77 werd hij geconfronteerd met drie levensgrote schilderstukken. De ze copieën van werken van de Italianen Guido Reni en Annibale Carachi zijn het enige wat resteert in het huis van de beroemde en zeer kostbare kunstverzameling van Henry Hope. Tot deze collectie werd men echter niet meteen toegelaten. Op de aanblik van de schat, die het huis koesterde als een schrijn, wer den bezoekers zorgvuldig voorbereid. Het was onmogelijk, om direct vanaf de grote trap de zalen binnen te gaan waarin Hope zijn verzameling tentoonstelde. De meest logische volgorde van binnenkomst lijkt deze: men trad binnen in de laatste kamer van de zijvleugel. Deze is tamelijk strak gehouden en fungeerde waar schijnlijk als ontvangstkamer. Hierna volgde een ronde muziek- De staatsietrap en twee van de grote schilderijen. Provinciehuis Noord-Holland;foto Frits van Santen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1975 | | pagina 79