onder Jan van der Vinne bij „radierungen"; „13 bl. landschaften
nachst Haarlem, bei Nagler XX 359 genau beschrieben." Iets
verder staat „bei zuweisung der Radierungen kommen bei dieser
familie begreiflicher weise nicht selten Irrungen vor."
Op dezelfde pagina 794 van Wurzbach een beschrijving over
Izaak van der Vinne en de daarbij getekende monogrammen zijn
in dezelfde trant als boven de ets: de herberg Rustenburg.
Enkele conclusies:
1
We mogen veronderstellen dat de etsen; gesigten buy ten Haar
lem, niet toegeschreven moeten worden aan Jan van der Vinne,
maar aan zijn broer Izaak van der Vinne, boek- en papierver-
kooper in de Warmoesstraat te Haarlem. Zijn hobby was tekenen
en etsen van landschappen en commercieel kon hij dit nog ten
nutte maken als b.v. de genoemde: gesigten buyten Haarlem.
Deze gesigten zijn te vergelijken met een mapje prentbriefkaarten
van tegenwoordig.
2
Vergelijken we de twee mannenfiguren in het midden op de ets
bij de prent: t'Meniste bosie en dezelfde figuren die getekend
zijn, op onze Grote-Markt-tekening, dan lijken beide wat stijl be
treft van dezelfde tekenaar te zijn.
Vergelijking van de ruiters rechts op de prent: Aan dlngang van
den Hout, met die rechts op onze tekening, dan blijkt weer die
zelfde (ets)tekenstijl. Het lijkt waarschijnlijk onze tekening: Grote
Markt en de Vleeshal, toe te moeten schrijven aan Izaak van der
Vinne, met dien verstande, dat onze tekening later door hem
moet zijn gemaakt, óf naar een afbeelding uit 1680 van een an
der, óf het jaartal is door een ander later bijgevoegd.
Daar de serie etsen: gesigten buyten Haarlem omstreeks 1700 is
ontstaan, lijkt het eerste het meest aannemelijk.
Hoewel ik me wel bewust ben met sommige beweringen open
deuren in te trappen, moet het me wel van het hart, dat deze be-
96