ding van Berkhout (beide moderne kunst), vermelden we de na
volgende aanwinsten:
„La Lecture" van Alexander Hugo Bakker Korff en „Interieur
van de Noorderkerk te Hoorn" van Johannes Bosboom (legaat
mevrouw Th. Laue-Drucker), „Zittend vrouwtje met naaiwerk"
en „Appelschillend vrouwtje" door Reynier Hals (legaat Daniël
Crena de Jongh); „Portret van de moeder van de schilder" van
Jan Adam Kruseman (schenking van mr. G. E. Kruseman); „In
terieur van de St. Pieterskerk te Utrecht" van Pieter Jansz. Saen-
redam (legaat Nienhuys-Versteegh aan het Rijk onder voorwaar
de dat het geëxposeerd wordt in het Frans Halsmuseum); „Bin
nenplaatsje van het huis met de vossekop in de Kleine Houtstraat
te Haarlem" van Vincent Jansz. van der Vinne (schenking van
de heer en mevr. C. Loeff-van Someren Gréve te Bennebroek,
1962); „Tekening naar een damesportret van Frans Hals, 1644"
en „Tekening naar een mansportret van Frans Hals, ca. 1645"
door Jan Gerard Waldorp (schenking Paul Brandt), „Bloem- en
vruchtenstilleven, 1858" van Elisabeth Koning (legaat mevrouw
E. A. W. van Brero), „Portret van Job Claesz. van Gijbland,
1611" door Frans Pietersz. Grebber en „Portret van ws. Aeltje
de Wildt, dochter van Gilles de Wildt en Aefje Gijbland, 1631"
Anoniem Hollandse School (schenking jhr. F. J. E. van Lennep,
Amsterdam 1965); „Dood vogeltje' 1854" van Frederik Marinus
Kruseman (legaat dr. J. Broekemeijer, Den Haag 1965); „Portret
van een heer, 1829" en „Portret van een dame, 1829" door Cor
nells Cels (schenking mej. I. L. M. Musquetier, Haarlem 1965).
Aankoopbeleid en financiering zijn tot de tweede wereldoorlog
in handen geweest van een kleine groep kunstminnenden („Ver-
eeniging tot Uitbreiding der Verzameling van Kunst en Oudhe
den op het Stedelijk Museum"), die tussen 1875 en 1953 niet
minder dan 62 kunstwerken uit eigen middelen aankocht en aan
de gemeente schonk. Bij de liquidatie in 1953 werd door de ver
eniging als „sluitstuk" het fraaie boslandschap aangekocht van
Jacob Salomonsz. van Ruysdael, anno 1655 (cat. 670).
Zoals kleren de man maken, zo kan ook de lijst een schilderij
maken (of breken!); de overwegend zwarte lijsten met hun zware
180