moeten stellen aan een beeldbepalend gebouw op een zo belang rijke plaats. In het algemeen kan men stellen, dat het water onmiskenbaar een positieve bijdrage levert in de Haarlemse stadsinterieurs. Zo hebben de singels goede kwaliteiten. De hoogteverschillen van de oevers zijn aardig, de oude walbegroeiing met grote bomen, goed deels nog aanwezig, is kostelijk. De Gasthuisvest en Raamvest worden verrijkt met prachtige exemplaren. Bovendien heeft men hier mooie doorkijken naar de kathedraal aan de Leidsevaart. Deze kerk staat feitelijk in een oninteressante buurt; de stedelijke ruimten rondom dit gebouw zijn matig (behalve het goed verzorgde inwendige van het nieuwe Hofje van Beresteyn), anderzijds krijgt zijn beweeglijke hoogopgaande plas tiek temidden van de consequent aangehouden laagbouw van de omgeving een treffende zelfstandigheid en monumentaliteit, vergelijkbaar met de markante middeleeuwse contrast-effecten. Ook over grotere afstand verrijkt het kerksilhouet met zijn omhoogstuwende koepel de doorkijk van vele belangrijke straten en grachten, denk maar aan de Rustenburgerlaan, Baan, Tempe liersstraat, Gasthuisvest, Kinderhuisvest, Wilsonsplein en uiter aard de Leidsevaart. Eigenlijk zou het Wilsonsplein met zijn schouwburg en de aanblik op de torens van de Nieuwe Kerk en de kathedraal en met water in de buurt iets bijzonders kunnen zijn. Dat valt echter in zoverre tegen, dat het plein niet meer dan een vriendelijk plant soen is, uiteraard ook wel aardig, maar niet zo kernachtig. Over de Wilhelminastraat is in de loop der tijden zeer uiteenlo pend geoordeeld. Na de vaak geuite afkeuring van enige decen niën geleden is er nu veel waardering voor. De reden zal zijn, dat deze straat een karakteristieke exponent is van uitbundig versier de 19de eeuwse woningbouw, uitbundig niet in de zin van chao tisch, want de belijning van de straat is strak en de hoofdcompo sitie van de gevels ook, maar de detaillering van de plastiek en de versieringen zijn fors en opvallend. In de ogen van kenners van historische edelarchitectuur is dat in vergelijking daarmee nogal opzichtig, maar als we begrip hebben voor de 19de eeuw met zijn voorkeur voor allure, volheid, monumentaliteit, sterk sprekende 29

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1977 | | pagina 31