie: „Ik ben ervan overtuigd dat mu ziek het enige medi um is dat zeggings kracht heeft voor de kids". (foto: Lex van Rossen) ren in het Verenigd Koninkrijk voor wie Weller misschien dan de belangrijkste spreekbuis van het ogenblik is. Hoe bereik je Mr. Clean en hoe zorg je ervoor dat die zijn mening herziet? Paul. „Mr. Clean is het symbool van een uitbuiter. Maar ook hij zal zijn mening moeten herzien. Deze maatschappij kan niet met zijn kop tegen de muur blijven lopen. Ik bedoel, deze rotzooi moet ergens stoppen. Ook een Mr. Clean zal moeten luisteren naar wat die 2,5 miljoen te zeggen hebben. Hun aantal is te groot om over het hoofd gezien te kunnen worden. Bovendien is het voor de kids belangrijk de hoop op een betere toekomst niet helemaal te verliezen. Fata lisme is een goeie bodem voor fascisme, huh?” „Ik b£P ervan overtuigd dat muziek het enige medium is dat zeggingskracht neeft voor dit publiek; voor die mensen. Niet „Verzet? Wat koop je ervoor. Braaf gaan roepen dat het hoofd van de koning in afgesneden mag worden of 10 Downing Street (de woning van Margaret Thatcher) in de as moet worden gelegd? Kom nou. Op de hoes van de nieuwe Jam-elpee prijkt een gedeelte van een gedicht van de 19e-eeuwse dichter Shelley, waarin de vrijheid fraai verwoord wordt en de poëet zijn lezer aanspoort „zijn ketenen als dauw af te schudden”. Weller: „Dat heeft nog steeds waarde. Daaruit kun je ook aflezen dat er sinds de tijd van Shelley weinig veranderd is, akkoord... Maar de zaak waar het om gaat is een spirituele. Eentje van mentaliteit. Ik ben nooit zo’n gelovig persoon geweest... Het gaat erom dat je niet bij de pakken neer gaat zitten. Wie koopt er wat voor verslagenheid of doemdenken?... Wie koopt er aan de ande re kant wat voor revolutionaire taal? Hoe kun je nou wat verwachten van het rond lopen in groene legeijasjes?” In deze regio zijn dat dusver al twee, die de geschiktheid kennelijk op het prijskaartje beoordelen. Het Cultureel Centrum Het Oude Slot aan de Ir. Lely- laan in Heemstede bundelt de „redelijke betaalbare” werken onder de titel Geef eens kunst cadeau. De kunstcadeaus ne men hier allerlei vormen aan: in het slot komen etsen, sieraden, droogboeketten, gouaches en keramiek in aanmerking. De geschenken zijn vervaardigd door kunstenaars van wie een aantal bekend staan door werk van niveau. De mede werkenden zijn Paul Koning, Willem Snitker, Jan Willem Post, Els Proost, Gerlach Baas, Alice van Mourik, Eric Prins, Joos en Mona van Vlijmen. De tentoonstelling is van woensdag tot en met zondag van 14-17 uur geopend. Maar let wel, de kans om hier een kunstzinnig Maar zelfs het begrip voor degenen die in Engeland elke avond voor uitverkochte zalen zorgen overal waar The Jam op treedt, is en kan alleen maar minimaal zijn. Je bent zelf beter af als muzikant, zo vertel ik Paul, en als je in een song als That’s Entertainment de kakofonie en ba lorigheid van het wonen in een gehorige flat cynisch als entertainment omschrijft, wie help je dan? Weller, getergd: „Ik heb dat nummer gebaseerd op een gedicht van een kennis dat ik zelf heb laten uitgeven. Ik vind het best een aardig en bovendien waarheidsgetrouw idee om zowel luchtig als sarcastisch op te kijken tegen het leefklimaat, waarin veel van mijn fans wonen. Niet dan? Het is een cliché, maar muziek overschrijdt de grens van enter tainment; ook in dat nummer”. (The Jam speelt vanavond in het Karre- gat te Eindhoven, maandagavond in mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht en dinsdagavond in de Oosterpoort te Gro ningen). Dan dwing je nog niet de juiste aandacht af’. Weller komt hoestend op adem. Fox- ton en Buckler knikken in eensgezind heid, of herhalen zijn betoog in andere bewoordingen. Ja maar, zo waag ik, wat is dan die hoop die je te bieden hebt? Com municatie, serieuze communicatie is de boodschap, zo stelt het drietal. geschenk te kopen bestaat maar tot en met 14 december. Onder de titel Midwinter exposeren van 30 november tot 6 januari in Galerie Lieve Hemel, stoot je hoofd niet (Vijzel gracht, Amsterdam): Jo van den Brand, Elisabeth Gerst, Rob Neef, Ari Stolk en G. J. Verschuren. Dinsdag tot en met zaterdag van 12-18 uur, donderdag tot 21 uur. Een aantal Beverwijkse kunstenaars exposeren momenteel in De Nieuwe Slof (Kerkstraat 46, Beverwijk). Maandag tot en met vrijdag van 10-22 uur, zaterdag van 14-17 uur. odo- Iman cou- 1180 JMW '75; '73; nen- 'anaf tatie zien, niet als stramme meningen. Ik schilder als het ware wat ik om me heen zie”. za- lin- aan- Jbis- sme- 977, taat, >eir- atic, GL, goe- nov. 250, ijstr. voor ink., i '78, km '78 50,-; VW terry 50,-; eur; sss- atint ader 220 irce- I973 Paul Weller spreekt in telegramstijl. Zijn zinnen maakt hij vaak niet af of doorspekt hij met krachttermen als fuc king. Twee en twintig jaar jong is hij, maar al bijna vier jaar is hij de spreekbuis van een verbazingwekkend groot aantal jongeren in Engeland, voor wie Paul’s band The Jam meer is dan een puike groep. Weller is gitarist, zanger en een soort supervisor van een trio dat zijn gelijke in de eigentijdse rock niet heeft. Muzikaal gezien heeft dit drietal, waarin Rick Buckler drums en Bruce Foxton bas speelt, al veel om het lijf, want het stevige open gehouden geluid wordt doorspekt met tal van citaten die afkomstig lijken te zijn van de betere muziek uit de jaren zestig. Maar de werkelijke waarde ervan is een veelvoud van Wellers talenten. eurs n 5- kl. kl. van, )0 S lUtO- 00 S 976, idett kl. I600 Tau- 750; 450; 000 lauw rood kl. >mbi 978, peel, 1975 100; Vals, aan. Ik hou Weller een song als Mr. Clean voor, waarin hij het establishment be schuldigt de neus op te halen voor hemzelf en „zijn soort”, kortom de kansloze jonge- alleen omdat iemand in het plattelandsgat Woking door middel van muziek op de hoogte kan blijven van wat er bijvoor beeld in de stad gebeurt en daardoor weet dat anderen zich voor dezelfde sores ge steld zien. Maar ook omdat de literatuur, de kunst, geïsoleerd staan van hun zaak. Er zijn ook geen grote politici meer waar in je vertrouwen kunt hebben. Partijen maken zich alleen om de jonge kiezer zorgen in verkiezingstijd. Ik hoop dat onze muziek de mensen wel wat te zeggen heeft, ze kracht meegeeft. Je bereikt niet iedereen natuurlijk, maar als een van mijn tekstregels doorklinkt ben ik al te vreden”. (.’75, 1’75, gas 950; 1300 650; I450; >enz. oop, V/a □ven uur, dinsdag en vrijdag van 10-12.30 en 19-20.30 uur, zaterdag van 10-12.30 uur. Jan Bos (aquarellen) en Lies van Vlij men (keramiek) exposeren tot 27 decem ber in Galerie Petit (N.Z. Voorburgwal, Amsterdam). Dinsdag tot en met zater dag van 12-18 uur, donderdagavond tot 21 uur. De potentiële geschenken in deze gale rie bestaan uit grafieken, aquarellen, bronsplastieken, keramiek, potterie en sieraden. Ze zijn gemaakt door een groot aantal kunstenaars (een rij te lang om op te noemen) waaronder een aantal zijn die zeer regelmatig bij Tholen expose ren. Geopend van maandag tot en met zaterdag van 12-18 uur en ook tijdens de gebruikelijke avondopenstellingen. Galerie Tholen (Angegang 31, Haar lem) heeft de feestelijke december maand in twee hoofdstukken verdeeld. De expositie heet Sinterklaasmarkt tot en met 5 december, daarna verandert de titel in Kerstmarkt. Een oud thema rakelt Paul hierbij met krachtige taal op. Confrontaties met de politie of tussen groepen jongeren onder ling als al dan niet bewuste gedragskriti- sche houding is verkapt pseudo-helden- dom, waar een groot deel van de Britse jeugd zich toe laat verleiden. In songs als The Eton Rifles of Set the House Ablaze op de nieuwe plaat waarschuwt hij daar tegen. „Er zijn groepen als The Gang of Four die agressieve taal uitslaan. Ze noe men zich vaak radicaal-socialistisch of zo. Ik vind dat zo goedkoop. Modieus! Het gaat vaak om studenten uit een midden klasse milieu die proletarische praat uit slaan en over de werkende klasse praten, maar zich in feite afvragen welk meisje ze ’s avonds na het concert meenemen”. AMSTERDAM. Iedere keer als ik de muziek voor snaarinstrumenten, slag werk en celesta van Béla Bartók hoorde viel het me op hoe volmaakt van propor tie de vier delen van dit (in 1936 geschre ven) werk zijn. De spanningsopbouw, de plaatsing van de hoogtepunten en de afronding der thema’s komen (zonder dat je dat verder beredeneert) op het exact juiste moment, er is geen noot of maat te veel of te weinig. .000 rolet GS nant >ada -o rd '78, 500; geot ’77, lllet- laat, Sta- icar, =ord noet =ord □tor, ider- >7 of Wilfred Voet en Leen Quist exposeren hun werk van 7 tot en met 28 december in het Kunstenaarscentrum Bergen (Plein 7, Bergen NH). Dagelijks van 10.30-12.30 en 14-17 uur, behalve ’s zon dagsmorgens. In Pulchri Studio (Lange Voorhout, Den Haag) zijn van 6 tot 28 december recente werken van Peter Blokhuis, Ma- rinus Fuit, Juijen de Haan en Anton Martineau opgehangen. Dagelijks 11-17 uur, zondag 13-17 uur, maandag ge sloten. De overzichtstentoonstelling van wer ken van Anton Pieck in de Koch-Hart man Stichting (Voorstraat, Delft), is ver lengd tot en met 20 december. Dagelijks van 9-17.30 uur, behalve zondag en maandag. De Haarlemse kunstenaar Michiel Rieu exposeert werk uit de CSSR en de USA in zijn atelier in de Amsterdamse Poort in Haarlem. Geopend in de week einden van 13-14 en 20-21 december van 11-17 uur. Niet alleen dit aspect heeft zijn uitwer king op de daarvoor gevoelige toehoorder, ook het algehele karakter van elk deel spreekt voor zich. De fugatische opzet van het Andante tranquillo, het Scherzo-achti- ge Allegro, het bijna visionaire Adagio en het Allegro molto in rondovorm met vita le, volksmuziekachtige ritmes hebben al lemaal een zeer intensieve zeggings kracht. En een uitvoering zoals het Con certgebouworkest die vrijdagavond onder leiding van Kirill Kondrasjin wist te reali seren (evenwichtig, gaaf en spannings- o.a. □ois, '79, 1131 '79, >000 >0 s, 900; 1e >yota km. naat, tooi, iett., 1950; i en '76, it op >1, bj 929 anta Opel iheel i6b? 1350; oen, >950; s en 18 S, j.'76, 1950; n en Heen '70, jnte- (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Ter ondersteuning van het Nederlands Dans Theater, „in de meest ruime zin” zoals dat heet, hebben acht personen een bestuur ge vormd en de verniging Vrienden Ne derlands Dans Theater opgericht. Een eerste werfactie onder abonnemen thouders van het balletgezelschap en onder persoonlijke relaties van de initi atiefnemers heeft al ruim honderdvjjf- tig leden opgebracht. De vriendenkring in opbouw trad voor het eerst publiekelijk naar buiten op 26 november bij de start van de programma-serie van het Nederlands Dans Theater met de première van William Forsythe’s dansstuk Say Bye- Bye. Een eigen blad, geïllustreerd met foto’s, biedt de leden informatie over het repertoire van het Nederlands Dans Theater en de aspirantengroep De Springplank, reisverslagen van toernees, speellijsten en ander nieuws rond het balletgezelschap. Zo bestaan er plannen van de vereni ging om acties te ondernemen voor de inrichting en aankleding. Ook biedt de vriendenkring natuurlijk een sociaal element, waardoor de naam Vrienden Nederlands Dans Theater in meer dan één opzicht opgevat kan worden. De vereniging en haar blad, Bericht aan de NDT vrienden, zijn te bereiken op het adres Wassenaarseweg 20, 2596 CH Den Haag. Op traditionele wijze schuiven winkels momenteel een aantal van hun waren naar voren als speciaal geschikt voor Sinterklaas- of Kerstcadeau. Zo ook een aantal expositiebemiddelaars. Musea richtten tentoonstellingen in waar de Sint centraal staat, elders worden ver- koopexposities gehouden van kunstwer ken die dan op de een of andere manier speciaal geschikt moeten zijn voor een ideaal geschenk. En dan, als apotheose na al deze even wichtigheid een exuberant, fantoomach tig werk als La Valse van Ravel: het kon niet beter. Maar de aanpak van Kirill Kondrasjin bleef hier eigenlijk te aards om werkelijke vervoering teweeg te kun nen brengen. Hoe ontegenzeggelijk virtu oos deze partituur ook tot klinken kwam, ik kon er het visioen van Ravel „ik heb dit werk geschreven als een soort apotheose van de Weense wals, waarin zich, naar mijn gevoel, de gewaarwording van een fantastische en noodlottige duizeling mengt” niet helemaal in terugvinden. Het Frans Halsmuseum heeft voor de afdeling moderne kunst bijna 140 wer ken van de Amsterdamse naïeve schil der Bram Doorgeest ten geschenke ont vangen. Deze zijn van 29 november tot en met 11 januari te zien in de Vishal (Grote Markt, Haarlem). Dagelijks 10-17 uur, zondag 13-17 uur. De Haarlemse kunstenaar Kees Okx exposeert recente grafiek en tekeningen in het Provinciehuis (Dreef, Haarlem). Tot 31 december. Dagelijks van 9-17 uur. In de expositieruimte van het zieken huis St. Joannes de Deo (Velserstraat, Haarlem) exposeren tot 18 januari Eva Jorritsma-Thöne (keramiek) en Femmy Clement (wandkleden). De expositie van schilderijen en aquarellen van bekende meesters uit de romantische en Haagse School in Art Gallery Henri (Kloppersingel, Haarlem) is verlengs tot en met 31 december. Da gelijks van 10-18 uur. Foto’s van cineast Johan van der Keuken zijn tot en met 4 januari te zien in het Stedelijk Museum, Amsterdam. Vanaf 16 december draait het museum ook zijn films. Ongeveer 60 tekeningen en collages van Aat Veldhoen zijn van 4 tot 21 de cember opgehangen in de zalen van Arti et Amicitiae (Rokin, Amsterdam). Ge opend: 11-17 uur, behalve zondag: van 12-17 uur. Maandags gesloten. Michael Parkes exposeert schilde rijen in Galerie Hüstege-Steltman (Wes- termarkt, Amsterdam). Van 4-30 decem ber. Dinsdag tot en met zaterdag 11-18 uur. In het hoofdgebouw van de Exposori- um Vrije Universiteit (De Boelelaan, Amsterdam) exposeren een aantal kun stenaars sieraden. Van 2 tot en met 19 december. Maandag tot en met vrijdag, 10-20 uur. In de Gemeentelijke Van Reekumga- lerij in Apeldoorn is tot en met 4 januari een overzicht van de keramische sculp- Olga de Haas Herdenking Olga de Haas (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het Nationale Ballet geeft donderdag 18 december een uitvoe ring van het ballet Giselle ter nagedachte nis van de in 1978 op vierendertigjarige leeftijd overleden Olga de Haas, jarenlang een gevierd danseres bij dit gezelschap. Bij de herdenkingsvoorstelling danst de jonge soliste Karin Schnabel de hoofdrol in Giselle, het romantische ballet waar mee Olga de Haas een van haar belang rijkste vertolkingen op de planken bracht. Ze danste de rol onder andere samen met Rudolf Nurejev. ’s Middags, voorafgaand aan de herdenkingsvoorstelling, onthult de wethouder voor kunstzaken van Am sterdam, de heer Polak, in de Amsterdam se Stadsschouwburg een door de Haagse schilderes Diana Vandenberg vervaar- i digd portret van Olga de Haas, waarvoor een werkcomité gelden heeft ingezameld. Na de overdracht van het schilderij wordt tevens een monografie over Olga de Haas ten doop gehouden, geschreven door Rudi van Dantzig en uitgegeven door de Wal- burgpers in Zutphen. DEN HAAG. (ANP) De kunstschildei en tekenleraar Ad Kroese uit Den Haag heeft met het schilderij Rocca di Papa het vijfde aquarelconcours gewonnen dat in Rome is gehouden. Van de ingezonden werken van kunstenaars uit vele landen zijn er 35 tentoongesteld in het Palazzo Pignatelli in de Italiaanse hoofdstad. Het concours draagt de naam van de aquarelliste Sinaide Ghi. Bij haar dood is het concours ingesteld om speciaal jonge kunstenaars te stimuleren in aquarelle ren. Het concours wordt elk jaar gehou den. Voor de winnaar was er dit jaar een i prijs van ongeveer 2000 gulden. Onbewust realiseer je je dan dat deze muziek wat de vormgeving betreft op een of andere essentieel ordenend beginsel moet zijn gefundeerd. Iets wat maar al te waar blijkt te zijn: volgens Ernö Lendvai is de zogenoemde Gulden Snede (de Sec tio Divina van de 16e eeuwse natuuron derzoekers, een bepaalde getalverhou- ding die in architectuur, beeldhouwkunst, muziek en in de natuur te vinden is) bepa lend voor de proporties van elk der vier delen van Bartóks muziek. Al hoestend én kuchend, bijbrokstuk ken zijn betoog samenrapend komt Weller tot wat hij als zijn taak als songschrijver ziet. „D’r moet verdomme enige hoop be staan. In samenhang met die overtuiging hanteren we als The Jam nu een iets andere kijk op de zaak. We willen de communicatie die we met ons publiek hebben zo optimaliseren dat we mensen misschien toch enig gevoel van waardig heid kunnen bijbrengen. De communica tie tussen hen onderling herstellen, zodat ze in ieder geval respect voor elkaar kun nen opbrengen, in plaats van het gevoel te hebben dat de hele wereld zich tegen hen gekeerd heeft. Als die 2,5 miljoen nou es wat meer samen zouden doen, hè?” .tests Bffli 5newJ:j s» .wo: ‘r> Jpe .Tijdens het optreden- waarmee The Jam 1 Pinkpop besloot, verbrandden grote groe pen festivalbezoekers afval en plastic op het terrein van het druk bezochte Sport park in Geleen. Zware rookwolken stegen tegen de fel roodgekleurde avondlucht omhoog. Alsof het decor te zamen met de aangrijpende teksten van Paul Weller voor een apcalypse zorgde, die hoogst ongebruikelijk is voor een muziekfestijn. Weller is gewend het woord te voeren; zijn kameraden zijn vertrouwd met de luisterende functie. „Ik sta nog steeds achter teksten als Little Boy Soldiers, waarin de bullshit van de oorlogsindu strie ter sprake komt. Militarisme, bah. Ik vind dat er in deze tijd wel betere zaken om aandacht vragen dan de stand van de bewapening. Ik ben geen preker, maar... ik ben wel anti-militarist, ja... ik vind dat we van atoomwapens afmoeten. Je moet de rest van het materiaal dat ik tijdens Setting Sons verder schreef als documen- turen van Jan van Leeuwen te zien. Tijdens dezelfde periode is de expositie Design, met werk van ontwerper Bruno Ninaber van Eyben ingericht in de gale rij. Tot en met 21 december is tevens een fotoproject van Hans Eykelboom te zien. De tentoonstelling Het eeuwig tijdelij ke (Dordrechts Museum) is verlengd tot en met 7 december. Werk van de twee Brabantse bloem schilders Gerard en Cornells van Spaen- donck is vanaf 12 december ingericht in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Wim Diepeveen exposeert tekeningen van 7-31 december in Gallerij Asselijn (Lange Leidsedwarsstraat, Amsterdam). Dinsdag tot en met zaterdag, 12-17 uur. In Galerie Jurka (Vijzelstraat, Am sterdam) zijn van 7 december tot 9 janu ari schilderijen en pastels van Jan Gro- tenberg geëxposeerd. Dinsdag-zaterdag van 11-17 uur. Loes van der Horst exposeert papier werken in Galerie Jack Visser (Leidse- gracht, Amsterdam). Van 30 november tot 21 december, dinsdag tot en met zaterdag van 14-18 uur. In de Wetering Galerie (Lijnbaans- gracht, Amsterdam) zijn van 7 tot 31 december schilderijen en pastels van Paolo Serra tentoongesteld. Dinsdag-za terdag, 12.30-17.30 uur. Gedurende de maand december ex poseren in de bibliotheek in Santpoort docenten van de Stichting Creativiteits centrum IJmond, met name: Kees Hees terbeek (schilderijen), Anke Louwerse (linoleumsnedes), Elisabeth van Heynin- gen (textiel-aquarellen), Annemieke Spierenburg (keramiek) en Jenny Jas pers (acryl en aquarellen). Maandag, woensdag en donderdag van 14.30-17.30 rijk) zorgt dan voor een half uur luisteren zonder een moment af te dwalen. Een ideaal vervolg is in dit geval het milde, intieme pianoconcert KV 488 in A groot) van Mozart, dat in het idioom van die tijd al even volmaakt van proprotie is. In dit werk is de componist, na het creëren van het dramatische concert in d klein KV 466 en het zeer glansrijke C groot-concert KV 467, als het ware teruggekeerd naar zijn vertrouwde klankkleur, zij het dat er in de instrumentatie nieuwe elementen optreden. De gebruikelijke twee hobo’s zijn vervangen door twee klarinetten, slagwerk en trompetten ontbreken, het geen de klankkleur van dit werk zo karak teristiek maakt. De pianist Misha Dichter bewees zijn internationale klasse hier weer eens te meer: een tintelend Allegro, een prachtig verdroomd Adagio en een elegant Allegro assai, met subtiele klank kleuren en gracieus lijnenspel. D’r moet verdomme enige hoop bestaan”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 9