'elitair' gebruiken, komen met Eindenhout volop aan hun trek ken. Zelfs een burgemeester zou aarzelen hier zijn intrede te nemen. Het huis roept nog steeds afstand en deftigheid op. De zuilen, de hoge ramen en de sfinxen waren een decor om het standsverschil tussen de gegoede burger en de eenvoudige handwerksman tot uitdrukking te brengen. Gelukkig behoren die omstandigheden goeddeels tot het verleden. Het kan geen kwaad er af en toe aan herinnerd te worden. Het voortbestaan van een monument als dit houdt het besef levend dat er veel in de maat schappij is veranderd. Toch is ook in onze tijd het bezit van een buitenhuis een luxe die velen zich kunnen veroorloven. Het verschil is wel dat er geen dienstboden meer zijn die een armzalig kamertje toegewezen krijgen met uitzicht op de onderkant van de dakpannen. De twee sfinxen blijven ons onbewogen aanstaren. Vroeger werden er elke winter kisten met stro omheen gezet. Marmer is namelijk niet goed bestand tegen ons klimaat. De nieuwe eige naar heeft vitrines aangebracht. Dat geeft wat langer de gelegen heid, de gezichten met elkaar te vergelijken. Zij staan afgebeeld bij het artikel van mevouw Sterck-Proot. Volgens de beschikbare literatuur zou de rechts-geplaatste sfinx gemaakt zijn in Holland, ter vervanging van het exemplaar dat stuk ging tijdens het vervoer uit Italië. Ten bewijze daarvan wordt gewezen op de Hollandse gelaatstrekken. Inderdaad heeft die sfinx wat bollere wangen. In het gebruikte materiaal is geen verschil te onderscheiden. Er zal dus uit dezelfde groeve een apart blok marmer naar Nederland moeten zijn getransporteerd. Het blijkbaar vrij uitvoerige fami liearchief verschaft hierover geen opheldering. Was alles nauw keurig vastgelegd dan zou nergens meer over gediscussieerd kunnen worden. Door die onzekerheid hebben de twee beelden het typisch raadselachtige dat echte sfinxen eigen is. Zij zullen ons dus wel altijd blijven boeien. Een huis kan in de weg staan, ook al komt die weg niet daar waar het huis staat. Zo'n geval deed zich voor met de woning zomer- vaart I2A. „Sierlijke architectuur van oudheidkundige waarde", vermeldt het monumentenregister. Het merkwaardige klokge- 345

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1977 | | pagina 347