Ijzingwekkende gevaren gaan schuil achter grote dosis humor Chinese kaleidoscoop vol virtuositeit gesneden Opnieuw kamervragen rond Van Goghmuseum This Heat ontwikkelt klanktaal nieuwe boeken Internationaal festival moderne dans in Utrecht s s 1 n i Uitgesproken verdriet tot riskante scherpte iJ I Debuut van Toon Tellegen 15 1980 VRIJDAG 5 DECEMBER Antwoord staatssecretaris onvoldoende geacht Londens trio op speurtocht naar nieuwe muziek Led Zeppelin opgeheven Gestolen schilderijen van Friedrich teruggevonden KUHST If* AMSTERDAM. De voorstelling van Chinese Acrobaten uit Tai wan, die momenteel in theater Carré te zien is, brengt zeker veertig medewerkers op de planken, naast het zevental musici dat vanuit de coulisen alle verrichtingen met traditionele Chinese klanken onder steunt. Het programma toont een groot aantal acrobatische onderde len, vele zeer virtuoos, maar laat zich ook van z’n komische zijde zien, en dan zijn er nog enkele dansnummers. Vooral door de grote aandacht op de esthetische uitvoering levert deze kaleidoscoop van virtuositeit een zeer fraaie show op, ondanks de afwezigheid van decors en andere versieringselementen. bibliotheek JAN BAART Scène uit het programma dat de Chinese acrobaten uit Taiwan in theater Carré presenteren. (Van onze kunstredactie) hte. 1OW. GERRIT LUIDINGA Gareth Williams: bezieling en gerichte non-muzikaliteit JOHN OOMKES (Van onze kunstredactie) De Melkweg Amsterdam, 4 decem ber 1980. Zaterdagavond nog in De Gigant Apeldoorn. Het festival, dat zijn derde seizoen in gaat, zal onder het motto Stap 3 slechts een deel van de belangrijke verschijnings vormen binnen de moderne dans belich ten. Met een onvolledig beeld van de hui dige ontwikkelingen moet worden vol staan, in hoofdzaak omwille van de finan ciële beperkingen, zo laten de organisato ren weten. Het festival staat in deze finan cieel hachelijke positie dan op gelijke voet met de (kleine) dansgroepen in ons land. DEN HAAG Het Tweede-Kamerlid Mertens (D’66) heeft staatssecretaris Wal lis de Vries (CRM) opnieuw vragen ge steld over de mogelijke opheffing van de werkplaats in het Van Gogh-Museum in Amsterdam. Mertens vindt de antwoor den van de bewindsman op zijn eerdere vragen onvoldoende. bij vaak nog de meest ijzingwekkende gevaren die er in deze nummers schuil gaat. De altijd stralende en ongemeen fraai uitgedoste artiesten suggereren van begin tot eind een sfeer van nonchalance. Gewichtsloosheid suggereren houdt ook al geen problemen in. Grote porseleinen vazen lijken niets te wegen. Enorme men- senpyramides draaien rond alsof ze een vrije middag hebben. De grote afwisseling en de zeer eigen Oosterse sfeer laten het urenlange programma omvliegen alsof het een tussendoortje is. Uit het grote aanbod van gezelschap pen, die elk met een eigen invalshoek en interpretatie van de moderne dans een steeds groter terrein gaan beslaan, heeft men een keuze gemaakt waarin program ma’s van vier landen zijn vertegenwoor digd: Nederland, de Verenigde Staten, En geland en België. Dans, zang en spel in Ode Octopode, gebaseerd op de boeken van Carlos Casta neda, vormt het aandeel van de Belgische groep Les Bouches Bees. Engeland is ver tegenwoordigd door twee groepen, de Ro semary Butcher Dance Company met Fi ve Sided Figure, waarin mensen en de hun omringende architectuur het uit gangspunt zijn, en de Extemporary Dance Company in een gemengd programma. twee musici die duidelijk op een grote mate van technische vaardigheid kunnen bogen en ene Gareth Williams die zijn rol van ongewild frontman met een grote bezieling en gerichte non-muzikaliteit ver vult. Het is voortdurend zo alsof de drie door waanzin zjjn bevangen. Voor zover je van songs of nummers korte toemee (onder andere op woensdag 10 december in de Amsterdamse Stads schouwburg) op het festival in Utrecht. In het Nederlandse aandeel zit veel nieuw werk. Anne Walsemann geeft op het festival de première van haar Anna Club ’80. De Rotterdamse Dansakademie laat werk zien van docenten en leerlingen. Het trappehuis en de foyer van De Blauwe Zaal vormen de entourage voor de perfor mance van Anneke Barger. Werkcentrum Dans brengt naast reprises ook de nieuwe choreografie Zijwind. Het Nederlands Dans Theater staat wel op de speellijst, maar valt eigenlijk buiten de opzet en organisatie van Stap 3. Mertens verder. Ook wil hij weten wat de reden van die vertraging is. Programma Internationaal Festival Moderne Dans in De Blauwe Zaal te Utrecht van zaterdag 6 december tot zondag 14 december 1980. LONDEN (AP). Leden van de ver maarde rockformatie Led Zeppelin hebben besloten de groep op te heffen na de dood van de drummer John Bonham, in september. „Wij willen bekendmaken dat het verlies van onze goede vriend en het diepe respekt voor zijn familie, teza men met het gevoel van onverdeelde harmonie bij ons en onze manager, hebben geleid tot ons besluit dat wij niet meer op deze voet door kunnen gaan”, aldus een donderdag door de groep uitgevaardigde verklaring. Bonham, twaalf jaar geleden mede oprichter van de groep, overleed 25 september in Windsor na te veel alco- holgebruk. Zijn eerste bundel bevat Rekenen in overvloed die er op wijzen dat wij ook in de toekomst mogen rekenen op gedich ten van een kwaliteit die ver boven de middelmaat uitsteekt. Wellicht doet hij er in dit verband goed aan zich een eigen regel blijvend in te prenten: Aan de voeten van je moeder t meer aan de dood. „Annelies Omnibus”, door Nel Schut- tevaêr-Velthuys. Uitg. Bigot en Van Ros- sum, prijs 29,50. „Dag meneertje in de spiegel”, kin derboek, door Els van Delden, tekenin gen Annemie Heymans, Uitg. Querido, prijs 8,50. ?dma- 19.55 20.15 Erde ■Ifilm Amu- Korte Lot- Mor- Serie, meri- :spro- Jour- :k mit al. Sport. '.2 Die Franz 20.00 i Jun- kking. iitatie. sszelle 1. 0.05 Toon Tellegen, De zin van een liguster. Querido 17,50. Mor- Hilver- zullen PvdA CDA e ver- izings- en en ;rking. heer ig tot op de Samen met onze landgenoot Ton Lutge- rink presenteert de Amerikaanse Amy Gale een dansstuk op een verhaal van Richard Jennings, The tragic tale of the dog who killed himself. Onder de even eens aan zelfmoord refererende titel, The Nijinsky Suicide Health Club, brengen David Woodberry Sarah Vogeler en Frank Conversano een choreografie met een hoog energiegehalte. Binnen de Chinese traditie staat de vorm van de verschillende acrobatische nummers meestal vast door de jarenlange tradities. De taak van de artiesten is het om met hun vakmanschap een eigen kleur aan de uitvoering te geven. Datzelfde geldt ook voor de Chinese Opera („Peking Opera”), waar ook vaststaat wat er gebeu ren moet, maar niet hoe. Van- /ersum ing de c. Hij on zijn In de maam- orkest Jij Col- tevens standig l „Blue 3 maat- n. Dat talent j in de Maar maak- t daar- sftijd. om n deze >esteed .et cul- s twee it mo- 2al Pal e frag- i inter- ■nd uit tr van „Ama- is twee be- ie ten- >médie )S-cul- ae Mo- lar be- op het Verder stelt Mertens Wallis de Vries de vraag hoe deze komt aan zijn schatting dat slechts 600 mensen deelnemen aan de zogenoemde inloopatliers. Mertens ver wijst hierbij naar het jaarverslag van het Voorstelling: Chinese acrobaten uit Taiwan. Kleurrijke show van werve lende acrobatiek op toemee door Eu ropa. Eerste voorstelling theater Car ré, Amsterdam, 4 december 1980. Daar nog te zien t.m. 7 december om 20.15 uur Op 6 en 7 december ook matinees om 14.00 uur. Een jas drijft in een gracht, versleten schoenen komen op een zolder aan, een reiziger op blote voeten loopt onzichtbaar door de stad. Mijzelf ontmoet, denk ik. Ik hoor iets kraken. Hij stapt toevallig door mijn dichte keel. De overeenkomst tussen Peking Opera en Chinese acrobatiek is groot. De Peking Opera bestaat vaak voor een groot deel uit acrobatische bewegingskunst. Een sterke kant daarbij vormt de integratie van die acrobatiek binnen een verhaal en ook de sterke verfijning ervan. De voorstelling van Chinese Acrobaten uit Taiwan moet wat de verfijning betreft genoegen nemen met een tweede plaats. Het overrompelen de circusachtige element van het acroba tenprogramma heeft echter zijn eigen be koring. Ongekende balanceerkunst, in tal loze variaties, houdt zonder meer het sterkste onderdeel in van het programma. Een grote dosis humor camoufleert daar- AMSTERDAM. Hoe kan je iemand die een jaar of vier, vijf op doortastende wijze aan het onderdeel techniek op de basgitaar heeft geschaafd uitleggen dat een muzikant zonder enige noemenswaardige technische bagage toch op een veel oor spronkelijker wijze kan spelen? Is de virtuositeit dan toch minder waard dan het heldere moment? Die kloof van onbegrip zal een band als het Londense trio This Heat, dat nieuwe eigentijdse muziek speelt, moeten overwinnen, wil het driemanschap ooit voor een groter publiek komen te staan. liddag In dit jonge- ij hun lerken ïgang. 3 orde tege- steld, bepaald heeft dat het museum méér moest worden dan een passieve kijk plaats. Zo ja, welke conclusies verbindt de staatssecretaris daaraan?, aldus Mertens. Is het waar dat over 1978 en 1979 nog geen jaarverslagen van het museum ter beschikking zijn en zo ja, wanneer kun nen deze worden tegemoet gezien, vraagt BERLIJN (DPA). Twee schilderijen van de Duitse romantische kunstenaar Caspar David Friedrich (1774-1840) die op 23 oktober uit het kasteel Charlottenburg in West-Berlijn waren gestolen, zijn woensdag teruggevonden. De vermoede lijke dieven die de werken trachtten te verkopen, werden aangehouden. Volgens de politie zijn de schilderijen, voorstellend Schepen op de Rede en Ma neschijn op het strand met vissers, onbe schadigd. De waarde van de twee werken wordt geschat op ruim een half miljoen gulden. „Samen gaan we verder”, door Anke de Graaf. Uitg. Bigot en Van Rossum. Prijs 23,50. „Vrouwen van vijftig”, voorlichting over de overgangsjaren, door P. van Keep en L. Jaszmann. Uitg. Becht, prijs 16,90. Zaterdag 6: Extemporary Dance Company. Zondag 7: Nederlands Dans Theater (grote zaal). Maandag 8: Anne Walsemann. Dinsdag 9: David Woodberry, Sarah Vogeler Frank Conversano en lunchvoorstelling Rot terdamse Dansakademie. Woensdag 10: Les Bouches Bees en foyervoorstel- ling Anneke Barger. Donderdag 11: Amy Gale Ton Lutgerink. Vrijdag 12: Rosemary Butcher Dance Compa ny. Zaterdag 13: Trisha Brown Com pany. Zondag 14: Werkcentrum Dans. Workshops: Trisha Brown (woensdag 3 en donderdag 4, ochtend en middag), Les Bouches Bees (maandag 8 tlm woensdag 10, middag), Kathy Sanson moderne jazz (donderdag 11 tlm zater dag 13, middag). Toon Tellegen presenteert zich in zijn bundel De zin van een liguster als een dichter met toekomst, voor wie de toe komst nauwelijks zin kan hebben. Op overtuigende wijze gelukt het hem vorm te geven aan de benardheid van een bestaan, waarmee hij zich niet kan ver zoenen. Zijn gedichten worden door de uitgever gekarakteriseerd als een ver- delgingsmiddel van benauwenis en no deloos verdriet. CONCERT: This Heat. Bezetting: Charles Bullen (gitaar, klarinet en stem), Charles Hayward (percussie, stem) en Gareth Williams (stem, toet sen, gitaar, bas en taperecorder). UTRECHT. De ontwikkeling van de moderne dans is niet te stuiten. Deze woorden houden niet alleen een alge meen te constateren verschijnsel in, maar vormen ook de motivatie voor be oefenaars en organisatoren van eigen tijdse bewegingskunst om dóór te gaan, ook wanneer de omstandigheden er niet zo rooskleurig voorstaan. Een goed voor beeld van dat doorgaan is het komende Internationale Festival Moderne Dans in De Blauwe Zaal van het Utrechtse schouwburgcomplex aan het Lucas Bolwerk. (Foto Lex van Rossen) De kansen op enige populariteit schat ik voor This Heat bepaald niet gunstig in. Tot zijn geruststelling moet het zijn te weten dat een grote aanhang alleen maar een hinderpaal is by het ontwikkelen van nieuwe vormen van klanktaal. Want zo kun je de muziek van This Heat het beste omschrijven. This Heat is een band die al sinds een jaar of vijf bijeen is en alleen niet eerder in het randstedelijke clubcircuit is opge doken omdat ook in Engeland weinig mensen weten wat zij met This Heat aan moeten. Het driemanschap bestaat uit Het kamerlid wil weten of uit de ant woorden moet blijken dat het niet meer de bedoeling is de werkplaats binnen het museum te laten functioneren als een open plek waar de bezoeker ervan zich incidenteel en naar eigen inzicht creatief beeldend kan uiten. Voorts vraagt Mertens of het atelier in - de oprichtingsakte van het museum is geregeld. Als dat niet zo is, in welk docu- ment staat dat dan wel?, aldus de D’66’er. Het kamerlid wil verder weten of inge- -nieur V. W. van Gogh, die zijn collectie ter beschikking van het museum heeft ge- Van de Amerikaanse groepen worden door de Trisha Brown Company, aange- kondigd als de meest radikale vertegen woordiger van de eigentijdse dans, de meeste verwachtingen gewekt. Het pro gramma van Trisha Brown gaat op zon dag 7 december in het Rotterdamse Zuid- pleintheater in première en komt na een den te onderscheiden als een van de meest belovende bands van het ogenblik. Met popmuziek of rock heeft het allemaal wei- nig meer te maken. This Heat heeft veel meer verwantschap met de free jazz uit het einde van de jaren zestig of de klank- performances van Newyorkse artiesten uit de Factory-hoek. Adembenemend is hun speurtocht naar nieuwe klankverhou dingen wel, hoe het vakje ook luidt waarin je ze uiteindelijk in onder wilt brengen. Twee platen dragen op eigen label de muziek uit; een l.p. This Heat en een 12- inch met de naam Health and Experience. maar dan”, ervaringen van ouders met een geadopteerd kind, door Margot Weyer. Uitg. Samson, prijs 24,75. „De Walvisvaarders”, door A. Whip ple. Uitg. Time Life, prijs 39,90. „Creatieve doka technieken”, red. Kodak Uitg. Kluwer. „De pil, bezint eer u begint”, door Willem Korteling jr. Uitg. Combipress, heid”, door Wilhelm Kelber. Uitg. Chris- tofoor, prijs 10,25. „Het teruggevonden licht”, door Jac ques Lusseyran. Uitg. Christofoor, prijs 24,50. „Boeddha en zijn leer”, door Herman Beckh. Uitg. Christofoor, prijs 32,50. „Zon en kruis”, door Jakob Streit (Van steenkring tot vroeg-christelijk kruis in Ierland). Uitg. Christofoor, prijs 39,50. „Dieren in en om het huis” door Ton de Joode en prof. dr. Anthonie Stolk met illustraties van Kees de Kiefte, uitgave Zomer en Keuning 54,50). „Handboek fotografie”, een handlei ding voor het maken van betere foto’s met 700 leerzame illustraties, uitgave Unieboek 59,50). „Vliegen naar de Oost”, de geschiede nis van de luchtlijn Nederland-Java 1924-1935, door Henk Rol, uitgave Ro men 19,50). Van Gogh-Museum van 1977, waarin een totaal bezoekersgetal van 7547 is gepubli ceerd. Ook verlangt de D’66’er ophelde ring over het niet meer vervullen van een vacature van een van de vier stafkrach- ten. Tevens vraagt hij of de staatssecreta ris ermee bekend is dat de staf van de werkplaats gedurig zoekt naar relaties met het museum via bijvoorbeeld diase ries en films. Mertens informeert verder naar de stand van zaken van een studie van het departement over de problematiek tussen museum en atelier. Wanneer komen de eindconclusies ervan?, vraagt hij. „Kan worden toegezegd dat behalve de directie van dit museum ook de medewerkers van de werkplaats bij deze studie worden be trokken?”, aldus het kamerlid. Ten slotte wil hij weten of de staatsse cretaris het met hem eens is dat een mu- seumwerkplaats goed past in het kader van de nota „Open naar een nieuw mu seumbeleid”, die in 1976 is verschenen. „Economie van de huishoudelijke ar beid)”, onder redactie van het studium generale van de Erasmusuniversiteit in Rotterdam, uitgave Futile 11,50). „De beheerste stad”, ontstaan en in tenties van een sociaal-democratische stadspolitiek: een kritiek, door Han Mey er, Richard Kouprie, en Jan Roelf Sik- kens, uitgave Futile 15). „De groei naar het CDA”, momenten en impressies uit dertien bewogen jaren, samengesteld door drs. H. Borstlap en drs. C. J. Klop in opdracht van de weten schappelijke instituten van het CDA ter gelegenheid van de fusie van ARP, CHU en KVP op 11 oktober 1980, uitgave T. Wever 19,50). „Dostojewski’s visie op de mens”, door dr. J. Verkuyl. Uitg. Kok, prijs 17,50. „Democratische psychiatrie”, door Ans van der Beek, Ans ter Laak, Raully Rijksscroeff. Uitg. Ambo, prijs 24,50. „Een hemel op aarde?”, door drs. H. Leih en dr. L. Schuurman. Uitg. Kok, prijs 14,90. „Heroriëntatie in het christelijk maat schappelijk werk”, door dr. T. Brienen en W. Huizer. Uitg. Kok, prijs 24,90. „Tegen de vervuiling van het ik”, door Jacques Lusseyran. Uitg. Christo foor, prijs 11,50. „De jaarfeesten als kringloop door „Adoptie.^, het jaar” (Advent, Kerstmis, enz.). Uitg. Christofoor, prijs 23,50. „De impuls van Lérins” (Johanneïsch christendom in Gallië en het Kelten dom), door Ida Stümcke en Gérard Klockenbring. Uitg. Christofoor, prijs 12. „Inleiding in de joodse godsdienst” door Leo Prijs. Uitg. Kok, prijs 19,90. „Het logosbegrip in de joodse wijs- prijs 9,75. in een houten kamer een spleet tussen twee planken, in het stof, tegenover een hoge gesloten deur, bedolven onder oude kranten, in een leeg huis, met slapeloze buren, Heartbreak Hotel voor eeuwig hun ruzies overstemmend. Toon Tellegen ander gedicht verwoordt hij hetzelfde thema op een frappant suggestieve wijze: Op zoek naar schitterende leugens houdt hij zich dankzij een opmerkelijk dichterschap staande; een engel met een oneffenheid, zoals hij zichzelf typeert. Zolang als het duurt, want waar hij op wacht is niet de lente van dit bestaan maar de lente in zijn gedachten, de ge dachten van een ander zijn. Als jongen nam hij de proef op de som: Ik moet nu eindelijk eens weten of ik verdrinken kan. De uitkomst was negatief. En dat is zij nog steeds, zoals hij niet tot zijn geruststelling bemerkt, als hij in een andere vorm dezelfde proef bij hehaling uitprobeert: werkelijke of denkbeeldige denk “je niet uittreding. Als hij wacht op een veer pont, kijkt hij nog eenmaal om en ziet dan dat het licht nog aan is en zijn huis bewoond, waarop hij concludeert: hoe zal ik er ooit niet kunnen zijn. In een Dat laatste nu is een pijnlijke vergis sing. Het uitgesproken verdriet is onont koombaar, een existentiële noodzaak, en wordt door het dichten niet vernietigd maar juist tot een riskante scherpte ge slepen. Heel zelden slaagt hij erin zijn woede en vertwijfeling in het gedicht te begraven, zoals hij zelf begraven wil worden: zijn gitaar daarbij functioneren als een tegenhanger van het patroon op de tape, waarna het met allerlei attributen (toffee- trommel van Quality Street, dienblad van Heineken) verrijkte drumstel van Charles Hayward daar nog overheen een extra net van ritmische versieringen aanbrengt. Een zeurderig orgeltje of meerstemmige zang schept daarbij nu eens de indruk dat we een waanzinnige kerkelijke cantate kunt spreken werkt de muziek van This meemaken, dan weer getuige zijn van een Heat als een roesbeleving. Veelal wordt mis of vervolgens in een klankoerwoud daarbij gebruik gemaakt van een tape onze weg moeten zoeken. door middel waarvan al een basisritme Zonder twijfel weet This Heat zich door aanwezig is voordat de instrumenten nog de consequente opstelling en het energie- worden aangeraakt. Charles Bullen laat ke zoeken naar andere geluidsmogelijkhe-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15