I pas te leren van Bergman bij VARA-tv M tv-film met Kerst Kerstmis 1980: een gevarieerd programma Ik begin het vak nu n Al Betoverende Zauberflöte 1 iHI f »xen A 1 - 18 19 RTV WOENSDAG 24 DECEMBER 19 80 SETH GAAIKEMA VANAVOND OP TV (Van onze RTV-redactie) *1 K f w 1 IN K. HILVERSUM „De kerst fiheb ik altijd thuis gevierd”. E' Dat is voor mij de feesta- i-vond. Ik zeg ook in het pro- 1: gramma: „Is het kerstfeest, of is het -mis? Het is niet F voor iedereen het feest, niet iedereen is „in the mood”. xT- T.' T:' T.' ”3 Bing Crosby en Rosemary Clooney in „White Christmas Het Kerstge „Kerstavond wordt bescheiden. Een afrekening met de politiek. De weg vrijmaken voor het nieuwe. 4590918 4598112 4598606 4606056 4606405 46 1 2388 4613965 46 20773 4629189 4632295 4643716 465086? 4661444 4669977 4735773 4743371 4749279 4755477 1755849 1762787 4773879 1775915 1781084 1810314 1837018 1842313 1886429 1943987 ■953531 ■976633 983197 991664 999047 999124 000570 026345 036734 046619 057726 063406 083719 092568 094343 101179 1 10308 119283 122535 125588 142803 177432 I79975 195143 >01923 >17316 >27017 >54283 >64133 70138 101812 120145 127388 127706 ■30508 ■43718 ■46308 53816 62431 85979 88142 94864 98006 15647 49835 54651 36440 38008 99575 5367630 5380836 5385442 5404325 5432641 5446782 5461259 5462032 5476888 In 1977 was er ook nog zo’n hoog tepunt, zo’n gelukje dat een speciale gebeurtenis als een kerstshow net nodig heeft. Het kabinet-Van Agt was net samengesteld, voorzien van een lange lijst onbekende ministers- namen. Het is niet waarschijnlijk dat dit jaar een afronding volgt van wat er toen begon. Seth Gaaikema zal niet de eer te beurt vallen om ook het vertrek van die lange lijst inmiddels wat bekendere ministers aan te kondigen. „Het is toch goed voor een artiest als het publiek zijn achtergrond, zijn verhaal kent. Zonder zijn Lim burgse herkomst en erfenis is Toon Hermans ondenkbaar. Bij Wim Kan hoort Scheveningen. Paul van Vliet is een stukje van Den Haag. En zo hoort Groningen bij Gaaikema. Dat Terwijl op het andere net Seth Gaaikema (Nederland 2, 20.27 uur) zijn kerstshow laat zien, toont de NOS de verwikkelingen van een jeugdig, door een onzekere toe komst geteisterd stel. John en Ann staan op het punt vader en moeder te worden. Voor John is dat alle reden om aan zijn materiële wel vaart te gaan denken, Ann is al even „rolvast” en eist een ruimere huis vesting met het oog op de baby. Zijn laatste kerstshow werd uit gezonden door de AVRO. Dat was drie jaar geleden. De jaren tachtig beginnen voor Seth met Veronica. „Laat het niet te sterk uitkomen”, zegt hij, „ik wil een zaal vol gewone mensen. Niet alleen dat jonge volk”. Maar je bent niet zo lang gele den plotseling komen aandragen met een Armeense grootvader, om wat gevoelige kanten van dat Gro ningse karakter te verklaren. hoort zo. Waar je je jeugd slijt, wordt je karakter gevormd”. De IKON verzorgt vervolgens een kerstnachtdienst vanuit de Evange lisch Lutherse Kerk in Kampen, met medewerking van de Kamper Cantorij (23.00 uur), en de KRO- RKK verzorgt vanuit de omroeppa- rochie in Amersfoort de liturgie van de kerstnacht (24.00 uur). Heeft dat wat te maken met wat je voor de 24e in petto hebt? gen en zo mogelijk nog een gesprek wordt gevoerd met de ouders van een „kerstkind 1980”. vlot, flikkerende gloeilampen doen hun best het weerlicht te imiteren. Ook zijn de rondscharrelende my thologische monsters duidelijk van papiermaché en hangt de toverfluit onmiskenbaar aan een draadje. Het stoort niet, draagt integendeel bij tot de intimiteit van de voorstelling, past zelfs erg goed bij een opera van Mozart. DUIZENDEN BOEIENDE, of Vermakelijke oude speelfilms zijn althans hier nog nooit op de buis gebracht, maar dat heeft de TROS er niet van weerhouden om voor de derde keer sinds 1972 „White Christmas” op het programma te zetten. Tweede Kerstdag komt het door Bing Crosby en Danny Kaye gemende oude beestje andermaal opdraven en halverwege de avond vallen dan weer de vlokken als beloning voor het aanheffen van de smeltende succes song „I’m Dreaming of a White Christmas”. Voordien hebben Bing en Danny zich, met assistentie van de zingende gezusters Vera-Ellen en Rosemary Clooney, ingespannen om het door gebrek aan sneeuw geteisterde wintersporthotel van hun vroegere legercommandant aan klandizie te helpen. Daartoe wordt een door veel oud-strijders bijgewoonde grote show op touw gezet. En reken maar dat het dan ook nog flink gaat sneeuwen. De liedjes van Irving Berlin en goede dansnummers van Vera- Ellen (waarvan één samen met Danny Kaye) zijn de plussen van deze bejaarde amusementsfilm, die nu écht wel een lange rust op de plank heeft verdiend. Er zijn nog genoeg andere films te vinden waarin een mooi opgetuigde kerstboom is te bewonderen. (Vrijdagavond om 19.30 uur via Nederland 1). door Fred Raadman „In mijn woorden betekent hu mor toelachen. Een warm gevoel krijgen en er lekker bij gaan zitten. Als ik dat bereik, heb ik mijn werk goed gedaan. Als er emotioneel iets met ze gebeurt. Niet als je iedereen uitlacht, belachelijk maakt en het publiek loerend door het sleutelgat de voorstelling uitzit en in plaats van mee te lachen aan het uitlachen is”. 80 Ai; ’s Avonds zendt de NCRV via Nederland 2 het televisiespel „Het kerstgeschenk” uit. Het is een be werking van het gelijknamige ver haal van Top Naeff, geschreven door Willem Wilmink en geregis seerd door Aart Staartjes. Het im pressionistische verhaal Top Naeff, met Thera van Homeyer in de hoofdrol van de ten dode opge schreven Nannie, laat zich niet makkelijk definiëren. Een kerstver haal, dat wel, maar het gaat ook nog over gevoelens van kinderen in de puberteit, het mysterie van de dood en de in de jaren dertig naderende wereldramp (Nederland 1, 22.30 uur). (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Het televisie-kerstprogramma 1980 begint vanavond met het Belgische televisiespel „Er was eens in december...”. Een eigentijd se versie van het kerstverhaal, compleet met de ster van Bethlehem, een geboorte, de zwerftocht langs ’s Heeren wegen en uiteindelijk een gelukki ge afloop. De BRT bood dit door de Belgische televisiekritiek onderschei den spel zijn kijkers al twee keer aan, en niet geheel zonder reden (Nederland 1, NOS, 20.27 uur). Wat ben je nu werkelijk. Een cabaretier, of een schrijver? „Mijn karakter, dat is nuances aanbrengen. Nooit in zwart en wit werken. Altijd twijfelen. Die nuan ces mogen nu wel, een paar jaar geleden niet. Het tij is mijn voordeel gekeerd, wat dat betreft. Er is weer aandacht voor wat Martinus Nij- hoff schreef: lees maar, er staat niet wat er staat. Je moet doen wat bij je hoort. Maar ik ben erg beïnvloed baar, ik heb gauw de neiging om in de huid van een ander te kruipen. Het enige wat ik kan zeggen, is dat ik twintig jaar bezig ben, en het nu begin te leren. Maar pasteltinten, dat zullen het altijd wel blijven. Daar begint mijn eigenheid”. Op de ochtend van de eerste kerstdag is het de KRO via Neder land 1, die nog drie speciale pro gramma’s verzorgt. Vanuit Ham burg komt een Boheemse herders- mis tot ons (11.15 uur), gevolgd door „Urbi et Orbi”, de traditionele kersttoespraak en zegen van de paus vanuit Rome (11.55 uur) en onder de titel „Ons is geboren” komt vanaf de Grote Markt in Brus- „lemand die schrijft, twijfelt. Be halve pamflettisten. Een schrijver is introvert, een laatbloeier. Ik zal dus wel vooral een schrijver zijn. Maar wel een met een enorme drang om zich te doen gelden”. „Het kan me niet schelen, zoals me zo vaak gevraagd wordt, of mijn boekje goed verkoopt. Ik ben blij dat ik het geschreven heb. En wat mij interesseert, is of het er over een jaar nog is”. „Ik ben een laatbloeier, en doe nu pas precies wat ik wil. Meer dan twee jaar heb ik naar deze show toegewerkt, en ik ben niet zenu wachtig. Nou ja, gewoon, zoals bij elke voorstelling. Maar ik vind het heerlijk om het te doen. Ik heb Toon gezien, met tweeëneenhalf uur op de televisie. Imponerend, iets an ders is het niet. Als je de zestig gepasseerd bent, heb je een broze leeftijd bereikt. Als je dan nog durft, en kunt, als je dan niets toe geeft van jezelf mijn hoed af. Als een eik stond hij daar, helemaal zichzelf. Mij geeft dat wat moed voor de toekomst”. (Vanavond om 20.27 uur via Nederland 2). Aan opmerkelijke programma’s biedt de eerste kerstdag een regi stratie van het theaterprogramma „Onder water” van Herman van Veen (Nederland 1, 12.55 uur), en natuurlijk het Eurovisie Kerstcon cert vanuit het Concertgebouw, uit gevoerd door het Concertgebouw orkest onder leiding van Bernard Haitink (Nederland 1, 15.00 uur). Wie een goede geluidsweergave op prijs stelt, doet er verstandig aan gebruik te maken van het geluid van Hilversum 4. Op het program ma staan werken van Brahms (Tra gische ouverture) en Prokofjev (filmmuziek bij Eisensteins film Alexander Newsky). onthulling van een portret van haar, van de hand van Diana Van denberg (Nederland 1, 19.55 uur). De eigenlijke kerstviering op de televisie is beperkt tot een zestal uitzendingen. Kerstavond biedt via Nederland 1 een selectie van meei en minder bekende kerstliederen, ten gehore gebracht in de Londense Royal Albert Hall, uitgevoerd door The Bach Choir, The State Trum- petters en The Philip James Brass Ensemble, het geheel onder leiding van Sir David Wilcox (Nederland 1, 21.55 uur). „Grootvader. Dat was een Ar meense geitenhoeder. Een herder dus, net als mijn vader, die zieleher- der is. Ik denk dat ik de behoefte om mijn gevoelens wat meer te to nen op wat rijpere leeftijd van hem heb meegekregen. Ieder mens moet groeien, tenslotte. Steeds andere er varingen opdoen en verwerken. Dat zijn bij mij emoties. In Nederland wordt dat heel slecht verstaan. Hier bestaan de grillen als engagement en vrijblijvendheid. Emotioneel mag niet, en daar heb ik moeite mee. Je behoort öf vrijblijvend te zijn, of je te èngageren. Zaken van het hoofd, niet van het hart. En juist dat hart, dat zoek ik”. Seth Gaaikema, 41 jaar is hij. Toen hij 17 was mocht hij al voor - Wim Kan schrijven. Hij was amper - 20, en hij vertaalde „My Fair Lady”. Hij werd steeds ouder, en deed steeds meer. Op 24 december vult Gaaikema de kerstavond. Twee da gen eerder heeft hij tweemaal de lengte van zijn show in ’t Spant in Bussum gestaan. Om het allemaal op te nemen. „Het is echt persoonlijk, dat ge voel. Soms is het ook schijnheilig. Maar voor mij is Kerstmis het chris telijk nieuwjaar. Alsof je opnieuw geboren wordt. Dat is wat me er in aanspreekt. De herdenking van de geboorte, christelijke gestampte muisjes. Ook in sociaal opzicht, her ders samen met koningen, een os en een ezel rond de kribbe. Goed be schouwd een heel progressieve ge dachte. Dat spreekt zeer aan in deze tijd”. Daar heb je die wedergeboorte van net weer. Ik begin het vak nu pas een beetje te leren. En ik vind het leuk om na het sombere 1980 iets vitaals te brengen, een injectie te geven. Er is veel pessimisme en nihilisme. Ik zoek zinnige vrolijk heid en een beetje positiviteit”. „Misschien ben ik wat min der onbevangen dan vroeger. Maar ik voel het zo. Je merkt tegenwoor dig dat een goede grap meer ge waardeerd wordt. Meer dan een jaar of wat geleden. De lach is de laatste drie jaar een luxe artikel aan het worden. We hebben het hard nodig, kijk je eigen krant er maar op na”. „Cabaretier zijn is eigenlijk hele zware dingen in een grap zeggen en herkenbaar maken. Die functie keert terug. Als roeping heb ik het nooit gevoeld, misschien is dat iets van die valse Groningse schaamte. Laten we zeggen dat ik van het theater bezeten ben. De kunst is inhoud en vorm te brengen als ge lijkwaardige delen, zonder dat je je in de vorm verliest. Vroeger had ik daar moeite mee. Daarom zijn de jaren zeventig voor mij ook zo zwaar geweest. Ik heb teveel toege geven aan de trends, gedaan wat ik dacht dat van mij verwacht werd”. o’ 2 Het gevolg is dat de gezinsuitbrei ding vooraf wordt gegaan door een conflict, want Ann neemt gewoon een ander huis zonder John daarin te kennen. Als de liefde toch sterker blijkt dan de trots, ontspint zich een speurtocht met een alleszins pas sende ontknoping. „Er was eens in december...” wordt voorafgegaan door een her haling van het uit 1974 daterende muziekprogramma „De Schotse fantasie”, geregisseerd door Wilhel mina Hoedeman naar het gelijkna mige werk voor viool en orkest van Max Bruch. Solisten zijn de Kore aanse violiste Kyung Wha Chung en de twee jaar geleden veel te vroeg overleden solodanseres van het Na tionale Ballet, Olga de Haas. In het programma is een korte impressie van de carrière van Olga de Haas te zien, gekoppeld aan de Je bent de laatste jaren wat vrijer met emoties, wat sentimente ler. Eigenlijk niet zo erg het stereo tiepe van de grappenmakende, maar gesloten Groningse domi neeszoon, om het cliché maar ge lijk te voorschijn te halen. Thera Homeyer en Ene van t Woudt als Nannie en Koen in schenk" dat de NCRV eerste kerstdag uitzendt. sel een programma met een heuse kerststal met levende dieren, waar oude kerstliederen worden gezon- Hakan Hagegard en Irma Urrila als Papageno en Papagena in ,.Die Zauberflöte „Sinterklaas zegt me niets. Al dat gedoe met die cadeaus, die liedjes en die gedichten. Sinterklaas is pas leuk, als alles is uitgepakt en de avond begint. Oudejaarsavond ligt me ook niet zo. Dat afsluiten en terugkijken, voor mij heeft het een soort somberheid. Mijn vader was er vroeger ook nooit met oudjaar. Hij moest altijd een dienst leiden, en dan terugkijken naar de gemeen teleden die dat jaar gestorven waren”. Tweede kerstdag heeft als hoog tepunt de show „Het is altijd Kerst mis” van Jos Brink en Frank San ders. Liedjes, sketches, conferences met naast Jos Brink en Frank San ders nog Mary Michon en Henny Orri (AVRO, Nederland 2, 22.00 uur). Wat verwacht je dan van jezelf? De overdreven mimiek van fysiek gewoonlijk slecht in hun rol passen de zangers en zangeressen, waar voor operahaters zo allergisch zijn, komt hier gelukkig niet voor. Op de een of andere manier misschien wel met behulp van een eigen tover fluit is het Bergman gelukt, me dewerkers aan te trekken (Josef Kostlinger, Birgit Nordin, Irma Ur rila, Ulrik Cold), die niet alleen Mo- Er zijn ook enkele kijkjes achter zart recht doen wedervaren, maar de schermen, maar daarmee is Ing- bovendien uitstekend acteren en mar Bergman wijselijk niet kwistig helemaal de vereiste typen zijn, geweest. Eén keer zit hij er stills- Dank zij de nasynchronisatie van tisch naast: het kronkelend ballet muziek en zang konden zij zich vol- bij de „beproevingen met water en ledig op het spel concentreren, ook vuur”. Het enkele malen herhaalde al een reden dat deze Toverfluit zo grapje om de schouwburgbezoe- zuiver klinkt. Morgenavond, van kers bordjes met teksten voor te kwart over negen tot vijf voor half houden is ook niet zo geslaagd. twaalf op Nederland 2. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Twaalf jaar was Ingmar Bergman toen hij „Die Zau berflöte” ontdekte. Een liefde op het eerste gezicht en voor het leven. Omstandigheden verhinderden echter door hem geplande toneel- ensceneringen; het bleef bij een korte marionettenvertoning in „Het uur van de wolf’. Maar op zijn 56e heeft de Zweedse regisseur dan toch een monumeii? voor Mozart kunnen oprichten met een opera film zoals nog niet eerder was ge maakt: de naadloze verbinding van twee kunstvormen, die onverenig baar leken. Zijn ontwapenende „Trollflojten” is de mooiste kerst versiering van het televisietoestel die men zich kan wensen: de VARA zal er op de avond van eerste kerst dag veel kijkers een plezier mee doen. De macht van de liefde wordt in „Die Zauberflöte” bekoorlijk uitge beeld door sprookjesfiguren, waar aan toch niets menselijks vreemd is. In de intelligente, spirituele en vaak vermakelijke filmversie laat Berg man zijn publiek geen moment ver geten dat het een uitvoering in een schouwburg bekijkt en beluistert; de toneelman loopt de filmmaker nooit voor de voeten. Intussen wijkt hij naar hartelust af van de regels, die in het verleden bij geoliede operaregistraties wer den gehanteerd. Het komt er vooral op neer, dat de regisseur (oude thea- terrot!) met kennelijk welbehagen de attributen en hulpmiddelen, no dig voor zo’n voorstelling in een antiek schouwburgje, een belang rijke rol laat meespelen. Decors en zetstukken verdoezelen niet hun eenvoudige makelij, geschilderde achterdoeken worden en plein pu blic ontrold en dat niet altijd even

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19