77
volksgunst en alle invloed die hij enige maanden lang genoot,
totaal te hebben verloren.
Met verlof uit Amboina in Nederland, komt de schrijver
Eduard Douwes Dekker (Multatuli) op 18 Maart 1853 om
Teyler naar Haarlem.
Noch de stadhouderlijke familie noch enig lid van het Ne
derlands Koninklijk Huis had tot dusver een voet in Teyler
gezet. Op 22 Juli 1858 komt als eerste de Prins van Oranje,
oudste zoon van Koning Willen III. De kroonprins, „Le Re-
gretté de Tous",9 is dan in zijn achttiende jaar. Zijn verblijf
aan de Leidse universiteit is juist afgebroken. Stellig zullen
educatieve overwegingen 's prinsen moeder, Koningin Sophie,
tot dit bezoek hebben doen besluiten. De koningin had reeds
een band met de stichting. Hoogbegaafd en zeer kunstzinnig,
ontving zij in het Paleis Huis ten Bosch, waar ze veelvuldig en
alleen verblijf hield, geleerden en kunstenaars. Tijdens winter
avonden werden nu en dan kunstbeschouwingen gehouden,
waar menigmaal tekeningen uit Teylers bezit, daartoe door de
conservator der kunstverzamelingen naar Den Haag gebracht,
van hand tot hand gingen.
In de zeventigerjaren der eeuw van zuinigheid en practisch
handelen blijkt andermaal dat de tentoonstellingsruimten te
klein zijn. Op 9 Februari 1877 besluiten Directeuren, die zich
toen in die qualiteit naast het beleggen ook de luxe van het
uitgeven konden veroorloven, een geheel nieuw, modern
museum te doen optrekken, in het verlengde van en verheeld
aan de „Ovale Zaal", uitkomende op het Spaarne, waar de in
Italiaanse renaissance-stijl gebouwde gevel, naar het ontwerp
van de Weense architect Ch. Ulrich, bekroond door Van Ho-
ve's bronzen beeldengroep, nog steeds een toonaangevend
element vormt. De eerste steenlegging vond plaats op 25 No
vember 1878.
Tijdens de bouw van het nieuwe museum krijgt het oude
in October 1879 bezoek van de Prinses von Wied, geb. Prinses
Van Nassau, in gezelschap van haar dochter Elisabeth, prinses
van Roemenië, onder de naam Carmen Sylva als schrijfster
bekend. Op 3 Juni 1884 komt Paul Krüger, sedert 1883 pre-