Dochter van schilder Otto Pfeiffer op het spoor van honderden doeken Het kost wel een vermogen, maar dat kan me niet veel schelen Meer Poen Voor Pop I r Wie wint die blijft Popartiesten ontpoppen zich als bouwvakkers Niets aan de hand” De beste krachten r( Werk van het wonderkind van Mulhouse” in galerie F Hl i- N Manifestatie voor een nieuw Oktopus in Handelsbladgebouw u 19 8 0 13 D E C F M B F. R AMSTERDAM WOENSDAG 10 II E- t- I E- >1 Een kamer van zeven bij vier in een huis op de Amsterdamse Nassaukade herbergt 29 forse schilderijen. Ze zijn alle van de hand van de Elzasser natuur- schilder Otto Pfeiffer. De schil derstukken zijn nu eigendom van zijn dochter Margarete Gerth-Pfeiffer, die vanaf de dood van haar vader in 1955 bezeten is van één ding: het opsporen en indien mogelijk te rugkopen van de doeken van Otto Pfeiffer. Goedkoop Veel in Nederland dium, tribune: het is alle- maal nog afwezig. Zo’n ze ven leden van de Workmates en de Ex hebben zichzelf tot bouwvakkers omgedoopt en zijn al timmerend en metse lend druk aan de gang. Drie weken duurt de verbouwing nu al; twaalf containers met afval heeft men buiten de deur moeten zetten. Op zondagmiddag de vroegere drukkerij van het NRC-Handelsblad vanuit een besneeuwd Amsterdam betredend, kun je het je nog moeilijk voorstellen dat hieral over een kleine week popconcerten georganiseerd zullen worden. Slechts de eerste aanzetten tot meta morfose in een jeugdcen trum zijn zichtbaar. WC’s, verwarming, verlichting, dium, tribune: het is i K 1 ><- - onder redactie van Theo van der Kaaij Een schepping van de Elzasser schilder Otto Pfeiffer. ar. Margarete Gerth-Pfeiffer: „Het is mijn levensideaal om alle schilderijen weer samen te brengen". I i JOOST NIEMÖLLER 8 g- lld- net Mart Roeghold: „Maar we zullen daarbij wel wat selektiever te werk Pfeiffer (70) exposeert de doeken van haar vader in d’Egelantier met een speciale bedoeling: er is niets te koop en ze wil op het spoor komen van nog veel meer Pfeiffers, want Otto heeft er verspreid over Europa honderden gemaakt. „Het kost een vermogen”, zegt mevrouw Gerth-Pfeiffer, „maar dat kan me niet schelen”. De schilde rijen zijn me meer waard dan het geld. Het is mijn levensideaal om alle schilderijen weer samen te brengen. Als je daarin gelooft dan gebeurt het ook. Ik heb mijn vader niet zo maar laten sterven, hij zal voortleven in zijn kunst. Na zijn dood ben ik begonnen met verzame len om te laten zien wat voor genie hij eigenlijk was. Ik begon met vijf schilderijen. Het werk van Otto Pfeiffer moet over heel Europa zijn verspreid. Hij heeft gewoond en ge werkt in Elzas-Lotharingen, Oos tenrijk en Tsjecho-Slowakije. Ook in Nederland heeft hij in 1937 en daar zal gaan vestigen. Er zal plaats zijn voor een publiek van zo’n 300 mensen. Voor een volle dige verbouwing en voor het op brengen van de huur is echter veel geld nodig. Geld, dat voorna melijk via de gemeente zou moe ten komen. In 1982 is het 100 jaar geleden dat Otto Pfeiffer werd geboren. Ter ere daarvan wil zijn dochter opnieuw een, hopelijk nog grotere, expositie in d’Egelantier en als hoogtepunt een expositie in het Franse Mulhou se, de geboorteplaats van Pfeiffer, schilderijen die ik op wil sporen en proberen te kopen. Ik veronderstel dat er ook nog veel in Nederland zijn, daarom deze tentoonstelling”. nog niet zo gauw aan het verbou wen slaan”. hebben, zonder overheidsbemoeie nis. Het klinkt misschien een beetje moralistisch, maar je zou het kun nen zien als een voorbeeld wat na gevolgd zou moeten worden door veel meer bands die moeilijk aan een oefenruimte kunnen komen of destijds Duits grondgebied. Er heb ben zich al mensen uit die streek gemeld die graag hun schilderijen voor die expositie willen uitlenen. Een Parijse baron heeft zelfs zijn kasteeltje bij Mulhouse ter beschik king gesteld. E- 4 e/ I De expositie van het werk van Otto Pfeiffer in Galerie d’Ege lantier, Egelantiersgracht 227, Amsterdam, duurt tot 21 decem ber. Geopend woensdag t/m za terdag van 2 tot 6 of na telefoni sche afspraak 020-258294. namelijk leden van de Amster damse popgroepen The Workma tes en The Ex zijn daar zelf aan het verbouwen geslagen voor een concertpodium en oefenruimten. Het is de bedoeling dat het jonge rencentrum Oktopus (nu nog ge legen aan de Keizersgracht) zich al/ id- M- >P- s- ui- m Na de Tweede Wereldoorlog ging Pfeiffer terug naar de Elzas, omdat hij moeilijkheden kreeg met de autoriteiten. Hij kon met moeite het land verlaten en kwam berooid in zijn geboorte streek terug, waar hij op 73-jarige leeftijd overleed. De avond duurt van acht uur 's avonds tot twee uur *s nachts. Er zullen vier Amsterdamse bands optreden: The Tapes, The Workmates, The Ex en Tox Mo del! Daarnaast wordt er een vi deo-tape vertoont over proble men bij het verkrijgen van oefen ruimten, is er een foto-expositie over het gebouw en heeft men wethouders en leden van de Am sterdamse Kunstraad uitgeno digd voor een praatshow. deze week tal van brieven naar Amsterdamse ondernemers met het verzoek om werknemers, die zich geroepen voelen zich op poli tiek terrein met het bedrijfsleven bezig te houden, hiervoor vrij te maken en hun ook daadwerkelijk die kans te geven. Op die manier wil de FORAM weer tot een naar zij noemt, ouderwetse samenstel ling van de gemeenteraad, met daarin middenstanders, onderne mingen en universitair opgeleide leden, komen. Samen zou deze groep mensen de hoofdstad dan weer moeten maken „tot wat zij vroeger was”, aldus de federatie. Volgens de FORAM is het enorm belangrijk dat mensen met ervaring in het bedrijfsleven mee denken op bestuurlijk niveau over problemen, die dit bedrijfsleven direct raken. „Er zijn te weinig mensen die aan het politieke am bacht knutselen met een praktij kervaring in een bedrijf’, volgens de FORAM. De gestarte actie heeft als motto „Geef uw beste krachten aan de stad”. Douwe, de coördinator van de Workmates: „De reden dat we ons hiervoor ingezet hebben, is dat het gebruik van een ruimte als deze heei goed overeen kan komen met waar wijzelf mee bezig zijn. We zijn erg voor zalen die goedkoop toegan kelijk zijn voor het publiek. Belang rijk is ook dat er een wisselwerking kan ontstaan tussen de popgroep en de mensen in de zaal. We willen bijvoorbeeld positieve aandacht be steden aan de kraakbeweging en dat gebeurt niet alleen via songtek sten en de dia’s die we tijdens een optreden vertonen, maar vooral door het voor- en achteraf praten met je publiek. We zijn niet het soort groep dat na een optreden in de kleedkamers verdwijnt. Voor een dergelijke, vaak meer open be nadering naar het publiek toe, is een klein theater als dit uitstekend geschikt. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat we dit zelf gedaan Een duinlandschap bij Voge lenzang van de hand van Otto Pfeiffer getuigt van de Neder landse periode die deze uit de Elzas afkomstige schilder heeft gekend. Het schilderij is te zien op de expositie die zijn dochter Margarete in een Amsterdamse galerie heeft georganiseerd. Otto Pfeiffer schilderde tot aan zijn dood in 1955 natuurgetrouwe landschappen en dieren. Hij wordt een geïnspireerd realist ge noemd. Als driejarige maakte hij al fantastische tekeningen en in de Elzas sprak men van het „won derkind van Mulhouse”. Zaterdag 13 december zal in Amsterdam de tweede MEER POEN VOOR POP-manifestatie plaatsvinden. De lokatie is het voormalige NRC-Handelsblad- gebouw schuin achter het Ko ninklijk Paleis aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal. Het Handels- blad-gebouw werd door negentig personen gekraakt, is onlangs aangekocht door de gemeente en de kelderruimte is nu de concrete Inzet van de manifestatie: voor- Mevrouw Gerth-Pfeiffer: „Mijn vader zei altijd: de mensen hebben amper te eten, dan zullen ze toch zeker geen schilderij van mij kopen. Zijn schilderijen werden juist heel veel gekocht. In Wenen stond hij bekend als de paardenschilder. Hij kreeg honderden opdrachten van mensen om hun paarden te schilde ren. Ik weet veel schilderijen te zit ten die de eigenaren niet willen ver kopen, maar er zijn nog zoveel De bands moeten actief zijn met betrekking tot vaak ook uiterst praktische zelforganisatie. Poli tiek gerichte punkbands als de Ex en de Workmates zijn daarvan een goed voorbeeld. Maar zeker ook de meer individueel gerichte, vaak ook meer experimenteel ingestelde groepen die binnen Oktopus functi oneren en bijvoorbeeld hun Ultra- avond op de woensdag hebben ge organiseerd. Dat zijn alleen een an der soort harde werkers. Die zie ik Na de kunstacademie ging Pfeiffer naar Wenen, waar hij ontwerper werd van dessins voor modestoffen. Hij vond het imita- tiebont uit, voor een dierenlief hebber een begrijpelijke uitvin ding. Naast zijn werk bleef Pfeif fer zo’n 30 doeken per jaar schil deren. Hij werd veel gevraagd als paardenschilder. Een Amerikaan gaf hem eens opdracht voor een levensgroot doek van zijn vier voeter, maar dat heeft hij nooit onder ogen gehad. Het vervoer geschiedde met de rampvaart van de Titanic. Na Wenen ging Pfeif fer in het landelijke Haida wo nen, dat later Tsjechoslowaaks gebied werd. Daar hield de schil der zich ook bezig met het be schilderen van kristal. Nieuw Amsterdams Peil, een twee jaar bestaand maandblad voor Amsterdam, is nu zelf gezakt tot een peil waarbij wegens ge brek aan financiën het hoofd on der water dreigt te geraken. Het NAP, dat zichzelf „graadmeter voor het hoofdstedelijk gebeuren” noemt, deed de afgelopen twee jaar verslag van kleine en grote stedelijke schandalen, lichtte de Amsterdamse stadskranten door en publiceerde onder meer een dagboek van burgemeester Polak. NAP over zichzelf: „Amsterdam mers, üw blad, uw schimmige on heilsprofeet, de hoop voor het on gelukkige volk en de schrik voor zijn trotse gezagsdragers”. Nieuw Amsterdams Peil wordt gerund door vrijwillige medewer kers en kost de lezer 25 gulden per jaar of 3 gulden per los nummer. Er staan ook advertenties in om de onkosten te kunnen betalen. NAP heeft voor het eind van het jaar 30.000 gulden nodig om een schuld aan de drukker te betalen. Drukkerij PET schoot dit bedrag bij de start van NAP voor, maar heeft het geld nu zelf nodig. Het blad heeft nu een oproep gedaan aan 300 rijke Amsterdammers om 100 gulden te storten. Ter ondersteuning van deze ac tie gaat NAP zondag voetballen met „de schrijvende meerder heid” in het Vondelpark. Het NAP-team komt uit onder het motto „wie wint, die blijft” tegen een team van journalisten. Scheidsrechter is Henk Spaan, nanvang van de wedstrijd 12 uur op de velden bij de Amstel- veense Weg. hoop het hier drie weken geleden nog was. Ik ben echt heel enthousi- ast geworden over de inzet en het algen initiatief wat hier getoond 7 wordt. Zo bljjkt toch wel dat er dank zij goeie samenwerking heel gaan dan vroeger het geval was. Zo komen er in de toekomst meer the- ma-avonden (bijvoorbeeld meiden pop, avantgardistische groepen, po litiek gerichte muziek, punk) en gaan we wat meer doen aan uitwis seling met groepen en ook video’s uit andere steden. Ja, we willen ook plaats gaan bieden aan buiten landse bands die principieel klein schalig bezig zijn. Maar voorop staat natuurlijk dat er zoveel moge lijk eigen initiatief vanuit de band leden getoond zal moeten worden. De schilderijenkamer op de Nas saukade is nu leeg, want de collectie is tijdelijk overgebracht naar Gale rie d’Egelantier in de Jordaan. Werk van Otto Pfeiffer is nooit eer der in Nederland geëxposeerd. In 1938 zou er een tentoonstelling ge houden worden, maar die kon van wege de naderende oorlog geen doorgang vinden. Margarete Gerth- wat mogelijk is. Het is de bedoeling dat er naast de concertruimte ook nog zo’n zes oefenruimten zullen komen en daarnaast een opname studio. Dat betekent dus dat er heel wat meer faciliteiten zullen zijn dan in het huidige Oktopus”. De voor naamste reden tot de verhuizing is, dat Oktopus op de Keizersgracht midden in een woonbuurt zit en dat geeft veel problemen met geluidso verlast. Een betere isolatie zou erg veel geld kosten, met maar een klein rendement. En de kans zou er dan toch inzitten dat Oktopus net als Akhnaton (een ander jongeren centrum in Amsterdam) de muziek- vergunning zou kwijtraken. Zover is het nog niet. Het is de bedoeling dat Oktopus in principe zijn oude funktie blijft behouden: het stimu leren van Amsterdamse amateur- groepen door middel van optre dens, geluidsopnamen en het wer ken met video. Uit Tsjecho-Slowakije kreeg me vrouw Gerth-Pfeiffer pas nog een brief van de eigenaar van 31 paar- denschilderingen. Deze wilde daar best wat van uitlenen voor de expo sitie, maar uitvoer van de kunstwer ken bleek niet mogelijk. Vanuit Am sterdam, waar zij al 40 jaar woont, probeert Margarete de kunstcollec tie van haar vader te completeren. Beseffend dat zij daar niet eeuwig mee door kan gaan, filosofeert zij ook over een toekomstig definitief onderkomen voor de schilderijen. En daarna? Margarete, die zelf Jammer genoeg” niet schildert: „Ik ga verder zolang het kan. Ik ben doordrongen van het ideaal dat veel meer mensen vreugde aan de schil derijen van Otto Pfeiffer moeten kunnen beleven. Ik wil ze wèl in Nederland houden. Schenken aan een klein museum bijvoorbeeld, welk weet ik nog niet”. Zover is het nog niet. Er zal nog heel wat verbouwd (en gepraat) moeten worden. Maar dat idee van een voorbeeld is misschien zo gek nog niet. 1938 geschilderd. Hij was een ver mogend man, maar na zijn tijd in Nederland had hij hard geld nodig. In de Tweede Wereldoorlog zijn toen tientallen Pfeiffers in het Vic- toriahotel verkocht. Ze hingen daar voor de expositie die nooit is gehou den. Margarete weet van een hele boel doeken precies waar ze zijn gebleven, want ze assisteerde haar vader bij de verkoop van zijn kunst. Herrie is er altijd geweest in de kelder van het oude Handelsbladgebouw. Eerst waren het de drukpersen, straks popconcerten. plaats kunnen vinden voor optre dens. Nu kunnen we de gemeente voor een voldongen feit zetten: hier is een jeugdcentrum, het werkt, mensen zijn er actief mee bezig. Er moet alleen nog voor betaald worden”. VI «v Jig, WA PO" Mart Roeghold (werkzaam als J cultureel werkster bij het jongeren- J centrum Oktopus) heeft er alle I hoop op dat het ook werkelijk voor elkaar zal komen voor de dertiende: - „Als je had gezien wat een puin- De afdeling Groenvoorzienin gen van de gemeente Amsterdam mag zich ook in het rijtje scharen van gemeentelijke diensten waar schandalen plegen plaats te vin den. Bij Groenvoorzieningen is al les niet zo vreselijk als bij Onder wijs en Sportzaken, maar toch. Bij laatstgenoemde diensten betrof het ambtenaren die zelf bepaal den wat goed was voor de gemeen te en bovendien nog financiële graantjes meepikten ter aanvul ling van het bepaald niet gekke salaris. Bij Groenvoorzieningen werden opdrachten aan firma’s gegeven zonder de gebruikelijke procedures van aanbestedingen te volgen en in een aantal gevallen zonder machtiging van het college van B. en W. te vragen. Dit is bij de gemeente noodzakelijk als het gaat om opdrachten boven de 100.000 gulden. Er is een aantal keren ook be wust van de procedures afgewe ken om een snelle afhandeling van zaken mogelijk te maken. Dit wordt „knippen” genoemd. Het gemeentebestuur heeft nu maat regelen genomen om te bereiken dat deze „procedurefouten” niet meer worden gemaakt. De regels voor de voorbereiding en aanbe steding van werken dienen voor taan strikt te worden nageleefd. In nauw overleg met de Gemeentelij ke Accountantsdienst zal de con trole op de naleving van de voor schriften worden verscherpt. Bo vendien gaat een nog op te richten bedrijfsbureau het voorberei- dings- en uitvoeringswerk coördi neren. Strafbare feiten zijn bij het on derzoek niet aan het licht geko men. Wel zijn onregelmatigheden geconstateerd met het inhuren van uitzendkrachten en het auto gebruik door de parkbewaking en de dienst zelf. Het hoofd van de afdeling Groenvoorzieningen, de heer Van der Heide, heeft overi gens maandenlang volgehouden dat er bij zijn afdeling „niets aan de hand” was. „Door een te eenzijdige samen stelling van de Amsterdamse ge meenteraad, met voornamelijk universitair opgeleide mensen, komt het bedrijfsleven te weinig aan bod. Daarom roepen wij men sen uit ondernemingen op zich te gaan bezighouden met gemeente politiek. Bijvoorbeeld de raad, wijkraden of maatschappelijke overlegorganen en hun stem, via welke politieke partij dan ook, hier te laten doorklinken”. Dit zegt de FORAM, de Federatie van Ondernemersorganisaties in de Regio Amsterdam. De FORAM verstuurde begin

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13