DE AFBEELDINGEN DER GRAVEN EN GRAVINNEN VAN HOLLAND OP HET STADHUIS TE HAARLEM*) De afbeeldingen van de Graven en Gravinnen van Hol land, welke tot dusver tezamen hingen in de Grote Zaal van het Stadhuis, zijn afkomstig uit het klooster der Karme lieten, dat in de Middeleeuwen stond op een terrein onge veer omsloten door Grote Houtstraat, Anegang, Warmoes straat en Spekstraat. De z.g.n. Guldenbergspoort, d.i. de poort van Grote Houtstraat 9, is vroeger waarschijnlijk de hoofdingang van dat klooster geweest en ook genoemd naar de Gulden Berg Karmel. Van dit klooster is niets meer over, tenzij misschien de oude steenmoppen in de muur, waarop de poort thans doodloopt, daar nog van afkomstig zijn. Verhaald wordt1, dat de monniken de graven en gravin nen van Holland eerst in waterverf hadden laten schilderen op de muur van hun kloosterkerk, en dat zij, nadat deze afbeeldingen door vocht en onduurzaamheid der materie aan het vergaan waren, ze hadden laten kopiëren op houten beschotten, welke zij ervoor plaatsten. De schilderingen schijnen aan elkaar te hebben gesloten, want men 2 spreekt zelfs van 'een groot stuck schilderij in welcke alle de Graven van Hollandt gheschildert zijn'. Dat deze schilderijen zich op de muur van de kerk zouden hebben bevonden, lijkt vrij onwaarschijnlijk. Meer geloofwaardig komt ons het bericht 3 voor, dat ze te vinden waren 'in de galerije van 't Karmelyter klooster aan de buitenste muur van de kerk, die naar het Zuiden strekt', want inderdaad vinden wij op de plattegrond van het klooster, zoals deze voorkomt op de kaart van Thomas Thomaszoon van 1578 en op de recon- Reeds voor het grootste deel gepubliceerd in 'De Stadhuisklerk', april 1955

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1958 | | pagina 56