een aesthetisch arrangement de voorkeur werd gegeven.
Daardoor was men in staat een rustig, evenwichtig
geheel te vormen, waarbij formaten, kleur der schilde
rijen en lijsten zoo goed mogelijk harmonieerden,
hetgeen bij een zuiver kunsthistorische opstelling,
waarbij de tijd van ontstaan den doorslag zou hebben
gegeven, welke opstelling eerst werd overwogen, niet
wel mogelijk zou zijn geweest.
De tentoonstelling was niet speciaal bedoeld voor
de kunsthistorici maar voor het groote publiek, dat
meer gebaat is bij een harmonisch geheel dan bij
een chronologische opstelling, met de consequenties
daaraan verbonden.
De catalogus was van een beknopten tekst voorzien,
waarbij alle schilderijen gereproduceerd werden. Bij
een beschrijvenden tekst had het aantal afbeeldingen
ingekrompen moeten worden, wilde de prijs van den
catalogus niet te hoog worden. De aantrekkelijkheid
ervan zou, bij beperking der reproducties, voor
het groote publiek zeer zeker sterk verminderd
zijn.
Een aantal kunsthandelaren stond schilderijen aan
de expositie af. Zonder hun medewerking zou de
tentoonstelling zeer onvolledig zijn geweest. Zij toch
zijn zeer vaak de bezitters van bijzonder fraaie speci
mina, meermalen ook van pas ontdekte schilderijen.
Men diene daarbij niet te vergeten, dat wat heden
in den kunsthandel is zich morgen wellicht in het
bezit van een particulier verzamelaar of van een
Museum zal bevinden, terwijl omgekeerd werken uit
de meest beroemde verzamelingen meermalen wederom
aan de markt worden gebracht.
Doordat de wijze van schilderen van de genrestukken
over het algemeen afwijkt van die der bestelde por-