116 Inleiding De zilveren voorwerpen, die voor expositie in de schatkamer van de Haarlemse Sint Bavo kathedraal beschikbaar zijn gesteld, zijn voor het grootste gedeelte afkomstig uit het voormalige Groot-Seminarie te Warmond. Binnen de muren van dit instituut had zich in de loop der jaren een zilvercollectie gevormd, die om tweeërlei redenen in haar totaliteit voor het nageslacht bewaard dient te blijven. De verzameling als zodanig is namelijk in de eerste plaats van belang vanwege haar sterk gevarieerde samenstelling. Weliswaar ligt het hoofdaccent op het katholieke kerkzilver van nagenoeg alle objecten van religieuze aard die in zilver werden uitgevoerd zijn specimina voorhanden maar bovendien is er een aanzien lijke hoeveelheid „huisraad" aanwezig, dat van hetzelfde mate riaal vervaardigd is; hiertoe behoren onder meer talrijke kande laars, zoutvaten, tafelbellen, een inktstel en een tabakspot. Voorts is het opvallend hoe sterk de ouderdom van de diverse stukken in de Warmond-Collectie uiteenloopt. Zo zijn van vrij wel alle stijlen in de Nederlandse edelsmeedkunst van de afge lopen vijf eeuwen voorbeelden aan te wijzen. De catalogus vangt aan met een gotische kelk die dateert uit de late middeleeuwen (cat. nr. 1). De stam en de cuppa van een in 1606 vervaardigd exemplaar (cat. nr. 2) zijn overigens nog met soortgelijke motieven versierd, hoewel op het voetstuk de vanuit Italië overwaaiende Renaissance-opvattingen tot uitdrukking ge bracht zijn. In de loop van de zeventiende eeuw gaat de ontwik keling van deze laatstgenoemde stijl steeds verder, waarbij in de ornamentiek vooral sterk naturalistische bloemen en bladranken een rol gaan spelen (cat. nr. 18). Men dient zich hierbij te reali seren, dat de decoratie van het zilverwerk in de Noordelijke Nederlanden van veel soberder aard was dan die in Antwerpen, waar de meer exuberante barok, zoals die uit de schilderijen van Rubens naar voren komt, ook de edelsmeedkunst beheerst (cat. nr. 4). Van de drie in Frankrijk ontstane „Lodewijkstijlen", die met een opmerkelijke vertraging uiteindelijk bij ons zijn ingeburgerd, be vinden zich vooral in het profane deel van de collectie represen-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1973 | | pagina 118