stad stond toen niet op zijn programma. Toen hij in 1855 zijn
autobiografie Mit Livs Eventyr (De Sage van mijn Leven)
schreef, wijdde hij de volgende regels aan Haarlem:
„Haarlems machtige orgel, het grootste ter wereld, liet juist zijn
8000 metalen pijpen klinken onder het mooie gewelf vol balken,
toen ik onder deze geweldige omgekeerde scheepskiel binnentrad.
Wonderlijk, half Duits, half Deens klonk de taal om mij heen en
waren de opschriften op de verschillende huizen. Zo stond er:
,Hier gaat men uit porren.' Klokkenspel klonk voortdurend uit
de kerktorens. Het hele land deed mij aan als één groot Engels
park."
Hans Reeser
152
Noten
(1) Ekama, C., Romeyn de Hooghe en de Hortus Medicus met het standbeeld
van L. Jsz. Coster. Haarlem 1869. p. 15-16.
(2) Disons en passant que quand on élève un monument Memoriae Sacrum,
a l'auteur d'une aussi sublime découverte, on devrait: 1°. choisir un meilleur
sculpteur pour l'exécuter; 2°. employer quelque matière plus durable que le
platre ou une pierre qui s'effrite a l'humidité et donne a votre grand homme
l'apparence d'un lépreux. Voyage pittoresque en Hollande et en Belgique.
Paris 1857. p. 152).
(3) De vindplaats van dit voor de Haarlemse geschiedenis zo belangwekken
de reliek, dat in 1850 aan de Wijngaard-ranken werd geschonken, is thans
onbekend. Hopelijk is het niet verloren gegaan en weet één van de lezers van
het Jaarboek Haerlem waar het zich thans bevindt.
(4) Hat man doch genug gehort von dem Haarlemer Wunderorgel, und nun
habe auch ich nicht blosz davon gehort. Der Herr Organist liesz eine volle
Stunde lang Hexereien aller Art von sich gehn, wie sie durch Voglers Sünden-
fall auf das Geschlecht der Orgeln gekommen sind. Krieg, Schlacht, Krach
zen und Achzen; Donnerschlage, Blitz, Hagel und Regen; Liederchen aus
dem Freischiitz', Chore, Arien, ja sogar Rezitative aus Haydn's Schöpf-
ung stolperten, ja purzelten durcheinander wie die Hammei aus dem Stalle.
Denke nicht, ich übertreibe: wahrhaftig! es war sol ja ich finde nur zu oft das
Namliche, und doch weisz ich diesem guten Manne Dank (der sein Bestes
tun wollte), indem ich so das ganze Werk von 60 klingenden Stimmen mit 12
Blasbalgen, einzeln und zusammen in voller Kraft durchmustern können [sic]
Der Organist Schumann weisz sich was mit seiner Orgel, die er gut in
Ordnung halt und sich regelmassig alle Donnerstage allein darauf horen
laszt; da ich ihm hierüber mit einem guten Worte entgegenkam, fing er der-
massen an zu hollandern, dasz unsre Damen mich beim Armel davon rissen,
denen schon eine volle Stunde Orgelspiel Übermasz gewesen sein mochte.