Solo wonderbaarlijk; ensemble-uitvoeringen minder sterk Boeiend beeld van onbezorgde, hautaine blanke beschaving Lucas-passie grauw en lijvig schijnmonument boeken Ouderwetse teneur bij Extemporary Dance I Prijs voor werk Herman Gordijn Von Karajan kwart eeuw in Berlijn MAANDAG 8 DECEMBER 1980 8 Poolse musici spelen Penderecki onder Katlewicz Verhalend element bij typisch Britse groep v- - KUNST 9 J Deel één Zwaans Nederlands-lndië 1940-1946 an: na I ROTTERDAM. Wat je ook van Trisha Brown mag denken na het zien van haar voorstelling, er zal geen twijfel bestaan over het hoogst curieuze van haar verschijning op de planken. Ze is mede-oprichtster geweest van het befaamde Judson Church Dance Theater in 1962, een werkplaats voor ontwikkeling van moderne dans. Experimentele werkstukken uit die tijd hebben nog steeds uitwerking op de huidige performance-dance of wat men wel noemt post-modern dance. Ook in het programma waarmee Trisha Brown een kleine tournee door ons land maakt, kan je duidelijk het oudste onderdeel aanwijzen als de bron waaraan de andere ontsproten zijn. I bibliotheek I Trisha Brown unieke verschijning te TON NILLISSEN JOHAN VAN KEMPEN 11 il Ie Scène uit het duet Island van choreograaf Robb Fleming. 1 I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I 5 Part Shadow doet wat kitscherig aan in gekunstelde houdingen en een van-dik- hout-zaagt-men-plankenvormgeving. The Doll is een grappig duetje, waarin Avigail Ben Ari ook echt als een pop beweegt. 18 fifty-nine-second Pieces geeft alle dansers de gelegenheid in een wat komisch getinte opzet hun persoonlijkheid als danser naar voren te schuiven, maar de vondsten zijn wat te mager voor de duur van het geheel. JAN BAART Bij de Lucas-passie van Penderecki is kennelijk een poging ondernomen om dat alles in een moderne muziektaal te berei ken. De componist (op wiens leven en werk onlangs uitgebreid in deze krant werd ingegaan, naar aanleiding van een door de Rotterdamse Kunststichting geor ganiseerd Penderecki-weekend) doet met kennis van muziektechnische zaken een, voor do jaren zestig; avant-gardistische Scène uit Glacial Decoy, onderdeel van het programma dat Trisha Brown Company in ons land danst. gooi naar een zodanig effectieve behande ling van de materie, dat een door Christe lijke tradities geconditioneerd publiek be paalde sentimentele associaties schijnt te kunnen leggen. Waardoor de mogelijk heid bestaat dat daarbij dan vergeten kan worden dat het hier om een huilerig-pessi- mistisch wanprodukt handelt, oneerlijk en ongezond van strekking; schijnbaar levendig door de tekstopeenvolging, doch feitelijk zo’n vijf kwartier hetzelfde, onei genlijke en grauwe klankgezeur zonder werkelijke zeggingskracht inhoudend. Het was deze zondagmiddag, op een concert in de C-serie van het Concertge bouworkest, de tweede keer in de geschie denis, dat Penderecki’s Lucas-passie in Amsterdam werd uitgevoerd. En ditmaal kon men zich de realisatie niet beter wen sen, aangezien de (gast-)uitvoerenden al len landgenoten van de componist waren. Onder leiding van Jerzy Katlewicz, zo als onze lezers bekend zal zijn chef-diri- gent van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest, (de programmatoelichting reikte op dit concert overigens niet zover om dit feit, naast de vaste verbintenis met het uitvoerende Poolse ensemble, te noe men) bewezen het Koor en de Filharmonie van Krakau plus de vier solisten met de grootste zorg dat dit lijvige werk tezeer het geestelijk peil heeft van een katten- bakcentrale (om even een uitdrukking van Jacques Gans te gebruiken) om een geheiligd onderwerp geloofwaardig te kunnen behandelen. Het blijft een schijn monument, dat destijds ondanks zijn goedkoop effect toch veel indruk op de muziekwereld maakte. „Als lammeren tussen wolven”, ge weldloze weerbaarheid en de blijde boodschap, met bijdragen van diverse auteurs, uitgave Pathos. „Alleen met jezelf’, gids voor alleen staanden en zij die zich dikwijls zo voelen, door B. Vansant, uitgave De Nederlandsche Boekhandel. De primitieve vorm van minimal dance (tegenover bijvoorbeeld de decadente versie van Lucinda Childs) wordt gepresenteerd als een bijna absoluut gegeven, zonder muziek en zonder decor. Twaalf minuten lang kronkelt en draait, loopt en praat Trisha Brown en je ziet een stuk danshistorie in levende lijve. De ensembledansen die hierna volgen zijn eigenlijk allemaal minder sterke navolgingen en het grotere aantal uitvoe renden, met de vaak aandoénlijk overkomende spelletjes als onderdeel van de choreo grafie, duren vrijwel allemaal te lang. De uitvoering van Glacial Decoy, in een decor van de kunstenaar Rauschenberg, heeft sterke momenten. Maar Trisha Brown is uniek. JAN BAART „Het peulvruchtenboek”, recepten met erwten, bonen en linzen uit bin nen- en buitenland, door Valerie Tur- vey, uitgave Hollandia 24,90). „Zelf je kleding haken”, speelse ont werpen in vrije haaktechniek, door Lis Paludan, uitgave Zomer en Keuning 24,90). „Privé’s gouden huishoudtips” door Mary Ellen Pinkham, uitgave Teleboek 15). „Als diabeet toch prettig leven”, ad viezen uit de praktijk voor diabeten en „Het zwarte paradijs”, Afrikaanse scheppingsmythen, samengesteld door Mineke Schipper met tekeningen van Motshile wa Nthodi, uitgave Corrie Ze len 39,90). „Predikheren en kerkeknechten”, kerkdienaars met een glimlach beke ken, door Henk de Jong, uitgave Zo mer en Keuning 16,50). verhoudingen het Insuhnde schermen. Tussen de vele rimram die nu al een aantal jaren in toenemende mate in de boekwinkels de „Ons-Indië-trend” begeleidt, zit soms iets waardevols, iets boeiends, soms een uitgave waarvan het bekijken, het lezen, het doorbladeren een waar genoegen is door inhoud en afwerking. Zo’n uitgave is het eerste deel van Nederlands-lndië 1940-1946 van Jacob Zwaan, dat als ondertitel heeft meegekregen Gouvernementeel intermezzo 1940-1942. In 1970 heeft Trisha Brown haar eigen gezelschap opgericht. De leden van dat gezelschap kan men zien als een soort volgelingen, want het kost weinig moeite de leidster te plaatsen in de rol van hogepriesteres van haar kunst. Niet dat de dansstijl van Trisha Brown zo verheven is, integendeel, maar de absolute zekerheid waarmee deze vrouw op het toneel op een geïmproviseerd lijkende wijze haar bewegingen en houdingen neerzet, heeft een autoriteit die onwerkelijk is. De solo van Trisha Brown opent het programma en lijkt me de sleutel tot haar hele kunst, waarop alle andere choreografieën terug te brengen zijn. Een lange, bijna knokige vrouw in een grijze soepelvallende trainingsbroek en grijs truitje met V-hals (kostuumadviezen Susan Zucker en Beth Ellor) komt uit de coulissen. Ze lijkt op een aardse uitvoering van de schrijfster Virginia Woolf. Na enkele passen zakt ze door haar knieën, zwaait met haar armen, wentelt in een hoekig asymmetrische houding en doet weer enkele passen voor een volgende explosie van buigingen, sprongetjes, draaien en zwaaien. De timing van bewegen en praten (via contactmicrofoon en zender op de heup) is wonderbaarlijk enerverend en geeft het geheel van alledaags uitziende bewegingen als zodanig het boeiende element. Lucas-passie van Krzysztof Penderecki. Uitvoerenden: Filharmonisch Orkest van Krakau, Filharmonisch Koor van Krakau, Bronislawa Wietrzny Jongens koor. Dirigent: Jerzy Katlewicz. Solisten: Stefania Woytowicz, sopraan, An drzej Hiolski, bariton (Christus), Bernard Ladysz, bas, Edward Lubaszenko, spreker (evangelist). Concertgebouw Amsterdam, 7 december 1980. Extemporary Dance Company Londen: Edge of the Rainbow (Kai Tai Chant Tangerine Dream, 1980), Island (Robb FlemingtShah Jahan uit Inside van Paul Horn, 1979), 5 Part Shadow (Steven Giles/Leqons de Ténèbres van Frangois Couperin, 1979), The Doll (Tom Jobe/pianomuziek Henk Alkema, 1980) 18 fifty- nine-second Pieces (Micha Bergese/arrangement Cinema van Erik Satie, 1979). De Blauwe Zaal Stadsschouwburg Utrecht, 6 december 1980. „Ridders van de lucht” door Ezra Bowen, uitgave Time-Life Boeken in de serie De geschiedenis van de lucht vaart 39,90). „Magisch allerlei”, de magische mo gelijkheden van lichaam en geest: 114 opmerkelijke proeven, kunstjes en trucs, door John Fisher, uitgave De Kern 22,50). „Pop-limericks”, samengesteld door Frits Spits, eerder uitgezonden in het NOS-programma Avondspits, uitgave Rostrum. „Doe je beest!”, cartoons van Ano- ne, uitgave Tiebosch 16,50). „Het kabouterboek”, verhalen door Phiny Dick voor kinderen van 4 tot 8 jaar met tekeningen van Marten Toon der, uitgave Van Goor Jeugdboeken 19,50). „Anton Pieck’s sprookjesboek”, uit gave Van Goor Jeugdboeken 24,50). „Voor je vrijheid moet je vechten”, verhaal voor de jeugd door Nina Baw- den, uitgave Em. Querido 15,90). „De blauwe ster”, verhaal voor de jeugd door Geoffrey Kilner, uitgave Em. Querido 17,50). „Koken in de jaren tachtig” door Hans Belterman, uitgave Zomer en Keuning. Het boek geeft in tekst en afbeelding ook een onthullend beeld van kibbelarijen, kinnesinne en competentiekwesties in een blanke maat schappij, die toen al hel lend boven de afgrond hing. De zes dansers, drie jongens en drie meisjes, van de Extemporary Dance Com pany, opgericht als een groep ex-leerlin- gen van de Londense school voor Contem porary Dance, hebben met hun program ma voor Stap 3 toch min of meer contras terende choreografieën op het toneel ge bracht. Het merendeel daarvan komt niet erg opzienbarend over door een te grote voorspelbaarheid en een naïeve of kit scherige teneur. Er valt echter ook wel een enkele verrassing te ontwaren. Bovendien werkt het gezelschap uitsluitend met nieu we choreografieën van jonge mensen en dan mag je niet de hoogste eisen stellen aan de kwaliteit, waar wij zo mee verwend zijn in Nederland. „Het ontstaan van de seksualiteit verbeeld in prenten” van Harry van Kruiningen 17,50). Groeten uit Amsterdam”, prent briefkaarten uit grootvaders album, door L. C. Schade van Westrum, uitga ve H. J. W. Becht 24,50; vierde, ge heel herziene druk). „Historische flitsen” door drs. P„ uitgave Tiebosch 17,50). door de bezetting van het Moederland, in alle rust en stelligheid meent, dat de Nederlandse drie kleur boven Indië de eer ste decennia niet zal wor den gestreken. Over de groeiende Japanse in vloed in Zuidoost-Azië maakt men zich begin 1940 nauwelijks zorgen. De Britten zullen die las tige horzels wel mores le ren en bovendien is er ook nog het Koninklijk Nederlands-Indische Le ger om de gevestigde binnen be- Deel 1 doet gretig uit zien naar de volgende twee, die respectievelijk vooijaar en eind 1981 moeten verschijnen. moet zijn gegaan. Zo langzaam, dat het voor bij was, voordat iemand het zich realiseerde en de Japanse troepen als een vuurstorm de blanke macht in Singapore, Ma- lakka en Indië hadden vernietigd. „Psychosomatiek”, de verborgen band tussen geest en lichaam, door Reinhart Stalmann, uitgave Hollandia 24,90). „Ik haat van jou!”, Speyertherapie, opsporen én oplossen van innerlijke en seksuele conflicten, door dr. Simon A. Speyer met een voorwoord van prof, dr. J. Bastiaans, uitgave Ankh-Hermes. In zijn woord vooraf zegt de schrijver en sa mensteller van dit rijk geïllustreerde eerste deel, dat het zijn „innige hoop is dat het werk niet tevergeefs is geweest en dat de lezer nuttige in formatie zal verkrijgen over een stuk Neder landse en Indische ge schiedenis”. UTRECHT. Stap 3, een internationaal festival voor moderne dans, is zaterdag avond in de Blauwe Zaal van start gegaan met een programma van de Extemporary AMSTERDAM ANP). De Thérèse van Duyl-Schwartze stichting heeft zaterdag een prijs toegekend aan de Amsterdamse schilder Herman Gordijn voor zijn gehele oeuvre en in het bijzonder voor zijn por tret van dr. Ivo Samkalden, de oud-burge- meester van de hoofdstad. De prijs, die bestaat uit een „symbolisch bedrag” van duizend gulden, zal een dezer dagen aan de kunstenaar worden uitge reikt. De stichting, die werd opgericht ter nagedachtenis van de Nederlandse por- tretschilderes Thèrèse van Duyl-Schwart ze (1852-1918) heeft onder meer ten doel het bevorderen van de Nederlandse por tretkunst. Bachs (protestantse) Matthaus Passion geeft daarvan nog staaltjes te zien; smake loze en soms zelfs weerzinwekkende tekst gedeelten, die men in onze tijd daarom ook in de vertalingen begrijpelijkerwijs altijd enigszins probeert weg te moffelen. Maar ook in de oorspronkelijke versie neem je die woorden er allemaal wel bij, omdat de muziek je zo volkomen overtuigt van een oprecht religieus gemoed van de componist, die voor de daarvoor ontvan kelijke toehoorder soms werkelijk kosmi sche vergezichten opent of in elk geval voor momenten van ontroerende schoon heidsbeleving of geestelijke verdieping zorgt. BERLIJN (DPA). Herbert von Kara jan heeft zondag het feit herdacht dat hij 25 jaar in dienst is als chef-dirigent van de Berliner Philharmoniker. Tijdens zijn ju bileumconcert richtte hij een bewogen dankwoord tot het Westberlijnse publiek’ De burgemeester van West-berlijn, Die trich Stobbe, zong de lof van de Oosten rijkse dirigent. Hij overhandigde de ere burger van de stad een portret van Ri chard Strauss in de vorm van een litho van Max Liebermann. Het programma van Von Karajans jubi leumconcert bestond uit Strawinsky’s Apollon Musagète en Hector Berlioz’ Symphonic Fantastique. Heel langzaam, voor degenen die achteraf wel beter weten klaarhelder, komen de schaduwen uit het oosten onafwend baar naderbij. En wat Jacob Zwaan zo knap doseert, hoe langzaam dat voor de maatschap pij van toen in Indië Nuttig en informatief is de uitgave zeker. Naast de vele af en toe unieke foto’s, de vele af gedrukte kranteartike- len en krantekoppen van dagbladen als Het Och tendblad, de Deli-Cou- rant, de Java-Bode, de Locomotief, treft men in de heldere tekst veel ge detailleerde informatie aan die te zamen een bij zonder scherp en boei end beeld geven van een onbezorgde hautaine blanke beschaving, die weliswaar opgeschrikt Titel: Nederlands-lndië 1940-1946, gouvernementeel intermezzo 1940-1942. Schrijver: Jacob Zwaan. Uitgever: Omniboek - Den Haag. Prijs: 59,-. Dance Company. Dit kleine Londense gezelschap, in 1978 ook al op het Haagse Hot- festival, gaat dit jaar het vijfde seizoen in. Het repertoire dat de groep op het festival heeft laten zien, kan als typisch Brits omschreven worden. Ondanks het gebruik van de moderne techniek waarop de bewegingen stoelen, valt een nogal ouderwetse toon op, naast de ruime aandacht voor het anekdotische en verhalende element van de choreografieën. „Je bent goed zoals je bent”, een realistische en inspirerend levensve- haal over de bevrijding uit angsten, door Elly Lambooij-Clabbers, uitgave Zomer en Keuning 18,50). „Catharina van Siena en haar tijd” met een essay van Walter Nigg en 47 kleurenfoto’s van Helmuth Nils Loose, uitgave De Nederlandsche Boek handel. hun naaste omgeving, door Jan Wil lems, uitgave Zomer en Keuning 12,50). „Uit het land van Oc”, het jaar rond op een wijnboerderij, door Jan de Nijs met tekeningen van Joke Prins, uitga ve Tiebosch 14,90). „het transgalactisch liftershand- boek”, science fiction-verhaal door Douglas Adams, uitgave Fontein 18,50). „Spooklicht”, Ufo’s, wezens en men sen, studie van een angstwekkend fe nomeen, door Hans van Kampen, uit gave De Kern 29,50). „Baas in moeders buik", onder vier ogen met mijn toekomstige moeder, door Willy Breinholst, uitgave Tie bosch 14,90). Trisha Brown Company New York: solo Trisha Brown in combinatie Accumu lation (1971) - Talking (1973) - Water Motor (1978), en ensemble in Opal Loop (1980), Line-up (1977) en Glacial Decoy (1979). Alle choreografieën Yrisha Brown. Zuidpleintheater Rotterdam Rotterdam, 7 december 1980. Het program ma komt onder ander nog naar Amsterdam op 10 december en naar Utrecht op 13 december. AMSTERDAM. In de eerste eeuw van het Christendom was Christus alle reerst de hemelkoning, die heerste vanuit het Licht, als overwinnaar van dood en duisternis. Later werd meer en meer de nadruk op het martelaarschap van Zijn offer gelegd. En in de Middeleeuwen nam die verheerlijking van het lijden steeds perversere vormen aan. Een sado-maso- chistische tendens waarvan het katholi cisme via een hervorming bevrijd moest worden, maar die desondanks in andere gedaante, doch met een vaak minstens even gruwzaam karakter, in de reforma torische kerken voortleefde. Edge of the Rainbow is een voorbeeld van zo’n verhalende choreografie. De on dertitel en je wilt altijd wat je niet kan krijgen.geeft de strekking van het ge beuren duidelijk weer. Tal van relaties worden uitgebeeld tot en met die van ouder tot kind (met behulp van één en later zelfs twee ,,baby”poppen). De uit werking van het gegeven komt wat al te opgelegd over. Veel beter werkt de choreografie Island, gedanst door Avigail Ben Ari en Yaakov Slivkin. Dit tweetal danst met een fraai volgehouden stijl het abstract getinte, introvert en lyrische duet, dat als het meest evenwichtige en uitgediepte stuk van het repertoire aangemerkt kan worden. „De vuist van de paus”, de Neder landse zouaven en het einde van de Kerkelijke staat, 1860-1870, door Wim Zaal, uitgave Wetenschappelijke Uit geverij 28,50). „Startklaar voor het voetbalsei zoen” door Frans Schmölzer, uitgave De Vrieseborch 17,50). „Fastnet windkracht 10” door John Rousmaniere, uitgave Hollandia 34,90). „Wiringherlant” (deel 2), hoofdstuk ken uit de geschiedenis van het land en het volk van Wieringen sedert de 19e eeuw tot de afsluiting van de Zuider zee, door J. T. Bremer met illustraties van Th. Mulder, uitgave Pirola in Schoort 33,50). „De Jordaan” door Evert Werkman, uitgave Elsevier 27,50). „Brussel 1900” door G. Abeels, uit gave Heideland 26,90). „150 jaar Belgische prentkunst”, sa mengesteld door Eugène Rouir, uitga ve Heideland 60). „Geschiedenis van de techniek” door A. Destrée, uitgave Heideland 69).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 9