staat zelfs een rommelige gevelwand tot een eenheid in het stads beeld te kaderen, dwz. ondergeschikt te maken aan een domi nant. Vandaar dat het dempen van grachten, vooral als ze groot en breed zijn, vrijwel steeds een verlies betekent voor het stedelijk beeld. Kademuren markeren de ruimte boven het water. Hoe hoger de muur, hoe sterker de randwerking, des te sterker het isolement tussen water en kade. Boten en steigers vormen weer overgangselementen. Op oude prenten zien we vaak, dat de ruimte boven het water niet alleen door kaden, maar ook door bomen wordt afgebakend, niet zozeer door singuliere bomen, want die stofferen slechts, maar door aaneengesloten rijen. Bomenrijen werken ruimtebepalend, zij bewerkstelligen een onderverdeling in een grotere ruimte, een rijk effect. De ruimte boven het water van een beplante gracht gaat op een waterlaan lijken, hetgeen nog prachtig bewaard is gebleven in Amsterdam en Delft, waar men zeer gevoelige kaderestauraties uitvoert en de bomen dichtbijeen plant. Het is jammer, dat in Haarlem de bomen langs het Spaarne zó ver uit elkaar staan, dat hun ruimtewerking onbeduidend is gewor den. Kijkt men langs een stammenrij, dan wordt men zo'n ruim telijke indeling sterk gewaar. Men ziet dan verder op alleen maar hout. Onze voorvaderen wisten wat ze deden met het gedurig vasthouden aan deze goede gewoonte, de beplanting der grach ten. Wat die kadebeplanting betreft kan men zich staande op de Turf markt verbazen over de keuze van de daar thans aangebrachte 'polderbomen', in dit voorheen zo typisch Hollandse stadsinte- rieur. Waarom zo'n vervlakking en nog wel op die plek? Waarom niet een duidelijker keuze voor karakter? Vorm en materiaal van een kademuur bepalen mede de sfeer van een waterpartij. In Haarlem zijn onlangs nogal strakke kaderestauraties uitgevoerd. Langs de Raamsingel en bij de Koudenhornkazerne langs de Nieuwe Gracht zien we zo'n gelijkmatige, ononderbroken afwer king die een isolement van de ruimten aan weerszijden daarvan teweegbrengt. Men kan zich afvragen of dat de bedoeling was. De gevelwanden langs het Spaarne vertonen veel variatie, zowel 25

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1977 | | pagina 27