60 tretten werd de gedachte geponeerd, dat vele dezer vrije uitingen van een anderen meester zouden zijn. Het spreekt vanzelf, dat een uitgebreide tentoon stelling, waarop werken uit de geheele wereld bij elkaar gebracht zijn, aanleiding geeft tot verschil van opinie. Daar toch kan men schilderijen vergelijken, welke nimmer tevoren bij elkaar hebben gehangen, en dat dan nieuwe conclusies gevormd worden is volkomen logisch. Dat Frans Hals in een en het zelfde schilderij dikwijls zeer verschillend werkte, valt aan meer dan een der schutterstukken van het Frans HALSmuseum duidelijk te demonstreeren. Noemen we den maaltijd der officieren van den St. Joris-doelen van 1627, waar de koppen op de rechter helft van het schilderij (afb. 1) veel massiever zijn geschilderd dan die op de linker helft. Daar is de schildering veel dunner, impres- sionistischer en werd op talrijke plaatsen het doek uit gespaard (afb. 2). De schaduwen zijn er veel lichter en niet groenachtig als die op de koppen rechts. De wijze, waarop hier de borstel werd gehanteerd, komt veel meer overeen met de manier, waarop de meeste genre stukken werden geschilderd, die als een vrije uiting van den meester zijn te beschouwen. Hals maakte deze wellicht als reactie op het conterfeiten van personen, die hem hun portret bestelden en waarbij hij rekening had te houden met de wenschen en eischen van zijn opdrachtgevers Ook het schutterstuk van 1616 toont heel duidelijk Hals' zeer gevarieerde wijze van schilderen. De ten toonstelling heeft wel geleerd, dat hij zich niet aan een bepaald recept hield. Daarvoor was hij te onaf hankelijk en volgde maar al te graag den impuls van zijn schildersdrift.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1938 | | pagina 86