te Spaarne 23 en 25. Het Frans Halsmuseum bezit een schilderij van Hendrik Spilman, die leefde van 1721 tot 1784. Dit werkstuk geeft een winters beeld van het Spaarne met de Gravestenenbrug, ziende naar het zuiden. Links staat de forse lijstgevel van nummer 15. Tussen de monumentaal omlijste voordeur en het raam daar naast is op het schilderij een uithangbord zichtbaar, vermoedelijk nog duidend op de „Bastert Pijp". De ramen hebben kleine rui ten, zoals gebruikelijk in het midden van de achttiende eeuw. Rond 1800 werd de raamindeling aan de veranderde mode aange past. Er kwamen toen brede middenroeden, volgens de empire- stijl. Vermoedelijk is dit gebeurd toen de wijnkoper Jongeling eige naar was geworden. Bij de restauratie is afgezien van een recon structie van deze onderdelen, want het houtwerk verkeerde nog in goede staat. Wel zijn op de beganegrond weer de twee woonhuis- ramen en de voordeur aangebracht. Daarmee herkreeg de gevel een harmonisch aanzien. In de gang achter de voordeur resteert nog eep achttiende-eeuws plafond. Herkenningselementen uit de bouwtijd zijn voorts de balklagen met moer- en kinderbinten en de kapconstructie. In 1974 gekocht en in 1976 gerestaureerd. Dat is een aanpak die lof verdient. Initiatieven als deze moeten er méér zijn. Ook in de monumentenzorg kan blijk worden gegeven van wilskracht en voortvarendheid. Met onbaatzuchtige doordouwers als wij hebben in de stichting Diogenes is redding mogelijk van wat anders door eindeloos talmen blijvend staat te verkommeren. Een olifant kan klein zijn in het grote. Haarlem bezit er een die slechts de afmetingen van kinderspeelgoed heeft. Het huis dat hem vasthoudt is daarentegen bijzonder fors van gestalte. Eigen lijk is deze olifant niet meer dan een oneffenheid in het pleister werk, een zoekplaatje voor degene die graag naar details speurt. Mensen van de grote lijn zullen voornamelijk worden geboeid door de contouren van de twee trapgevels, de brug ervoor en de spiegeling in het water. Deze compositie wordt veelvuldig gefoto grafeerd. Met nog meer succes dan voorheen kan de lens erop worden gericht nu de restauratie is voltooid en beide monumenten weer de welstand uitstralen die hun waardig is. 315

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1976 | | pagina 317