ring van Christelijk Nationaal Onderwijs. Trouwens de nieuwe
naam moest men met een korreltje zout nemen want de schoolin
spectie vond er meer kinderen uit de gegoede middenstand dan
uit het arbeidersmilieu.
Het aantal leerlingen nam zo drastisch toe dat men in 1900 ge
noodzaakt was het gymnastieklokaal voor gewoon onderwijs in
gebruik te nemen. Toen deze situatie niet langer houdbaar was,
verhuisde men in 1903 naar een nieuwe school aan de Bakenes-
sergracht. De heer Loran bleef in de oude school wonen tot de
sloophamers hun werk begonnen.
Een geheel eigentijdse uitvoering in ijzer verrees er toen midden
in de Barteljorisstraat. Een ijzerconstructie die een paar jaar gele
den bij de jongste verbouwing weer aan het licht werd gebracht en
opnieuw bewonderd kan worden.
Ondanks deze verbouwingen zijn op de eerste verdieping in de
magazijnen nog herinneringen aanwezig die wijzen op de oude
school, onder andere enkele „hoge" schoolramen en kapstokplan
ken in de gang. Eveneens gesloopt werden de nummers 13-15-17,
waar in 1891 een groot winkelpand verscheen ten behoeve van A.
van der Laan, Manufacturen en Damesmodes, dat een ontwerp is
van niemand minder dan A. en J.A.G. van der Steur. Tot nu toe,
in dit onderzoek, de enige vermelde naam van een architect en in
dit geval een, waaraan men niet zonder meer voorbij kan gaan.
J.A.G. van der Steur werd in 1865 te Haarlem geboren en stu
deerde voor bouwkundig ingenieur te Delft, waarna hij van 1889
tot 1899, samen met zijn vader, A. van der Steur, een architecten
bureau in Haarlem dreef. Uit deze periode stamt het ontwerp van
het winkelpand in de Barteljorisstraat (1891), het Brongebouw in
het Frederikspark (1895) en een restauratie aan de westgevel van
de Oude Sint-Bavo. Daarnaast staan vele winkels en woonhuizen
in Haarlem op zijn naam, alsmede een groot aantal villa's, land
huizen en fabrieken, twee weeshuizen en een kerk (deze laatste in
Schagen).
Na 1900 wordt zijn naam genoemd in verband met de bouw van
het Vredespaleis te Den Haag en de Stadsschouwburg te Haarlem.
In zijn ontwerpen toont J.A.G. van der Steur een grote liefde en
kennis voor de Renaissance, aangepast aan de toen heersende
225