- 54 -
natuur dan naar zijn inzicht vroeger was beproefd'3, deden
Quack aan Alberdingk Thijm verzoeken een weerslag op
deze voordrachten in het Zondagsblad te geven. Deze ver
slagen groeiden uit tot zeer gedocumenteerde deskundige be
schouwingen, waarin Huet de kritiek niet bespaard bleef.
Van zijn lezingen heeft Huet zelf slechts enkele fragmenten
in zijn Litterarische Fantasiën en Kritieken5 opgenomen. Zijn
zoon Gideon nam in het 24e deel der reeks de niet gepubli
ceerde lezingen op. Merkwaardigerwijze echter schudde hij
de inhoud der lezingen als de stukken van een legprent door
een, daarmede het geduld van een latere puzzelaar op de
proef stellend, die de oorspronkelijke legkaart zou pogen te
herstellen. Met de artikelen in het Zondagsblad als uitgangs
punt, gelukt het inderdaad de oorspronkelijke lezingen te re
construeren, volgens onderstaande tabel. De lezingen werden
niet onder titels aangekondigd; in de Litterarische Fantasiën en
Kritieken dragen ze opschriften.
Zondagsblad L. F. en K. deel 24
eerste lezing eerste lezing: 'Bellamy'
tweede lezing 'De Van Harens' in Deel 6.
derde lezing idem
vierde lezing tweede lezingDe school vnn Bellamy
(beginnend met blz. 63)
vijfde lezing derde lezing: 'Van der Palm en Bilder-
dijk'
zesde lezing vierde lezing: 'De patriotten en Simon
Stijl'
zevende lezing vijfde lezing: 'Van Woensel en Loosjes'
achtste lezing 'Daags na het feest' in Deel 5.
'Een borstbeeld van De Ruyter' in Deel b
negende lezing zesde lezing: 'Feith en Kinker'
Huet opende de lezingenreeks met Bellamy, in wie hij een
vernieuwer der dichtkunst zag, voor wie hij de sympathie
zijner hoorders trachtte te winnen. 'Met de wijsheid van een
geoefend veldoverste, régisseur of historisch-landschapschilder
oordeelt Thijm 'is hij er op bedacht zijn tooneel te ver
kennen en te bereiden, alvorens zijne troepen of de groepen
zijner spelers of figuren daar hunne plaats op te geven. Be-