152 -
uit dejaren 16301640; 15 werken uit de jaren 16401650;
7 werken uit de jaren 16501660 en 8 werken uit de jaren
1660—1666.
Wanneer we de Berlijnse versie van „Malle Babbe", die
13 dagen voor de sluiting van de tentoonstelling nog aan de
collectie werd toegevoegd meerekenen, bestond de tentoon
stelling dus uit 80 werken.
Het is misschien wel aardig te bedenken dat de gezamenlijke
groepsportretten van het Frans Halsmuseum 84 beeltenissen
binnen hun kader verenigen zo dat het feitelijke aantal por
tretten op de tentoonstelling (met de voorgestelden op de
familieportretten meegerekend) 174 bedroeg.
Natuurlijk zijn wij de bruikleengevers gelijkelijk dankbaar
voor het tijdelijk afstaan van hun kostbaar bezit, doch in
enkele gevallen kreeg deze geste bijzondere allure door bij
komstige omstandigheden. We denken hierbij aan bruiklenen
die tot voor kort werden verworven, zoals de portretten van
de heer en mevrouw Bodolphe uit Yale University Art Gallery,
New Haven, Connecticut, en het portret van Pieter Cornelisz.
van der Morsch uit het Carnegie Institute, Pittsburgh,
Pennsylvania.
Voorts aan bruiklenen van uitzonderlijke waarde, die
bovendien voor Jh vier maanden onttrokken werden aan de
openbare verzamelingen waarin zijn een der hoogtepunten
vormden, zoals La Bohémienne uit het Musée du Louvre
te Parijs, De Man met slappe hoed uit de Gemaldegalerie,
Hessisches Landesmuseum, Kassei en de Staande man met
hoed uit het Metropolitan Museum te New York.
Van uitzonderlijke betekenis was ook het bruikleen van
het Familieportret, uit de National Gallery te London aange
zien hiermee een bijzondere maatregel werd genomen op de
voor genoemd museum geldende wet, die geen uitgaande
bruiklenen toestaat. Een ongewone attractie vormden de
bruiklenen van de doeken met de voorstelling van Lucas en
Mattheus uit Rusland, aangezien deze, in 1959 ontdekt in het
depot van het museum te Odessa, voor het eerst buiten Rus
land werden geëxposeerd 2.