37
worden van de gevaren, waarmee de industrialisatie en de
mechanisatie en de daarmee gepaard gaande vervlakking
haar bedreigden. De eerste nieuwe letter, die sinds een eeuw
in ons land gecreëerd werd, was de Hollandse Mediaeval, in
1912 ontworpen door S. H. de Roos voor de Lettergieterij
'Amsterdam'.
De opdracht aan Van Krimpen bewees, dat ook de Haar
lemse lettergieterij nieuwe wegen ging inslaan. De nieuwe
letter werd 't eerst getoond op de internationale tentoon
stelling voor decoratieve kunsten te Parijs in 1925 en ontving
deswege de naam 'Lutetia'. Het ontwerp weerspiegelde de
geest van de maker, die geïnspireerd was door de onover
troffen voorbeelden van de zestiende-eeuwse lettersnijders,
maar wiens persoonlijkheid te krachtig was om aan de leiband
te lopen van historische voorbeelden. De 'Lutetia' werd be
kroond met een 'grand prix'. Met de produlctie van deze letter
begon voor het Haarlemse bedrijf een nieuwe periode van
opbloei.
Van Krimpen kreeg nu een vaste verbintenis met het huis
Enschedé. De firma ging er zich op toeleggen grotere bekend
heid te geven aan haar rijke verzameling van oude typen, die
in welverzorgde letterproeven getoond werden. Tevens gaf zij
een aantal schone boeken in beperkte oplaag uit, waarin zo
wel de historische typen als de 'Lutetia' gebruikt werden. Bij
deze activiteiten had Van Krimpen de leiding. Vooral in het
buitenland wekten deze boeken grote belangstelling. Ver
schillende Engelse en Amerikaanse uitgevers gingen ertoe
over de verzorging van hun boeken aan de Haarlemse drukke
rij toe te vertrouwen. In Nederland werd de voortzetting van
de Palladium-reeks door Enschedé gedrukt, evenals een
serie boeken voor bibliofielen in opdracht van de uitgever
A. A. M. Stols.
In 1928 tekende Van Krimpen een letter, die bestemd was
om te dienen als pendant van een zeventiende-eeuwse cursieve
letter uit de collectie-ENSCHEDÉ, waarvan de bijbehorende
romein verloren gegaan was. Deze nieuwe letter, 'Romanée'
gedoopt ter ere van een bekende Bourgognesoort, werd het