THEO VAN REIJN
28 Mei 1884 6 Augustus 1954
'Ornavit quidquid tetigit'
Op 6 Augustus overleed de bekende Haarlemse beeld
houwer, Theo van Reijn. De meeste Haarlemmers is Van
Reijn vooral bekend geworden door zijn grote, in hout ge
stoken figuur in het Stadhuis, zijn werk aan de Kloppersingel
kerk de koppen van Zwingli, Luther, Calvijn en Abraham
Kuyper, die indertijd nogal wat stof deden opwaaien en
het monument voor gevallenen, dat geplaatst werd aan de
Jan Gijzenvaart. Minder bekend is, dat Theo van Reijn een
der meest prominente figuren was in de beeldhouwerswereld,
onder andere ook als schrijver over beeldhouwkunst.
Theo van Reijn was een der persoonlijkheden uit de tweede
beeldhouwersgeneratie, die optrad na de periode van verval,
waarin de Nederlandse beeldhouwkunst enige eeuwen ver
keerd had. Toen de grondslag voor het herstel gelegd was
door de beeldhouwers Zijl en Mendes da Costa, waren het
Van Reijn en zijn generatie-genoten: Krop, Raedecker,
Polet, Chabot en Bolle, die de tweede stoot gegeven hebben
om de N ederlandse sculptuur evenwaardig te maken aan die
van de omringende landen. Tezamen met Hildo Krop be
haalde Van Reijn indertijd de Prix de Rome aan de academie
te Amsterdam, waar hij de lessen volgde van Bart van Hove.
Deze prijs stelde hem in staat zijn studies in Italië te vol
tooien. Na die tijd vestigde hij zich te Haarlem, waar hij
begonnen is in het atelier op het Phoenixterrein. Veel beeld
houwwerk in den lande is van zijn hand. Om het bekendste
te noemen: 'De Maaier' te Wieringerwerf, de vrouwenfiguur
en de gevel versiering van het Amstel station, de gevelversie
ring van de Technische Hogeschool te Delft en het oorlogs
monument te Zaandam. Tot knappe prestaties kwam de
beeldhouwer vooral met zijn portretten in brons, zoals die
van Dr Maria Montessori, Dr Jacq. P. Thijsse, Dr A. baron
Roëll, Aert van Dobbenburg en tal van andere bekende per
soonlijkheden. Zoals gezegd lagen Van Reijns verdiensten
(hij heeft versierd, alles wat
zijn handen hebben aangeraakt)