mooi, lekker rustig, misschien te rustig. Het was een belangrijk
besluit van het stadsbestuur deze centrumbestemming te kiezen,
getuigend van gevoel voor cultuurwaarden. Het resultaat van de
pleinverandering is in diverse opzichten geslaagd, maar toch niet
zonder meer goed. Bij de aankleding is er bijv. misgekleund met
de keuze der lichtmasten, die in relatie met de fijngedetailleerde
gevelwanden een onmiskenbare schaalverstoring teweegbrengen
en een onprettige, egale verlichting geven.
Als men verwachtingsvol de Grote Houtstraat uitkomt, want het
plein nodigt uit en het zicht op de noordwand is mooi, en men ziet
dan achtereenvolgens een telefooncel reclamezuil verkeers
bord, merkwaardigerwijs midden in het straatprofiel, als een
mo(nu)ment van proza, dan denkt men „soit", maar als men dan
naar rechts kijkend zo'n stel stadionlichtmasten en dan nog een
grootschalig zwart stuk dynamiek daarbij ziet, dan vraag je je af,
hoe men zo iets bij elkaar kan bedenken als voorgrond voor de
fijne schaal van de Yishal en de kleine huisjes tegen de Bavo-
kerk.
De Yishal staat welhaast meer in de marktruimte dan dat hij de
ruimte begrenst. Door -zijn gebondenheid aan de hoge kerk
erachter is hij niet meer als straatmeubilair te kenschetsen, maar
het scheelt toch niet veel. Vandaar dat men zorgvuldig moet zijn
met het plaatsen van ander straatmeubilair.
Momenteel wordt weer gestudeerd en gediscussieerd over die
verlichting en de opstelling der beeldhouwwerken. Het plaatsen
van beelden is een aparte problematiek. Het aanvoelen van maat,
schaal, sfeer en relatie komt eraan te pas. De verschillen van
opvatting over de plaatsing van het grote beeld van Lourens
Coster illustreren de moeilijkheid van die opgave. In de open
ruimte van een plein speelt een monument, vaak zonder dat men
zich dat realiseert, een samenbundelende rol. Het staat, als het
goed is, in relatie met de pleinwanden of althans enkele daarvan.
Soms beheerst het als een centrum het gehele open gebied en de
omheiningsfunctie van de gevelwanden.
Men ervaart een maat tot aan het beeld en een maat er voorbij,
maten die overigens moeilijk te schatten zijn. Als zodanig is dit
een interessant middel om maatsuggesties op te roepen. Een
39