22
was het een ongezochte gelegenheid om met het materieel
van een van de oudste uitgeverijen en een dergelijke drukkerij
in de hand, aan te tonen welk een omwenteling ten goede
de activiteiten van De Roos veroorzaakt hebben.
Niet zijn werk alleen, maar ook zijn talloze geschriften zijn
van enorme invloed geweest op ,,de wereld van het Boek".
Afgezien van zijn vele letterontwerpen en de voorbeelden
die hij er mee heeft ontworpen en die door de Nederlandse
drukkers met min of meer goed gevolg werden gebruikt als
modellen, heeft hij talloze uitgevers met adviezen bijgestaan.
Alleen al deze werkzaamheden hebben een eigen stijl gegeven
aan het Nederlandse drukwerk.
In zijn Haarlemse tijd had De Roos weinig belangstelling
meer voor de typografie. Teleurgesteld door de vervlakking
en de „artistieke" beunhazerij in het vak waaraan hij zijn
werkkracht had gegeven, wendde hij zich weer naar zijn
jeugdliefde, het tekenen in de natuur. Zijn grote kennis van
de natuur en zijn bewondering voor de verbeelders ervan uit
vroeger eeuwen, geven zijn tekeningen soms iets „ouds", zij
lijken niet helemaal van deze tijd te zijn. Misschien wel omdat
hij op middelbare leeftijd nauwelijks de tijd heeft gehad om
zijn talent te ontwikkelen, voelde hij de behoefte om echt te
studeren, zoals een jonger mens zou moeten doen. Maar naast
deze haast topografische studies heeft hij tekeningen gemaakt
die een eigen poëtische schoonheid hebben en die het beste
evenaren.
Een ander spiegelvlak van deze bijzondere persoonlijkheid
was zijn enorme kennis van de grafische technieken. Als kind
al verzamelde hij daar voorbeelden van en met feilloze smaak
was niet alleen zijn eigen collectie samengesteld, maar ook
legde hij de grondslag van de verzameling die in de Typo
grafische Bibliotheek van de Lettergieterij Amsterdam is
gevestigd.
Als mens was De Roos een eerlijk en driftig man, koppig
als een rechte Fries betaamt, een hartelijke echtgenoot en
vader en, door zijn natuurlijke beschaving en veelzijdigheid,
zonder veel van de onhebbelijkheden die veel „kunstenaars"