kleuren aan de huizen is veel werk gemaakt, misschien wel iets
teveel door een schier onstuitbare versieringsdrift. De huizen
hebben plezierige interieurs. Dit levendige wijkje zal, zeker als de
bomen groter zijn, een aanwinst zijn in het scala van de diverse
Haarlemse woonbuurten.
Dit is zeker een compliment als men bedenkt, hoe moeilijk het is
met een dergelijk invoegproject zich aan de wurggreep van mini
mumprijzen en benauwende bouwvoorschriften te ontworstelen
tot deze vrijmoedige sfeer. Geheel ontworstelen is overigens iets
te veel gezegd. Enige aspecten zien er compromisachtig uit (de
bergingen van een aantal woningen): de macht van de wurg
greep.
De hofjes
In een beschrijving van de stedelijke ruimten in Haarlem mag
zeker niet een lofzang ontbreken over de straten, pleinen en hofjes
in de binnenstad. Zij vormen een levendig samenspel, zij het dan
dat de hofjes zich meestal afzijdig houden van het openbare
leven. Slechts enkele voegen hun binnenruimte aan de langslo
pende straat en verrijken daarmee die plek (Barrevoetestraat,
Hooimarkt, Kruisstraat). De meeste echter zijn voor toeristen
moeilijk te vinden, omdat de toegangen bescheiden zijn, met
name als het slechts een deur betreft. Een tegenhanger, welhaast
op het vermakelijke af, is de weidse porticus van het Teylershofje.
Zo ziet men, dat in vroeger eeuwen de bouwmeesters zich ook
konden bezondigen aan oneigenlijke expressiemiddelen. Overi
gens, in de tijd van zijn ontstaan ging het streven naar represen
tatie zeer ver. Het begrip representatie is hier wellicht niet hele
maal goed gehanteerd. Streven naar Schoonheid (met een hoofd
letter) is waarschijnlijk meer het hoofdmotief geweest.
Diverse hofjes hebben een uitvoerig versierde omlijsting van hun
toegangspoort. Dat zijn feestelijke details van de gevelwand, waar
een straat dankbaar van profiteert. Gaat men het poortje binnen
dan wacht ons meestal een aardige verrassing, namelijk het schil
derachtige doorkijkje naar de open ruimte daarachter. Die over
gang van donker naar licht, van nauw naar wijd, het beperkte
beeld van wat we van de aantrekkelijke architectuur daar
63