17 door twee reusachtige slangen, die hen doden, wordt om klemd. De vier liggende leeuwen bij de gebogen opritten naar het terras zijn verkleinde copieën naar de leeuwen aan de opgang van het Capitool te Rome. De oude sterk verweerde zand stenen leeuwen werden in 1955 vervangen door nieuwe, gelijk van vorm en grootte, vervaardigd door de beeldhouwer A. M. Stolz te Amsterdam. De beide figuren tussen de kolommen in het middenfront van de voorvleugel stellen de 'Overdenking' en de 'Bespiege ling' voor. Deze stenen beelden werden evenals de modellen der vier kindergroepen, welke de bovenhoeken der vleugels versieren en de 'Dichtkunst', de 'Muziek', de 'Beeldhouw kunst' en de 'Schilderkunst' uitbeelden, te Brussel door de bekende beeldhouwer Gerardus Leonardus Godecharle (17501835) vervaardigd. De vier in steen gebeitelde kinder groepen werden in 18731874 echter vervangen door af gietsels in zink. De reliëfs boven de deuren in de voorgevel zijn voor een deel eveneens aan de muzen der kunst gewijd. De twee in Bentheimer steen uitgevoerde en elk ongeveer 3000 kg wegende beelden aan de Dreefzijde van het Paviljoen werden daar in 1904 geplaatst door de Vereniging tot ver fraaiing van Haarlem. De groepen stellen voor 'Apollo en Daphne' en 'Proserpina en Pluto', beide in de stijlrichting van Lorenzo Bernini, de Italiaanse architect-beeldhouwer (1598—1680). Ten tijde van Hope werd de gewone toegang tot de hoofd verdieping van het Paviljoen gevormd door een met beelden versierd portaal, de grote hal aan de tuinzijde, en de zich rechts hiervan bevindende grote trap van wit marmer, die van boven zijn licht ontvangt. De beelden, die destijds genoemde hal versierden en in 1881 op het terras voor het gebouw geplaatst werden, zijn in 1948 van dit terras verwijderd en in de tuin opgesteld. Deze in 1781 en 1782 door Franciscus Righetti te Rome vervaardigde en op hardstenen voetstukken geplaatste afgietsels van lood

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1958 | | pagina 99