- 26 -
in-lood de mozaiekkunst zijn voornaamste oeuvre was. Als zo
danig heeft hij zijn bekendheid verworven. Hij werd inzonder
heid door zijn kerkinterieurs vermaard. Tableaux voor moza
ïekwanden, welke vooral door de figuraal-religieuze voorstel
lingen van een bijzonder coloristisch decoratieve betekenis kun
nen worden genoemd.
Men moet Anton Molkenboer op zijn atelier, vóór 1940 te
Den Haag daarna te Haarlem hebben meegemaakt. Een ar
tiest met vakliefde en arbeidsvreugde die, en hoe enthousiast,
geheel in zijn werk wist op te gaan. Een knap tekenaar, die het
vak a.h.w. in zijn vingers had. De ontwerper, die de techniek
van de mozaiekkunst volkomen beheerste.
Niet minder enthousiast wist hij zijn excursisten rond te
leiden, in zijn eigen verbeeldingskracht mee te voeren.
Graag sprak hij daarbij over zijn studiereizen naar Ravenna,
de oud-christelijke bakermat der mozaiekkunst, voor welker
Byzantijnse invloeden hij zeer gevoelig was. Dit neemt niet weg,
dat hij ten aanzien van de vormgeving een beslist eigen opvat
ting had.
Molkenboer had een voor hem geëigend modernisme. Dit
wil zeggen een vrijelijk naturalistisch-, doch abstract stylistische
karakteristiek, waarbij gelijk als in de vroege en latere Middel
eeuwen, het didactisch element zeer sterk naar voren trad.
We herinneren ons ook nog de opvoering van het Sint Fran-
ciscus-Gebarenspel in januari en februari 1917 in het Gebouw
voor Kunsten en Wetenschappen te Den Haag. De artistieke
leiding, het scenario en de decoratieve uitbeeldingen waren van
Anton Molkenboer. Een ethisch dramatisch spel, dat tot een
voor ons aesthetisch coloristische synthese werd opgevoerd.
Molkenboer was mede docent in de klassiek-historische cos-
tuum- en draperiekunde.
De persoonlijke omgang
Ik denk vooral aan de onderlinge verhouding op de schets-
club van de Haagse Kunstkring in Den Haag. Het was in de
kelder van de Ridderzaal, waar we ijverig het modeltekenen
beoefenden.
Anton Molkenboer was daar als onze nestor, ons imponerend