in Recente interviews buitenland in schetsen beeld van Zuid-Afrika hoopvolle Lennon Nieuwe spelers in een nieuw geschreven stuk Zwarte boycot artiesten uit Spelers Theaterschool Scènes van Bergman Fischer Dieskau genuanceerder en uitdrukkingsvoller dan ooit É.M BS JSSI s Rijkdom aan liedkunst op Schubertavond in Concertgebouw Amsterdam Alom eerbetoon aan overleden musicus Einde boeiend opgevoerd door Theaterschool St ■*1 Friese schrijvers boos op Poetry International Scheiding tekst/gevoelen duidelijke keus Wapenwet Hausse 1 I Niet ondergronds 1 fa j ïf >3 a ■V-t ~r Ife# ■H 17 WOENSDAG 1 0 DECEMBER KUNST 1980 tingen: ng in ander 1 1. aa pttpost XNTIE” warm- <E M-31 M C w l1L i- sfS A iU u GEMMA COEBERGH I ALMA POST (ADVERTENTIE) bruin KO VAN LEEUWEN. S Een jonge vrouw brengt bloemen aan op het toegangshek van The Dakota, het appartemen tengebouw waar de Lennons woonden en waar de aanslag maandagavond plaatshad. stem, alles verloopt en vervloeit schijn baar moeiteloos. En daarbij wordt ieder lied vanuit een werkelijke weloverwogen visie geïnterpreteerd, zonder nadrukke lijkheid of egotripperij. En dat alles dan ook nog met een sublieme dictie die elk woord voor iedereen verstaanbaar maakt: het was nauwelijks nodig om de tekst mee te lezen. Lennon In gespeelde wanhoop tijdens een opnamesessie voor Double Fantasy in de Hit Factory, een van de meest bekende Newyork- se studio's. In augustus toen de foto werd genomen droeg hij nog lang haar. Ik vond het overigens een boeiende avond, met voor derdejaarsleerlingen bij zonder intens volgehouden spel, dat in ieder geval een duidelijke keus inhield. de avond wisselt met Willem Kwakkel- stein), ontbraken dergelijke invullingen nagenoeg, waardoor hij vlakker bleef. Als de makers bedoeld hebben dat de man nu eenmaal vlak is had ik dat toch iets duide lijker willen zien. Einde gaat over een jonge vrouw die de eenzaamheid van een oude zolder zoekt om daar een einde aan haar leven te maken. Als in een droom ontmoet zij daar facetten en herinneringen uit haar leven. Hoe interessant, dat hebben ze bij het Onafhankelijk Toneel laten zien onder regie van Jan Joris Lamers, in een opvoe ring die vaak introvert van kleur is. Bij de Theaterschool blijft het stuk evenzeer overeind in een knappe opvoering met wat meer extraverte inkleuringen. Bij al lebei de voorstellingen heb ik met span ning zitten kijken en luisteren. Rudolf Lucieer heeft Einde tot diep in de ruimte geënsceneerd en de vier actri ces maken op een uitstekende manier gebruik van die ruimte. Daardoor ont staan er voelbare spanningen tussen de spelers, hoewel die vaak op grote afstand van elkaar staan. Elk van de spelers toont trouwens een eigen karakteristiek en dat maakt deze presentatie voor het publiek ook al interessant. Er wordt goed gespeeld en met een aangenaam overkomende inte gere inzet. Het zou leuk zijn als er een mogelijkheid kon worden gevonden de twee toch verschillende produkties van Einde voor het publiek dichter bij elkaar te brengen. Op dezelfde avond bijvoor beeld. Diens opvolger, de nieuw verkozen Ro nald Reagan, noemde de moord op Len non „tragisch” en verklaarde dat er een antwoord moet komen op dit soort ge weld. De oud-gouverneur van Californië zei niet te geloven in wapencontrole; een zaak die meegespeeld had in zijn verkie- zingstoernee. Kritiek op de wapenwet wees Reagan af. George Harrison, de voormalige gitarist van The Beatles „kan niet geloven” dat zijn' vroegere collega John Lennon dood is. Hij had Lennon drie jaar lang niet gezien, maar zei wel in voortdurend tele fonisch contact met hem te hebben ge staan. De zanger van The Rolling Stones, („Tussen onze bands bestond een gezonde artistieke rivaliteit”, zo zei Lennon in het BBC-interview) Mick Jagger, heeft gezegd dat hij een vriend verloor die hem bijna twee decennia lang na had gestaan. De begrafenis zal in New York deze week plaatsvinden en wel in strict beslo ten kring; Mevrouw Yoko Ono wil niet dat het „een circus” wordt, zo zei David Gef- fen, de directeur van de platenmaatschap pij waaraan het echtpaar zich had laten verbinden. Paul McCartney verklaarde dat hij de begrafenis niet zal bijwonen, maar dat hij zijn medeleven op zijn eigen manier zal tonen. Yoko Ono liet weten wel een stille wake te organiseren om voor de ziel van haar om het leven gebrachte echtgenoot te bidden.” LEEUWARDEN (ANP). De Friese schrijversbond (het Skriuwersbün) is ont stemd over het feit dat er dit jaar geen Friese dichters zijn uitgenodigd voor Poe try International, het poëziefestival dat jaarlijks door de Rotterdamse Kunststich ting wordt georganiseerd. In een brief, die deze week aan de organisatoren is ge stuurd, wijst de bond erop dat het ook voor de Friestalige literatuur van belang is om zich op het festival te manifesteren en er in contact te komen met buitenland se literatoren en hun werk. I.5 t u de ir of lezen g ais Meeres Stille, Freiwilliges Verzinken en Der Tod und das Madchen (ik noem er maar een paar) klonken verfijnd en soms onwaarschijnlijk subtiel, met een pianissi mo dat iedereen de adem deed inhouden. Het Wanderers Nachtlied (waarin Goethe met een achttal korte regels de stilte zo treffend weet uit te beelden) was onge twijfeld het prachtigst getroffen. Maar ook het als het ware lichtvoetig gereciteer de Der Wanderer an den Mond, of An die Laute, of Auf der Donau (het is ondoenlijk om van alle achttien liederen een karakte ristiek te geven) en de bewogen contrasten in liederen als An die Leier of Memnon lieten een rijkdom aan indrukken achter. In het laatste vraaggesprek dat voor het Amerikaanse radiostation RKO werd ge houden zei Lennon onder meer: „Zolang er leven is, is er hoop.” Hij zei verder dat hij hoopte dat hij eerder dan Yoko zou sterven. „Als zij eerder dood zou gaan, zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten overle ven; ik zou niet verder kunnen.” Over de toekomst toonde Lennon zich hoopvol. Hij hoopte dat zijn nieuwe album Double Fantasy zijn oude bewonderaars zowel als „de nieuwe generatie” zou beval len. „Men moet God of wie zich ook daar boven bevindt, dankbaar zijn dat men alles in Vietnam of Watergate heeft overleefd, al die beroeringen in de wereld in de jaren zestig. Ik ga het onbekende tegemoet." Lennon had de afgelopen tijd weer en kele interviews gegeven na een rustperio de van vijf jaar waarin hij zich aan vrouw en kinderen wijdde en in een interview voor de BBC dat vannacht ook voor de Nederlandse radio te beluisteren was vertelde dat hij zich had beziggehouden met broodbakken en dergelijke. Hij ont kende een conclusie die het weekblad Newsweek naar aanleiding van een inter view had getrokken. Een vrouw die zichzelf ontmoet op de drempel van dood en leven. De Vries heeft daar uiterst boeiende confrontaties van gemaakt, uitgewerkt in artistiek raffine ment. En dat maakt Einde tot een stuk dat uitermate interessant moet zijn voor jon ge spelers. Bergman maakt er een modern stel van. Beiden werken, beiden doen de afwas. Maar ik herinner me levendig mijn afgrij zen over het traditionele rolpatroon waar in ze desondanks zaten: hij egoïstisch, hard, kinderlijk. Zij emotioneel open, opofferend. Het was me totaal onduidelijk waarom die vrouw die man nog terug wou hebben. Het spelproject van drie derdejaars van de toneelschool, gemaakt onder regie van Jan Joris Lamers, lost dat probleem niet op. Het volgt Bergman op de voet, in tekst en verhaal, en bouwde geen commentaar op Bergmans film in. Of dat commentaar zou moeten zitten in de manier van spelen. In dat geval vinden de makers, lijkt me, dat de status quo zoals gepresenteerd in Bergmans film, onveranderd en onveran derlijk is: hun spel drukt vooral gelaten heid uit. De spelers spreken op huiskamersterk- te, waardoor ze niet altijd te verstaan zijn, zonder dat dat overigens erg bezwaarlijk is. Ze behandelen de tekst als rijtjes woor den, die ze maar ergens vaagweg intonatie gunnen. Soms doen ze denken aan acteurs die vóór de voorstelling nog even snel hun tekst doornemen. Zo’n manier van spelen vraagt om een andere invulling van de emoties, en Lamers zocht dat in bewegin gen, die binnen een statische mise-en- scène van tijd tot tijd opduiken: Als de man naar Parijs zal vertrekken loopt de vrouw zinloos van de ene kant naar de andere, zoals iemand doet die zenuwach tig zijn koffer pakt. Als ze alleen is en telefonisch hulp van vrienden vraagt, maakt ze zich zo klein mogelijk. Voor de man (gespeeld door Gerrit Bons, die om Die manier van tekst en gevoel uiteenrafe len, ook in praktijk gebracht in Lamers produkties bij Onafhankelijk toneel, en in een wat barokkere vorm bij toneelgroep Baal te zien, kan voor leerlingen alleen maar nuttig zijn. De omgeving, de boven bar van het toneelschoolgebouw, waar de spelers met onopzettelijk aanwezig meu bilair tussen de toeschouwers in spelen, kwam de sfeer van de voorstelling nog ten goede. Inmiddels heeft de dood van Lennon vooral in de Verenigde Staten geleid tot een hausse in de verkoop van albums van The Beatles en van elpees van Lennon zelf. De omvang daarvan doet denken aan de reacties die de dood van Elvis opriep. In Nederland en Engeland is de vraag volgens handelaren wel toegenomen, maar leeft de verwachting dat het hier niet zo tot een topverkoop zal komen omdat de verkoop van het werk van The Beatles en Lennon altijd regelmatig goed is geweest. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De tragische dood van John Lennon heeft overal ter wereld gevoelens van grote verslagenheid teweeg gebracht. In binnen- en buitenland werd door de media grote aandacht geschonken aan werk en leven van de maandagavond laat in New York vermoorde musicus; radio- en tv-stations lastten speciale program ma’s in. Daarbij kwam onder meer aan het licht dat de ex-Beatle en zijn vrouw Yoko Ono zelfs tot kort voor het noodlottige ongeval interviews hadden gegeven. Dietrich Fischer-Dieskau: sublieme dictie die ieder woord verstaanbaar maakt. AMSTERDAM. De naam Dietrich Fischer-Dieskau is al zo lange tijd een begrip dat je deze zanger nu gaat beluisteren met de vraag op de achtergrond: „is die stem nog volkomen intact? Het is tenslotte bijna vanzelfsprekend dat bij een zanger van 55 jaar de jaren gaan tellen en dat er toch wel enige slijtage moet zijn te bespeuren. Komt daarbij nog dat het recital van Fischer-Dieskau in de (waarschijnlijk afgeladen) Grote Zaal van het Amsterdams Concertgebouw zou plaatsvinden. Een tweede vraag: is dat op te brengen voor die ene stem? Gaat er niet enorm veel verloren aan nuance en aan uitdrukking in zo’n met mensen volgepakte grote zaal, waar het nooit helemaal stil kan zijn maar waar iedere toehoorder wordt verondersteld alles goed te kunnen volgen? En dan de laatste vraag: kan een recital met uitsluitend liederen van Schubert in deze geschetste situatie de hele avond boeiend blijven? AMSTERDAM. Vier jonge actrices die dit seizoen hun opleiding aan de Theaterschool afronden hebben onder regie van hun docent Rudolf Lucieer het toneelstuk Einde van Edwin de Vries ingestudeerd. In gebouw De Liefde, aan de Da Costakade, waar een deel van de Theaterschool, die wegens plaatsgebrek in brokjes over de stad verdeeld is, in werkt, zijn vanaf gisteren tot en met 23 december voorstellingen van dit eindprodukt te zien. Ze zijn vrij toegankelijk, maar er staat een uitnodigende bus waarin elke toeschouwer een vrijwillige bijdrage kan deponeren en daarvan kunnen de leerlingen dan eens iets extra’s doen binnen het kader van hun opleiding. Het is een uitstekende gedachte geweest om vier nieuwe spelers ook een fonkel nieuw toneelstuk te laten spelen. Een stuk dit nog niet beladen is door tal van eerde re uitvoeringen maar waar zowel de do- cent/regisseur als de uitvoerenden blanco tegenover staan. Edwin de Vries, lange tijd acteur bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam en sinds vorig seizoen werk zaam bij Baal, ziet zijn stuk evenwel tege lijk gespeeld, want het Onafhankelijk To neel heeft er enkele weken geleden de première van uitgebracht in de Toneel schuur in Haarlem. De spelers van de Theaterschool en hun regisseur hebben die voorstelling niet gezien. De twee ver schillende produkties kwamen geheel on afhankelijk van elkaar tot stand. Het is vanzelfsprekend verleidelijk de twee uitvoeringen te vergelijken. Maar daarmee is onmiddellijk het gevaar aan- A1 deze vragen werden door Dietrich Fischer-Dieskau echter onmiddellijk te niet gedaan. Vanaf de eerste tot de laatste gezongen passage was hij het onbetwiste middelpunt in de inderdaad overvolle zaal. En de ervaring dat zijn veelgeprezen stem niet alleen nog volkomen intact is maar zelfs genuanceerder en uitdruk kingsvoller dan ooit, die ervaring is op zich al enorm indrukwekkend. Daarbij realiseer je je bij alles wat Fischer-Dies kau doet dat hij een begenadigd kunste naar is die zijn enorme potentieel in intel ligente en artistieke zin volkomen heeft ontwikkeld en even volkomen weet te benutten. Geen enkele stagnatie in die Voorstelling: Einde. Toneelstuk van Edwin de Vries. Gespeeld door Agnes Veger, Carla Reitsma, Maryke Be versluis, Rosana van der Vlagt. Leer lingen van de Theaterschool Amster dam. Regie Rudolf Lucieer. Decor Frank Nusselein. Te zien in de Thea terschool, gebouw De Liefde, Da Cos takade 102, Amsterdam. Tot en met 23 december 1980, behalve op zondag. Aanvang 21.30 uur. Voorstelling: Scènes naar Scènes uit een huwelijk van Ingmar Berg man, gemaakt door leerlingen van de Amsterdamse toneelschool, onder re gie van Jan Joris Lamers. Spelers: Annet Kouwenhoven, Gerrit Bons en Willem Kwakkelstein. Gezien op 9 de cember 1980 in gebouw de Liefde, Da Costakade 102, Amsterdam, daar nog te zien t.m. 20 december beh. maandag. Aanvang 21.30 uur, duur ruim een uur. Radio-opnamen van dit concert wor den uitgezonden op 16 december a.s. om 15 uur op Hilversum IV. Recital door Dietrich Fischer-Dies kau, bariton en Jörg Demus. piano. Programma: Schubert. Concertge bouw Amsterdam, 9 december 1980. muziek en stemming van deze tijd heeft helpen scheppen. Zijn geest, de geest van The Beatles onstuimig en ernstig, ironi sche en idealistische tegelijk werd de geest van een hele generatie”, aldus de Amerikaanse president. „Ik ben niet ondergronds geweest. Wij hebben normaal geleefd, zijn overal ge weest en hebben vrij veel gereisd. Ik gaf alleen niet thuis als er om mijn mening werd gevraagd. Toen Elvis overleed was ik in Japan (1977 - red.). Ik gaf toen geen commentaar. Nu wil ik best zeggen dat ik vind dat Elvis eigenlijk al doodging op het moment dat hij in het Amerikaanse leger moest dienen.” In een interview met de Los Angeles Times zei Lennon: „Wat ik me realiseerde gedurende die vijf jaar was, dat toen ik zei dat de droom voorbij was, ik wel fysiek met de Beatles had gebroken, maar dat ik geestelijk nog een last ervan droeg omdat de mensen wat van mij verwachten. Het was een soort onzichtbare geest, maar in die vijf jaar is het langzaam weggegaan.” In reacties van vrienden, collegae en hoogwaardigheidsbekleders werd het werk van Lennon zonder uitzondering geëerd, en werd de musicus veelvuldig omschreven als een van de grootste arties ten van onze tijd. President Carter gaf als zijn mening te kennen dat Lennon „de prijs arlijk ppen Er ging geen enkele nuance verloren, integendeel. De schitterende, energieke liederen als Prometheus, Gruppe aus dem Tartarus of Über Wildemann klonken als een klok, de meer ingetogen composities AMSTERDAM. In scènes uit een huwelijk (film, later ook als televisieserie te zien geweest) toont Ingmar Bergman een al jaren getrouwd echtpaar, waarvan de man plotseling met zijn vriendin naar Parijs vertrekt. Ondanks de onverwachte harde klap blijkt in de maanden die volgen de vrouw beter in staat een bevredigend zelfstandig leven op te bouwen dan de man. Het nogal melodramische slot laat het echtpaar elkaar weer ontmoeten waar een nieuwe verhouding, in welke vorm dan ook, lijkt te gaan opbloeien. wezig een al te zware wissel te trekken op het jonge talent, dat nog nauwelijks of geen publiekervaring heeft. En toch wil ik een vergelijking hier niet helemaal uit de weg gaan. De reden van deze besliste uitzondering op de regel die ik mezelf stel ligt hierin dat de voorstelling van de Thea terschool de toets van oprecht gemeende kritiek en vergelijking zonder brokken kan doorstaan. Een andere reden is dat de speelstijl in verschillende opzichten doet denken aan die van het Onafhankelijk Toneel. Het is mogelijk dat de knappe tekst van Edwin de Vries daar een belang rijke invloed op heeft. Dit alles was niet mogelijk geweest zonder het grote inlevingsvermogen en de artis tieke waakzaamheid van Dietrich Fi scher-Dieskaus vaste begeleider Jörg De mus wiens muzikale persoonlijkheid in een samenwerking van meer dan dertig jaar volkomen met die van de zanger is vergroeid. (Van onze kunstredactie) JOHANNESBURG. De zwarte be- wustzijnsorganisatie AZAPO (Azanian People’s Organisation) wil een totale boy cot van buitenlandse artiesten die in Zuid- Afrika hebben opgetreden of van plan zijn dat te doen. AZAPO heeft er onlangs voor gezorgd dat een optreden van de zwarte Amerikaanse zanger Ray Charles in Soweto een totale mislukking werd. Ook de studentenorganisatie Congress of South African Students wil buitenland se kunstenaars in Zuid-Afrika boycotten. De CSAS waarschuwt vooral Amerikaan se negerartiesten Zuid-Afrika te mijden. De beide organisaties Wensen een totale culturele boycot van Zuid-Afrika door buitenlandse artiesten en kunstenaars. Zij hebben aangekondigd ook in blanke gebieden en theaters protestdemonstra ties te houden en pamfletten te zullen uitdelen aan schouwburgbezoekers. Eoo21 Mfifi.SR N6Tfr*nt» 1 een vrolijk kaartje 551 MAAKT IEDEREEN fiLIJ 1 'f* i 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17