83 In de nevenzalen links en rechts van de Statenzaal prijken aan de wand de artistieke gobelins van de Vereniging Stad en Lande van Gooiland, van het Hoogheemraadschap Noord hollands Noorderkwartier en van een viertal groepen van gemeenten. Deze zes door Chris de Moor te Wassenaar ontworpen gobelins, vervaardigd door de Ned. Kunstweef school te 's-Gravenhage, vertonen elk een beeld van de land streek, waarin de gevers hun zetel hebben. De beeltenissen zijn in een lichte geestige stijl gehouden, die in het gebouw goed tot zijn recht komt. Artistiek adviseur voor de gobelins was Prof. R. N. Roland Holst. Tenslotte zij nog genoemd de lichtkroon in de vergaderzaal van de Gedeputeerde Staten, die werd ontworpen en vervaar digd door Jan Eisenloeffel te Amsterdam, en geschonken door de gemeente Bloemendaal. Zo een rondgang door het Paviljoen al de indruk mag ach terlaten dat er tussen de geschonken voorwerpen onderling soms te weinig artistiek contact is en dat ook de nieuwe aan kleding hier en daar niet voldoende overeenkomst in karakter vertoont met de sfeer van het gebouw, dan bedenke men, dat het een allesbehalve gemakkelijke taak is een oud gebouw voor het moderne leven pasklaar te maken, als men daarbij tevens de oude stijl wil laten mee spreken. K. Blauw (1)^Zie voor een meer uitvoerige beschrijving van het vroegere provincie huis Het oude Gouvernementsgebouw in de Jansstraat' in het jaarboek over 1951. (2) Onder 'de Baan' werd oudtijds verstaan de gehele oppervlakte gronds ingesloten tussen de tegenwoordige Baan, Dreef, Paviljoenslaan en Kleine Houtweg. (3) Onder andere met de ten zuiden er aan grenzende buitenverblijven Hout en Baan en 'Oude Hout'. (4) Een uitvoerig overzicht over het ontstaan en de lotgevallen van laatst genoemd museum c.a. is te vinden in: 'De geschiedenis van het Museum van kunstnijverheid en de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten te Haarlem, der Nederlandsche Maatschappij voor Nijver- heid en Handel, 1877—1927' door Mr. A. J. Enschede, Haarlem 1928. (5) .Jacques Kuyper te Amsterdam (1761—1808) is vooral bekend door zijn klassicistische grisailles in nabootsing van reliefs.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1958 | | pagina 105